handdator

Visa fullständig version : Föredrar du latsdrag eller chins?


exevision
2016-07-15, 19:35
Oavsett om du kallar det chins, räckhäv eller något annat. Föredrar du det eller latsdrag? Skriv gärna en förklaring till ditt val.

J.V
2016-07-15, 19:50
Pullups (pronerat grepp).

Roligare att vara bra pa/stark i.

Mass-Tech
2016-07-15, 19:53
Latsdrag. Har aldrig riktigt fått "rätt" på chins.

Starke75an
2016-07-15, 19:57
Räckhäv. Har en dörrtrapets. Bara hänga vikter i ett bälte när man ska köra tungt.

Filipb
2016-07-15, 19:58
Anser att chins är mer imponerande att prestera i (varesig det är mig eller någon annan), men jag får bättre kontakt med latsdrag.
Eftersom det kortsinta egot går först kör jag därför mest chins.

micke81
2016-07-15, 20:03
Räckhäv det är klart kärvare.

baktung
2016-07-15, 20:19
Problemet är väl att chins inte går att köra med lätta vikter. Så om jag bara får välja ena varianten är latsdrag mer oumbärlig som gymövning.

Sohlsken
2016-07-15, 20:21
Latsdrag. Kan låtsas att jag är stark.

HenrikJ
2016-07-15, 20:25
Chins. Men lite bökigt att hänga på sig vikter, så orkar inte alltid.

Illustrerade mannen
2016-07-15, 20:26
Pullups alla gånger (dvs med handflatorna bortvända)!

LyftarGrabben
2016-07-15, 20:35
Chins, eller superseta båda med chins först då.

Bob90
2016-07-15, 20:51
Räckhäv. För att det är roligare och inbillar mig att det är mer applicerbart till "riktiga" saker, som tex klättring.
Och man slipper vänta på maskiner, grepp m.m. Är bara att hitta en stång, trappa, kant etc och köra.

Diomedea exulans
2016-07-15, 21:26
Chins. Skönt att slippa meckla med en maskin.

trädgårdsmöbel
2016-07-15, 21:29
Jag gillar bägge, men måste jag välja så chins.

svenbanan
2016-07-15, 22:34
Jag råkade välja latsdrag. Fast jag egentligen menade pullups. Fick för mig att omröstnigen var mellan chins och pullups. Vette fan varför jag trodde det. Jag har inte knarkat idag, jag lovar.

I omröstningen mellan chins och latsdrag skulle jag också välja chins, ifall chins innefattar båda varianterna (handflatorna mot och handflatorna från) eftersom det egentligen är handflatorna från som jag föredrar, dvs pullups.

1x0
2016-07-15, 22:36
Pullups alla gånger (dvs med handflatorna bortvända)!
Är inte pull-ups när man har handflatorna mot sig?
https://ironbodybyartemis.files.wordpress.com/2012/11/pull-up-under-hand-grip.jpg

Korvryttaren
2016-07-15, 22:46
Är inte pull-ups när man har handflatorna mot sig?
https://ironbodybyartemis.files.wordpress.com/2012/11/pull-up-under-hand-grip.jpg

CHIN-UPS.

Älskar latsdrag överlägsen aktivering samtidigt som man har maximal kontroll i rörelsen.

1x0
2016-07-15, 22:49
CHIN-UPS.

Älskar latsdrag överlägsen aktivering samtidigt som man har maximal kontroll i rörelsen.
Men korvryttaren, jag kör som på mannen bilden. Ska jag skriva i min coola journal chins eller pull-ups?

Korvryttaren
2016-07-15, 22:55
Men korvryttaren, jag kör som på mannen bilden. Ska jag skriva i min coola journal chins eller pull-ups?

Chins och pull-ups är samma sak min son. CHIN UP är handflatorna mot din stora näsa och mer tryck på biceps.

Diomedea exulans
2016-07-15, 22:56
Upp med hakan nu.

Rolfarsson
2016-07-15, 23:01
Jag gillar båda lika mycket, och favoriten är ett neutralt axelbrett grepp där jag riktigt "hänger bakåt" med blicken uppåt och armbågarna i en ~45° vinkel.

1x0
2016-07-15, 23:20
Chins och pull-ups är samma sak min son. CHIN UP är handflatorna mot din stora näsa och mer tryck på biceps.
Tack pappsen!
Jag kör exakt som den mannen på bilden. Är mycket starkare så än med händerna på andra hållet. :P Klarar dubbelt så många.

Börjar skriva chin-ups då!


ONT: kommit fram till att jag gillar CHIN-UPS mest.

Korvryttaren
2016-07-15, 23:24
Tack pappsen!
Jag kör exakt som den mannen på bilden. Är mycket starkare så än med händerna på andra hållet. :P Klarar dubbelt så många.

Börjar skriva chin-ups då!


ONT: kommit fram till att jag gillar CHIN-UPS mest.

Kan inte köra någon av övningarna pga min haka.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/10/2b/95/102b95cad3ba83deca7c724f0f6768cb.jpg

svenbanan
2016-07-15, 23:31
I sverige verkar det finnas nån slags inbillning om att chins och chin-ups är olika saker. Men för de flesta så är chin-up, chinup och chins helt enkelt samma sak.

Vill man göra sig förstådd på engelska så gör han på bilden ovan alltså chins, chinups eller chin-ups (samma övning). Hade han haft handflatorna vända bort så hade övningen kallats pullups eller pull-ups i de flesta delar av världen.

Dock har de i nån fitnesstävling i sverige kört dessa övningar, men förväxlat namnen. Dvs då de körde pullups hade de handflatorna mot sig, då de körde chins hade de handflatorna bortvända. Dvs de använde de engelska orden, men bytte betydelse på dem... *facepalm*

Denna svenska variant verkar ha hängt i ganska ordentligt eftersom så många vill använda dessa "felaktiga" begrepp. Det gör ju uppenbarligen att det blir total förvirring hela tiden, och man måste hela tiden skriva "bla bla bla pullups (dvs handflatorna bortvända)" för att folk ska fatta vad man menar.

Så skriv vad fan du vill, bara du själv vet vad du menar, och vela inte fram och tillbaka mellan de olika sätten. Det kvittar egentligen hur du skriver, för folk kommer ändå inte fatta vad du menar om du inte lägger till "(dvs med handflatorna ....)"

Diomedea exulans
2016-07-15, 23:56
Hädanefter döper jag räckhäv med pronerat grepp till knoghakdrag. Man drar knogarna till hakan.

Räckhäv med supinerat grepp får heta fingerhakdrag.

Agitator
2016-07-16, 00:24
Latsdrag fick man börja med när det började skapa för mycket strul under chinsträningen.

Numera maxar jag alla våra ~1:1 maskiner samt kakladdad latsstation.

Det är även mycket smidigare med progressionen genom latsdrag, så klar favorit.

1x0
2016-07-16, 00:49
I sverige verkar det finnas nån slags inbillning om att chins och chin-ups är olika saker. Men för de flesta så är chin-up, chinup och chins helt enkelt samma sak.

Vill man göra sig förstådd på engelska så gör han på bilden ovan alltså chins, chinups eller chin-ups (samma övning). Hade han haft handflatorna vända bort så hade övningen kallats pullups eller pull-ups i de flesta delar av världen.

Dock har de i nån fitnesstävling i sverige kört dessa övningar, men förväxlat namnen. Dvs då de körde pullups hade de handflatorna mot sig, då de körde chins hade de handflatorna bortvända. Dvs de använde de engelska orden, men bytte betydelse på dem... *facepalm*

Denna svenska variant verkar ha hängt i ganska ordentligt eftersom så många vill använda dessa "felaktiga" begrepp. Det gör ju uppenbarligen att det blir total förvirring hela tiden, och man måste hela tiden skriva "bla bla bla pullups (dvs handflatorna bortvända)" för att folk ska fatta vad man menar.

Så skriv vad fan du vill, bara du själv vet vad du menar, och vela inte fram och tillbaka mellan de olika sätten. Det kvittar egentligen hur du skriver, för folk kommer ändå inte fatta vad du menar om du inte lägger till "(dvs med handflatorna ....)"
Alltså jag trodde chins var med handflatorna bort från kroppen och pull-ups var med handflatorna mot sig! Vetifan varför? Tror det är från podcasts...typ alla crossfitpersoner som tyngre/body radio haft med. Har för mig de brukade intervjua massa fitness 5 atleter på body radio 2010.
De tävlar/tävlade i chins och dips, alla bilder jag sett från body radio avsnitts-foto-grejsimojs har de hängt i ett rack med handflatorna från sig. :P

http://www.body.se/artiklar/radio/20110805/drottningen-av-chins-och-dips
^T.ex. Kolla videon, hur hon greppar.

TLDR: jag skyller att jag haft och trott fel på tyngre/body radio och deras crossfit/fitnessatleter de intervjuat.

svenbanan
2016-07-16, 01:41
Alltså jag trodde chins var med handflatorna bort från kroppen och pull-ups var med handflatorna mot sig! Vetifan varför? Tror det är från podcasts...typ alla crossfitpersoner som tyngre/body radio haft med. Har för mig de brukade intervjua massa fitness 5 atleter på body radio 2010.
De tävlar/tävlade i chins och dips, alla bilder jag sett från body radio avsnitts-foto-grejsimojs har de hängt i ett rack med handflatorna från sig. :P

http://www.body.se/artiklar/radio/20110805/drottningen-av-chins-och-dips
^T.ex. Kolla videon, hur hon greppar.

TLDR: jag skyller att jag haft och trott fel på tyngre/body radio och deras crossfit/fitnessatleter de intervjuat.

Den svenska missuppfattningen kommer iaf inte från crossfit. Den har funnits längre än crossfit har funnits. Ifall man inom crossfit säger pullups så menar man i princip vilken variant av räckhäv som helst, dvs även den lättaste vilket är nån variant av kippade pullups, så i praktiken är det kippade pullups man menar. Ungefär som när man inom simning pratar om frisim så får man simma hur fan man vill, fast det snabbaste är att crawla, så det är i princip detta man menar. Menar de strikta pullups så anger de att det ska vara strikt. Ska det vara med nåt särskilt grepp så anges detta.

Sen kanske nån gammal fitnessräv konverterat till crossfit och släpat med sig sin gamla vokabulär och nu smittar ner även den svenska crossfitrörelsen.

svenbanan
2016-07-16, 01:45
Latsdrag fick man börja med när det började skapa för mycket strul under chinsträningen.

Numera maxar jag alla våra ~1:1 maskiner samt kakladdad latsstation.

Det är även mycket smidigare med progressionen genom latsdrag, så klar favorit.

Är man främst intresserad av muskelbygge eller maximera styrka för nåt i stil med styrkelyft så är troligen latsdrag ett lite bättre alternativ av de anledningar du anger.

Är man mest intresserad av att bli bättre i själva rörelsen och att hantera sin kropp i diverse olika "gymnastiska" övningar, och tänker sig att man blir stark nog och att musklerna blir stora nog på köpet, så är nog pullups bättre.

Jag faller inom ramen för den andra varianten.

exevision
2016-07-16, 04:35
Latsdrag fick man börja med när det började skapa för mycket strul under chinsträningen.

Vilket strul?

Jorgen
2016-07-16, 06:30
Hädanefter döper jag räckhäv med pronerat grepp till knoghakdrag. Man drar knogarna till hakan.

Räckhäv med supinerat grepp får heta fingerhakdrag.

Du drar väl hakan till knogarna, eller du sitter fast med huvudet och drar händerna mot huvudet när du kör chins?
Latsdrag borde du döpa till knoghakdrag och chins till hakknogdrag. ;)

Starke75an
2016-07-16, 08:49
Latsdrag är väl när man kör i en töntig maskin?

Jorgen
2016-07-16, 08:59
Latsdrag är väl när man kör i en töntig maskin?

Nej, latsdrag är när man kör latsdrag, i en maskin.

1x0
2016-07-16, 09:32
Du drar väl hakan till knogarna, eller du sitter fast med huvudet och drar händerna mot huvudet när du kör chins?
Latsdrag borde du döpa till knoghakdrag och chins till hakknogdrag. ;)
Offtopic men måste bara säga detta ordet ser och låter fulast ever haha.
"Hakk nog drag" läser jag det som. Ser ut som norska.

Agitator
2016-07-16, 09:45
Vilket strul?

Det blev något för mycket träning som slet på armarna en period. Jag tränar för nöjet/styrka så det började göra ont i ena armen så kunde aldrig riktigt lasta på i chins och det gav sig aldrig, så började med latsdrag och till slut så var problemet återhämtat och jag fortsatte med lats för jag hade då vant mig vid det för mycket.

Tog säkert ~4 månader innan det kändes bra så fortsattr med latsdrag för det slet inte på samma sätt i samband med övriga träningen.

Diomedea exulans
2016-07-16, 10:20
Du drar väl hakan till knogarna, eller du sitter fast med huvudet och drar händerna mot huvudet när du kör chins?
Latsdrag borde du döpa till knoghakdrag och chins till hakknogdrag. ;)

Det beror bara på perspektiv. Man kan säga att huvudet är stillastående och man drar ner resten av universum. ;)

1x0
2016-07-16, 10:37
Du drar väl hakan till knogarna, eller du sitter fast med huvudet och drar händerna mot huvudet när du kör chins?
Latsdrag borde du döpa till knoghakdrag och chins till hakknogdrag. ;)

Det beror bara på perspektiv. Man kan säga att huvudet är stillastående och man drar ner resten av universum. ;)
Hmm bra poäng och fann det intressant, Dio.

"Fat man chins" / bänk-chins (?) känns "mer" passande från/i ditt perspektiv (att man drar universum mot sig).

Denna känns, för mig, som att personen drar universum mot sig och kroppen är still. Hade känts ännu mer så om han hade raka armar på bilden.

http://propelperform.com/wp-content/uploads/2013/06/Boon-Fat-man-chins-620x330.jpg

Och:
https://i.ytimg.com/vi/1agPX5UdOS4/hqdefault.jpg

Starke75an
2016-07-16, 10:37
Tycker det börjar ta sig nu när det gäller namn på dessa övningar. Några fler förslag så kan vi rösta så småningom om vilket som blir det officiella svenska namnen.

Sen är det bara använda namnet och när sen hamnar på Aftonbladets löp så blir det snart med så årets nya ord. Eller inte...

Isseman
2016-07-16, 10:46
Kanske får lite bättre kontakt med latsdrag, och den var goare innan jag blev riktigt stark i chins, nu när jag kan göra ganska många så är chins goare + som många redan nämt - coolt med kroppsstyrka :D therefore chins!

Minikubik
2016-07-16, 11:02
Latsdrag, för fet för att göra tillräckligt många chins

LunaSpice
2016-07-16, 11:06
Latsdrag här. Speciellt om jag sätter mig på knä och kilar fast skrevet i höjd med sitsen. Då får jag maximalt ROM och får en helt annan kontakt.

Diomedea exulans
2016-07-16, 11:07
Latsdrag, för fet för att göra tillräckligt många chins

Gör som jag, gör 3-4 reps och låtsas att du tränar för maxstyrka.

Minikubik
2016-07-16, 11:16
Gör som jag, gör 3-4 reps och låtsas att du tränar för maxstyrka.

Nä, jag drar fram gamla minnen från när man var i form och kunde reppa ut 15-20 reps ;)

Agitator
2016-07-16, 12:04
Nä, jag drar fram gamla minnen från när man var i form och kunde reppa ut 15-20 reps ;)

Det som är så bra i nutid. Alla har möjlighet att filma full hd och leva på gamla meriter hela livet med bevis :)

paropirat
2016-07-16, 13:15
Jag föredrar strikta, kontrollerade chins, räcke-till-bröst, assisterat med gummiband framför latsdrag.

LångLars
2016-07-16, 13:28
Chins med neutralt grepp. Dvs. handflatorna mot varandra. Får ont i ena axeln vid andra varianter.

Spunken
2016-07-16, 13:33
Föredrar helt klart pullups.

spoon
2016-07-16, 15:33
Föredrar chins före latsdrag. Även om latsdrag ger mina lats bättre träning så är chins roligare och vinner därför. Många gånger har jag tänkt att jag ska bli bra på chins men det är sällan som jag orkar hålla den tanken längre än en månad.

trädgårdsmöbel
2016-07-16, 17:48
Du drar väl hakan till knogarna, eller du sitter fast med huvudet och drar händerna mot huvudet när du kör chins?
Latsdrag borde du döpa till knoghakdrag och chins till hakknogdrag. ;)

Det beror lite på hur stor man är. Jag brukar föreställa mig att jag inte lyfter mig själv mot gravitationen, utan att det är jag som skapar gravitationen och drar chinsstången mot mig. Det gör att jag orkar fler reps. Någon fysiker/matematiker kan säkert förklara exakt hur matten ser ut, men det funkar.

knooox
2016-07-16, 18:13
Chins/pull-ups med supinerad handfattning, alternativt smalt neutralt för min del :) Gillar inte pronerad handfattning.

Ponitus
2016-07-16, 18:30
Chins. Får riktigt bra tryck av dem.
Men latsdrag tar jag till när det vankas 12+are.

Chok Dee
2016-07-17, 19:35
Chins ser fräsigast ut, men latsdrag är inte helt fel heller ;)

men over all så blir det chins då du hanterar din egen vikt samt att det är häftigt/coolt haha!

Bearius
2016-07-18, 13:48
Latsdrag. Är för fet och för svag för att klara chins.

Joel le Monge
2016-07-18, 19:06
Chins/pull-ups. Aldrig fått latsdrag att funka.

Diomedea exulans
2016-07-18, 19:22
Vad olika alla tycker, hur ska vi komma fram till vad som är bäst?

spoon
2016-07-18, 22:44
Vad olika alla tycker, hur ska vi komma fram till vad som är bäst?
Bäst för vad?

Tapatalk

micke81
2016-07-18, 22:52
Vad olika alla tycker, hur ska vi komma fram till vad som är bäst?

Det statistiska underlaget i undersökningen är entydigt chins/räckhäv/pullups är överlägset bäst,dessutom ser det tuffast ut :d
Alternativ B är förstås att vi förmår Grub att ta fram vetenskapligt underlag(om Grub inte redan har gjort det) men det är som bekant inte alls lika coolt och kräver att man är läskunnig:d

Diomedea exulans
2016-07-18, 22:59
Bäst för vad?

Tapatalk

Allt!

Det statistiska underlaget i undersökningen är entydigt chins/räckhäv/pullups är överlägset bäst,dessutom ser det tuffast ut :d
Alternativ B är förstås att vi förmår Grub att ta fram vetenskapligt underlag(om Grub inte redan har gjort det) men det är som bekant inte alls lika coolt och kräver att man är läskunnig:d

Nej, blanda inte in King Grubs studier, då får vi lära oss att både chins och latsdrag egentligen gör en svagare och att hantelrodd är det enda rätta, eller något annat vi inte ville veta. :(

micke81
2016-07-18, 23:10
Allt!



Nej, blanda inte in King Grubs studier, då får vi lära oss att både chins och latsdrag egentligen gör en svagare och att hantelrodd är det enda rätta, eller något annat vi inte ville veta. :(

Det är ju exakt det vi vill veta eftersom hantelrodd är en favoritövning:d Och som dessutom kommer förstärka den långsiktiga proteinsyntesizern med exakt 0.23% under förutsättningen att du dricker ett glas mjölk medans du hantelroddar 10x8 på exakt 28.87545% av 1Rm max.

:hbang:

Gerdler
2016-07-19, 00:07
Chins ty kan göra lite varstans.

Diomedea exulans
2016-07-19, 00:13
Chins ty kan göra lite varstans.

Kan man verkligen det?

Jag tycker brukar vara väldigt svårt att hitta något ställe att chinna när man väl ger sig ut att leta. Trädgrenar kan du glömma, de som är tjocka nog sitter för högt upp och sitter de lagom långt ner böjer de sig för skarpt.

DerImperator
2016-07-19, 01:29
Kört chins hela min gymkarriär men har börjat byta lite smått till latsdrag. Känner att jag får bättre kontakt i ryggen, speciellt när man kan hålla lasten kvar i botten, och dessutom kan man sitta ner. Tänk er det, att låta en kroppsdel som man inte använder vila. Toppen.

Rikard Jansson
2016-07-19, 06:11
Beror på om en riktigt bra chinsstång finns tillhand, eller en riktigt bra latsdragmaskin, oftast finns inte båda eller ingen alls.

AntonHA
2016-07-19, 06:21
Med bra latsdragsmaskin ger det mig bättre kontakt i lats, men det är roligare+häftigare att träna chins.

PureWhey
2016-07-19, 06:48
Latsdrag, känns slappare än chins. Jag är slapp.

broman
2016-07-19, 07:39
Chins alla dagar i veckan, är dock enda övningen man är lite stark på så är nog därför.

svenbanan
2016-07-19, 16:44
Kan man verkligen det?

Jag tycker brukar vara väldigt svårt att hitta något ställe att chinna när man väl ger sig ut att leta. Trädgrenar kan du glömma, de som är tjocka nog sitter för högt upp och sitter de lagom långt ner böjer de sig för skarpt.

Pullups är lättare att göra på tjockare grenar och liknande. Bara man får handen över "stången" så kan man liksom låsa i handleden, dvs man behöver inte kunna greppa med handen lika mycket. Det blir ungefär som "false grip" ifall man försöker sig på muscleup. Detta går inte lika enkelt att få till om man gör chins (handflatorna mot dig).

waspen123
2016-07-19, 18:02
Latsdrag så jag är alldeles för tjock för chins än så länge. Klarar ett par nu för tiden dock på mina 110kg. Planerar att lägga in alla möjliga sorters bodyweight-övningar alltmer jag kan göra dom :d

Alexton
2016-07-21, 08:06
Gillade latsdrag rätt länge men sen när man började komma upp i lite högre reps av chins (15-20) så kändes det som man kunde börja variera utförandet mer. Gillar också att du bara behöver en stång, kvittar om det är i skogen eller på ett fancy gym, chins fungerar alltid.

Däremot om du har ett bra handtag och vettig maskin så kan latsdrag vara helt underbart.