handdator

Visa fullständig version : Fråga on sömn och träning


Hagge17
2016-07-15, 09:27
Hej,

Jag tränar styrketräning och en del löpning. Dels för att komma i bättre form (gå ner i vikt), dels för att jag tycker att det är kul. Saken är den att jag även jobbar som kock, vilket, för att göra en lång historia kort, innebär att jag tyvärr ofta har brist på tid till många saker.

Det är inte sällan jag slutar sent på kvällen och börjar på förmiddagen/morgonen igen. Som ni förstår betyder det här naturligtvis att det tyvärr inte blir så mycket tid som jag önskar över till träning.

Som i natt, till exempel. Jag kom i säng vid typ 01.30 och hade behövt gå upp igen vid 07.30 för att hinna gymma innan jobbet, och liknande situationer dyker upp då och då. Hur bör jag göra i såna lägen? Generellt sett så orkar jag, har alltid varit morgonpigg och så, men samtidigt vet jag att sömn är viktigt av flera anledningar. Hur vet jag när jag bör prioritera sömn och när jag bör prioritera träningen? Just den här gången valde jag att sova längre, lite också för att kunna ställa frågan här. I regel tränar jag på gym fyra gånger i veckan och löpträning tre, ibland slår jag ihop de två passen.

Wormzie
2016-07-15, 09:48
Trötthet, skadekänningar och försämrad prestation är tecken på otillräcklig återhämtning. Känner du inte av några sådana tecken så kan man tänka sig att du sover tillräckligt. Det går ju också att anpassa längd, volym och intensitet på passen om man känner sig otillräckligt återhämtad. Eller så ställer man om larmet och somnar om :)