handdator

Visa fullständig version : Soylent, Joylent och andra måltidsersättare (ej viktnedgång)


ChrisDEFC
2016-07-14, 10:25
Lite överraskad att det inte finns någon vettig tråd om detta. Därför drar jag igång denna där vi som testat kan spåna lite och där nyfikna kan få svar på frågor.
En klassiker är ju "dokumentären" How I stopped eating for 30 days ( https://youtu.be/t8NCigh54jg ) där en kille kör enbart med Soylent i 30 dagar. Sen dess är det många som har gjort liknande, finns massor med artiklar. För ett tag sen körde till och med Maloo en vecka på Joylent i Maloo efter tio, dock ingen vidare uppföljning av detta tyvärr så de kan ni skippa att kolla upp.

Jag har själv testat Joylent och det är alltså en måltidsersättare som ska fungera som ett fullvärdigt komplement till mat (inget viktminskningspulver). Det ska enligt tillverkarna innehålla alla vitaminer, mineraler, fetter, fibrer osv som vi behöver få i oss. Så man ska alltså kunna leva enbart på detta. Mer information om innehåll finns på deras hemsida ( www.joylent.eu ).

Min egen erfarenhet är att det funkar bra. Det går fort att skaka pulver med vatten och det går relativt fort att hälla i sig en portion. Det smakar havreaktigt och kan va lite strävt i texturen. Om jag har en relativt lugn dag så räcker det gott och väl och jag håller mig mätt fram till nästa måltid. Sen är väl tanken att man får anpassa mängd efter person så jag som är större än snittet bör såklart ha mer än 3portioner/dag men jag tror lätt jag hade stått mig på 4. Priset är ca 50kr för en påse a 3portioner, motsvarar alltså en dags mat så det är skapligt billigt. Joylent skickar dessutom fraktfritt till Sverige.
Det jag hittat som kan vara negativt med detta är att vi behöver tugga för att frigöra vissa viktiga hormoner eller nått sånt och det löser man ganska smidigt med att ta ett tuggumi efter varje måltid. Sen är det den sociala biten, mat är ju ett sätt att mötas och jag har själv enbart använt mina shakes som komplement. Istället för att slänga in en färdigrätt i micron när man varken har tid eller lust så har jag tagit en shake. Övriga måltider äter jag som vanligt. Kommer testa att leva bara på Joylent framöver som ett kul experiment, detta för att se hur jag reagerar när jag inte får mat, vad jag blir sugen på, hur jobbig abstinens det ger men samtidigt hur stor tidsvinst jag får att helt släppa tanken -vad ska vi ha för mat idag? och allt som tillkommer i form av planering, inköp, tillagning, disk osv.

Lite nyfiken på fler reflektioner kring detta, gärna någon påläst som kan se över innehållet och se om det är något man bör komplettera med om man skulle köra enbart detta.
Ha det gott alla sköna!

Beemel
2016-07-14, 10:47
Låter lite trist...

Jag tror jag fortsätter att "slösa" tid, pengar och energi på att lag ordentlig och god mat ett tag till.
Fast sen är jag ju en av de där konstiga typerna som faktiskt tycker det är kul att laga mat... Tycker nästan det är roligare att laga än att äta...

DJJOHANSSON
2016-07-14, 21:17
Har varit sugen på att prova Spacestationnutrition's måltidsersättare men jag blev snål pågrund av den dyra fraktkostnaden.