handdator

Visa fullständig version : Köra varanan muskelgrupp eller inte?


Kränktvitman92
2016-07-14, 05:26
Dålig rubrik, ja

Det jag menar är, när ni tränar, säg att ni ska köra ett rygg/Bicepspass. Kör ni alla ryggövningar först och sedan biceps, eller varannan?

Man får ju mer vila om man kör varannat, men vad är egentligen bäst för ett muskeluppbyggnadens syfte?

Brinke
2016-07-14, 05:49
Du menar att supersetta 2 övningar!
Det gör jag jämt men för att spara tid, samtidigt ger det bra pump och explosivitet

J.V
2016-07-14, 07:21
Du menar att supersetta 2 övningar!
Det gör jag jämt men för att spara tid, samtidigt ger det bra pump och explosivitetNa, det menar han inte.

Kor som det kanns bast (och kanske som du prioriterar). Skulle jag kasta in bicepsovningar innan jag var klar med ryggbiten hade jag inte haft ork kvar till att kora ryggovningarna vettigt och for mig ar ryggen klart viktigare an biceps.

Vill du ha mer energi till biceps ar det kanske ide att kora varannan, eller bara tidigt i passet rent generellt.

Chok Dee
2016-07-14, 07:59
Större ryggövningar först (chins, rodd) Biceps sist då det är en betydligt mindre muskelgrupp... känns bäst för mig i alla fall..

King Grub
2016-07-14, 09:18
Kör man triceps före bröst får man bättre aktivering av bröstmusklerna. Det kanske fungerar på samma sätt med biceps/rygg.

svenbanan
2016-07-14, 09:26
Jag brukar oftast också köra mindre muskelgrupper sist, dvs bicepscurls efter chins och rodd. Ifall jag kör hela överkroppen i ett pass (eller helkrop) brukar jag dock ofta köra varannan pressövning och varannan dragövning, fast fortfarande med tänket att små muskelgrupper sist.

Jag är dock knappast en av de biffigare tjommarna på denna brädan...

Ulvamal
2016-07-14, 09:34
Jag får bättre kontakt med ryggen om jag föruttröttar biceps. Tycker jag. Alltså ett anekdotiskt stöd för Grubs teori. :)

King Grub
2016-07-14, 09:35
Det är rätt logiskt - om t ex triceps är föruttröttade måste bröstet göra ett större arbete för att få upp vikten i pressövningar.

Ulvamal
2016-07-14, 09:41
Det är fullständigt logiskt, jag håller med. Dessutom verkar det faktiskt fungera. Men är de något jag har lärt mig så är det att precis allt gällande kost och träning alltid är arbetshypoteser.

King Grub
2016-07-14, 10:32
http://www.symbiosisonlinepublishing.com/exercise-sports-orthopedics/exercise-sports-orthopedics41.pdf

Ulvamal
2016-07-14, 10:48
http://www.symbiosisonlinepublishing.com/exercise-sports-orthopedics/exercise-sports-orthopedics41.pdf

Merci.*kissass*

MasterChief
2016-07-14, 11:18
Och jag som trodde preexhaustion var avsedd att öka utmattningen av muskeln...indikationer på att aktiviteten i muskeln ökar är ju då tvärtemot vad jag strävar efter...

henrikl
2016-07-14, 11:54
Det är rätt logiskt - om t ex triceps är föruttröttade måste bröstet göra ett större arbete för att få upp vikten i pressövningar.

Det är ganska logiskt ja, men vad händer då när man början närma sig fail i övningen? Än om man får en högre aktivering av bröstmusklerna så kommer väl triceps "flaskhalsa" såpass mycket att en riktig uttröttning av bröstmusklerna inte kommer att vara möjlig? Känns som att det kan spela mest roll vid ett högt antal repetitioner där man måste gå väldigt nära fail (för muskeln, inte övningen) för att få ett bra träningsstimuli. Skulle vara kul att höra vad du har för tankar då :)

trädgårdsmöbel
2016-07-14, 12:10
Du kan ju börja passet med två tunga ryggövningar, tex. Rodd och chins, sedan köra nån curlövning och avsluta med hög rodd eller något annat finlir för ryggen.

Då får du en bra kompromiss med att köra tungt i basövningarna men lite fräschare biceps för curlarna.