handdator

Visa fullständig version : Vegetarisk diet


_tuva_
2016-07-14, 00:04
Tränar styrketräning varje dag och då hela kroppen.

Detta fungerar bra och resultaten går framåt.

Min diet är i princip vegetarisk och hittills har jag använt havregryn och då runt 10-14 dl per dag som bas.

Utöver det blir det något valfritt vegetariskt på max 1000 kalorier.

Vill byta ut havregrynen och funderar på bra vegetariska alternativ som har ungefär samma innehåll.

Är durumvete och havregryn likvärdigt? Läser att det innehåller ungefär lika mycket protein.

1x0
2016-07-14, 01:43
Gå in i "Vad har DU ätit idag? (HELA dagens mat))" -tråden och kolla "Tobbey"s inlägg! Får lite Tobbeyvibbar när jag ser du äter (nästan) bara havregryn haha.

Varför äter du ~560g havregryn per dag? Äter du det verkligen varje dag, som "bas", blir ju 2000kcal!
Billigt?
Prestation?
Gillar inte att äta så du masskonsumerar det?
Gott?
Tillagningsprocess/metod? Hur äter du dem?

Bara nyfiken!
(Vet ju att det finns de som ogillar att äta och endast äter för få energi.)
_________

Jag hade tyckt det känts som slöseri med kalorier. Dock äter jag till 90% för jag älskar mat och att äta. 5% för prestation/energi och 5% för välmåendets skull (vitaminer och mineraler, mikros alltså). ~Typ.


Ganska tråkigt att få detta som svar efter en gör en forumtråd: men googla vegetarisk kost så har du att läsa. :P

_tuva_
2016-07-14, 02:07
Gå in i "Vad har DU ätit idag? (HELA dagens mat))" -tråden och kolla "Tobbey"s inlägg! Får lite Tobbeyvibbar när jag ser du äter (nästan) bara havregryn haha.

Varför äter du ~560g havregryn per dag? Äter du det verkligen varje dag, som "bas", blir ju 2000kcal!
Billigt?
Prestation?
Gillar inte att äta så du masskonsumerar det?
Gott?
Tillagningsprocess/metod? Hur äter du dem?

Bara nyfiken!
(Vet ju att det finns de som ogillar att äta och endast äter för få energi.)
_________

Jag hade tyckt det känts som slöseri med kalorier. Dock äter jag till 90% för jag älskar mat och att äta. 5% för prestation/energi och 5% för välmåendets skull (vitaminer och mineraler, mikros alltså). ~Typ.


Ganska tråkigt att få detta som svar efter en gör en forumtråd: men googla vegetarisk kost så har du att läsa. :P


Tack för svar!

Jag har bra resultat av dieten men har dåligt med pengar och försöker leva billigt. Sen är det smidigt att få i sig för att komma upp omkring 3000 kalorier.

Dock mår jag skit av havregrynen så vill byta ut de mot pasta nu. Har dock inte känt att pasta fungerar lika bra. Ska ju dock va samma proteinmängd men får inte samma resultat alls. Ok! Tack ska kolla.

Cykelcykel
2016-07-14, 11:36
Bovete.

z_bumbi
2016-07-14, 11:46
Bönor plus ris, pasta, bröd och grönsaker.

Sohlsken
2016-07-14, 12:02
Bovete.

+1
Komplett protein till skillnad från mycket annat, gott och mättar utmärkt.

YTS
2016-07-29, 01:55
Potatis + bönor + rotfrukter + oliv/rapsolja. minst 1gång per dag gärna 2gånger.
Havregryn + färdigkokta gula ärter + äpple + russin + solrosfrön + krossade linfrön (ca 1/2 tsk).
Hembakt surdegsjäst bröd + salsa på tomater + morot + linser + solrosfrön + krossade linfrön.

I.a.f. liknande det jag äter själv och det funkar bra.