handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig hjälpa bruden!


Skånsk
2016-07-14, 00:00
Min underbara flickvän har vänt sig till mig i hopp om att jag ska kunna hjälpa henne nå sin drömkropp. Hon är 175cm lång och väger för tillfället 67kg (där hon verkar ha fastnat för tillfället trots bra kost). Hon envisas dock med att vilja gå ner ännu mer i vikt samtidigt som hon vill tajta upp kroppen en aning.

Jag har rekommenderat styrketräning som hon nu kör 2-3 gånger i veckan. Jag har satt ihop ett helkroppsprogram med fokus på ben (ca 6 set per pass) och mage. De instruktioner jag gett henne, utöver övningar, är att alltid försöka gör minst en repetition mer än förra gången. Så om hon gör 3x8 i en övning ska hon minst göra 8, 8, 9 nästa pass. När hon kommer upp så hon klarar 12x3 höjer hon vikten så hon bara klarar någonstans runt 6x3.

Nu till problemen (ser ni några problem i texten ovan så påpeka gärna dom!), hon säger att hon känner sig svagare och svagare för varje pass förutom i benen. Jag försöker förklara att det är svårt att öka i styrka samtidigt som man ligger på kaloriunderskott vilket hon förstår. Men jag förstår ju såklart att det inte är roligt att gå till gymmet när man hela tiden känner att man blir svagare.

Så hur hade ni gjort? Vilket program hade ni rekomenderat? Övningar? Kaloriunderskott/balans/överskott? Hälp!!!

Ajasoro
2016-07-14, 07:18
Jag hade sagt åt henne att äta mer och jag hade sagt åt henne att öka vikterna ist för repetitionerna. Kul att öka i vikt ju! Och i början går det så pass snabbt att man inte behöver ta omvägar i form av öka reps innan vikt. Försök kanske att prata med henne om hennes mål? Är viktnedgång en prio? 67 kilo på 175 cm låter ju helt normalt.

Chok Dee
2016-07-14, 07:51
Endast styrketräning bränner inte enorma mängder fett.
Hur mycket cardio finns det i bilden?

Wormzie
2016-07-14, 08:05
Och här kommer tråkmånsen in..

67kg på 175 cm känns som en helt rimlig vikt. Drömkroppen är något man tror att man kommer nå men i takt med att man får resultat så höjs kraven för drömkroppen.

Se till att hon tränar något hon tycker är roligt, tycker hon att styrketräning är kul så är det bra. Att hon känner sig svagare för varje pass låter dock mindre roligt och det är bara en fråga om tid innan hon tröttnar om hon fortsätter så.

Mina tankar är att se till att hon/ni tycker att träningen är rolig och att målen i första hand handlar om hälsa och må bra och inte bara för att påverka sitt utseende.... och varför ens tänka kalorier? Ska hon tävla? Ät bra mat och om ni känner för att äta något mindre nyttigt så gör det med måtta bara.

Chok Dee
2016-07-14, 08:20
Och här kommer tråkmånsen in..


inte tråkmåns*rolleyes* snarare bra sagt!
det viktigaste är att man har roligt når man gör det man nu vill göra!

Vill man må bra ska man ha kvar lite hull på kroppen, vill man bli "modell-snygg" så ska man pressa kroppen till sådana nivåer att kroppen inte kommer må bra av det... förutom att man boostar sitt ego och kan dregla över sig själv i spegeln *drool*

Skånsk
2016-07-14, 09:35
Jag hade sagt åt henne att äta mer och jag hade sagt åt henne att öka vikterna ist för repetitionerna. Kul att öka i vikt ju! Och i början går det så pass snabbt att man inte behöver ta omvägar i form av öka reps innan vikt.

Håller med till viss del. Men om hon känner att hon blir svagare och svagare och inte ens orkar med att göra en repetition mer än förra passet så känns det väl lönlöst att försöka öka vikten ytterligare?

Hur mycket cardio finns det i bilden?
En del.. Ibland kör hon några rundor på löparspåret och ibland hoppar hon i poolen. Blir iaf en gång i veckan.

Mina tankar är att se till att hon/ni tycker att träningen är rolig och att målen i första hand handlar om hälsa och må bra och inte bara för att påverka sitt utseende.... och varför ens tänka kalorier? Ska hon tävla? Ät bra mat och om ni känner för att äta något mindre nyttigt så gör det med måtta bara.
Tyvärr tycker hon inte det är kul med styrketräning men hon har ganska bra självdiciplin och hon är nog beredd att lägga ner ganska mycket kraft på att komma närmare sin bild av drömkroppen.
Menade väl egentligen inte kalori som kalori utan mer om hon skulle käka mycket eller lite mat.

Beemel
2016-07-14, 09:43
Tyvärr tycker hon inte det är kul med styrketräning

Varför inte hitta en träningsform som hon tycker är roligare då?
Det finns ju även massor av olika sätt att "styrketräna" det behöver inte handla om sets och reps på ett gym.

Jag tror inte det är bra för ens (mentala)hälsa, eller resultat för den delen, att tvinga sig göra saker man tycker är tråkiga. diciplin eller inte. Det finns massa bra sätt att komma i form.

Wormzie
2016-07-14, 10:00
Varför inte hitta en träningsform som hon tycker är roligare då?
Det finns ju även massor av olika sätt att "styrketräna" det behöver inte handla om sets och reps på ett gym.

Jag tror inte det är bra för ens (mentala)hälsa, eller resultat för den delen, att tvinga sig göra saker man tycker är tråkiga. diciplin eller inte. Det finns massa bra sätt att komma i form.

+1 Tror inte heller det är bra för ens hälsa eller motivation att försöka jaga något drömideal. Har hon ställt sig frågan varför den här drömkroppen är så viktig för henne?

Loke
2016-07-14, 10:15
Nu till problemen (ser ni några problem i texten ovan så påpeka gärna dom!), hon säger att hon känner sig svagare och svagare för varje pass förutom i benen.

Det är ju också en effekt av ett program som är för hårt/ökar för snabbt. Visst är det viktigt att driva på ökningar, men det är också viktigt att ta hänsyn om det helt enkelt inte går. Tänk på att med ordentlig variation och program som inte är så uppenbart progressiva så går det lättare att "dölja" för personen att ökningarna uteblir eller kommer väldigt långsamt. Det är en viktigt nyckel för att göra träningen kul. Träningsprogram som ställer högre krav än personen upplever sig klara blir snabbt väldigt tråkiga.

Det är också bra att tänka på att utveckling ofta är kul och motiverande, och det kan komma på fler sätt än just styrkeförbättringar i de övningar man kör. Jag försöker ha som princip att i den mån det är möjligt hela tiden införa nya övningar, varianter eller komplex av utmaningar (tänk corssfit-wods). Här är det bra att ha i åtanke att balans ofta går snabbt att förbättra även på kaloriunderskott (ofta är det därför benövningarna går bättre än överkroppen). Då kan man igen undvika att passen blir för lika och därmed jämförbara och därmed belysa att utvecklingen går långsamt.

Skånsk
2016-07-14, 10:21
Varför inte hitta en träningsform som hon tycker är roligare då?
Det finns ju även massor av olika sätt att "styrketräna" det behöver inte handla om sets och reps på ett gym.

Jag har aldrig tyckt om att träna. Det är skittråkigt att förflytta en skivstång från punkt a till b. Och sen blir man ju trött på köpet vilket gör det hela ännu värre. Men jag har gjort det till en del av vardagen i över 2 år nu och ligger för tillfället inne med en kropp som jag nästan vill kalla min drömkropp. Tror att jag till nästa sommar har nått min idealbild.

Känner mig jättedum som ställer den här frågan.. Men vilka andra sätt finns det att styrketräna/träna på? Som ger någorlunda resultat?

Beemel
2016-07-14, 10:37
Jag har aldrig tyckt om att träna. Det är skittråkigt att förflytta en skivstång från punkt a till b. Och sen blir man ju trött på köpet vilket gör det hela ännu värre. Men jag har gjort det till en del av vardagen i över 2 år nu och ligger för tillfället inne med en kropp som jag nästan vill kalla min drömkropp. Tror att jag till nästa sommar har nått min idealbild.

Känner mig jättedum som ställer den här frågan.. Men vilka andra sätt finns det att styrketräna/träna på? Som ger någorlunda resultat?

Beklagar att du känner så för din träning. Fy fan vad hemskt att tvinga sig göra något man inte tycker om bara för utseendet. Låter i min värld mer sjukt än vettigt.
Själv tränar jag för att jag mår bra av det och tycker det är förbannat kul (oavsett träningsform), men vi är alla olika.

Menar du vilka sätt som finns att styrketräna på förutom gym träning?

Calisthenics är väl en av de första sakerna jag kommer att tänka på i så fall så det är ett exempel. (har själv gått mer och mer mot det hållet och kör mycket mer gymnastiska övningar än bara skivstång)

Gymnastik: Helt galet styrkekrävande för hela kroppen. och med koordination och rörlighet som bonus.

Freerunning/parkour

Frun kör en träningsform som heter pole dancing. (inspirerat av striptease, fast de behåller kläderna på... åtminstone på träningen =D)

Utomhusgym (är i.o.f.s. fortfarande ganska likt vanlig gymträning) är också en variant som kan göra det lite roligare än att stå i en svettig gym lokal med dålig luft.

Dans, finns många former av dans som är helt otroligt fysiskt krävande.

Kampsport/boxning

Friidrott

Tja det finns många varianter.

Och det är klart att många utövare av det ovan kör på gym också, men det är också roligare om man tränar för att bli bättre på något än bara på att bli bättre på att "se ut"

Skånsk
2016-07-14, 11:01
Det är ju också en effekt av ett program som är för hårt/ökar för snabbt. Visst är det viktigt att driva på ökningar, men det är också viktigt att ta hänsyn om det helt enkelt inte går.
Jag har, de senaste 2 månaderna, kört ett liknande upplägg. 3 helkroppspass i veckan där jag alltid ser till att göra fler repetitioner än förra passet. Har än så länge bara misslyckats en gång (skulle göra 9, 9, 9 i hantelpress på 37.5kg men klarade bara 9, 9, 7. Nästa pass höjde jag istället till 40kg och körde 5, 5, 5 och sedan dess har jag kunnat öka därifrån istället). Fast vet inte om jag har bättre förutsättningar än tjejen..

Beklagar att du känner så för din träning. Fy fan vad hemskt att tvinga sig göra något man inte tycker om bara för utseendet. Låter i min värld mer sjukt än vettigt.
Vet inte om jag fick det att låta som att jag bara gör det för utseendet men riktigt så illa är det inte. Jag gör det även för att må bra rent allmänt och vardagen blir oftast lättare ju starkare man är. Ser många fördelar med att styrketräna men att säga det var kul skulle jag aldrig få för mig. Men tyvärr så tvingas vi göra tråkiga saker varje dag för att vardagen ska gå runt. Laga mat tycker jag själv inte är kul men att äta är desstu trevligare. Att duscha är inte heller någon höjdare men att känna sig ren och fräsch säger man inte nej till. Lägga ner 40h i veckan på att jobba är inte heller något jag längtar efter men det är däremot lönen. Ni förstår vad jag menar :)

Och tack för alla exempel på aktiviteter!! Väldigt uppskattat att du tar dig tid ska du veta :)

Beemel
2016-07-14, 11:12
Jag har, de senaste 2 månaderna, kört ett liknande upplägg. 3 helkroppspass i veckan där jag alltid ser till att göra fler repetitioner än förra passet. Har än så länge bara misslyckats en gång (skulle göra 9, 9, 9 i hantelpress på 37.5kg men klarade bara 9, 9, 7. Nästa pass höjde jag istället till 40kg och körde 5, 5, 5 och sedan dess har jag kunnat öka därifrån istället). Fast vet inte om jag har bättre förutsättningar än tjejen..


Vet inte om jag fick det att låta som att jag bara gör det för utseendet men riktigt så illa är det inte. Jag gör det även för att må bra rent allmänt och vardagen blir oftast lättare ju starkare man är. Ser många fördelar med att styrketräna men att säga det var kul skulle jag aldrig få för mig. Men tyvärr så tvingas vi göra tråkiga saker varje dag för att vardagen ska gå runt. Laga mat tycker jag själv inte är kul men att äta är desstu trevligare. Att duscha är inte heller någon höjdare men att känna sig ren och fräsch säger man inte nej till. Lägga ner 40h i veckan på att jobba är inte heller något jag längtar efter men det är däremot lönen. Ni förstår vad jag menar :)

Och tack för alla exempel på aktiviteter!! Väldigt uppskattat att du tar dig tid ska du veta :)

Det lät lite positivare iallafall =)

Loke
2016-07-14, 11:27
Jag har, de senaste 2 månaderna, kört ett liknande upplägg. 3 helkroppspass i veckan där jag alltid ser till att göra fler repetitioner än förra passet. Har än så länge bara misslyckats en gång (skulle göra 9, 9, 9 i hantelpress på 37.5kg men klarade bara 9, 9, 7. Nästa pass höjde jag istället till 40kg och körde 5, 5, 5 och sedan dess har jag kunnat öka därifrån istället). Fast vet inte om jag har bättre förutsättningar än tjejen.

Tja, tjejen säger ju att hon blir svagare varje pass, så svaret på din sista mening är väl ganska uppenbart? Bara att acceptera det och anpassa programmeringen efter det. Det, eller fortsätta försöka stoppa in den fyrkantiga klossen i det runda hålet bara för att man en gång lyckades stoppa in en annan sak i samma hål ;)

Skånsk
2016-07-14, 11:44
Tja, tjejen säger ju att hon blir svagare varje pass, så svaret på din sista mening är väl ganska uppenbart? Bara att acceptera det och anpassa programmeringen efter det. Det, eller fortsätta försöka stoppa in den fyrkantiga klossen i det runda hålet bara för att man en gång lyckades stoppa in en annan sak i samma hål ;)
Tycker inte det är så uppenbart.. Programmet som jag har gett henne är kanske för hårt. Men som sagt så äter hon väldigt kalorisnålt så jag är ganska övertygad om att hon ligger på ett kaloriunderskott. Frågan är då om det finns något annat program som kan göra henne starkare? För kaloriunderskott och ökad styrka brukar vad jag vet inte gå hand i hand.
I saw what you did there ;) :naughty:

Ajasoro
2016-07-14, 13:50
Håller med till viss del. Men om hon känner att hon blir svagare och svagare och inte ens orkar med att göra en repetition mer än förra passet så känns det väl lönlöst att försöka öka vikten ytterligare?
Äter hon ordentligt borde hon väl inte känna sig svagare, tänker jag? Det är steg ett. Är hon nybörjare så låter det helt enkelt omständigt att öka en reps varje pass sådär. Tror helt enkelt att det är mer motiverande med en ny vikt.

Men, hursomhelst, hon kanske inte ska lyfta om hon tycker att det är tråkigt.