handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta och kebab


Laulau
2016-07-13, 11:23
Jag har kört "periodisk fasta" (äta en gång per dygn) ett tag nu och det fungerar alldeles utmärkt.

Avbryter alltid fastan med ett träningspass,
antingen en blandning av power walk och joggning i ca 10-15 km (800 - 1000 kalorier enligt Runkeeper) eller CrossTrainer i ca 60-80 min (1000 kalorier enligt maskinen), 6-7 ggr/vecka.

Låt oss säga att min kropp förbränner ca 2500 kalorier/dag + ca 1000 kalorier via träningen och att jag äter t.ex en kebabrulle/pizza (ca 2000 kalorier), räknar jag rätt att jag har ca 1500 kalorier tillgodo?

Skadar detta min viktnedgång? Äter jag för mycket eller för lite?

I vanliga fall äter jag oftast inte mer än ca 1000/1500 kalorier per dag.

Beemel
2016-07-13, 11:31
Självklart påverkar det din viktnedgång om du äter 2000 (kebab) istället för dina vanliga 1000-1500 (svältkost?!?)

Men enligt resonemanget så ligger du ju på underskott och kommer därmed fortsätta ner i vikt (om än i lite långsammare takt) även om du käkar kebab varje dag.

Om du nu har 3500 i energiförbrukning per dag och vanligtvis käkar 1000-1500kcal borde du gå ner bortåt 2 kg i veckan. Vilket ses som mycket snabbt och med stor risk för muskelförlust.

Sen kan man alltid diskutera hur bra macrofördelningen i en kebabrulle är.

1x0
2016-07-13, 15:06
Hur bryter man fastan med ett träningspass?
______

Äter du bara en kebabrulle per dag förlorar du mycket genom avsaknad av mikronutrienter och makronutrienter (ffa lågt proteinintag).

Som Beemel skriver också; underskott på nästan 2000kcal per dag (*edit: blir -1500kcalunderskott per dag). Hejdå muskelmassa.

Laulau
2016-07-13, 15:17
För att förtydliga så äter jag inte kebabrulle varje dag. Kanke 1-2ggr/månad.

Hur skall jag fixa kosten när jag kör en måltid per dag?

1x0
2016-07-13, 15:23
För att förtydliga så äter jag inte kebabrulle varje dag. Kanke 1-2ggr/månad.

Hur skall jag fixa kosten när jag kör en måltid per dag?
Haha det är ju en enorm viktig detalj du borde nämnt!

Då är det ingen fara, sett att du täcker din makros och mikros resterande 29 dagar. :P

En dag mikronutrientfattigt (vitaminer och mineraler) samt lågt proteinintag gör knappast något i det stora hela.

Hade jag velat köra käka en kebabrulle, en dag med 3500kcal som aktivitet/buffert. Kebabrullen går på 2000kcal; alltså 1500kcal kvar att täcka (om jag vill vara på energibalans) hade jag använt de 1500kalorierna till skicka upp proteinintaget. T.ex proteinshakes, kvargbaserad kvällsmåltid eller kött+grönsaker om jag velat äta varmrättsmat (högst osannolikt efter käkat en kebabrulle, att jag skulle vilja äta kycklingfilé och broccoli).

Wzup2u
2016-07-13, 19:49
För att förtydliga så äter jag inte kebabrulle varje dag. Kanke 1-2ggr/månad.

Hur skall jag fixa kosten när jag kör en måltid per dag?

Du verkar inte fixa kosten på en måltid och det är det inga många som gör isf får man äta buffe.

Ett tips... Ät en gång till... & en sak till kebabrulle är kanonmat även pizza finns sämre och bättre men ingenting behöver egentligen vara dåligt i matväg sålänge helheten är bra.

& en sak till varför gör du detta när du inte verkar klara av det? och som svar på frågan du ställt... tallriksmodellen i i större mängder alternativt kaloririk mat.

Laulau
2016-07-13, 20:08
Haha det är ju en enorm viktig detalj du borde nämnt!

Då är det ingen fara, sett att du täcker din makros och mikros resterande 29 dagar. :P

En dag mikronutrientfattigt (vitaminer och mineraler) samt lågt proteinintag gör knappast något i det stora hela.

Hade jag velat köra käka en kebabrulle, en dag med 3500kcal som aktivitet/buffert. Kebabrullen går på 2000kcal; alltså 1500kcal kvar att täcka (om jag vill vara på energibalans) hade jag använt de 1500kalorierna till skicka upp proteinintaget. T.ex proteinshakes, kvargbaserad kvällsmåltid eller kött+grönsaker om jag velat äta varmrättsmat (högst osannolikt efter käkat en kebabrulle, att jag skulle vilja äta kycklingfilé och broccoli).

Haha, borde ha skrivit det kanske. Tack för tipsen!



Du verkar inte fixa kosten på en måltid och det är det inga många som gör isf får man äta buffe.

Ett tips... Ät en gång till... & en sak till kebabrulle är kanonmat även pizza finns sämre och bättre men ingenting behöver egentligen vara dåligt i matväg sålänge helheten är bra.

& en sak till varför gör du detta när du inte verkar klara av det? och som svar på frågan du ställt... tallriksmodellen i i större mängder alternativt kaloririk mat.

Jag klarar av det alldeles utmärkt. Har gått ner ca 10kg sedan 1 juni och iom fastan så har jag äntligen fått kontroll över min hunger.
Jag var mest nyfiken om kebaben skulle försämra min viktnedgång.

Skönt att äntligen en som säger att en kebabrulle är kanon mat *drool*

Wzup2u
2016-07-14, 08:46
Haha, borde ha skrivit det kanske. Tack för tipsen!





Jag klarar av det alldeles utmärkt. Har gått ner ca 10kg sedan 1 juni och iom fastan så har jag äntligen fått kontroll över min hunger.
Jag var mest nyfiken om kebaben skulle försämra min viktnedgång.

Skönt att äntligen en som säger att en kebabrulle är kanon mat *drool*

Kött, sallad, bröd & lite sås är ganska bra faktist ;)
& mitt tjat om helhet är vad det ändå handlar om i slutänden i vilket fall.

Det är inte bra att leva enbart på pizza men inte sallad heller. *popcorn*