handdator

Visa fullständig version : alkoholråd till gravida.


Luca Brasi
2016-07-13, 11:05
http://www.svd.se/wold-kritisk-mot-strikta-alkoholrad-till-gravida


Avstå helt från alkohol när du är gravid, det är budskapet från Folkhälsomyndigheten. Men det finns ingen forskning som visar hur mycket alkohol som är farligt och nu pågår en debatt om rekommendationen.

– Genom forskning har man inte kunnat se någon negativ effekt på barnet av en konsumtion upp till nio glas vin i veckan, säger läkaren och forskaren Agnes Wold.


Diskutera!

Beemel
2016-07-13, 11:38
http://www.svd.se/wold-kritisk-mot-strikta-alkoholrad-till-gravida


Diskutera!

Personlig åsikt och kanske inte ett inlägg för diskusion...jag tycker att alkohol är bara dumt att stoppa i sig gravid eller ej.

Och nej jag är inte nykterist, jag är också "dum" ibland.

Luca Brasi
2016-07-13, 11:52
Är det inte lite svårt att bedriva etisk forskning på det här?

Sverker
2016-07-13, 17:12
Alkoholen passerar moderkakan. Lika mycket till mamman som till barnet. Skillnaden är att barnet inte alls har samma förmåga att omsätta alkoholen. Taskig start i livet:(.

NorthGhost
2016-07-13, 20:41
Alkoholen passerar moderkakan. Lika mycket till mamman som till barnet. Skillnaden är att barnet inte alls har samma förmåga att omsätta alkoholen. Taskig start i livet:(.

Jag minns eventuellt lite taskigt, men har för mig att någon studie visade på att mödrar som överät mycket under graviditeten ledde till att deras barn många gånger hade lättare att lägga på sig vikt med. Om jag inte minns helt galet som sagt. Tycker det låter logiskt att eventuell överdriven alkoholkonsumtion under graviditet borde leda till nackdelar med.
Taskig start na så jäävulska :/

DudX
2016-07-13, 20:54
Inte konstigt att vissa ungar gråter något helt jävligt när dem föds? Födas bakfull är nog inte trevligt.

Chok Dee
2016-07-14, 10:17
Hahah jag visste inte att det redan vart 1 April....
skit i spriten helt och hållet!

En gammal väninna till min mor drack när hon vart gravid med båda sina barn, de är båda utvecklingsstörda till följd just av hennes alkoholvanor under graviditeten....

Människor blir bara dummare och dummare *gah!*

LadyG
2016-07-14, 10:52
http://www.svd.se/wold-kritisk-mot-strikta-alkoholrad-till-gravida


Diskutera!

Medvetet utsätta sig själv för gifter är väl en sak, men att tvinga på en oskyldig som inte har något val samma gifter är inte ok.

mini
2016-07-14, 11:13
Den här tråden är ju en fortsättning på det Agnes kritiserar: mycket moral, lite vetenskapliga belägg.

LadyG
2016-07-14, 11:19
Den här tråden är ju en fortsättning på det Agnes kritiserar: mycket moral, lite vetenskapliga belägg.

Men vad är det för fel på dagens råd, ”Eftersom vi inte vet var gränsen går för hur mycket alkohol som kan skada barnet, är det säkrast att inte dricka någon alkohol alls under graviditeten"? Har man sådana problem att välja alkoholfritt knappt ett år ens, så kanske man ska fundera på sin relation till alkohol och varför det är så enormt viktigt att få dricka. För visst måste väl "better safe than sorry" vara väldigt tillämpligt när vetenskapen de facto säger "vi har ingen aning"?