handdator

Visa fullständig version : Är alkoholfritt röttvin också fettförbrännande?


ChristianMan
2016-07-13, 08:14
Jag har läst att rött vin är fettförbrännande men hur är det med alkoholfritt?

Beemel
2016-07-13, 08:33
Jag har läst att rött vin är fettförbrännande men hur är det med alkoholfritt?

Utan att ha några källor på det så tror jag inte det är alkoholen i sig som ger den fettförbrännande effekten, så det borde nog funka lika bra (om rödvin nu verkligen ger någon fettförbrännande effekt överhuvudtaget)

King Grub
2016-07-13, 08:38
Utan att ha några källor på det så tror jag inte det är alkoholen i sig som ger den fettförbrännande effekten, så det borde nog funka lika bra (om rödvin nu verkligen ger någon fettförbrännande effekt överhuvudtaget)

Alkohol stänger av fettförbränningen fullständigt.

King Grub
2016-07-13, 08:44
Studien där rött vin ökade fettoxidationen var bara råttceller i ett provrör, och det var heller inte vin, utan en isolerad koncentrerad syra som återfinns i vin i direktkontakt med celler. Det är bara kvällstidningar som kan dra slutsatser av det och översätta det till att man ökar sin fettförbränning av att dricka rödvin.

ChristianMan
2016-07-13, 10:15
Studien där rött vin ökade fettoxidationen var bara råttceller i ett provrör, och det var heller inte vin, utan en isolerad koncentrerad syra som återfinns i vin i direktkontakt med celler. Det är bara kvällstidningar som kan dra slutsatser av det och översätta det till att man ökar sin fettförbränning av att dricka rödvin.

Många lever på människors önsketänkande... tack för info. Jag tror alkoholfritt är bra.

AlexGBG
2016-07-14, 07:42
Många lever på människors önsketänkande... tack för info. Jag tror alkoholfritt är bra.


Bra för vaddå?

LunaSpice
2016-07-14, 09:32
Bra för vaddå?

Tror han menar bättre än alkoholhaltiga drycker.

Beemel
2016-07-14, 10:55
Tror han menar bättre än alkoholhaltiga drycker.

Fast tråden handlar ju explicit om rödvin.
Så frågan "bättre för vad" är befogad.
Då tråden även handlar om fettförbränning, och då det konstaterades ovan att alkohol var riktigt värdelöst för fettförbränningen, så säger det sig självt att alkoholfritt är bättre.
Där med inte sagt att rödvin skulle vara "bättre" (ur fettförbränningssynpunkt) än någon annan dryck med liknande kaloriinnehåll.