handdator

Visa fullständig version : Kinamat onyttigt?

svartakronan
2016-07-12, 15:35
Hur onyttigt är egentligen thai/kina mat?
Det jag brukar köpa från thai restaurangen är sånn med kokosmjölk, wokade grönsaker, röd curry och kyckling.
Det är väl iallafall bättre än att kränga i sig en pizza?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

cero
2016-07-12, 16:56
Thai- och kinamat är en riktig kalori-/fettbomb, så det ska man passa sig för om man är överviktig eller har lätt för att gå upp i vikt. Annars är det du nämner en ganska komplett och bra måltid.

Pizza är mest deg och ost.

svartakronan
2016-07-12, 17:27
Har inte jätte lätt att gå upp i vikt men efter 1 års bulkande har jag lagt på mig lite fett, så tänkt att ligga på balans nu.

Hur mycket kcal är det i en sådan måltid skulle du gissa på ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kaukasuskokosnöt
2016-07-12, 17:35
Beror helt på vad rätten innehåller. Är det wokgrönsaker, kokosmjölk kyckling med mera är det väl relativt nyttigt skulle jag säga. Men om du tänker dig något friterat med typ sötsur sås så är det ju en del snabba kolisar och socker som väl inte är det hälsosammaste.

orcus
2016-07-12, 21:39
wokgrönsaker + kyckling + ris är relativt nice.

många ställen förkokar kyckling i olja och wokar i relativt mycket olja. Sedan tillsätter de en del oystersauce och soya. Men fortfarande relativt bra komposition av käk.

Jag hade frågat hur de tillagar kycklingen för att få reda på hur det fungerar just där du handlar. Sen kan du säkert be om att de tillagar maten i mindre olja.

vicarious
2016-07-12, 21:50
Inget fel på själva livsmedlen i rätterna men det kan finnas en del tillsatt socker och fett vilket kan göra att energiinnehållet kanske blir lite större än man tror.

thebandit
2016-07-14, 13:26
Det är väldigt nyttigt. Pratar du däremot kalorier så är det mycket olja och en del socker.

Diomedea exulans
2016-07-14, 13:28
Det måste vara oerhört nyttigt, det finns ju så många kineser.

Beemel
2016-07-14, 14:00
Det måste vara oerhört nyttigt, det finns ju så många kineser.

Eller så är kosten anledningen till att de inte är fler.
Vad är medellivslängden i ostasien.

Diomedea exulans
2016-07-14, 14:50
Vad är medellivslängden i ostasien.

Vet inte, men det är väl vanligt att de lever länge där? Det har ju till och med blivit en fördom om ostasiater.

PureWhey
2016-07-14, 14:52
Tror inte dom käkar den svenska snabbmatsversionen utav maten heller...

Diomedea exulans
2016-07-14, 14:54
Tror inte dom käkar den svenska snabbmatsversionen utav maten heller...

Helt sant. Jag har varit i Kina, skillnaden mellan deras kinamat och vår är ungefär som skillnaden mellan pizza och fondue.