handdator

Visa fullständig version : Större muskelskador av bicepscurl med full ROM


King Grub
2016-07-12, 12:15
Load and range of motion (ROM) applied in resistance training (RT) affect the muscle damage magnitude and the recovery time-course. Since exercises performed with partial ROM allow a higher load compared to those with full ROM, this study investigated the acute effect of a traditional RT exercise using full ROM or partial ROM on muscle damage markers. Fourteen healthy men performed four sets of 10 concentric-eccentric repetitions of unilateral elbow flexion at the Scott bench. Arms were randomly assigned to partial ROM (50° to 100°) and full ROM (0° to 130°) conditions, and load was determined as 80% of one repetition maximum in full and partial ROM tests. Muscle damage markers were assessed pre-exercise, and immediately, 24h, 48h and 72h after exercise. Primary outcomes were peak torque, muscle soreness during palpation and elbow extension, arm circumference, and joint ROM. The load lifted in partial ROM condition (1RM=19.1±3.0kg) was 40±18% higher compared to full ROM (1RM=13.7±2.2kg). 72h after exercise, the full ROM condition led to significant higher soreness sensation during elbow extension (1.3-4.1cm vs. 1.0-1.9cm) and smaller ROM values (97.5-106.1° vs. 103.6-115.7°). Peak torque, soreness from palpation and arm circumference were statistically similar between conditions, although mean values in all time points of these outcomes have suggested a more expressive muscle damage for the full ROM condition. In conclusion, elbow flexion exercise with full ROM seems to induce greater muscle damage than partial ROM exercises, even though higher absolute load was achieved with partial ROM.

J Strength Cond Res. 2016 Jul 7. Full range of motion induces greater muscle damage than partial range of motion in elbow flexion exercise with free weights.

Zekerna
2016-07-13, 02:06
Hur menar dom på att man ska curla då?

Wormzie
2016-07-13, 07:06
Hur menar dom på att man ska curla då?

Skademarkörerna indikerar ju ett större träningsstimuli och möjligtvis större potential för muskeltillväxt. Har inte läst mer än sammanfattningen ovanför men tror inte det förändrar synen på att full ROM är att eftersträva.

Arne Persson
2016-07-13, 07:37
Intressant få att bicepsskadorna blir knappast mindre med kort ROM... För att inte tala om bröstmuskelskador...:D

Korvryttaren
2016-07-13, 08:13
Helt utsträckt arm i botten och stången vid pannan i toppen?

Synd att denna typ av studier alltid saknar bilder.

Luca Brasi
2016-07-13, 09:47
Intressant få att bicepsskadorna blir knappast mindre med kort ROM... För att inte tala om bröstmuskelskador...:D

Det är skillnad på "skador" och skador Arne.

King Grub
2016-07-13, 10:18
Det handlar om muskelnedbrytning som följd av träning - "muscle damage", inte "injuries".

RobbanColeman
2016-07-13, 12:25
Säger ingenting dessa studier för mig då det aldrig verkar vara ngn som kan få bättre träffar med kortare rom och automatiskt rår tyngre vikter. Jag kör ej full rom och jag curlar max 10 reps med 18kg per hand. Jag har nog iaf 45cm i pumpade överarmar och rår garanterat mer om jag bara curlar och t om flexar triceps i botten.

Mer damage i fästena köper jag rakt av, träningsvärken efter curlarna ska sitta mitt i biccarna inte i fästena om jag får ha en åsikt i detta.

Korvryttaren
2016-07-13, 13:24
Säger ingenting dessa studier för mig då det aldrig verkar vara ngn som kan få bättre träffar med kortare rom och automatiskt rår tyngre vikter. Jag kör ej full rom och jag curlar max 10 reps med 18kg per hand. Jag har nog iaf 45cm i pumpade överarmar och rår garanterat mer om jag bara curlar och t om flexar triceps i botten.

Mer damage i fästena köper jag rakt av, träningsvärken efter curlarna ska sitta mitt i biccarna inte i fästena om jag får ha en åsikt i detta.

Super-slow scooby63 utförande?

Zekerna
2016-07-13, 14:34
Det handlar om muskelnedbrytning som följd av träning - "muscle damage", inte "injuries".

Alright, tack :)

RobbanColeman
2016-07-13, 15:01
Super-slow scooby63 utförande?

Inte alls speciellt långsamt.

Freethinker1976
2016-08-02, 10:27
Så med andra ord. Full rörelseomfång (ROM) med lägre vikter get bättre muskel nedbrytning än mindre rörelseomfång med högre vikt. Eller så att ni köttberg förstår. Bättre att biceps curla 30 kg med strikt form än att ful curla 40kg hantlarna.

Anders The Peak
2016-08-02, 11:31
Så med andra ord. Full rörelseomfång (ROM) med lägre vikter get bättre muskel nedbrytning än mindre rörelseomfång med högre vikt. Eller så att ni köttberg förstår. Bättre att biceps curla 30 kg med strikt form än att ful curla 40kg hantlarna.

Det är bättre att använda full rörelse för att maximera muskel- och styrkeutveckling. Vad som är strikt eller cheating beror på hur väl brukaren kan träffa muskeln men oftast vid t ex. fulcurl handlar det mest om momentum och det är inget man ska sträva efter för att kunna curla på de tyngsta vikterna :)

Malachi King
2016-08-02, 11:52
Har sagt detta flera gånger, men detta gäller också vid alla muskler man tränar. Full rörelse hela tiden. <3 <3 <3

Ska lyssna klart på en sån sen ska jag till gymmet, men ha det bra alla. <3 <3 <3

Shalom <3 <3 <3

Bärsärk
2016-08-02, 14:22
Ett problem med att köra riktigt full ROM är att man knappt kan använda några vikter alls i bottenläget medans man i toppen är dubbelt så stark, är det någon som har nån fiffig lösning på det?

StarkaUlf
2016-08-02, 14:53
Ett problem med att köra riktigt full ROM är att man knappt kan använda några vikter alls i bottenläget medans man i toppen är dubbelt så stark, är det någon som har nån fiffig lösning på det?

Sluta vara viktkåt och stärk upp bottenläget? :)

Annars får man väl variera full ROM med lite kortare alternativt med gung i starten.

Bärsärk
2016-08-02, 14:56
Sluta vara viktkåt och stärk upp bottenläget? :)

Annars får man väl variera full ROM med lite kortare alternativt med gung i starten.

Enligt mig blir bottenläget aldrig lika starkt som toppen oavsett hur mycket man försöker träna på det.

Ett Orm
2016-08-02, 16:29
Ett problem med att köra riktigt full ROM är att man knappt kan använda några vikter alls i bottenläget medans man i toppen är dubbelt så stark, är det någon som har nån fiffig lösning på det?

Lodräta underarmar?

Luca Brasi
2016-08-02, 16:40
Ett problem med att köra riktigt full ROM är att man knappt kan använda några vikter alls i bottenläget medans man i toppen är dubbelt så stark, är det någon som har nån fiffig lösning på det?
http://muscularstrength.com/uploads/editor/2013-11-18_Inversion_Boots_Giveaway!1.png

(Man gör curls istället)

Gerdler
2016-08-02, 16:45
lodräta underarmar?
+1

Malachi King
2016-08-02, 19:20
Ett problem med att köra riktigt full ROM är att man knappt kan använda några vikter alls i bottenläget medans man i toppen är dubbelt så stark, är det någon som har nån fiffig lösning på det?

Ja sänk vikten och kör hela rörelsen, man kommer nästan i alla övningar vara starkare i en fas än en annan fas. Så lev med det och kör på en vikt du klarar hela rörelsen på. <3 <3 <3

z_bumbi
2016-08-02, 19:23
Ska man köra full rom så bör man vara rejält försiktigt då få är vana vid att belasta i startläget. Personligen har jag nog aldrig kört med mer än 15 graders lutning på ryggstödet och redan då märkte jag att det var lätt att få ont.

Bärsärk
2016-08-02, 20:28
Ja sänk vikten och kör hela rörelsen, man kommer nästan i alla övningar vara starkare i en fas än en annan fas. Så lev med det och kör på en vikt du klarar hela rörelsen på. <3 <3 <3

Vilket jag tycker är lite idiotiskt, då kör jag hellre som jag gör nu att jag kör specifik träning för topp och bott av en övning.

Exempelvis triceps bakom nacken med hantel, till typ precis bakom huvudet vid första nackkotan eller hur man ska förklara det så klarar jag 20 kg utan problem, men under det så klarar jag kanske 5 kg. Blir ju helt orimligt för mig då att köra med 5 kg redan ifrån startläget.

Givetvis är det ju annorlunda i typ bänkpress, där kan man ju bygga upp startläget så pass starkt så det knappt är någon skillnad mellan topp/bott. Men i just biceps/triceps tycker jag det blir väldigt knepigt hur man ska förhålla sig till ROM och vikter.

Ett Orm
2016-08-02, 21:17
Vilket jag tycker är lite idiotiskt, då kör jag hellre som jag gör nu att jag kör specifik träning för topp och bott av en övning.

Exempelvis triceps bakom nacken med hantel, till typ precis bakom huvudet vid första nackkotan eller hur man ska förklara det så klarar jag 20 kg utan problem, men under det så klarar jag kanske 5 kg. Blir ju helt orimligt för mig då att köra med 5 kg redan ifrån startläget.

Givetvis är det ju annorlunda i typ bänkpress, där kan man ju bygga upp startläget så pass starkt så det knappt är någon skillnad mellan topp/bott. Men i just biceps/triceps tycker jag det blir väldigt knepigt hur man ska förhålla sig till ROM och vikter.

Kör så att belastningen blir som störst där muskeln är som starkast. Du kan inte bara räkna vilken vikt en hantel har utan också vilken hävarm den får samt i vilken position muskeln har för att kunna utveckla kraft.

Malachi King
2016-08-02, 22:04
Vilket jag tycker är lite idiotiskt, då kör jag hellre som jag gör nu att jag kör specifik träning för topp och bott av en övning.

Exempelvis triceps bakom nacken med hantel, till typ precis bakom huvudet vid första nackkotan eller hur man ska förklara det så klarar jag 20 kg utan problem, men under det så klarar jag kanske 5 kg. Blir ju helt orimligt för mig då att köra med 5 kg redan ifrån startläget.

Givetvis är det ju annorlunda i typ bänkpress, där kan man ju bygga upp startläget så pass starkt så det knappt är någon skillnad mellan topp/bott. Men i just biceps/triceps tycker jag det blir väldigt knepigt hur man ska förhålla sig till ROM och vikter.

Nej blir inte orimligt, blir logiskt och sunt förnuft. Bättre att du sänker vikten och kör så tills du blir stark i botten och sen ökar.

Om du bara kör toppen och ökar vikten där, vad händer en dag du är lite trött eller har lågt blod socker och hanteln råkar slinka nedanför zonen du är stark i? Stor risk för skada då.

Men kör du med 2 händer på en hantel eller en hantel i 1 arm och går åt gången?

J.V
2016-08-03, 03:04
Ett problem med att köra riktigt full ROM är att man knappt kan använda några vikter alls i bottenläget medans man i toppen är dubbelt så stark, är det någon som har nån fiffig lösning på det?Gummiband.

bighulken
2016-08-03, 05:51
Gummiband.

+1.
Och kättingar, CAT, sling shots å annat......just därför. Man är aldrig jämt stark i en rörelse. Alltid någonstans man är starkare eller svagare.

Men en viktig sak!!!....Det går fortare att stärka upp muskler, än ligament , senor, muskelfästen, så ta det varsamt med full ROM....
...Med vänlig hälsning/

Anders The Peak
2016-08-03, 08:11
Gummiband.

De flesta bättre maskinerna har Nautilus elliptiska hjul som åstadkommer det.
Men vid fria vikter är det gummiband/kedjor etc som krävs för att närma sig muskelns naturliga kraftmoment(egentligen är det ofördelaktiga vinklar i leden som skapar svagheterna i normala rörelseomfång).

C h r i s
2016-08-03, 10:13
Biceps kör jag aldrig full rom i pga överrörliga arrmbågar, känns helt fel och smärtar i bottenläget. Klarar mig utan det lilla extra. ;)

Arne Persson
2016-08-03, 10:45
Enligt mig blir bottenläget aldrig lika starkt som toppen oavsett hur mycket man försöker träna på det.

Bikeps brakki är inte starkast i toppen (långt därifrån) utan vid ca 90-105° flexion...

Arne Persson
2016-08-03, 10:49
Självklart skall man ALLTID sträcka ut helt (dock aldrig översträcka) i armbågsleden för att få full rörlighet och maximal styrka i hela rörelsebanan. Maximalt skadeförebyggande!

trädgårdsmöbel
2016-08-03, 11:29
Självklart skall man ALLTID sträcka ut helt (dock aldrig översträcka) i armbågsleden för att få full rörlighet och maximal styrka i hela rörelsebanan. Maximalt skadeförebyggande!

Vad gäller för tjejer (och kanske även en del killar?) som kan sträcka armbågen en liten bit åt fel håll s.a.s? När är det sträckt och när är det översträckt där?

Arne Persson
2016-08-03, 11:58
Vad gäller för tjejer (och kanske även en del killar?) som kan sträcka armbågen en liten bit åt fel håll s.a.s? När är det sträckt och när är det översträckt där?

Jag pratar om att sträcka ut helt men INTE översträcka.
Det är översträckt när Olecranon på Ulna pressas in Fossa olecranon på Humerus baksida. Djupet på gropen bestämmer hur mkt du kan översträcka armen.

Slaxes
2016-08-03, 12:12
Jag har alltid undrat varför man inte skulle gå hela ROM i alla övningar. Människan är väl ändå skapt att kunna utföra hela rörelser med motstånd med dom leder vi har?

Arne Persson
2016-08-03, 12:27
Jag har alltid undrat varför man inte skulle gå hela ROM i alla övningar. Människan är väl ändå skapt att kunna utföra hela rörelser med motstånd med dom leder vi har?

Bra tänkt!

C h r i s
2016-08-03, 12:33
Jag har alltid undrat varför man inte skulle gå hela ROM i alla övningar. Människan är väl ändå skapt att kunna utföra hela rörelser med motstånd med dom leder vi har?

Begreppet ROM innefattar ju även oss med överrörliga leder, men för andra så ja visst!

Arne Persson
2016-08-03, 12:58
Begreppet ROM innefattar ju även oss med överrörliga leder, men för andra så ja visst!

Man kan sträcka ut även med överrörliga leder.

Bärsärk
2016-08-03, 14:27
Jag har alltid undrat varför man inte skulle gå hela ROM i alla övningar. Människan är väl ändå skapt att kunna utföra hela rörelser med motstånd med dom leder vi har?

Skaderisk vid högre vikter, men det är klart om man håller sig på väldigt låga vikter så är det ju fullt möjligt i alla övningar.

Tree Fiddy
2016-08-03, 15:01
Skaderisk vid högre vikter, men det är klart om man håller sig på väldigt låga vikter så är det ju fullt möjligt i alla övningar.

Vilka övningar är det som medför högre skaderisk vid tyngre vikter om man kör full ROM?

Bortsett från det faktum att tyngre vikter alltid betyder högre skaderisk.

Powerdriver
2016-08-03, 15:45
Självklart skall man ALLTID sträcka ut helt (dock aldrig översträcka) i armbågsleden för att få full rörlighet och maximal styrka i hela rörelsebanan. Maximalt skadeförebyggande!

OM... man ser någon köra hantelcurl med full ROM....så är gärna den handen BAKOM... ryggraden vid fullt utsträckt läge :naughty:

Dagens tips iill den nyfikne;): Pröva gärna att hålla armbågen konstant, några centimeter FRAMFÖR kotpelaren:)

Mr Eks
2016-08-03, 15:56
Arne Persson du härjar i många trådar nu har du tänkt på att alla inte vill vara en silver rygg eller kriminell

Ett Orm
2016-08-03, 17:38
Jag har alltid undrat varför man inte skulle gå hela ROM i alla övningar. Människan är väl ändå skapt att kunna utföra hela rörelser med motstånd med dom leder vi har?

I några fall är det helt enkelt inte fördelaktigt, tex i axelleden, iom att leder och senor mm hamr i ofördelaktiga lägen. I andra fall är helt enkelt inte muskeln belsatad i delar av ROMet och då är det ingen större ide att köra fullt.
Men fullt träningsbart och belatat ROM bör vara standard.

Rolfarsson
2016-08-03, 17:56
Men fullt träningsbart och belatat ROM bör vara standard.

Förutom i vissa benövningar, som t.ex. benpress och böj, då inte alla har anatomin för att kunna böja under 90-100° knäflektion utan att flektera ländryggen.

Arne Persson
2016-08-03, 18:05
Arne Persson du härjar i många trådar nu har du tänkt på att alla inte vill vara en silver rygg eller kriminell

Exakt vad är det nu som jag har utryckt fel?

Ett Orm
2016-08-03, 18:07
Förutom i vissa benövningar, som t.ex. benpress och böj, då inte alla har anatomin för att kunna böja under 90-100° knäflektion utan att flektera ländryggen.

Nä, det är inte alltid man bör även om det går. Det var det jag menade med första meningen.

Arne Persson
2016-08-03, 18:08
OM... man ser någon köra hantelcurl med full ROM....så är gärna den handen BAKOM... ryggraden vid fullt utsträckt läge :naughty:

Dagens tips iill den nyfikne;): Pröva gärna att hålla armbågen konstant, några centimeter FRAMFÖR kotpelaren:)

Jag pratar ju nu om armbågen, vill man sedan leka ytterligheter så kan man väl alltid svinga bak armen ca 90 grader...

Bärsärk
2016-08-03, 18:55
Vilka övningar är det som medför högre skaderisk vid tyngre vikter om man kör full ROM?

Bortsett från det faktum att tyngre vikter alltid betyder högre skaderisk.

Många isolationsövningar.

I bas/flerleds övningar köper jag full ROM rakt av.

C h r i s
2016-08-03, 18:59
Man kan sträcka ut även med överrörliga leder.

Japp, var inte det jag skrev. Att sträcka ut är väl inte samma som full ROM mig veterligen?

Full ROM för en överrörlig blir ju större än 150 grader.

https://jhbreen.files.wordpress.com/2015/02/rom-elbow.jpg

Arne Persson
2016-08-03, 19:33
Japp, var inte det jag skrev. Att sträcka ut är väl inte samma som full ROM mig veterligen?

Full ROM för en överrörlig blir ju större än 150 grader.

https://jhbreen.files.wordpress.com/2015/02/rom-elbow.jpg

Om du skall hårddra det ang. full ROM för Biccorna, så skall du extendera bak överarmen maximalt så långt det går innan du börjar curla...
Utsträcket är viktigast och där missar alltför många. Att flexera för mycket i armbågsleden och axelleden är tämligen värdelöst pga aktiv insufficiens i muskeln...

Rikard Jansson
2016-08-03, 19:35
Därför man kör sittande på en lutande bänk :)

Tree Fiddy
2016-08-03, 19:45
Många isolationsövningar.

I bas/flerleds övningar köper jag full ROM rakt av.

Som?

AntonHA
2016-08-04, 06:17
https://youtu.be/UKAql7aYG90

Powerdriver
2016-08-04, 11:26
Jag pratar ju nu om armbågen, vill man sedan leka ytterligheter så kan man väl alltid svinga bak armen ca 90 grader...

:) en gammal hederlig typ av bowlingcurl alltså...

Arne Persson
2016-08-04, 11:39
:) en gammal hederlig typ av bowlingcurl alltså...

Japp, stretchar förnämligt spec. caput breve M. bicipitis brachii... :)

Powerdriver
2016-08-04, 11:41
Därför man kör sittande på en lutande bänk :)

Det är ju lite av tjusningen, alla dessa varianter av en hederlig hantelcurl. Sittandes, ståendes, kontrollerad cheating, constant tension, set/repsvarianter etc etc

Jag har inte kört armar på flera månader, tycker mig inte hinna med det, de får ju trots allt en hel del via press, rodd, och chinsövningar....

Men förra veckan lade jag in ett enda set, stående omvänd bicepscurl i slutet av passet, enligt följande:

Börjar med statiskt hold i 20 sekunder
Reppar ca 8-10 reps
Hold i 15 sekunder
Reppar ca 6-8 reps
Hold i 10 sekunder
Reppar så många det går = inte många

Setet utförs med "constant tension" från början till slut
Hold position är med armen i ca 90 graders vinkel.

Och vilka gainz sen:d Skämt åsido, känns bra för stunden, prövar ett tag med 1-2 gånger i veckan, så får vi se

....om ett antal veckor: hur mycket armar kör du i veckan mr Big? Ja du, ca 2 minuter! Are you kidding me?!?! Ha ha, NO!!
Take it or leave it:)

Powerdriver
2016-08-04, 11:43
Japp, stretchar förnämligt spec. caput breve M. bicipitis brachii... :)

Ha ha, precis! Så länge man vet vad man håller på med kan man alltid ursäkta vilken metod som helst efter sina egna syften ;)

Tränarinte
2016-08-04, 12:01
Känns som titeln är lite väl dramaqueenad. Men skrämmande att folk inte förstod vad som avsågs på första sidan.
Hur är kunskapsläget på forat?

Annars är väl studien inget förvånande

Luca Brasi
2016-08-04, 16:43
Känns som titeln är lite väl dramaqueenad. Men skrämmande att folk inte förstod vad som avsågs på första sidan.
Hur är kunskapsläget på forat?

Annars är väl studien inget förvånande

Det såg mörkt ut angående kunskapsläget,men sedan reggade du dig.

Diomedea exulans
2016-08-04, 16:47
Känns som titeln är lite väl dramaqueenad.

Jag tolkade då titeln som att den avsåg "bra skador", mikroskador i musklerna, inte att man har skadat sig, på ett "dåligt" sätt.

trädgårdsmöbel
2016-08-04, 17:08
Jag pratar om att sträcka ut helt men INTE översträcka.
Det är översträckt när Olecranon på Ulna pressas in Fossa olecranon på Humerus baksida. Djupet på gropen bestämmer hur mkt du kan översträcka armen.

Nu är min kunskap tämligen begränsad så benbitar gör mig förvirrad. Låt mig förtydliga. En tjej som kan böja armen en bit bakåt istället för att "bara" få armen rak. Jag kör till rak arm det blir full ROM för mig. Skall hon stanna vid rak arm eller skall rörelsen då en bit till för henne?

Bärsärk
2016-08-04, 17:49
Så fort folk börjar prata om utförande och ROM

K9jr8kgYUeA

1NMUtPT6FD8

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226143

*popcorn*

Arne Persson
2016-08-04, 17:59
Nu är min kunskap tämligen begränsad så benbitar gör mig förvirrad. Låt mig förtydliga. En tjej som kan böja armen en bit bakåt istället för att "bara" få armen rak. Jag kör till rak arm det blir full ROM för mig. Skall hon stanna vid rak arm eller skall rörelsen då en bit till för henne?

Hon skall gå till helt rak arm utan att översträcka. Denna gräns är naturligtvis individuell pga av djupet i Fossa olecranon. Det handlar mao om att inte "pressa" in Olecranon på Os ulna i botten på gropen. Se gärna tidigare bilder.

cero
2016-08-04, 18:12
Hon skall gå till helt rak arm utan att översträcka. Denna gräns är naturligtvis individuell pga av djupet i Fossa olecranon. Det handlar mao om att inte "pressa" in Olecranon på Os ulna i botten på gropen. Se gärna tidigare bilder.

Detta är mao inga problem? Det är iofs svårt att se om han översträcker eller inte, men om vi säger att det där är hans naturliga ROM.

http://www.tunegym.com/wp-content/uploads/2012/05/maltese-cross.jpg

Mina armar kan inte ens sträckas ut till raka. :D

Scratch89
2016-08-04, 18:54
Detta är mao inga problem? Det är iofs svårt att se om han översträcker eller inte, men om vi säger att det där är hans naturliga ROM.

http://www.tunegym.com/wp-content/uploads/2012/05/maltese-cross.jpg

Mina armar kan inte ens sträckas ut till raka. :D

Nu är det svårt att se i bilden, men jag tror inte att han är översträckt i armbågen utan han är fullt roterad och därför blir underarmen i en, ur kamerans perspektiv, knepig vinkel.

cero
2016-08-04, 20:23
Nu är det svårt att se i bilden, men jag tror inte att han är översträckt i armbågen utan han är fullt roterad och därför blir underarmen i en, ur kamerans perspektiv, knepig vinkel.

Denna då:

http://www.fitnessbaddies.com/wp-content/uploads/2013/04/Picture-12.png

Här kanske vikten översträcker armbågen iofs.

ceejay
2016-08-04, 20:29
Han är inte överrörlig så det är inga problem. Du måste fånga med helt raka armar.

Slaxes
2016-08-04, 20:57
Skaderisk vid högre vikter, men det är klart om man håller sig på väldigt låga vikter så är det ju fullt möjligt i alla övningar.

Man behöver ju inte ha låga vikter för att köra fullt ROM. Man kan ju ändå ha en utmanande vikt så länge det känns fint och man klarar av det.
Det handlar väl kanske snarare om att man är van vid att köra tyngre vikter och inte kör fullt ROM, och sedan testar att köra samma tunga vikt med fullt ROM. Skaderisken kanske finns där pga ovanan tänker jag isf.

cero
2016-08-04, 21:52
Han är inte överrörlig så det är inga problem. Du måste fånga med helt raka armar.

Måste man låsa ut armarna oavsett hur rörlig man är? Det där är ju mer än rakt.

Arne Persson
2016-08-05, 00:00
Det verkar som flera här inte riktigt förstår vad jag menar.:)

cero
2016-08-05, 17:36
Det verkar som flera här inte riktigt förstår vad jag menar.:)

Tror jag förstår vad du menar, men "pressar" inte olecranon på os ulna i botten på gropen som du skriver när man låst ut en vikt i frivändningar och vinkeln på hela armen är mer än 180 grader (som på andra bilden)?

Arne Persson
2016-08-10, 00:02
Tror jag förstår vad du menar, men "pressar" inte olecranon på os ulna i botten på gropen som du skriver när man låst ut en vikt i frivändningar och vinkeln på hela armen är mer än 180 grader (som på andra bilden)?

Jo, självklart, samma sak med gymnasten på romerska ringarna. Det är ingen slump att speciellt ryck är en ytterst förnämlig armbågspajare.

King Grub
2016-09-08, 08:41
Several factors can affect the magnitude of eccentric exercise (ECC)-induced muscle damage, but little is known regarding the effect of the range of motion (ROM) in ECC-induced muscle damage. The purpose of this study was to investigate whether elbow flexor ECC with 120° of ROM (from 60° of elbow flexion until elbow full extension - 180° [120ROM]) induces a greater magnitude of muscle damage compared with a protocol with 60° of ROM (120-180° of elbow flexion [60ROM]). Twelve healthy young men (age: 22 ± 3.1 years; height: 1.75 ± 0.05 m; body mass: 75.6 ± 13.6 kg) performed the ECC with 120ROM and 60ROM using different arms in a random order separated by 2 weeks and were tested before and 24, 48, 72 and 96 h after ECC for maximal voluntary isometric contraction torque (MVC-ISO), ROM and muscle soreness. The 120ROM protocol showed greater changes and effect sizes (ES) for MVC-ISO (-35%, ES: 1.97), ROM (-11.5°, ES: 1.27) and muscle soreness (19 mm, ES: 1.18) compared with the 60ROM protocol (-23%, ES: 0.93; -12%, ES: 0.56; 17°, ES: 0.63; 8 mm, ES: 1.07, respectively). In conclusion, ECC of the elbow flexors with 120° of ROM promotes a greater magnitude of muscle damage compared with a protocol with 60° of ROM, even when both protocols are performed at long muscle lengths.

Biol Sport. 2016 Sep;33(3):285-9. Greater eccentric exercise-induced muscle damage by large versus small range of motion with the same end-point.