Visa fullständig version : Kassein och cancer - men vassleprotein då?
Jag har börjat bli lite orolig för det där med cancer på sistone, så jag har helt slutat äta kvarg och helmjölksprotein och sånt, då det finns en del stöd för att det är negativt. Men hur är det med vassleprotein? Jag har hört (någonstans på kolo) att det är något hämmande för vissa cancerformer, och är allmänt "nyttigt". Hur ligger det till, någon som har koll?
Tack på förhand.
sluta nojja, typ alla studier på cancerrisker är epidemiologiska studier, korrelationer och inte kausalitet.
Den procentuella ökningen av cancerrisker av dessa livsmedel är ofta väldigt låg. om det "ökar med 12%", så är det ofta från t.ex. 0.5% risk till (0.5%+12%=0.56%). dvs risken för cancer är 0.56% istället för 0.5%.
Siffrorna är tagna ur luften men principen är densamma.
Styr upp ditt liv i övrigt så är det nog inte dessa ökningar som kommer ge dig cancer..
Och konsumtionen behöver ofta vara hög innan risken blir statistiskt relevant.
King Grub
2016-07-12, 12:01
Vassleprotein är i alla fall inte kopplat till ökad cancerrisk. Tvärtom om något.
swolemate
2016-08-18, 13:46
Tänker TS på korrelationen mellan >1500mg/dag av kalcium och dödlig prostatacancer? Det är ju lätt att komma över den nivån med mycket kvarg och en rejäl dos kasein inför natten. Jag vill minnas att korrelationen var mellan hur många av de som fick prostatacancer som dog av den och inte, där högkalcium-gruppen dog oftare, så att det inte gäller att det är fler i den gruppen som får prostatacancer. Jag kan ha fel dock, någon som vet?
Luca Brasi
2016-08-18, 13:50
Oroa dig för salt istället.
JP Morgan
2016-08-18, 17:40
Ja det ökar spridningen av ett antal "prostatacancerceller", men kom igen. Mycket i vanliga livsmedel har samma effekt (cancer generellt då dvs.). Som med allt, ät med måtta.
Jag själv drar i mig drygt 500g kvarg om dagen ;/ Yeah buddy, prostatan är körd!
Kaukasuskokosnöt
2016-08-18, 19:41
Ämnet berördes i senaste Tyngre Radio med Anki Sundin. Vill du ha fullständigt utlåtande så lyssna på avsnittet. Kommer bara ihåg att hon sa att vid "normal" konsumtion fanns det ingen anledning att oroa sig. :)
Det enda som inte orsakar cancer är la typ en extrem kalorisnål diet med frukt och grönt typ?
Det enda som inte orsakar cancer är la typ en extrem kalorisnål diet med frukt och grönt typ?
Fast hur vanligt är det med dietinducerad cancer egentligen? Röker man inte, äter varierat, motionerar och håller igen alkoholen lite så känner jag att man bör ligga rätt bra till.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.