handdator

Visa fullständig version : Ont I Axlarna av Frontböj - benfråga


TCOG
2004-04-20, 16:50
Jag testade köra Frontböj i Smithen och nnu märker jag att jag har ont i axlarna. Jag tror det har med att gör att stången har hamnat på axlarna.

Kommer värken gå bort eller efter några dagar efter varje benpass?!?

Frontböj är en bra övning tycker jag då den isolerar Framsidan bättre.....Jag brukar köra vanlig böj 2 veckor sen 2 veck frontböj....

Sen till min andra fråga:

jag ska dela upp framsidan och baksidan av benen på 2 olika träningstillfällen.....böjen ska då väl vara med framsida passet...

För framsida hade jag tänkt:

Benspark
Böj/Frontböj
Benpress, föttera lågt på plattan
Hack Squat

Officer
2004-04-20, 19:37
Det brukar inte värka i mina axlar efter frontböjspassen, men det gör ont medans man kör de. Det är en tung övning - den tyngsta, enligt mig, och det går inte att hantera hyperstora vikter där heller, pga den avancerade hållningen så att säga.
Det kan dock vara fel teknik du kör med, och då menar jag placeringen av stången på axlarna. Kanske du kan få det uppkollat av någon kunnig? Men du verkar ju kunna det mesta själv för den delen..


Till din andra fråga - jag har alltid kört låren uppdelat på två olika tillfällen, då jag inte orkar köra slut baksida om jag kör de båda på samma pass. Brukar lägga in baksida lår på ryggdagen, då man kör stela marklyft rakt efter ryggpasset och så slipper man aktivera ryggen så nämnvärt mer än en gång i veckan.

RobbeliRobban
2004-04-20, 19:38
Jag får också ont i delts när jag kör frontböj med korsade armar, stången vill ju gärna rulla ner en liten bit, mycket obehagligt och jag vande mig aldrig vid smärtan, trots patetiskt små vikter. bytte istället till frontböj med stången som vid upplyftet till stöt, som tyngdlyftare gör, känns mycket behagligare, väl värt att pröva.

Kör du två benpass tycker jag att böjen skall vara med på framsidepasset även om den känns i gluteus och baksida.