handdator

Visa fullständig version : Hur går ner i vikt?


ChristianMan
2016-07-11, 19:54
Jag orkar inte räkna kalorier men behöver gå ned i vikt. Jag har ätit för mycket av olika anledningar och är nu något överviktig. Väger 105kg med en del muskler o 184cm lång är 33år gammal.

Det som funkat bra för mig förr är att lyssna på kroppen och min vikt var ganska ok men nu äter jag en medicin som kanske får mig att äta för mycket eller så har jag överätit av andra anledningar. I vilket fall som helst behöver jag gå ned i vikt.

Vad göra? Min lösning är att börja träna ett par gånger i veckan igen och äta något mindre än jag känner att jag behöver samt fasta varje dag ca 12tim (typ inte äta 2000 till 0800).

Jpettersson91
2016-07-11, 20:01
Underskott av kalorier är enda lösningen för viktnedgång.

DudX
2016-07-11, 20:30
Läs deffguiden överst i detta underforum ��

cero
2016-07-11, 20:47
Träning är inte särskilt effektivt för att gå ned i vikt. Du behöver styra upp kosten. Börja titta på innehållsförteckningar så lär du dig vad du ska undvika. Det som är lättast att få i sig är stora mängder kolhydrat och fett, så det kan du dra ned på. Skriv ned vad du äter en typisk dag så kan vi titta på det.

AlexGBG
2016-07-12, 01:49
Jag orkar inte räkna kalorier men behöver gå ned i vikt. Jag har ätit för mycket av olika anledningar och är nu något överviktig. Väger 105kg med en del muskler o 184cm lång är 33år gammal.

Det som funkat bra för mig förr är att lyssna på kroppen och min vikt var ganska ok men nu äter jag en medicin som kanske får mig att äta för mycket eller så har jag överätit av andra anledningar. I vilket fall som helst behöver jag gå ned i vikt.

Vad göra? Min lösning är att börja träna ett par gånger i veckan igen och äta något mindre än jag känner att jag behöver samt fasta varje dag ca 12tim (typ inte äta 2000 till 0800).

Var det inte du som sa att det bara var att gå på känsla?

Hur som helst, ät hälften av det du äter idag, och du börjar säkert gå ner i vikt. Går du inte ner i vikt av det, ät en fjärdedel av vad du äter idag.

ChristianMan
2016-07-12, 06:27
Var det inte du som sa att det bara var att gå på känsla?

Hur som helst, ät hälften av det du äter idag, och du börjar säkert gå ner i vikt. Går du inte ner i vikt av det, ät en fjärdedel av vad du äter idag.

Jo men det gäller bara för dom som har en hälsosam kropp o psyke. Min är ur balans kanske för jag tar medicin. Tack för svar. ��

Tack Cero.

Jarp
2016-07-12, 09:29
Om du inte vill räkna kan det vara klokt att äta sånt som mättar väldigt bra. T.ex. blir jag själv mätt ganska länge av kokta linser. Smakar jättetråkigt men mättar som sagt. Grönsaker innehåller väldigt få kalorier, sätt i dig en hel del sånt också.

Shqypnia
2016-07-12, 10:21
Daniel från Styrkelabbet har släppt en ny E-bok om viktnedgång, och den handlar i princip om hur man går ner i vikt (utan att räkna kalorier).

Sammanfattningsvis handlar mycket om att köra på bra basvaror och äta mindre portioner. Några tips jag kan ge dig är:

- Drick mycket vatten.
- Ät gärna mindre tallrikar så ser portionerna större ut.
- Ha inte skräp hemma.
- Drick inte dina kcal.
- Se till att väga dig för att ha någorlunda koll.

AlexGBG
2016-07-12, 14:47
Daniel från Styrkelabbet har släppt en ny E-bok om viktnedgång, och den handlar i princip om hur man går ner i vikt (utan att räkna kalorier).

Sammanfattningsvis handlar mycket om att köra på bra basvaror och äta mindre portioner. Några tips jag kan ge dig är:

- Drick mycket vatten.
- Ät gärna mindre tallrikar så ser portionerna större ut.
- Ha inte skräp hemma.
- Drick inte dina kcal.
- Se till att väga dig för att ha någorlunda koll.

Ungefär på det sättet har jag gått ner 10-13kg nu sen i vintras (och lagt på mig en hel del muskler)

Dricker i princip inget med kalorier, med undantag för minimjölk som jag unnar mig efter hårda styrkepass att ha i proteinshaken. Självklart blir det kalorier även i shaken på vatten, men det är det enda.

Ofta till lunch äter jag 150g sallad med lite vinegrettdressing med olja (blir totalt typ 150kcal på två skålar), några fetaosttärningar och en burk keso. Eventuellt en skiva tyskt mörkt bröd med ost på om man vill unna sig lite extra, eller är extra hungrig. Detta är det första jag äter på dagen antingen direkt efter ett gympass, eller 4 timmar innan mitt pass, men alltid runt 13:00
Även en shake med runt 50g protein till efterrätt.

Sen middag äts vid 20-21 tiden, antingen pasta med någon hemlagad sås, eller köttgryta och ris.

Dricker nog närmare 5 liter vatten/kolsyrat vatten dagligen, och ett antal koppar kaffe vilket också hjälper till att hålla hungern i shack.

Väger mig dagligen, och trenden pekar neråt, även om viken varierar +-4kg mellan dagarna

ChristianMan
2016-07-12, 14:53
Daniel från Styrkelabbet har släppt en ny E-bok om viktnedgång, och den handlar i princip om hur man går ner i vikt (utan att räkna kalorier).

Sammanfattningsvis handlar mycket om att köra på bra basvaror och äta mindre portioner. Några tips jag kan ge dig är:

- Drick mycket vatten.
- Ät gärna mindre tallrikar så ser portionerna större ut.
- Ha inte skräp hemma.
- Drick inte dina kcal.
- Se till att väga dig för att ha någorlunda koll.

Bra tips helt klart.

Träning är inte särskilt effektivt för att gå ned i vikt. Du behöver styra upp kosten. Börja titta på innehållsförteckningar så lär du dig vad du ska undvika. Det som är lättast att få i sig är stora mängder kolhydrat och fett, så det kan du dra ned på. Skriv ned vad du äter en typisk dag så kan vi titta på det.

Idag fram tills nu har jag ätit ungefär:

0800 en hamburgare bröd med lite skinkaost
1200 300g laxpaj med lite sås
1530 30g ris, 200g lammkött, 100g gröna linser, 3 bananer
2000 två-tre brödskivor med lite ost o skinka

ChristianMan
2016-07-12, 20:49
Bra tips helt klart.



Idag fram tills nu har jag ätit ungefär:

0800 en hamburgare bröd med lite skinkaost
1200 300g laxpaj med lite sås
1530 30g ris, 200g lammkött, 100g gröna linser, 3 bananer
2000 två-tre brödskivor med lite ost o skinka

Det blev istället kl 2130 --- 600g frukt yoghurt

kanske jag kom upp i 90g protein

AlexGBG
2016-07-13, 07:33
[QUOTE=ChristianMan;7608630

0800 en hamburgare bröd med lite skinkaost
1200 300g laxpaj med lite sås
1530 30g ris, 200g lammkött, 100g gröna linser, 3 bananer
2000 två-tre brödskivor med lite ost o skinka
Det blev istället kl 2130 --- 600g frukt yoghurt

kanske jag kom upp i 90g protein[/QUOTE]


Hade jag vairt du hade jag skippat både frukost och kvällsmat. Dom målen är ju inte direkt några höjdare, och se till att få i dig lite mer protein...

ChristianMan
2016-07-13, 10:17
Hade jag vairt du hade jag skippat både frukost och kvällsmat. Dom målen är ju inte direkt några höjdare, och se till att få i dig lite mer protein...

Jag lägger till 500g lågfett kvarg på morgon och kväll nu..det blir omkring 90g protein sedan är resten bara bonus. :hbang:

AlexGBG
2016-07-14, 07:45
Jag lägger till 500g lågfett kvarg på morgon och kväll nu..det blir omkring 90g protein sedan är resten bara bonus. :hbang:

Det blir ju även typ 600 kcal+ på 1kg kvarg.

Det jag menade var att skippa målen helt och hållet

Shqypnia
2016-07-14, 11:18
Du äter lite under dagen för att på kvällen slänga bort dina kcal på bröd som inte mättar överhuvudtaget.

ChristianMan
2016-07-14, 11:52
Det blir ju även typ 600 kcal+ på 1kg kvarg.

Det jag menade var att skippa målen helt och hållet

Jo det skrev du. Det är svårt att inte äta så länge för mig så jag äter var fjärde timma ungefär. Tack i afall.

LyftarGrabben
2016-07-15, 11:06
Orkar inte räkna kcal? Ja då orkar du inte göra det som krävs. Har du inte bra kunskap i kost och näring kan det vara knepigt och brukar ofta leda till att man äter för lite (typisk salladdiet) och man får inte i sig nödvändiga makronutrienter som protein och fett eller vitaminer och mineraler.

Räkna kcal det är det enklaste och hållbaraste, på så sätt kan du också optimera din viktnedgång och äta goda saker sålänge du når dina makromål i slutet av dagen.

Enligt min erfarenhet!

Lite tips för mättnad under dagen: Fasta 2-3 timmar på morgonen, havregrynsgröt mättar bra, grönsaker som kolhydratkälla alternativt potatis i kokt form. Uteslut drycker som innehåller energi t.ex mjölk, juicer, läsk osv.

Lycka till, kontakta mig gärna om du behöver mer hjälp så kan vi sätta upp nåt fint schema så ska vi se att du är i form inom rimlig tid.

Mvh

Old Nick
2016-07-26, 21:41
Du verkar ju redan logga det du äter och veta vad det väger. Varför är det då så jobbigt att räkna kalorier? Du gör ju redan halva jobbet.

Men om du inte vill det så brukar det oftast räcka med att skippa allt processat skräp och inte dricka några kalorier för att gå ner lite. Ät kött, fisk, fågel, ägg, grönsaker, mejerier, m.m. Ät inte socker, mjöl och färdigrätter.

Men det är för folk vars aptitreglering störs ut av för mycket skitmat. Inte för dem som går på medicinering och äter för mycket p.g.a. det. Min gissning är att du måste räkna kalorier om du vill ha resultat.

AntonHA
2016-07-30, 06:37
Få in en vana att räkna kalorier. Tar verkligen inte mer än 5minuter av dagen

Beemel
2016-07-30, 08:06
Få in en vana att räkna kalorier. Tar verkligen inte mer än 5minuter av dagen

+1 nuförtiden är det ju sjukt lätt med alla smidiga appar för ändamålet. En gång i tiden när jag gjorde allt med paapper och penna så tog det ändå inte mer än 8-10minuter av min dag. Lätt värt det för att ha lite koll och lära sig lite om sin egen kropp.

1x0
2016-07-30, 08:18
Min åsikt senaste tiden är att räkna kalorier blivit mer populärt, inne och socialt accepterat!?
Året om, inte bara i viktminskningssyfte.
--------
Nu när jag börjat landsvägscykla känns det nästan som ett måste; för veta att jag får i mig 'rätt' mängd kalorier och kolhydrater. Annars fallerar återhämtningen om jag missar några tusen kcal genom uppskattning/non kaloriräkning.


Kommer bli gött om några år (finns redan) när armband (eller liknande) kommer räkna ut allt autmatiskt eftersom man äter. Sedan bara ta upp telefonen, kolla sina dagsmakros och mikros ("Du har fyllt 80% av ditt dagskalorimål, 750kcal återstår att äta.") :P
Slår detta igenom, vilket jag hoppas, väldigt bra hjälpmedel för att motverka övervikt.

zol
2016-07-30, 09:42
Om du verkligen inte pallar att räkna kalorier eller känner att du inte mår bra av att ständigt tänk på kcal så tycker jag att du ska äta snarlika måltider varje dag och ställa dig på vågen varje vecka. Då märker du enkelt om du får önskvärt resultat.

Oavsett hur du vill göra tycker jag att du ska lägga några minuter på att ta reda på vilka varor som innehåller mycket resp. är kalorifattiga. Personligen tycker jag det är otroligt värt att äta kalorifattig mat och på såvis få större portioner.

Shqypnia
2016-08-01, 11:01
Räkna kcal är inte sunt. Det har säkert ett bra syfte när man ska upp på scen - men jag anser inte det är något för en glad amatör.

Jag har själv räknat men tänker inte göra om det. Går du runt lite hungrig så ligger du på ett bra underskott. Lär känna kroppen.

barrf
2016-08-01, 14:52
Räkna kcal är inte sunt. Det har säkert ett bra syfte när man ska upp på scen - men jag anser inte det är något för en glad amatör.

Jag har själv räknat men tänker inte göra om det. Går du runt lite hungrig så ligger du på ett bra underskott. Lär känna kroppen.

Det är visst sunt. Men däremot tror jag att vissa försöker räkna exakta gram och att räkna 100 % rätt på alla måltider. Jag tycker att man kan höfta en hel del. Gör jag t.ex en köttfärssås kör jag bara på medeltalet för vad andra som lagt upp köttfärssås i appen Myfitnesspal kör på. Gör jag en sallad med bulgur och fetaost räknar jag bara på bulguren, fetaosten och olivoljan typ, sen lägger jag in "lite extra kalorier" för all sallad och vad må vara i.

Det behöver inte vara superkorrekt alltid. Bara man räknar med det viktigaste och väger sig kontinuerligt för att ha koll på utvecklingen.

1x0
2016-08-01, 15:20
Räkna kcal är inte sunt. Det har säkert ett bra syfte när man ska upp på scen - men jag anser inte det är något för en glad amatör.

Jag har själv räknat men tänker inte göra om det. Går du runt lite hungrig så ligger du på ett bra underskott. Lär känna kroppen.
Då har jag legat på underskott sedan jag vägde 120kg fet!

Hade jag litat på mina hungerkänslor och ätit efter dem hade jag varit uppe på 120kg fet igen.
Jag äter PF och 5000-6000kcal inom 6 timmars ätfönster "känns" lagom för mig. Måste fylla upp med 1-2kg grönsaker per dag för hålla kalorierna runt 3000-4000kcal under dessa timmar.

Jag har dock inte provat gå upp i hög kroppsfett% dessa 6-7 år. Kanske är min trivselvikt/setpoint upp emot 20% kroppsfett, där min aptit och hunger är normaliserad.

Sure. PF har förstört mina hunger- och mättnadskänslor, men är 100% säker att jag inte kan äta utspritt under dagen, efter hunger - även om jag äter "nyttig" byggarmat - utan att hamna på ett kaloriöverskott, sett till längre period.

Ja, det är skillnad på "sug" och "hunger". Jag är aldrig hungrig under dagen (fastan) utan kickar mest igång när jag väl börjar äta. :P

zol
2016-08-01, 17:17
Skulle jag räkna kcal under hela min bulkperiod så skulle jag känna att hela mitt liv kretsade kring min kropp och det skulle förmodligen bli väldigt maniskt och tråkigt.

Däremot så tycker jag att man får en väldigt bra känsla av kalorier och portioner under deffen, tillräckligt för att ha ett någorlunda hum för att det inte ska skena iväg totalt. Men detta är såklart högst personligt, handlar nog bara om att hitta sin egen väg man trivs med.