handdator

Visa fullständig version : Variera knäböjandet?


exevision
2016-07-11, 15:36
Knäböjer varannan vecka 3 gånger (måndag, onsdag och fredag) och varannan vecka 4 gånger (måndag, tisdag, torsdag och lördag).
Man blir bra på det man gör. Men hur skulle du gjort? Skulle du varierat knäböjen genom att exempelvis frontböja ett pass eller skulle du köra din huvudsakliga knäböj varje pass? Målet är styrka.

MikaelB
2016-07-11, 18:08
Det beror på vilken stil av böj du har och vart du behöver styrka. Boxböj mot gummiband och frontböj är de variationerna jag kör.

ceejay
2016-07-11, 18:49
Läste en artikel där de undersökte styrka mellan två grupper varav en bara körde böj och en böj+frontböj. Ingen skillnad i muskelmassa men den gruppen som körde frontböj blev starkare. Antar att man lär sig aktivera fler muskelfibrer.

exevision
2016-07-11, 21:12
Läste en artikel där de undersökte styrka mellan två grupper varav en bara körde böj och en böj+frontböj. Ingen skillnad i muskelmassa men den gruppen som körde frontböj blev starkare. Antar att man lär sig aktivera fler muskelfibrer.

Du minns inte vilken artikel det var?

Ett Orm
2016-07-11, 22:24
Jag skulle variera för variationens skull.

spoon
2016-07-12, 01:00
Jag får ofta problem med knä eller ljumskarna om jag bara kör böj. Så jag brukar variera ganska mycket. Bara en ändring från låg till hög stångplacering gör att rörelsemönstret ändrar sig tillräckligt för att jag ska slippa slitage. Å andra sidan så är det bra att ha en stil som sitter automatiskt varje gång. Där får man avväga hur man vill göra.

Tapatalk

exevision
2016-07-12, 05:56
Jag får ofta problem med knä eller ljumskarna om jag bara kör böj. Så jag brukar variera ganska mycket. Bara en ändring från låg till hög stångplacering gör att rörelsemönstret ändrar sig tillräckligt för att jag ska slippa slitage. Å andra sidan så är det bra att ha en stil som sitter automatiskt varje gång. Där får man avväga hur man vill göra.

Tapatalk

Har funderar tidigare på att införa böj med hög stångplacering i mitt schema. Tänker dock att frontböj borde vara fördelaktigare eftersom det kanske inte stör min vanliga böj rent tekniskt så mycket eftersom det är mer olikt. Samt att frontböjen belastar kroppen mindre pga lägre vikt. Tänker jag rätt?

Primitiv
2016-07-12, 09:07
Har funderar tidigare på att införa böj med hög stångplacering i mitt schema. Tänker dock att frontböj borde vara fördelaktigare eftersom det kanske inte stör min vanliga böj rent tekniskt så mycket eftersom det är mer olikt. Samt att frontböjen belastar kroppen mindre pga lägre vikt. Tänker jag rätt?

Jadå du tänker rätt. Nackdelen är att knäböj fram inte belastar låren i lika hög grad eftersom det är bål och bröstrygg som ger upp först (alternativt greppet beroende på hur van man är).

exevision
2016-07-12, 11:10
Jadå du tänker rätt. Nackdelen är att knäböj fram inte belastar låren i lika hög grad eftersom det är bål och bröstrygg som ger upp först (alternativt greppet beroende på hur van man är).

Kan väll samtidigt ses som en fördel när man kör hög frekvens? Man får ta i utan att benen är helt slut inför nästa pass.

exevision
2016-09-23, 20:25
Bump.

SantePierre
2016-09-23, 23:37
High bar pausböj göttigt som fan. Sen så är det väl vettigt att använda high bar för att bygga upp låren om man vanligtvis kör low bar(??)

exevision
2016-09-24, 06:51
High bar pausböj göttigt som fan. Sen så är det väl vettigt att använda high bar för att bygga upp låren om man vanligtvis kör low bar(??)

Så kan det kanske vara. Har börjat införa hög stångplacering i schemat ett tag och känner att det lär mig att sträcka på ryggen på ett annat sätt än frontböj kan ge mig. Detta inbillar jag mig förbättrar min vanliga knäböj med låg stångplacering. Hoppas bara det är klokt att göra en sådan variation.

Diomedea exulans
2016-09-24, 07:23
En grej som jag tycker verkar vettig är att variera fotbredden. I bredare ställning torde insida lår aktiveras mer, och vice versa.

Jag gör det dock inte själv.

snest
2016-09-24, 08:18
jag körde (low bar) böj som du 3 ggr i veckan förr. jag började stagnera ordentligt på böj vid runt 130 kg. jag bytte rätt nyligen till texas method och har kunnat tugga vidare stadigt till 150. den enda variationen som texas medförde var i volym. måndagar kör man 5x5, medeltungt, onsdagar bara man värmer upp i princip, fredagar så maxar man för 5 reps.

förut körde jag (% utav arbetsvikt)
mån 3x5 @ 100%
ons 3x5 @ 100%
fre 3x5 @ 100%

nu är det
mån 5x5 @ 85%
ons 2x5 @ 70%
fre 1x5 @ 100%

exevision
2016-09-24, 13:02
jag körde (low bar) böj som du 3 ggr i veckan förr. jag började stagnera ordentligt på böj vid runt 130 kg. jag bytte rätt nyligen till texas method och har kunnat tugga vidare stadigt till 150. den enda variationen som texas medförde var i volym. måndagar kör man 5x5, medeltungt, onsdagar bara man värmer upp i princip, fredagar så maxar man för 5 reps.

förut körde jag (% utav arbetsvikt)
mån 3x5 @ 100%
ons 3x5 @ 100%
fre 3x5 @ 100%

nu är det
mån 5x5 @ 85%
ons 2x5 @ 70%
fre 1x5 @ 100%

Jag varierar redan lite så. Kör inspirerat av hurrils tänk:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=218549

exevision
2016-12-13, 09:42
Provade en period att komplettera med high bar med och utan paus i botten. Provade sedan att endast köra low bar, vilket resulterade i att böjen blev jobbigare. Pausböjen tänkte jag skulle stärka positionen i botten för low bar men det verkade inte ge lika mycket som paus med high bar. Hur kommer det sig? Vad är min svaghet som stärks med high bar och förbättrar min low bar?

Eller är det så enkelt att variationen gör mig mer återhämtad även om jag inte känner någon väsentlig skillnad i det avseendet?