handdator

Visa fullständig version : Vad heter metoden?


Moonbeam
2004-04-20, 16:29
Såg en snubbe som körde bänk på gymet idag. Han körde först ett antal rep tills det blev tungt och la sedan tillbaka stången, men låg själv kvar på bänken. Efter ungefär 20 sekunder tog han av stången igen och körde en repetition till, la tillbaka stången väntade en liten stund till och körde sen en sista repetition.

Vad kallas denna teknik? Misstänker att det finns något flashigt namn eller så.

Är det en bra teknik? Nån som brukar köra så?

King Grub
2004-04-20, 16:38
Vad kallas denna teknik?

Rest-pause.

Vad säger Dorian Yates ( :hbang: ) om den? Jo:

"Once again, the rest-pause principle is employed at the end of a set to push the muscles past their normal point of failure. For machine military presses to the front, for instance, I work to failure (usually around the eighth rep), then instead of stepping away from the bench, I sit there and rest for 10 seconds to recoup strength. Then I press out one more rep, rest another 10 seconds and press out one final rep. Rest-pause is a terrific strength builder, especially if you don't have a reliable training partner to help you with forced reps."

z_bumbi
2004-04-20, 16:42
Pausreps är väl ett namn tror jag.

Man lyfter en tyngre vikt fler gånger i alla fall vilket väl inte kan sägas vara direkt dåligt.

Ibland händer det att den varianten dyker upp i sista setet av en övning men jag har aldrig medvetet gått in för att köra så utan det är mer att jag vill/ska köra 8 reps men orkar bara 6 men jag ska fan få ut två till i alla fall. :)

pellepedal
2004-04-20, 16:57
Ibland kör jag en övning (helst en basövnimg) med en vikt som jag normalt kan göra 10-12 reps med.
Först kör jag 4 reps, vilar 10 sek, sen kör jag 4 reps igen och vilar 10 sek... Totalt kör jag 6 delset med 10 sek vila mellan.
Sen vilar jag 90 sekunder och kör ett nytt likadant set. Totalt 4 set.
Väldigt jobbigt, men det funkar bra oxå. :bpump: