handdator

Visa fullständig version : Äta få gånger per dag

raramuri
2016-07-11, 12:23
Efter ramadan har jag fått in vanan att bara äta 1-2 gånger per dygn. Finns det någonting negativt med att äta få gånger per dag? Det var jobbigt under fastan på grund av vätska, men känner inga som helst bekymmer nu när jag får dricka.

Finns det någon risk att näringen inte tas upp lika mycket eller dylikt? Inte så att jag måste äta just 1-2 gånger, men jag är bara hungrig 1-2 gånger per dag och då äter jag. Några dagar exempelvis:

12:00
frukt, kaffe, sojaprodukt (yoghurt, eller nåt liknande)

18-20
mat (grönsaker, ris, bönor, sallad vad som...)

Jag tycker detta passar väldigt bra med mitt jobb också. Kommer min kropp att vänja sig vid detta eller är det något negativt med att vänja den?

AquaRegia
2016-07-11, 12:25
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

Beemel
2016-07-11, 12:27
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

EDIT: baaaah pucktvåa...

Diomedea exulans
2016-07-11, 12:32
Tl;dr: Det går bra.

Illustrerade mannen
2016-07-11, 14:43
Efter ramadan har jag fått in vanan att bara äta 1-2 gånger per dygn. Finns det någonting negativt med att äta få gånger per dag? Det var jobbigt under fastan på grund av vätska, men känner inga som helst bekymmer nu när jag får dricka.

Finns det någon risk att näringen inte tas upp lika mycket eller dylikt? Inte så att jag måste äta just 1-2 gånger, men jag är bara hungrig 1-2 gånger per dag och då äter jag. Några dagar exempelvis:

12:00
frukt, kaffe, sojaprodukt (yoghurt, eller nåt liknande)

18-20
mat (grönsaker, ris, bönor, sallad vad som...)

Jag tycker detta passar väldigt bra med mitt jobb också. Kommer min kropp att vänja sig vid detta eller är det något negativt med att vänja den?

Jag vet inte om det är något negativt... Jag har i många år, sedan mitten av 90-talet ungefär, bara ätit en gång per dag. Ibland har jag gjort undantag, kanske 3-5 gånger per år, men annars endast middag, på kvällen. Under resten av dagen endast vatten, kaffe och snus. Det fungerar bra för mig - jag mår extremt bra, tränar hårt, sammanlagt ca 12-15 timmar per vecka, gym och kampsport. Jag är iofs "vuxen" - 48 år - och har ingen ambition att "bulka" eller "deffa", utan är hyfsat nöjd. Alla mina värden är bra - jag kollar mig ibland - blodtryck, blodvärde, socker och sånt. Jag jobbar dagtid (lärare), har fura barn, fru, hus mm. Inget konstigt alls. Min kropp är van och det blir bara konstigt om jag försöker äta "som vanligt folk".
Jag tränar på gym på luncherna/håltimmar och kampsport på kvällarna. Middag oftast ca kl 20.30. Jag äter ALDRIG skräp, såsom godis, kakor, tårta, läsk, bullar, glass och liknande. Jag är också nykterist.
Jag brukar inte rekommendera folk att äta som jag gör, men jag fattar inte varför inte fler gör så. Det sparar tid och pengar och är väldigt enkelt. Observera att det inte är någon slags "periodisk fasta" eller något annat "ballt". Jag äter bara en måltid per dag - inget underligt alls.
Är du ung, växer, eller vill bli baddabillder kanske det inte fungerar...

Diomedea exulans
2016-07-11, 14:49
men jag fattar inte varför inte fler gör så

För att jag mår skit av det. Jag har testat periodisk fasta, och jag blir hungrig som fan och så förbannad att det tar all min självkontroll att inte mörda någon fram till första målet mat, och från att ätperioden har inletts till jag ska gå och lägga mig så är jag så proppmätt och däst att det tar lika mycket självkontroll att inte kräkas. Många små mål mat ofta är det jag mår bäst på.

Men jag är avundsjuk på dig och alla andra som kan äta som du. Jag hatar mat och allt krångel som hör till och skulle helst vilja få all min energi genom att stoppa in en sladd i häcken och ladda upp mig över natten som en mobiltelefon.

Brofessorn
2016-07-11, 14:52
För att jag mår skit av det. Jag har testat periodisk fasta, och jag blir hungrig som fan och så förbannad att det tar all min självkontroll att inte mörda någon fram till första målet mat, och från att ätperioden har inletts till jag ska gå och lägga mig så är jag så proppmätt och däst att det tar lika mycket självkontroll att inte kräkas. Många små mål mat ofta är det jag mår bäst på.

Men jag är avundsjuk på dig och alla andra som kan äta som du. Jag hatar mat och allt krångel som hör till och skulle helst vilja få all min energi genom att stoppa in en sladd i häcken och ladda upp mig över natten som en mobiltelefon.

Hur länge försökte du dig på konceptet då?

1x0
2016-07-11, 14:53
Jag vet inte om det är något negativt... Jag har i många år, sedan mitten av 90-talet ungefär, bara ätit en gång per dag. Ibland har jag gjort undantag, kanske 3-5 gånger per år, men annars endast middag, på kvällen. Under resten av dagen endast vatten, kaffe och snus. Det fungerar bra för mig - jag mår extremt bra, tränar hårt, sammanlagt ca 12-15 timmar per vecka, gym och kampsport. Jag är iofs "vuxen" - 48 år - och har ingen ambition att "bulka" eller "deffa", utan är hyfsat nöjd. Alla mina värden är bra - jag kollar mig ibland - blodtryck, blodvärde, socker och sånt. Jag jobbar dagtid (lärare), har fura barn, fru, hus mm. Inget konstigt alls. Min kropp är van och det blir bara konstigt om jag försöker äta "som vanligt folk".
Jag tränar på gym på luncherna/håltimmar och kampsport på kvällarna. Middag oftast ca kl 20.30. Jag äter ALDRIG skräp, såsom godis, kakor, tårta, läsk, bullar, glass och liknande. Jag är också nykterist.
Jag brukar inte rekommendera folk att äta som jag gör, men jag fattar inte varför inte fler gör så. Det sparar tid och pengar och är väldigt enkelt. Observera att det inte är någon slags "periodisk fasta" eller något annat "ballt". Jag äter bara en måltid per dag - inget underligt alls.
Intressant. Är så jag äter också. Några frågor som uppstår efter läst texten:

Du styrketränar alltså helt fastande (ingen EAA, BCAA, vassle)? Äter inte timmarna efter styrketräningen heller?
Kan du skriva hur en träningsdag ser ut, som är både styrketräningsdag och konditionsdag, med en måltid per dag (vid 20:30)?

Bilden jag får, tar mig tid att skriva hur jag får uppfattningen av hur en träningsdag kan se ut för dig, efter att ha läst texten:

12.00 styrketräning (~15.5h fastande)
-
18:00 (?) kamsport
20.30 (direkt efter kampsporten?) mat - hela dagsintaget

Rätta mig!

Diomedea exulans
2016-07-11, 14:55
Hur länge försökte du dig på konceptet då?

Två veckor tror jag.

1x0
2016-07-11, 15:00
Två veckor tror jag.
Låter absolut som att du inte ska syssla med periodisk fasta. Ett praktexempel att livsstilen verkligen inte passar för dig.

Om du hatar att äta kanske du borde dricka dina kalorier jämnt utspritt under dagen?
Men hur är mättnaden och viktkontrollen? Har du svårt att hålla dig i 'bra form' (form=smal, i detta sammanhang)? Eller tvärtom; svårt att få i dig tillräckligt med energi (kalorier) under dagarna?

Fan vad du och jag är olika haha. Jag fungerar helt tvärtom, utefter din text.

Diomedea exulans
2016-07-11, 15:02
Låter absolut som att du inte ska syssla med periodisk fasta. Ett praktexempel att livsstilen verkligen inte passar för dig.

Om du hatar att äta kanske du borde dricka dina kalorier jämnt utspritt under dagen?
Men hur är mättnaden och viktkontrollen? Har du svårt att hålla dig i 'bra form' (form=smal, i detta sammanhang)? Eller tvärtom; svårt att få i dig tillräckligt med energi (kalorier) under dagarna?

Fan vad du och jag är olika haha. Jag fungerar helt tvärtom, utefter din text.

Jag har svårt att hålla mig i bra form. Har gått upp ungefär 9 kg i år utan att ha försökt bulka. Så det kanske inte är superbra att dricka mycket kalorier.

Beemel
2016-07-11, 15:13
[QUOTE=Illustrerade mannen;7607828]
Jag har i många år, sedan mitten av 90-talet ungefär, bara ätit en gång per dag.QUOTE]

Precis samma sak här på typ alla punkter.
Förutom att jag inte snusar och inte kampsportar (längre)
Tycker det fungerar helt jäkla perfekt.
Men och andra sidan har jag inte provat att äta på något annat sätt sedan jag var 15-16 år....

1x0
2016-07-11, 15:15
Jag hatar mat och allt krångel som hör till och skulle helst vilja få all min energi genom att stoppa in en sladd i häcken och ladda upp mig över natten som en mobiltelefon.
Jag har svårt att hålla mig i bra form. Har gått upp ungefär 9 kg i år utan att ha försökt bulka. Så det kanske inte är superbra att dricka mycket kalorier.
Jag får inte ihop detta, isåfall.
Alltså om du hatar att äta borde det väl vara tvärtom - du har svårt att hålla din kroppsvikt och du går ner i vikt, om du äter efter aptit?

Varför går du upp i vikt? Borde ju vara lätt att justera om du inte gillar att äta.
Äter du för du blir hungrig eller för att få energi? Att du börjar äta när du börjar bli trött?

Diomedea exulans
2016-07-11, 15:17
Jag får inte ihop detta, isåfall.
Alltså om du hatar att äta borde det väl vara tvärtom - du har svårt att hålla din kroppsvikt och du går ner i vikt, om du äter efter aptit?

Varför går du upp i vikt? Borde ju vara lätt att justera om du inte gillar att äta.
Äter du för du blir hungrig eller för att få energi? Att du börjar äta när du börjar bli trött?

Jag hatar inte själva ätandet, jag hatar allt krångel med mat. Laga mat, handla mat, osv.

Brukar äta när jag är hungrig och äta tills jag tycker att jag är lagom mätt. Förutom att jag alltid äter före och efter träning.

1x0
2016-07-11, 15:21
Jag hatar inte själva ätandet, jag hatar allt krångel med mat. Laga mat, handla mat, osv.

Brukar äta när jag är hungrig och äta tills jag tycker att jag är lagom mätt. Förutom att jag alltid äter före och efter träning.
Då är jag med!
Jag misstolkade, trodde du hade lite anorektiska inslag/symptom; att du hatar att äta och får obehagskänsla när du äter/har ätit. Att du helst hade undvikit att äta, tugga mat. Istället druckit all näring.
Jag är ungefär som ovan, under mina 6-8 första vakna timmar på dygnet. Då är jag verkligen inte sugen på att äta.
Men på kvällen efter all träning och dagsintryck kickar aptiten igång i kombination med att 'jag känner' att jag behöver äta. Blir lite lightheaded.

Så du gillar alltså att äta och uppskattar smaken av mat. Känslan när du äter och efteråt. Förstår nu.

Diomedea exulans
2016-07-11, 15:23
Så du gillar alltså att äta och uppskattar smaken av mat. Känslan när du äter och efteråt. Förstår nu.

Mitt drömliv hade varit att sitta i soffan och äta glass och kolla på tv-serier dygnets alla vakna timmar.

1x0
2016-07-11, 15:27
Mitt drömliv hade varit att sitta i soffan och äta glass och kolla på tv-serier dygnets alla vakna timmar.
Hahaha samma här typ.
Är ungefär så jag lever på kvällarna.
Hade jag levt så under dagen tror jag att jag mått dåligt dock. Även om (!) jag hade kunnat leva så, hålla kroppsvikten och formen...tror jag att jag mått dåligt av det.
Uppskattar mest maten om jag haft en bra dag och fått mycket gjort.

Fixar ärenden, träning och allt för välmående under dagen.
Avkoppling och njutning under kvällen. :P

Vet inte om det är osunt beteende; blir lite som belöningstänk. Belönar mig själv med mat. Men jaja. Älskar som sagt att äta och känns som ett bättre beroende än de flesta andra beroende-saker (t.ex droger och alkohol).

Tycker mest att 'maten är i vägen' under dagarna när jag är aktiv.

Illustrerade mannen
2016-07-11, 15:33
Intressant. Är så jag äter också. Några frågor som uppstår efter läst texten:

Du styrketränar alltså helt fastande (ingen EAA, BCAA, vassle)? Äter inte timmarna efter styrketräningen heller?
Kan du skriva hur en träningsdag ser ut, som är både styrketräningsdag och konditionsdag, med en måltid per dag (vid 20:30)?

Bilden jag får, tar mig tid att skriva hur jag får uppfattningen av hur en träningsdag kan se ut för dig, efter att ha läst texten:

12.00 styrketräning (~15.5h fastande)
-
18:00 (?) kamsport
20.30 (direkt efter kampsporten?) mat - hela dagsintaget

Rätta mig!

Ofta ungefär så ja. Nu är det iofs sommarlov, men en vanlig dag under terminen kan se ut så här:
06.30 vaknar. Kaffe, ca 1 liter vatten, vitaminer och fiskolja (från Apoteket).
07. 30 Cyklar till barnens skola med dem, cyklar till min skola, fistempo - endast ca 4 km.
08.00-10.00. Jobb
10.00-13.00 Håltimme/lunch. Kaffe. Hårt helkroppspass, ca 100 minuter.
13.00-15.00 Jobb
15.00 Cyklar hem. Kaffe.
Jobb, förbereder middag.
18.00-20.00 Kampsportsträning - hårt med mycket fys. Taekwondo eller fullkontaktskarate.
20.30. Middag. Jag kallar det tallriksmodellen... Först fyller jag hela tallriken med sallad/grönsaker, sen kött/kyckling/fisk ovanpå och om det finns plats kvar någon kolhydrat - pasta eller potatis. Aldrig bröd... Vatten. Proteindrink till efterrätt..
21.30. Kaffe. Vatten
23 ungefär sovdags.
Ungefär så. Ibland blir det bara gym, ibland bara kampsport, ibland båda. Lördagar vila - om jag inte cyklar några timmar mtb...

1x0
2016-07-11, 15:46
Ofta ungefär så ja. Nu är det iofs sommarlov, men en vanlig dag under terminen kan se ut så här:
07. 30 Cyklar till barnens skola med dem, cyklar till min skola, fistempo - endast ca 4 km.
08.00-10.00. Jobb
13.00-15.00 Jobb
15.00 Cyklar hem. Kaffe.
Jobb, förbereder middag.
18.00-20.00 Kampsportsträning - hårt med mycket fys. Taekwondo eller fullkontaktskarate.
20.30. Middag. Jag kallar det tallriksmodellen... Först fyller jag hela tallriken med sallad/grönsaker, sen kött/kyckling/fisk ovanpå och om det finns plats kvar någon kolhydrat - pasta eller potatis. Aldrig bröd... Vatten. Proteindrink till efterrätt..
21.30. Kaffe. Vatten
23 ungefär sovdags.
Ungefär så. Ibland blir det bara gym, ibland bara kampsport, ibland båda. Lördagar vila - om jag inte cyklar några timmar mtb...
Tackar! Finner det jävligt intressant. Jag trodde att jag var extrem med mitt ätande, haha. Mina dagar är ungefär liknande förutom att jag försöker vara mer optimal med näringstimingen för bättre återhämtning.
(Med mer optimal näringstiming menar jag att äta tätt efter styrke -eller konditionsträningen.)

Frågan är om det är så pass viktigt ändå när man äter tillräckligt totalt sett, över ett dygn...alltså ser tidsperioderna i längre spann. Mer veckobasis istället för timbasis (timmarna efter träning).
Ser man allt på längre sikt, kan man ju fortfarande säga att man äter innan och efter träning - även om det skiljer ~12 timmar, istället för 2 timmar.

Har du provat byta plats på konditionsträningen (kampsport) med styrketräningen? Att du kör konditionsträning fastande samt inte äter efter, sedan ska prestera några timmar efter (fortfarande fastande) på styrketräningen?

Diomedea exulans
2016-07-11, 15:55
08.00-10.00. Jobb
13.00-15.00 Jobb
15.00 Cyklar hem. Kaffe.
Jobb, förbereder middag.
21.30. Kaffe. Vatten
23 ungefär sovdags.

Det måste väl ändå vara lite o-opti att vänta så länge mellan styrketräning och ätande? Nog för att det funkar för dig, men du skrev ju innan att du inte direkt är ute efter att bygga mer muskler... Skulle du köra samma upplägg om du skulle försöka lägga på dig muskelmassa? :)

Illustrerade mannen
2016-07-11, 16:16
Skulle du köra samma upplägg om du skulle försöka lägga på dig muskelmassa? :)

Det tror jag inte... Eller snarare - absolut inte! Jag går omkring och anser mig vara hyfsat duktig och kunnig när det gäller hur man ska göra... Jag gör det dock inte själv... �� Skyller på åldern...
Jag är märkligt nog (hyfsat) nöjd med min kropp, min styrka och mitt liv! 48 år och samma form som när jag var topptränad för ca 25 år sedan! (Men jag är starkare nu...)

raramuri
2016-07-11, 16:32
Det tror jag inte... Eller snarare - absolut inte! Jag går omkring och anser mig vara hyfsat duktig och kunnig när det gäller hur man ska göra... Jag gör det dock inte själv... �� Skyller på åldern...
Jag är märkligt nog (hyfsat) nöjd med min kropp, min styrka och mitt liv! 48 år och samma form som när jag var topptränad för ca 25 år sedan! (Men jag är starkare nu...)

Minskar antalet kalorier man behöver om man äter så här? Hur klämmer man annars in 2500-3500 kalorier på 1 måltid? Med äta 1 gång per dag menar jag att jag äter 1 måltid, inte sitter och äter i flera timmar.

Jag tränar enbart konditionsträning, lite lätt styrka med kroppen också. Blir 5-7 konditionspass, varav 5-6 löpning och 1-2 cykel.

1x0
2016-07-11, 17:48
^Om något så får du snarare äta mer. Eftersom fasta ökar metabolismen med några få ynka procent, upp till typ 90 timmars fasta (eller är det 72?), sedan kommer det berömda "svältläget".

Att köra periodisk fasta när man har svårt att få i sig all näring känns slöseri.

Imo är PF för viktkontroll. Om man hatar att äta frukost och har svårt att hålla kroppsfettprocenten/kroppsvikten låg passar det utmärkt. Eventuellt kan jag köpa det om man har väldigt stressade och tidspressade dagar, att man slänger i sig all mat på kvällen för hinna vara mer produktiv under dagen.

http://i.imgur.com/9tkQOIV.jpg

Jag får i mig tillräckligt med kalorier, täcker makros och mikros (mikronutrienter~vitaminer och mineraler). Min näringstiming är inte optimal; men jag presterar bäst på fastande mage och minskar stress i vardagen genom min ickeoptimala näringstiming.

Så även om jag förlorar 10% genom kass näringstiming får jag tillbaka de procenten genom ökad prestation och minskad stress.

raramuri
2016-07-11, 17:53
^Om något så får du snarare äta mer. Eftersom fasta ökar metabolismen med några få ynka procent, upp till typ 90 timmars fasta (eller är det 72?), sedan kommer det berömda "svältläget".

Att köra periodisk fasta när man har svårt att få i sig all näring känns slöseri.

Imo är PF för viktkontroll. Om man hatar att äta frukost och har svårt att hålla kroppsfettprocenten/kroppsvikten låg passar det utmärkt. Eventuellt kan jag köpa det om man har väldigt stressade och tidspressade dagar, att man slänger i sig all mat på kvällen för hinna vara mer produktiv under dagen.

http://i.imgur.com/9tkQOIV.jpg

Jag får i mig tillräckligt med kalorier, täcker makros och mikros (mikronutrienter~vitaminer och mineraler). Min näringstiming är inte optimal; men jag presterar bäst på fastande mage och minskar stress i vardagen genom min ickeoptimala näringstiming.

Så även om jag förlorar 10% genom kass näringstiming får jag tillbaka de procenten genom ökad prestation och minskad stress.

Funkar 20/4 som periodisk fastemetod? Jag hade tänkt kombinera 20/4 med 22/2 den närmsta veckan och se hur jag känner.

knooox
2016-07-11, 18:00

Det här håller jag verkligen med om. Jag gillar också det upplägget, just av dessa anledningar, men tyvärr tror ju allmänheten att man har någon form av störning ifall man "bara" äter en gång per dag... Hur förklarar du för omgivningen att det faktiskt fungerar och inte alls är farligt att leva så?

Jag är kass på att förklara detta för omgivningen, och majoriteten av min omgivning är sådana som tror att man dör ifall man inte äter 35 gånger per dag...

Oatmealeo
2016-07-11, 18:46
Det här håller jag verkligen med om. Jag gillar också det upplägget, just av dessa anledningar, men tyvärr tror ju allmänheten att man har någon form av störning ifall man "bara" äter en gång per dag... Hur förklarar du för omgivningen att det faktiskt fungerar och inte alls är farligt att leva så?

Jag är kass på att förklara detta för omgivningen, och majoriteten av min omgivning är sådana som tror att man dör ifall man inte äter 35 gånger per dag...

+ 1

Jag äter oftast bara ett mål om dagen och fyller upp resten av timmarna med shakes. I mitt fall finns det inte heller något diettänk bakom detta, jag bara tycker det är nice, palla småäta. Men jag har helt gett upp att ens försöka förklara detta för vanligt folk. Man kommer möjligtvis undan med att man inte äter frukost, men äter man inte lunch är man helt jävla galen. Det enklaste är nog att bara dra en vit lögn; "Lunch? Åh, nej, tack, jag åt en så sen frukost".

EDIT: Eller så gör man som jag oftast gör: säger som det är och skiter i vad personen i fråga tycker. Det händer att vissa påpekar hur konstigt det är att man tackar nej till en banan/jobbfika/chokladruta/whatever, jag förklarar då vänligt att jag fortfarande är aningen mätt efter det kilo(insert: valfri proteinkälla) som precis inmundigandes efter träning. Då är ju iof nackdelen att folk tycker man är äcklig istället :d

raramuri
2016-07-11, 18:51
+ 1

Jag äter oftast bara ett mål om dagen och fyller upp resten av timmarna med shakes. I mitt fall finns det inte heller något diettänk bakom detta, jag bara tycker det är nice, palla småäta. Men jag har helt gett upp att ens försöka förklara detta för vanligt folk. Man kommer möjligtvis undan med att man inte äter frukost, men äter man inte lunch är man helt jävla galen. Det enklaste är nog att bara dra en vit lögn; "Lunch? Åh, nej, tack, jag åt en så sen frukost".

Håller med till 110%..

Blir att köra så här, avskyr att stå vid 12 och laga mat.. Hellre äta en rejäl måltid vid 18-19 tiden.

Illustrerade mannen
2016-07-11, 20:54
Har du provat byta plats på konditionsträningen (kampsport) med styrketräningen? Att du kör konditionsträning fastande samt inte äter efter, sedan ska prestera några timmar efter (fortfarande fastande) på styrketräningen?

I princip aldrig! Har någon gång följt med frun på "kondispass" - racercykel, löpning eller liknande - är fullkomligt oduglig på det - och har tränat på gym senare. Inte märkt någon skillnad. Men naturligtvis är det för få tillfällen för att dra några generella slutsatser av det. Att "vanlig" konditionsträning går dåligt har inget med mat eller liknande att göra för min del - jag är usel och orkar/hinner inte fixa det... (Sprang marathon ett par gånger för länge sedan, men var då elittränad inom kampsport, så det var inte särskilt svårt, bara tråkigt...)

Tobbey
2016-07-11, 21:42
+ 1

EDIT: Eller så gör man som jag oftast gör: säger som det är och skiter i vad personen i fråga tycker. Det händer att vissa påpekar hur konstigt det är att man tackar nej till en banan/jobbfika/chokladruta/whatever, jag förklarar då vänligt att jag fortfarande är aningen mätt efter det kilo(insert: valfri proteinkälla) som precis inmundigandes efter träning. Då är ju iof nackdelen att folk tycker man är äcklig istället :d

Jag gillar att göra lite samma sak. Äter 4000-5000 kcal per dag och väljer att äta runt 1200-1800 under dagen mellan 6:00-19:00 för att sedan äta en monstermiddag på 2500-4000 kcal. Gillar att avsluta dagen med en stor måltid sen slappna av sista timmen innan sängen.

Wzup2u
2016-07-11, 23:25

Man får oftast stämpeln att man svälter när man äter så, fast så är inte fallet såklart.
Jag är trött på folk som klagar när jag fastar dagtid, drar dock i mig lite ibland och provsmakar osv, men blir inte något större.

Oftast folk som (äter massa) och visar detta på lunchen tar en banan tillkvällsmat medans en annan trycker i sig portioner varm middag.

Cykelcykel
2016-07-12, 05:58
.
20.30. Middag. Jag kallar det tallriksmodellen... Först fyller jag hela tallriken med sallad/grönsaker, sen kött/kyckling/fisk ovanpå och om det finns plats kvar någon kolhydrat - pasta eller potatis. Aldrig bröd... Vatten. Proteindrink till efterrätt.....

Asså det låter ju som ganska lite mat kcalmässigt
Hur mkt får du i dig dagligen om man får fråga?
Obs! Jag försöker absolut inte kritisera är bara nyfiken

Beemel
2016-07-12, 06:03
Funkar 20/4 som periodisk fastemetod? Jag hade tänkt kombinera 20/4 med 22/2 den närmsta veckan och se hur jag känner.

Så länge du får i dig den mängd mat du ska så spelar ätfönstrets storlek väldigt liten roll.

AntonHA
2016-07-12, 06:37
Äter nu typ bara en gång per dag. Äter efter 12h jobb, för att sedan lägga mig. Jag kan äta tills jag nästan spyr, typ 2500kcal i en sittning, och ändå är det ett kcalunderskott. Detta hade inte fungerat om jag försökt gå upp i vikt :p

Xead
2016-07-12, 06:55
Äter nu typ bara en gång per dag. Äter efter 12h jobb, för att sedan lägga mig. Jag kan äta tills jag nästan spyr, typ 2500kcal i en sittning, och ändå är det ett kcalunderskott. Detta hade inte fungerat om jag försökt gå upp i vikt :p

Hade varit skönt om man kunde göra så... mitt problem är inte själva fastan men när jag väl börjar äta så slutar jag inte och vips så blev deffen till bulk på en måltid. *facepalm* 2500 kcal kan slinka ned som förrätt om det vill sig illa. 2-3 måltider per dag fungerar bäst om för mig.

AntonHA
2016-07-12, 07:38
Hade varit skönt om man kunde göra så... mitt problem är inte själva fastan men när jag väl börjar äta så slutar jag inte och vips så blev deffen till bulk på en måltid. *facepalm* 2500 kcal kan slinka ned som förrätt om det vill sig illa. 2-3 måltider per dag fungerar bäst om för mig.

Äter du nyttiga 2000kcal följt av 1kg kvarg blandat med en massa vatten kan jag lova att du blir mätt ;)

Illustrerade mannen
2016-07-12, 09:13
Asså det låter ju som ganska lite mat kcalmässigt
Hur mkt får du i dig dagligen om man får fråga?
Obs! Jag försöker absolut inte kritisera är bara nyfiken

Ingen aning! Jag räknar inte på något sätt. Det enda jag "bryr" mig om är att inte äta/dricka skräp/onyttigheter/onödigheter. Jag håller stabil vikt och stabil (låg) fett%.
Ingen som helst fara med eventuell kritik! Jag försöker inte påverka någon och struntar fullkomligt i vad andra tycker. (Med undantag för fruns åsikter... Ibland tycker hon jag är för "knotig"... Då kan jag ta en extra potatis för att fjäska lite...)

1x0
2016-07-12, 16:11
Äter du nyttiga 2000kcal följt av 1kg kvarg blandat med en massa vatten kan jag lova att du blir mätt ;)
3000-4000kcal tryckte jag utan problem på husmanskost + lätt efterrätt, i höstas och vintras. När jag hade tillgång till gratis lunchbuffé.
Dock ville jag träna några timmar efteråt; prestationen blev försämrad som fan, efter denna måltid. Så jag började bara äta lite grönsaker och kött, en LCHF-inspirerad måltid på lunchbuffén. Runt 1000kcal.

Nu i sommar äter jag oftast 3000-5000kcal i en sittning men äter inte så cleant som jag gjorde förr. Har dragit ner på bukfyllematen (kilovis med grönsaker). Blir mycket bröd, mannagryn, havregryn och grötris...fyller ut med lite cravings fast försöker hålla sockret på rimlig mängd.
Det som är det stora problemet med kort ätfönster. Blir som en hetsätning. Är det inte någon "PF-diet" (eat stop eat eller något) som "säger" att man ska äta tills man blir mer törstig än hungrig?
Vet inte hur bra det funkat på mig - känns ju rätt intressant för man hade kunnat sluta räkna kalorier.

Fast äter man en måltid som innehåller (t.ex) 500g kassler och bordssaltar måltiden lär man bli törstig efter 5 minuter pga sältan. :P

Cornflakes med mjölk hade ju 5-7 tusen kcal slunkit ner.

svartakronan
2016-07-12, 16:33
Jag skulle vilja prova periodisk fasta för jag tycker det är så jobbigt att äta var tredje timme.

Men isåfall hur ska jag få i mig 3000 kalorier på säg 2 mål om dagen? Hur skulle man kunna lägga upp det?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

raramuri
2016-07-12, 16:33
3000-4000kcal tryckte jag utan problem på husmanskost + lätt efterrätt, i höstas och vintras. När jag hade tillgång till gratis lunchbuffé.
Dock ville jag träna några timmar efteråt; prestationen blev försämrad som fan, efter denna måltid. Så jag började bara äta lite grönsaker och kött, en LCHF-inspirerad måltid på lunchbuffén. Runt 1000kcal.

Nu i sommar äter jag oftast 3000-5000kcal i en sittning men äter inte så cleant som jag gjorde förr. Har dragit ner på bukfyllematen (kilovis med grönsaker). Blir mycket bröd, mannagryn, havregryn och grötris...fyller ut med lite cravings fast försöker hålla sockret på rimlig mängd.

Det som är det stora problemet med kort ätfönster. Blir som en hetsätning. Är det inte någon "PF-diet" (eat stop eat eller något) som "säger" att man ska äta tills man blir mer törstig än hungrig?
Vet inte hur bra det funkat på mig - känns ju rätt intressant för man hade kunnat sluta räkna kalorier.

Fast äter man en måltid som innehåller (t.ex) 500g kassler och bordssaltar måltiden lär man bli törstig efter 5 minuter pga sältan. :P

Cornflakes med mjölk hade ju 5-7 tusen kcal slunkit ner.

Har aldrig tyckt om att äta. Därför jag ska implementera färre måltider per dag. Hade det funnits ett piller som kompensation för mat hade jag definitivt köpt det.

När jag maratontränade som hårdast (14-17 mil i veckan) var min största ångest att jag behövde äta så mycket. Gick ändock ned massvis i vikt under denna period.

raramuri
2016-07-12, 16:34
Jag skulle vilja prova periodisk fasta för jag tycker det är så jobbigt att äta var tredje timme.

Men isåfall hur ska jag få i mig 3000 kalorier på säg 2 mål om dagen? Hur skulle man kunna lägga upp det?

Lägga upp? Ät 3000 kalorier fördelat (hur du vill) på 2 mål.

svartakronan
2016-07-12, 16:36
Lägga upp? Ät 3000 kalorier fördelat (hur du vill) på 2 mål.

Aa jo haha det förstår jag men lunch och middag och kanske någon shake efter träningen.
Tror ni det funkar att köra så när mitt mål är att lägga på mig muskelmassa?

svartakronan
2016-07-12, 16:44
Om man bara käkar två mål per dag så känns det som iaf jag måste äta relativt onyttigt för att kunna få i mig 1500 kalorier på en måltid, är det okej?

För allt handlar väl i slutändan om kalorier, spelar väl ingen roll ifall man får i sig 1500 kalorier från nyttig eller 1500kcal från onyttig mat?

1x0
2016-07-12, 16:55
'svartakronan':

Dina frågor är komplicerade att svara på.

Här är lite *broscience* av mig (ta allt med en nypa salt):

Mitt intryck den senaste tiden av PF i syfte att bygga muskelmassa är att det är ickeoptimalt.

Att man inte stimulerar MPS tillräckligt ofta (?).
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7602577&postcount=9648

Skulle dock tro, att:
A) 3g protein x kgkv, 8 timmars ätfönster (leangains alltså)
B) 2g protein x kgkv, 4 timmars ätfönster

Att alternativ A) är mer fördelaktigt för bygga muskler. Däremot om alternativ B) innebär bättre prestation och mindre stress i vardagen, väger det upp.

Det med att basera kosten på nyttig mat eller ej, är nog till väldigt stor del individanpassat. Blir du slö av mycket socker, sover dåligt: inte bra.

Själv äter jag någon IIFYM-kost/approach, där jag äter väldigt mycket frukost -och efterrättsmat - men, jag äter väldigt mycket grönsaker också.

Alltså får jag i mig mikronutrienter (kanske t.o.m överskott av dem) men även ganska mycket socker.

T.ex:
A) Inga grönsaker i kosten. Äter "cleant"; ris, kyckling, potatis, kött.
B) Mycket grönsaker i kosten, täcker mikros. Mycket frukostmat, ganska mycket socker.

Känns som alternativ B) är "bättre" - pga tillräckligt med vitaminer och mineraler. Högt sockerintag men så länge man är aktiv (tränande) är väl socker i någorlunda rimlig mängd ingen fara? :P

Doctor Snuggles
2016-07-12, 17:24

Vad du gör ÄR periodisk fasta.

rbn
2016-07-12, 17:31
Om man bara käkar två mål per dag så känns det som iaf jag måste äta relativt onyttigt för att kunna få i mig 1500 kalorier på en måltid, är det okej?

För allt handlar väl i slutändan om kalorier, spelar väl ingen roll ifall man får i sig 1500 kalorier från nyttig eller 1500kcal från onyttig mat?

Kalorier avgör om siffrorna på vågen kommer öka eller minska i det långa loppet. Om du vill ha kontroll över vad vikten består av, orka prestera, må bra och allt som hör livet till så kan det vara värt att manipulera dessa i viss mån, men man behöver inte göra det till rocket science.

1500kcal i 2 mål är inte så svårt.

Mål 1: Valfri stor måltid, mjölk/proteinshake till, lite grönsaker och en portion glass.

Mål 2: Repetera och variera. Klart.

Prost
2016-07-12, 20:36
http://ergo-log.com/weight-loss-faster-healthier-with-2-meals-a-day.html

raramuri
2016-07-12, 20:49
http://ergo-log.com/weight-loss-faster-healthier-with-2-meals-a-day.html

Japp, ska börja med 2 mål per dag nu i ett tag och sen testa 1 mål/dag i någon vecka, men 2 är idealiskt för mig.

Isseman
2016-07-12, 21:01
Fastar och äter 2-3 mål per dag. Funkar asbra med träning, sömn, kost, vanor, mage, ökningar i styrka, gå ned eller upp i vikt osv.

Välj alltid det som passar just dig.

raramuri
2016-07-12, 21:07
Fastar och äter 2-3 mål per dag. Funkar asbra med träning, sömn, kost, vanor, mage, ökningar i styrka, gå ned eller upp i vikt osv.

Välj alltid det som passar just dig.

Fastade i 30 dagar nyligen. Gick alldeles utmärkt att träna (fastade från både vätska och mat i 22 timmar/dygn.)

Illustrerade mannen
2016-07-12, 21:37
Vad du gör ÄR periodisk fasta.

Det jag menar är att jag har ätit så här i många år - långt innan jag hörde något spännande namn på "ätandet"... Jag vill inte "bekänna" mig till någon slags "diet" som någon gett ett namn. Det spelar förstås ingen roll egentligen, men "ätfönster", "makron" och andra fikonord vill jag inte befatta mig med. Samma sak som med den relativa "nyheten" LCHF - kvällspressen och andra dyngspridare får nys om något och helt plötsligt är det ett "mirakel"! Baddabillders har känt till det i årtionden... Utan ballt namn...

Beemel
2016-07-13, 08:40
Det jag menar är att jag har ätit så här i många år - långt innan jag hörde något spännande namn på "ätandet"... Jag vill inte "bekänna" mig till någon slags "diet" som någon gett ett namn. Det spelar förstås ingen roll egentligen, men "ätfönster", "makron" och andra fikonord vill jag inte befatta mig med. Samma sak som med den relativa "nyheten" LCHF - kvällspressen och andra dyngspridare får nys om något och helt plötsligt är det ett "mirakel"! Baddabillders har känt till det i årtionden... Utan ballt namn...

Som kuriosa, då jag också ätit på detta sätt under lång tid.
För 5-10 år sedan så ansåg de flesta, av dem som visste hur jag åt, att jag var dum i huvudet och att endast äta 1, max 2 gånger per dag var det sämsta man kunde göra särskilt om man tränade samtidigt. Att jag mådde bra och höll jämna steg med dem i träningen bortsåg de från...

En del av dessa människor gör idag själva likadant =)

Trapz
2016-07-13, 10:20

Behöver ju inte vara endast 2 mål för att du kör PF.

På den tiden jag körde det så blev det oftast 12.00 lunch ca 600-700 kcal
15.00 Mellanmål + proteinshake efter träningen ca 300 kcal
18.00Middag ca 1500 kcal
20.00 Kvällsmål ca 300-500 kcal

3000 kcal utan att behöva trycka i sig mat, men ändå få äta en stor måltid när man kommer hem på eftermiddagen.

Cykelcykel
2016-07-13, 11:52

18.00Middag ca 1500 kcal

3000 kcal utan att behöva trycka i sig mat, men ändå få äta en stor måltid när man kommer hem på eftermiddagen.

Hehe
Exakt så ser ju min kost ut
Både tiderna och kcalfördelningen.

svartakronan
2016-07-13, 13:44

18.00Middag ca 1500 kcal

Ungefär så äter jag nu förutom att jag äter frukost också, frukost är dock det jobbigaste, får kämpa varje morgon, inte kul.

Zekerna
2016-07-13, 14:32
Efter jag tränat är jag alltid bottenlös, innan behöver jag knappt äta. Rätt jobbigt.

Beemel
2016-07-13, 14:50
Ungefär så äter jag nu förutom att jag äter frukost också, frukost är dock det jobbigaste, får kämpa varje morgon, inte kul.

Varför gör du det då?

Beemel
2016-07-13, 14:51
Efter jag tränat är jag alltid bottenlös, innan behöver jag knappt äta. Rätt jobbigt.

det låter ju perfekt. Skulle vara värre om det var tvärt om.

1x0
2016-07-13, 15:02

Som kuriosa, då jag också ätit på detta sätt under lång tid.
För 5-10 år sedan så ansåg de flesta, av dem som visste hur jag åt, att jag var dum i huvudet och att endast äta 1, max 2 gånger per dag var det sämsta man kunde göra särskilt om man tränade samtidigt. Att jag mådde bra och höll jämna steg med dem i träningen bortsåg de från...

En del av dessa människor gör idag själva likadant =)
Men hur tänker ni om ni velat styrketräna på morgonen eller dagen, när ni inte äter förens på kvällen?
Alltså att styrketräningen sker säg klockan 12.00 (16h fastande), ni äter inte fören 20.00 (enda mål per dag)?
Att gå 7-8 timmar utan matintag (speciellt proteinintag) känns väldigt o-optimalt för styrke -och muskelgains (?).

Jag körde liknande upplägg ett tag:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209389
(Min tråd med frågeställningen, som jag ställer till er.)

Svar av Grub:
Så dåligt det kan bli. Träningen ökar både muskeluppbyggnaden och muskelnedbrytningen efter passet, men uppbyggnaden når inte upp till nedbrytningens nivåer förrän man äter. Fram tills du äter förlorar du alltså muskler, och ju längre tid den perioden varar, desto större risk att du inte hinner kompensera för det under den tid du är i positiv proteinbalans, efter du ätit. I synnerhet inte överkompensera.

Det räcker dock med aminosyror för att vända proteinbalansen till positiv, så använder du ett EAA-tillskott efter passet är det ingen fara i den synvinkeln. Dock varar stimulansen av ett sådant intag bara 60-90 minuter, så det blir väldigt många intag om du skall hålla proteinsyntesen stimulerad fram till matdags. Inte heller minskar aminosyresupplementering muskelnedbrytning, vilket vanlig mat gör.

Jag har börjat proteinpulsa om jag tränar fastande och inte äter efteråt.

"Pre-Workout Protein Boosts Metabolism:"
http://www.leangains.com/2009/12/pre-workout-protein-boosts-metabolism.html

Proteinshake innan fastande träning ska alltså boosta basmetabolismen med 8.5%.
Tror min basmetabolism (ingen aktivitetsfaktor inräknad) är ~2100kcal. Alltså borde den bli ~2278.5kcal (+178.5kcal) om denna studie gäller. :P

svartakronan
2016-07-13, 15:09
Varför gör du det då?

Gains bro, no pain no gain:)
Haha nej men vet ej, alltid trott innan att man måste ha i sig sina makros var tredje timme för att inte vara kataboliskt läge.

Zekerna
2016-07-14, 01:52
det låter ju perfekt. Skulle vara värre om det var tvärt om.

inte om du vill deffa haha :D