handdator

Visa fullständig version : Program efter Starting Strength, Styrkelabbets över/under?


Katatafish
2016-07-10, 21:19
Hej!

Jag har kört Starting Strength i ganska exakt 1,5år (samma veva som jag lyfte en vikt för första gången i mitt liv....) och nu känns det som om att det är dags för nästa projekt.

I mycket av det jag läst så förespråkas diverse halvkropps-upplägg som ett naturligt steg näst.
Men det är ju en djungel med olika typer av sådana program, men hittade ett på Styrkelabbet som såg intressant ut: http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

Funderar dock på om det räcker med att köra vanlig knäböj och bänkpress en gång per vecka bara? Förvisso är det ju med frontböj och smalbänk som kanske har en viss "överföring"?

Målen är fortsatta ökningar i styrka (styrka generellt, men helst i basövningarna) och muskelmassa, inga tävlingsambitioner men det är skoj att vara stor och stark har jag märkt!

1x0
2016-07-10, 21:23
Jag har kört Starting Strength i ganska exakt 1,5år (samma veva som jag lyfte en vikt för första gången i mitt liv....) och nu känns det som om att det är dags för nästa projekt.
Stats före efter?
Kroppsvikt, böj bänk mark mpress

Katatafish
2016-07-10, 21:36
Stats före efter?
Kroppsvikt, böj bänk mark mpress

Dessa blev mina startvikter i programmet, då vägde jag in på 72kg.

Bänkpress: 40kg
Knäböj: 65kg
Marklyft: 80kg
Militärpress: 20kg

Efter 1,5år så väger jag nu 86kg och nedan siffror nådde jag.

Bänkpress: 105kg
Knäböj: 127,5kg
Marklyft: 142,5kg
Militärpress: 52,5kg

Hade tyvärr inte så bra koll på kosten i början, men jag är nöjd med siffrorna ändå.

1x0
2016-07-10, 21:44
x5 repsvikter? Bra som fan isåfall!

Jag tänkte bara kolla så du inte är som jag var:
Körde SL5x5 och fick bra gains. Slutade sedan med programmet och började programhoppa. Slösade typ 1 år med programhoppningen istället för stanna kvar och mjölka sista styrke -och muskelökningarna med "nybörjarprogrammet" (SL5x5 i mitt fall). :P

^Blev nu sugen att köra SL5x5 igen, eftersom jag i nuläget borde klara av det med tanke på mina (nuvarande) basövningsstats. Har dock lovat mig själv att köra (och stanna kvar med) P/P/L.

_______

Men ja, mer ontopic så tycker jag det är rätt att gå över till annat program. Kör du det du 'tror på mest' och är mest sugen på; då brukar prestationen bli bäst> viktigast i slutändan (?).

ceejay
2016-07-10, 21:50
candito linear program kanske?
http://www.canditotraininghq.com/free-strength-programs/

Katatafish
2016-07-10, 22:00
x5 repsvikter? Bra som fan isåfall!

Jag tänkte bara kolla så du inte är som jag var:
Körde SL5x5 och fick bra gains. Slutade sedan med programmet och började programhoppa. Slösade typ 1 år med programhoppningen istället för stanna kvar och mjölka sista styrke -och muskelökningarna med "nybörjarprogrammet" (SL5x5 i mitt fall). :P

^Blev nu sugen att köra SL5x5 igen, eftersom jag i nuläget borde klara av det med tanke på mina (nuvarande) basövningsstats. Har dock lovat mig själv att köra (och stanna kvar med) P/P/L.

_______

Men ja, mer ontopic så tycker jag det är rätt att gå över till annat program. Kör du det du 'tror på mest' och är mest sugen på; då brukar prestationen bli bäst> viktigast i slutändan (?).

Haha njae så pass bra var det inte, skulle jag skrivit så klart. Det är mina maxlyft som jag testade nu i slutet av programmet (stod inte att man skulle göra så, men kunde inte låta bli).

Tack för omtanken men jag har lite fel i huvudet så jag klarar inte att programhoppa, måste hålla mig till något en längre tid.
Men nu känner jag att jag har stagnerat på Starting Strength.

Sant, måste välja något man tycker är roligt också!

candito linear program kanske?
http://www.canditotraininghq.com/free-strength-programs/

Tack för tipset!, får bli lite nattläsning, ser ut att vara lite mer volym och det tror jag bara är till fördel nu då SS inte hade så mycket av den varan.


Tar tacksamt emot fler tips och tankar, någon kanske rent utav har erfarenhet av Styrkelabbets program?

Bumb
2016-07-10, 22:11
Jag kör styrkelabbets över/under just nu.
Pga olika omständigheter har jag fått börja om programmetnågra ggr för saker som kommit ivägen men nu hoppas jag kunna köra kontinuerligt.

Är ganska likt 531 omvänd bbb fast med 5 arbetsset.
Jag har stort förtroende för Daniel Richter som skrivit prg och det är roligt att köra.

Kan återkomma längre fram när ja kört de lite längre.

Är också nyfiken på andras erfarenhet av de här programmet.

paropirat
2016-07-11, 12:39
Jag tror programmet är perfekt för där du befinner dig just nu. Jag tyckte det var ett jättebra program, men jag hoppade på det alldeles för tidigt. Körde fast rätt snabbt, så nu är jag tillbaka på helkropp tre dagar i veckan och försöker driva upp grundstyrkan igen.

BobaFett
2016-07-11, 16:17
Enligt Mark Rippetoe som är grundaren till starting strength (tror jag) så ska man köra det i 3-9 månader som nybörjare. Tills man stagnerat alltså.

Nästa steg är att köra Texas Method som också är ett linjärt program men där mikrocyklerna är en vecka i stället för ett pass.

TM är uppdelat på tre helkroppspass där det första är ett volympass, det andra är ett lätt återhämtningspass och det tredje är ett intensitetspass där tanken är att man ska göra ett nytt PB.

Så i stället för att göra ett nytt PB varje pass som i Starting Strength så gör man det en gång i veckan.

Texas method är mer en mall än ett program, man får anpassa det lite efter ens mål.