handdator

Visa fullständig version : 500 kg i marklyft av Eddie Hall


Rikard Jansson
2016-07-09, 20:46
_QO3j4pTUvw

Förtjänar en egen tråd.

Vad tycks? :D

Nyckel
2016-07-09, 20:57
Fin och clean tycker jag. Kanske liiite hitch men hade inte den där kunnat bli godkänd i en styrkelyftstävling?

Sparven från Minsk
2016-07-09, 20:58
Såg ganska lätt ut, finns 10 kg till att hämta :D

Diomedea exulans
2016-07-09, 21:13
Det räknas inte för han är så tjock.

Tree Fiddy
2016-07-09, 21:14
Härlig bait, 1080p på thumbnail men Gameboy på videon. :D

David_wigren
2016-07-09, 21:28
Helvete! Det trodde jag aldrig!

Chok Dee
2016-07-09, 21:44
Amazing! :bpump:

Starvation
2016-07-09, 22:58
Det räknas inte för han är så tjock.

Håller med. Är ju inte ens 3xbw

Tree Fiddy
2016-07-09, 23:09
Hittade en med lite bättre kvalité

T9Y4o_BqC0A

Sen undrar jag om det är hälsosamt att dra så mycket i marklyft? Efter lyftet ser det ju ut som att folket som springer fram gör det för att han håller på och få något anfall typ.

Bob90
2016-07-09, 23:18
Wow! *bs*
Jäklar, jag som inte trodde han skulle komma i närheten, tänkte 480 kanske.
Skulle stång och kakor godkännas i styrkelyft eller är det någon specialare för just marklyftstävlingar?

Bärsärk
2016-07-09, 23:22
Han kommer vakna upp en dag om 10 år med smärtor i hela kroppen och ångra sina livsval.

frys
2016-07-09, 23:26
fatta vad båltrycket gör med en. kan tänka mig att folk faktiskt kan explodera i framtiden när man drar 1000kg mark eller något xD

kanske lite OT men hur kommer det sig att strongman är bättre på mark än en SLare? Dom kör ju massa olika grenar medans "vi" övar en massa just på marklyft, tänker att det är samma sak med böj VS OL'are ifall vi tänker elit

Wipflash
2016-07-09, 23:29
Inte imponerande, dålig relativ styrka

Diomedea exulans
2016-07-09, 23:30
kanske lite OT men hur kommer det sig att strongman är bättre på mark än en SLare? Dom kör ju massa olika grenar medans "vi" övar en massa just på marklyft, tänker att det är samma sak med böj VS OL'are ifall vi tänker elit

Do*HOST*

CalleP
2016-07-09, 23:41
Hittade en med lite bättre kvalité

T9Y4o_BqC0A

Sen undrar jag om det är hälsosamt att dra så mycket i marklyft? Efter lyftet ser det ju ut som att folket som springer fram gör det för att han håller på och få något anfall typ.

Tror inte du sysslar med kraftporter på den nivån för att vara hälsosam :p

Helt sjukt ett halvt ton....

Agitator
2016-07-09, 23:58
Någon såg hela eventet och kan säga vad stegen var för både eddie och benni?

Vad har de tävlandes på sig för övrigt?

Saxnot
2016-07-10, 02:19
Hittade en med lite bättre kvalité

T9Y4o_BqC0A

Sen undrar jag om det är hälsosamt att dra så mycket i marklyft? Efter lyftet ser det ju ut som att folket som springer fram gör det för att han håller på och få något anfall typ.

Det lär gälla på något helt otroligt i hela kroppen. På gränsen till chock nästan.

Wow! *bs*
Jäklar, jag som inte trodde han skulle komma i närheten, tänkte 480 kanske.
Skulle stång och kakor godkännas i styrkelyft eller är det någon specialare för just marklyftstävlingar?

Kakorna är eleikos tävlingsskivor som är godkända. Stången är inte godkänd i IPF, den är specialgjord för marklyft(diametern är mindre och därmed har stången mer svikt).

Han kommer vakna upp en dag om 10 år med smärtor i hela kroppen och ångra sina livsval.

Kanske, kanske inte. Elitidrott är inget man utövar för hälsan i vilket fall.

fatta vad båltrycket gör med en. kan tänka mig att folk faktiskt kan explodera i framtiden när man drar 1000kg mark eller något xD

kanske lite OT men hur kommer det sig att strongman är bättre på mark än en SLare? Dom kör ju massa olika grenar medans "vi" övar en massa just på marklyft, tänker att det är samma sak med böj VS OL'are ifall vi tänker elit

Inga dopingtester inom strongman. De får dessutom ha remmar.

Jeneric
2016-07-10, 02:32
Han kommer vakna upp en dag om 10 år med smärtor i hela kroppen och ångra sina livsval.

Det tror jag inte. Jag tror nog rätt få atleter ångrar sina livsval. Tror du Muhammad Ali ångrade sin boxningskarriär när han led genom ens sina värsta Parkinson-episoder?

Starvation
2016-07-10, 03:51
Det tror jag inte. Jag tror nog rätt få atleter ångrar sina livsval. Tror du Muhammad Ali ångrade sin boxningskarriär när han led genom ens sina värsta Parkinson-episoder?

Bra jämförelse där.

rooz
2016-07-10, 05:11
Fin och clean tycker jag. Kanske liiite hitch men hade inte den där kunnat bli godkänd i en styrkelyftstävling?

Inte en chans att det blir godkänt i någon federation.


(Helt sjuk prestation)

Sparven från Minsk
2016-07-10, 07:23
Tycker det är okej med remmar. Inte så att många klarar att nypa runt stången när det är 500 kg som skall lyftas.
Sen kan man ju diskutera om han ens orkar lyfta 500 kg, om han inte orkar lyfta 500 kg utan remmar....

Blir greppet den svaga länken så bristen kedjan. Han stärker länken med remmar. Nu blir en annan länk den svaga (kanske ryggen, buktryck whay ever). Ska han få stärka denna länken med och ändå räknas som ett godkänt lyft?

Mr Eks
2016-07-10, 08:55
Hur mycket drog Benedikt och Hafthor?

Gober
2016-07-10, 08:57
helt galet, detta måste vara ganska nära gränsen för vad en människa kan lyfta. Styrkan att lyfta mer går kanske att bygga upp men det måste väl finnas en gräns för vad skelettetet, leder, ligament osv klarar.

Eller får vi se tex 550kg i framtiden? Skelettdoping ala Wolverine :D

Agitator
2016-07-10, 09:16
Det finns mer helt klart.

JohPz
2016-07-10, 11:10
Någon såg hela eventet och kan säga vad stegen var för både eddie och benni?

Vad har de tävlandes på sig för övrigt?

Benni, Eddie och en till (Pratchett?) tog 465. Sen failade övriga på 500 medan Eddie klarade. Tror Eddie körde 420, 465, 500.

Han har en markdräkt på sig om det var det du menade.

Rahf
2016-07-10, 11:17
Alltså det är ett halvt ton! Ta era diskussioner om remmar och släng dom i vassen.

MikaelB
2016-07-10, 13:23
Jag såg hans dokumentär igår (Eddie: Strongman) den rekommenderas starkt. Ska bli kul att se reaktionen från andra strongmen, det kommer nog vara någon som kommer närma sig Eddies prestation.

borjaompanytt
2016-07-10, 14:34
Tycker det är okej med remmar. Inte så att många klarar att nypa runt stången när det är 500 kg som skall lyftas.
Sen kan man ju diskutera om han ens orkar lyfta 500 kg, om han inte orkar lyfta 500 kg utan remmar....

Blir greppet den svaga länken så bristen kedjan. Han stärker länken med remmar. Nu blir en annan länk den svaga (kanske ryggen, buktryck whay ever). Ska han få stärka denna länken med och ändå räknas som ett godkänt lyft?De har ju bälte på sig? Eller man får ha det väl. Så man stärker den länken med..
och markdräkt.. undrar hur många kilon den ger? 10%?

Agitator
2016-07-10, 18:14
Det är strongmans och vikten är häftig. Det hade varit något på nästa strongman event så har eddie hall chans att ta något poäng och närma sig pallplats.

Men jag ser der inte som att "människan" har lyft 500 kg.

Dagen någon gör det utan utrustning är dagen människan kan säga att det går.

Diomedea exulans
2016-07-10, 18:18
Tråkigt att det inte finns någon riktigt ball gräns att lyfta längre. Nästa balla gräns är väl vid 1000 kg, men det kommer väl aldrig någonsin klaras.

Old Nick
2016-07-10, 18:21
Tråkigt att det inte finns någon riktigt ball gräns att lyfta längre. Nästa balla gräns är väl vid 1000 kg, men det kommer väl aldrig någonsin klaras.

600 är inte ballt då eller?

Diomedea exulans
2016-07-10, 18:22
600 är inte ballt då eller?

Inte alls lika ballt.

1x0
2016-07-10, 20:21
Vad ska man få för känsla och intryck efter sett videon? Jag blir mest deprimerad. Gick runt 20 minuter i lägenheten och tänkte på doping.
Enda positiva jag finner med videon är avskräckning av dopinganvändning. Vem fan vill se ut som en fyrkant och nästan dö (överdrivning?) efter ett marklyft.

Jaja inb4 elitidrott är inte hälsosamt blabla grym prestation helt sjukt att skelett och leder håller för 0.5 ton.

ceejay
2016-07-10, 20:27
remmarna ger honom 5cm kortare lyftväg också, minst. Detta är ett strongman-rekord.

Anders The Peak
2016-07-10, 20:43
Förutom remmarna är han regelmässig :) Kan bara buga och bocka för ett fantastiskt lyft.

Nyckel
2016-07-10, 20:45
Vad ska man få för känsla och intryck efter sett videon? Jag blir mest deprimerad. Gick runt 20 minuter i lägenheten och tänkte på doping.
Enda positiva jag finner med videon är avskräckning av dopinganvändning. Vem fan vill se ut som en fyrkant och nästan dö (överdrivning?) efter ett marklyft.

Jaja inb4 elitidrott är inte hälsosamt blabla grym prestation helt sjukt att skelett och leder håller för 0.5 ton.

Det är nog många personer i världen som nästan skulle dö för att vara den främsta inom sitt område.

Anders The Peak
2016-07-10, 20:49
Vad ska man få för känsla och intryck efter sett videon? Jag blir mest deprimerad. Gick runt 20 minuter i lägenheten och tänkte på doping.
Enda positiva jag finner med videon är avskräckning av dopinganvändning. Vem fan vill se ut som en fyrkant och nästan dö (överdrivning?) efter ett marklyft.

Jaja inb4 elitidrott är inte hälsosamt blabla grym prestation helt sjukt att skelett och leder håller för 0.5 ton.

Eddie är nästan två meter lång och tangerar 200 kg om du ser det till relaterad styrka är det inte helt omöjligt att nå dit som begåvad styrkelyftare.

Men jag håller med dig kroppen är inte konstruerad för den här tyngden och kommer säkert drabba killen hårt framöver.

JohPz
2016-07-10, 20:57
Eddie är nästan två meter lång och tangerar 200 kg om du ser det till relaterad styrka är det inte helt omöjligt att nå dit som begåvad styrkelyftare.

Men jag håller med dig kroppen är inte konstruerad för den här tyngden och kommer säkert drabba killen hårt framöver.

Nu kryddar du siffrorna här. 1.91 och 180 är närmare sanningen.

Gober
2016-07-11, 12:07
Noterar att de flesta strongmen står ganska brett och håller ganska brett. Är det enbart pga av deras längd och storlek?

1x0
2016-07-11, 13:53
Noterar att de flesta strongmen står ganska brett och håller ganska brett. Är det enbart pga av deras längd och storlek?
Mjo det har jag också noterat och läst runt efter fakta angående. Eftersom jag själv är lång och funderat hur min fotstansbredd ska vara för optimala förutsättningar.
Läste lite kommentarer att det är lättare för långa personer att hålla ryggen rak med bred fostans.
Själv märker jag ingen större skillnad.

Nu på senare tid känns det mer som de står brett för få plats med magen?
Jag ser sällan långa styrkelyftare som står så brett som strongmans, heller.

Brian Shaw står ju sjukt brett haha
https://storage15.tunefiles.com/files/thumbs/2014/06/09/140233343919045-original-1.jpg

ViktorC
2016-07-11, 14:02
Noterar att de flesta strongmen står ganska brett och håller ganska brett. Är det enbart pga av deras längd och storlek?


Här pratar Brian Shaw om det, ca 4 minuter in.

GoYWLualcmc

Matsa
2016-07-11, 14:26
Enda positiva jag finner med videon är avskräckning av dopinganvändning. Vem fan vill se ut som en fyrkant och nästan dö (överdrivning?) efter ett marklyft.

Du resonerar väldigt märkligt här, visst är han rätt illa däran efter lyftet på 500kg men han ser ju i det närmaste oberörd ut vid vikter runt 400kg. En person som ansträngningslöst hanterar dubbelt så stora vikter som de flestas absoluta max känns inte som någon som "nästan dör efter ett marklyft", det tycker jag är en orättvis beskrivning.

Angående utseendet så är det givetvis en personlig bedömning vad man hade accepterat. Själv hade jag kunnat tänka mig att bli ordentligt fet om det innebar styrka i absolut värdsklass, jag skulle kunna leva med att se ut som Hall (eller Savickas) om det tillät mig att bolla med samma vikter som de.

1x0
2016-07-11, 14:34
Här pratar Brian Shaw om det, ca 4 minuter in.

Hur har jag missat den videon! Kollade igenom hela nu och väldigt intressant och lärorikt. Vid ett skede i videon får jag nästan intrycket att Shaw hade velat marklyfta sumo istället för konventionellt (?). Haha.
Du resonerar väldigt märkligt här, visst är han rätt illa däran efter lyftet på 500kg men han ser ju i det närmaste oberörd ut vid vikter runt 400kg. En person som ansträngningslöst hanterar dubbelt så stora vikter som de flestas absoluta max känns inte som någon som "nästan dör efter ett marklyft", det tycker jag är en orättvis beskrivning.

Angående utseendet så är det givetvis en personlig bedömning vad man hade accepterat. Själv hade jag kunnat tänka mig att bli ordentligt fet om det innebar styrka i absolut värdsklass, jag skulle kunna leva med att se ut som Hall (eller Savickas) om det tillät mig att bolla med samma vikter som de.
Jag vet inte ens om jag har resonerat haha. Det var det intrycket och känslan jag fick efter kollat videon: avskräckning från dopinganvändande. Kanske för jag är mesig och tycker det ser obehagligt ut efter videon? Hade han lagt ner vikten, rest sig upp och skuttat omkring med ett leende på läpparna - annan femma (?)! :P

rooz
2016-07-11, 17:49
Hur har jag missat den videon! Kollade igenom hela nu och väldigt intressant och lärorikt. Vid ett skede i videon får jag nästan intrycket att Shaw hade velat marklyfta sumo istället för konventionellt (?). Haha.

Jag vet inte ens om jag har resonerat haha. Det var det intrycket och känslan jag fick efter kollat videon: avskräckning från dopinganvändande. Kanske för jag är mesig och tycker det ser obehagligt ut efter videon? Hade han lagt ner vikten, rest sig upp och skuttat omkring med ett leende på läpparna - annan femma (?)! :P

Hur många världsrekord i styrkesport ser du där utövare reser sig sig upp och skuttar runt med ett leende på läpparna?

Bob90
2016-07-11, 18:05
Hur många världsrekord i styrkesport ser du där utövare reser sig sig upp och skuttar runt med ett leende på läpparna?

Samtliga tyngdlyftare? :d

Svag
2016-07-11, 18:07
Vad ska man få för känsla och intryck efter sett videon? Jag blir mest deprimerad. Gick runt 20 minuter i lägenheten och tänkte på doping.

Om det påverkar dig så mycket bör du nog vara försiktig med vilka filmer du tittar på. Bodybuildingklipp bör du nog undvika helt liksom cykelsport.

Svag
2016-07-11, 18:10
Förutom remmarna är han regelmässig :) Kan bara buga och bocka för ett fantastiskt lyft.

Nja, förutom att remmarna gör att stången hamnar längre ner och ger en kortare lyftväg hade det sista "gunget" inte varit godkänt. Som sagt ett strongmanrekord, långt ifrån ett styrkelyftsrekord.

pellepedal
2016-07-11, 18:40
Fan vad folk måste klaga på att lyftet inte skulle vara godkänt i SL.
De tävlade i strongmanlyft, och där är det godkänt. Och ett j***a imponerande lyft.

Hade de tävlat i SL-lyft så hade det varit helt annorlunda.
Skärp er nu.

MackeJuve
2016-07-11, 19:22
Fan vad folk måste klaga på att lyftet inte skulle vara godkänt i SL.
De tävlade i strongmanlyft, och där är det godkänt. Och ett j***a imponerande lyft.

Hade de tävlat i SL-lyft så hade det varit helt annorlunda.
Skärp er nu.

Sanna ord. Han lyfte 500 kg från backen till uträtad position, helt jävla sinnessjukt.

Anders The Peak
2016-07-11, 21:18
Nja, förutom att remmarna gör att stången hamnar längre ner och ger en kortare lyftväg hade det sista "gunget" inte varit godkänt. Som sagt ett strongmanrekord, långt ifrån ett styrkelyftsrekord.

Nu finns det de som drar marklyft med hjälp av bara fingrarna är det också fail?

Jag tror inte att man ska nedvärdera lyftet på grund remmarna eftersom lyftet är helt makalöst.

Anders The Peak
2016-07-11, 21:32
Nu finns det de som drar marklyft med hjälp av bara fingrarna är det också fail?

Jag tror inte att man ska nedvärdera lyftet på grund remmarna eftersom lyftet är helt makalöst.

Var tvungen att kika på lyftet igen. Han greppar stången med tumlås, då handlar det om mycket små marginaler när det gäller starthöjden.

Svag
2016-07-11, 21:39
Var tvungen att kika på lyftet igen. Han greppar stången med tumlås, då handlar det om mycket små marginaler när det gäller starthöjden.

Nix, det gör han inte.

knix
2016-07-12, 08:49
Samtliga tyngdlyftare? :d

inte alltid...

https://youtu.be/MNyMpszbRB8?t=51s
https://www.youtube.com/watch?v=uuZJB-jv0AA

MasterChief
2016-07-12, 11:12
Alltså, jag vet inte. Lyfta 500kg en halvmeter på typ 3 sekunder. Det motsvarar ju cirka 830 watt. En sprinter i tour de france utvecklar cirka 1400 watt sista 5 sekunderna av sprinten.

Jag är inte imponerad.

Nyckel
2016-07-12, 11:20
Alltså, jag vet inte. Lyfta 500kg en halvmeter på typ 3 sekunder. Det motsvarar ju cirka 830 watt. En sprinter i tour de france utvecklar cirka 1400 watt sista 5 sekunderna av sprinten.

Jag är inte imponerad.

Ja men det är ju bögigt att cykla.

Illustrerade mannen
2016-07-12, 12:05
Ja men det är ju bögigt att cykla.

Ha ha ha! :hbang::hbang::hbang:

Rahf
2016-07-12, 12:17
Alltså, jag vet inte. Lyfta 500kg en halvmeter på typ 3 sekunder. Det motsvarar ju cirka 830 watt. En sprinter i tour de france utvecklar cirka 1400 watt sista 5 sekunderna av sprinten.

Jag är inte imponerad.

Men dähr erom ju dopade, allihop!!

Matsa
2016-07-12, 12:17
Alltså, jag vet inte. Lyfta 500kg en halvmeter på typ 3 sekunder. Det motsvarar ju cirka 830 watt. En sprinter i tour de france utvecklar cirka 1400 watt sista 5 sekunderna av sprinten.

Jag är inte imponerad.

Om Eddie lyfter sprintern och cykeln (ca 50kg totalt) samtidigt som han lyfter 450kg i marklyft så är han uppe i 2230 watt.

ceejay
2016-07-12, 12:58
Var tvungen att kika på lyftet igen. Han greppar stången med tumlås, då handlar det om mycket små marginaler när det gäller starthöjden.

Han använder helt runda remmar och lägger tummarna på samma sida som fingrarna. Iaf en 5cm i lyftväg vinner han på det.

Bruce Banner
2016-07-12, 15:38
Klart det är väldigt imponerande, inget snack om det.

Men det är olika sporter, strongman och styrkelyft (givet att vi räknar IPF's regler), det är väl inget konstigt med det.

Flera saker skulle göra det närmast omöjligt att få in lyftet i IPF, tex:

- Doping
- Remmar
- "Humpande" mot knäna
- Stången etc

Hur mycket det gör i kg kan man inte veta.

MVH
/Bruce

Anders The Peak
2016-07-12, 16:57
Han använder helt runda remmar och lägger tummarna på samma sida som fingrarna. Iaf en 5cm i lyftväg vinner han på det.

Jag tror att både svag och du måste kika på lyftet en gång till :)

Bob90
2016-07-12, 17:18
Jag tror att både svag och du måste kika på lyftet en gång till :)

Måste säga (efter att ha kollat igen) att jag också med stor säkerhet kan säga att han lägger tummen på samma sida som fingrarna *rolleyes*

ViktorC
2016-07-12, 17:21
Måste säga (efter att ha kollat igen) att jag också med stor säkerhet kan säga att han lägger tummen på samma sida som fingrarna *rolleyes*

Instämmer.

Anders The Peak
2016-07-12, 17:43
http://www.strongman.org/wp-content/uploads/2015/08/450.jpg

Men utnyttjar en ca 2 cm av remmen.

Tree Fiddy
2016-07-12, 18:23
Vayv_oLlxbo

Här kan man även se hans lyft på 465, jävlar vad snabbt det går upp :D

Bob90
2016-07-12, 18:29
http://www.strongman.org/wp-content/uploads/2015/08/450.jpg

Men utnyttjar en ca 2 cm av remmen.

Fast den där bilden är nog från ett annat tillfälle, 500 lyftet är med gröna 10or på sidorna, inte gula 15.

Brofessorn
2016-07-12, 18:37
Han hade ju en tröja på sig när han lyfte 500.

ceejay
2016-07-12, 18:50
Jag tror att både svag och du måste kika på lyftet en gång till :)

Jag tror att dina gamla ögon sviker dig :) Jag är ung och frisk och ser fortfarande bra.
*hug*

Svag
2016-07-12, 18:52
Jag tror att både svag och du måste kika på lyftet en gång till :)

Jag tror att du måste lära dig vad tumlås är innan du uttalar dig :)

micke81
2016-07-12, 19:00
Snyggt!

Agitator
2016-07-12, 20:09
Ni som pratar massa cm hit och dit. Vill nästan ha källa på det mer än en ockulär besiktning.

Visa lite diagram eller fota själv när ni har remmar på er och greppar något i stångväg (kvastskaft eller liknande t.ex).

Anders The Peak
2016-07-12, 20:11
Han hade ju en tröja på sig när han lyfte 500.

Jag tror att dina gamla ögon sviker dig :) Jag är ung och frisk och ser fortfarande bra.
*hug*

Jag tror att du måste lära dig vad tumlås är innan du uttalar dig :)

Nu är bilden tagen från hans 500 kg lyft och ingenting annat.

:)

ceejay
2016-07-12, 20:21
För helvete Anders, har du blivit dement på riktigt?

1. Googla hook grip
2. Bilden är från när han gjorde 463 https://www.youtube.com/watch?v=x5-mfOXF0i0
3. Man kör aldrig med tumlås när man har remmar

tntballe
2016-07-12, 20:34
Här syns det hur han brukar koppla remmarna, 2 min in.
keqK-TVz5t8

Anders The Peak
2016-07-12, 20:36
För helvete Anders, har du blivit dement på riktigt?

1. Googla hook grip
2. Bilden är från när han gjorde 463 https://www.youtube.com/watch?v=x5-mfOXF0i0
3. Man kör aldrig med tumlås när man har remmar

Jag satte på mig glasögonen och jag ser att jag har fel :(

Agitator
2016-07-12, 20:42
Både Benni och Eddie använder ju 8 finger straps.

http://i.imgur.com/4DdY3VF.png

ceejay
2016-07-12, 20:54
Jag satte på mig glasögonen och jag ser att jag har fel :(
starkt att erkänna det iaf ;)
Både Benni och Eddie använder ju 8 finger straps.

http://i.imgur.com/4DdY3VF.png

Ah, det är så de heter.

Bob90
2016-07-12, 21:08
För helvete Anders, har du blivit dement på riktigt?

1. Googla hook grip
2. Bilden är från när han gjorde 463 https://www.youtube.com/watch?v=x5-mfOXF0i0
3. Man kör aldrig med tumlås när man har remmar

Haha, man ska vara hård mot dem hårda:laugh:

Huddex
2016-07-12, 21:15
Både Benni och Eddie använder ju 8 finger straps.

http://i.imgur.com/4DdY3VF.png


"Figure of 8 Straps"

ceejay
2016-07-12, 21:19
De ser riktigt bekväma ut iaf

Agitator
2016-07-12, 21:32
"Figure of 8 Straps"

Haha kom på att jag skrev fel försent.

Ja, jag minns att jag såg Benni lyfta med dem i någon video för något år sedan och kollade upp dem från det märket han var sponsrad av då.

Fanns inte olika storlekar och köpa av just den leverantören men hittade från andra som var dyrare. Jag håller inte på med utrustning och tyckte de som hade flera storlekar var för dyra. Så jag sket i att beställa för att prova dem.

Precis som Ceejay kommenterar så ser de sköna ut.

Eddie Hall spräckte ett blodkärl i huvudet tydligen vid 500 lyftet, därför han dåsar ner extra mycet som han aldrig gjort förut.

HenrikJ
2016-07-12, 21:33
Är det inte risk att knäcka tummarna rakt åt helvete om man kör tumlås på såna vikter?

ceejay
2016-07-12, 21:35
Haha, tumlås är något man får träna ordentligt på. Finns väl bara en jag känner till som dragit 400 med tumlås.
G1ha9lep3f0

Agitator
2016-07-12, 21:40
Skulle aldrig välja tumlås! Mixat så fort man inte klarar doh.

Wipflash
2016-07-12, 21:40
george leeman tar 400+ me tumlås

ceejay
2016-07-12, 21:41
Ah, han har också gjort det ja.

Old Nick
2016-07-12, 23:16
Skulle aldrig välja tumlås! Mixat så fort man inte klarar doh.

Skulle inte heller välja tumlås. Och har för snedställda armar för att köra med mixat grepp. Så jag skall nog kolla på di däringa remmarna som Eddie kör med.

DerImperator
2016-07-12, 23:48
Skulle aldrig välja tumlås! Mixat så fort man inte klarar doh.

Varför inte?

Agitator
2016-07-13, 01:51
Varför inte?

Väldigt onödigt med sådant slitage. Självklart går det bygga upp tolerans allt eftersom.

Men jag hade valt öronskydd i brottning/bjj också. Förstöra sina tummar eller öron i onödan verkar bara dumt.

Mixat fungerar ju väldigt långt iaf. Känns dumt att börja med tumlås då.

Jag som absolut inte gillar att träna med utrustning hade valt remmar före tumlås på grund av slitaget.

Bruce Banner
2016-07-13, 06:39
Eddie Hall spräckte ett blodkärl i huvudet tydligen vid 500 lyftet, därför han dåsar ner extra mycet som han aldrig gjort förut.

Fin omskrivning för hjärnblödning?

Med den kroppshyddan och den påfrestning det är på kroppen så är utsikterna inte positiva att slå rekord i ålder vad gäller livslängd.

Vill man prestera på den här nivån så har det onekligen ett pris.

MVH
/Bruce

Mr Eks
2016-07-13, 06:45
är eddie hall nu världens starkaste man genom tiderna?

Bob90
2016-07-13, 06:49
Fin omskrivning för hjärnblödning?

Med den kroppshyddan och den påfrestning det är på kroppen så är utsikterna inte positiva att slå rekord i ålder vad gäller livslängd.

Vill man prestera på den här nivån så har det onekligen ett pris.

MVH
/Bruce

http://www.independent.co.uk/sport/general/eddie-hall-nearly-died-after-passing-out-following-new-deadlift-world-record-of-500kg-a7132306.html

Agitator
2016-07-13, 13:05
är eddie hall nu världens starkaste man genom tiderna?

Hahaha nej.

Dessutom kan man ju diskutera hur bra hans lyft är på alla möjliga sätt.

Rahf
2016-07-13, 13:23
Varför inte?

Testa bara att dra ett par reps på 120kg med tumlås. Det börjar ömma rätt rejält om man är ovan.

Tree Fiddy
2016-07-13, 13:43
Hahaha nej.

Dessutom kan man ju diskutera hur bra hans lyft är på alla möjliga sätt.

Han drog 500 kg i marklyft. Bara för att det inte är godkänt på en officiell tävling i styrkelyft så betyder det inte att det inte räknas som ett marklyft. Skilladen är att han hade remmar och juckade upp vikten lite i slutet. Det var till 100% ett "godkänt marklyft" om man bortser från SL.

Sedan kan man ju undra hur det blev så att SL fick auktoritet på att bestämma vad som är ett marklyft och inte.

Diomedea exulans
2016-07-13, 13:44
Hahaha nej.

Hur stark är han i andra övningar?

Zaqwer
2016-07-13, 14:16
Hur stark är han i andra övningar?

Stark i pressar över huvudet. Antagligen bara Savickas som är starkare än honom i stockpress.

Här så nära på 220kg.

mtMPmmgWKro

ceejay
2016-07-13, 14:17
Det är ett strongmanrekord i marklyft, skulle jag säga.

Agitator
2016-07-13, 14:24
Han drog 500 kg i marklyft. Bara för att det inte är godkänt på en officiell tävling i styrkelyft så betyder det inte att det inte räknas som ett marklyft. Skilladen är att han hade remmar och juckade upp vikten lite i slutet. Det var till 100% ett "godkänt marklyft" om man bortser från SL.

Sedan kan man ju undra hur det blev så att SL fick auktoritet på att bestämma vad som är ett marklyft och inte.

Nu är jag ingen styrkelyftsfanatiker. Jag tycker helt klart strongman lyft är godkända ifall vi tittar rent formmässigt.

Vikten lyfts upp till stående/utlåst läge. Det är liksom så enkelt det borde vara och den som får upp mest är den som är starkast.

Men, när vi börjar blanda in däck (zavickas 500 kg för något år sedan) eller tävlingar med stänger som är längre och sviktar mer.

Jag hade uppskattat lyften mer ifall variablerna var färre. Kalibrerade vikter och en certifierad stång som satt ribban (vilket eleiko har får man väl säga). Den som får upp mest vikt då är väl mest erkänd i princip.

När man blandar in massa fler variabler så blir det så mycket tolkningar.

Hade helst velat se lyften hel raw, enda tillåtna hjälpmedel magnesium och platta skor. Ingen annan utrustning. Sedan får de dopade jämföras för sig och de så "kallade" rena för sig.

Mart|n
2016-07-13, 14:45
Nu är jag ingen styrkelyftsfanatiker. Jag tycker helt klart strongman lyft är godkända ifall vi tittar rent formmässigt.

Vikten lyfts upp till stående/utlåst läge. Det är liksom så enkelt det borde vara och den som får upp mest är den som är starkast.

Men, när vi börjar blanda in däck (zavickas 500 kg för något år sedan) eller tävlingar med stänger som är längre och sviktar mer.

Jag hade uppskattat lyften mer ifall variablerna var färre. Kalibrerade vikter och en certifierad stång som satt ribban (vilket eleiko har får man väl säga). Den som får upp mest vikt då är väl mest erkänd i princip.

När man blandar in massa fler variabler så blir det så mycket tolkningar.

Hade helst velat se lyften hel raw, enda tillåtna hjälpmedel magnesium och platta skor. Ingen annan utrustning. Sedan får de dopade jämföras för sig och de så "kallade" rena för sig.

Relaterat till ditt inlägg: http://ironmind.com/news/Strongman-Champions-League-Raw-Rules/

Toni Radanov
2016-07-13, 14:56
Notera att han inte bara har remmar som kortar lyftväg en aning, är helt otestad lifetime och proffessionell strongman, dvs dopad OCH har "amerikans" dräkt. DVS inte ipf-single ply dräkt utan deras multiply. Det är den de klipper och skär upp efteråt för att han ska andas.

De dräkterna är jävligt potenta även om de inte alls ger mkt i mark jämfört med knäböj.

Men ändå, 500 är 500 ;) Även om han inte va utlåst i knäna sett ur strikt regelsynvinkel och knäjuckade mikroskopiskt. Sinnessjukt oavsett. Men där är iaf alla relevanta fakta!

qozmox
2016-07-13, 15:06
Hade helst velat se lyften hel raw, enda tillåtna hjälpmedel magnesium och platta skor. Ingen annan utrustning. Sedan får de dopade jämföras för sig och de så "kallade" rena för sig.

därför håller jag benedikts 460 högre. (visserligen bälte).
GpYV6367ugs

men. någon som vet vad det är för stång de använder här?
samt den som användes vid eddies 500?

Agitator
2016-07-13, 15:10
därför håller jag benedikts 460 högre.
GpYV6367ugs

men. någon som vet vad det är för stång de använder här?
samt den som användes vid eddies 500?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7603051#post7603051

:)

Agitator
2016-07-13, 15:14
Relaterat till ditt inlägg: http://ironmind.com/news/Strongman-Champions-League-Raw-Rules/

Alltid trevligt att läsa att fler än en själv är tröttna på fjanteriet.

Önskar SL tog till sig detta.

Mr Eks
2016-07-13, 17:55
Relaterat till ditt inlägg: http://ironmind.com/news/Strongman-Champions-League-Raw-Rules/

Alltid trevligt att läsa att fler än en själv är tröttna på fjanteriet.

Önskar SL tog till sig detta.

fett tramsigt ju

From the 1st of July we have banned all double belts, suits, elbow warmers etc.

In all of our events we will allow to have only one elbow warmer at only one arm, one deadlift suit, one belt and normal straps. Det blir ju ändå inte raw?? Det blir ju cirkus.

Ta bort allt som går över mer än en led så är det bra

Zaqwer
2016-07-13, 23:39
Längre intervju med Eddie. Bland annat om hur hans träningsupplägg sett ut.

http://www.joe.co.uk/fitness-health/how-eddie-hall-trained-to-pull-the-monster-500kg-world-record-deadlift/72993

ceejay
2016-07-13, 23:58
träningsupplägg..

"Kan jag dra 450 snabbt så borde jag kunna lyfta 500"
Ungefär så sa han :P

Zaqwer
2016-07-14, 00:17
träningsupplägg..

"Kan jag dra 450 snabbt så borde jag kunna lyfta 500"
Ungefär så sa han :P

I stort sett var det ju det hans träning gick ut på ja :) Men lite mer än så fanns det ju om du läste hela. Tyckte det var intressant att han under många pass körde halva reps för att spara energi, upp till knäna så snabbt och explosivt som möjligt bara.

Agitator
2016-07-14, 00:30
I stort sett var det ju det hans träning gick ut på ja :) Men lite mer än så fanns det ju om du läste hela. Tyckte det var intressant att han under många pass körde halva reps för att spara energi, upp till knäna så snabbt och explosivt som möjligt bara.

Ska man dra några slutsatser så är hans framgångar steroider och bulka upp sig till nära 200 kg.

Klart det blir resultat då. Benni klarar nog också 500 om han vill utan att köra massa halvreps fort till knäna.

Saxnot
2016-07-14, 01:15
Nu är jag ingen styrkelyftsfanatiker. Jag tycker helt klart strongman lyft är godkända ifall vi tittar rent formmässigt.

Vikten lyfts upp till stående/utlåst läge. Det är liksom så enkelt det borde vara och den som får upp mest är den som är starkast.

Men, när vi börjar blanda in däck (zavickas 500 kg för något år sedan) eller tävlingar med stänger som är längre och sviktar mer.

Jag hade uppskattat lyften mer ifall variablerna var färre. Kalibrerade vikter och en certifierad stång som satt ribban (vilket eleiko har får man väl säga). Den som får upp mest vikt då är väl mest erkänd i princip.

När man blandar in massa fler variabler så blir det så mycket tolkningar.

Hade helst velat se lyften hel raw, enda tillåtna hjälpmedel magnesium och platta skor. Ingen annan utrustning. Sedan får de dopade jämföras för sig och de så "kallade" rena för sig.

Inom strongman har det i princip alltid dragits med texasstänger. Är absolut inget nytt.

I fjol, och året innan det och antagligen tidigare också. De tidigare rekorden runt 450-460 drogs med sådana stänger.

därför håller jag benedikts 460 högre. (visserligen bälte).
GpYV6367ugs

men. någon som vet vad det är för stång de använder här?
samt den som användes vid eddies 500?

Samma typ av stång som 500-lyftet. Är en såkallad marklyftsstång och används på styrkelyftstävlingar inom andra förbund än IPF.

trädgårdsmöbel
2016-07-14, 12:15
Ska man dra några slutsatser så är hans framgångar steroider och bulka upp sig till nära 200 kg.

Klart det blir resultat då. Benni klarar nog också 500 om han vill utan att köra massa halvreps fort till knäna.

Påstår du att Benni är smal och ren och att även han inte gör allt för att kunna lyfta så mycket som möjligt? Skillnaden är att Eddie är starkare, inte att han är mer dopad eller fetare.

Agitator
2016-07-14, 13:07
Påstår du att Benni är smal och ren och att även han inte gör allt för att kunna lyfta så mycket som möjligt? Skillnaden är att Eddie är starkare, inte att han är mer dopad eller fetare.

Nej, slutsatsen var att de tar steroider och att Benni har kapaciteten att dra 500 också utan att göra halvreps i maxfart till knäna.

Tar man steroider kan man dundra på med allt möjligt i träningsväg känns det som.

Menar, det är inte deras halvreps eller mark med gummiband m.m. som gör att de fått upp vikterna utan steroiderna.

Ska man göra speedreps så kan man lika bra göra det full ROM och behöver man spara sig för att återhämta sig så gör man färre sets.

Men nu har de ju en helt annan återhämtningsfas iom sitt bruk.

Självklart kan man själv börja lägga in massa gummiband, halvreps, raka osv och tänka att jvla detta är det som ska ta mig vidare. All träning är bra träning (förutom den som skadar en) och frågan är om rena ska titta på människor på ~200 kg 190+ cm och dra slutsatser från det att så där ska jag också träna.

Man kommer extremt långt med full rom och en enda övning för mark. Man behöver inte komplicera till det.