handdator

Visa fullständig version : Är det möjligt att bygga muskler med ett helkroppspass var 5e dag?


Mr Eks
2016-07-09, 20:33
Hej.

Jag tänkte idag på hur ofta (eller snarare hur lite) man måste träna för att kunna bygga muskler. Det är en helt teoretisk fråga, men säg att man har väldigt lite tid över efter jobb/studier ... så att man bara kan träna ett pass var femte dag.

Skulle man då kunna bygga muskler eller blir det för lite träning?

Jag tänker inte pröva detta själv eftersom jag har ganska mkt tid men jag är nyfiken på om det teoretiskt skulle gå

svenbanan
2016-07-09, 21:13
Ja, men förmodligen i betydligt långsammare takt än ifall man tränade oftare skulle jag säga. Dessutom kan man kanske bara ta sig en "liten bit" över nybörjar nivå innan man når nån slags platå och inte kommer vidare utan att träna mer.

Fast hur mycket långsammare eller hur mycket över nybörjarnivå man kan ta sig på detta sätt vet jag inte. Det är säkert väldigt individuellt.

Diomedea exulans
2016-07-09, 21:20
I många scheman går man ju inte igenom varje kroppsdel oftare än var sjunde dag, så jag tror man borde kunna bygga bra rentav på ett helkroppspass var femte dag. Fast då får man nog träna hårt som f-n de passen.

svenbanan
2016-07-09, 21:43
I många scheman går man ju inte igenom varje kroppsdel oftare än var sjunde dag, så jag tror man borde kunna bygga bra rentav på ett helkroppspass var femte dag. Fast då får man nog träna hårt som f-n de passen.

De scheman där man tränar varje muskelgrupp var 5:e dag kör ju också enbart en muskelgrupp per pass. Dvs de kan lägga allt krut på att mörda axlarna stnhårt på det passet. För att man ska kunna träna hela kroppen under ett och samma pass så krävs det att man inte kör slut på de enskilda muskelgrupperna på samma sätt. Det går liksom inte att både äta kakan och ha den kvar...

Så det lär vara ett rätt suboptimalt sätt att träna ifall man vill bygga så mycket muskler som möjligt per tidsenhet. Ifall man bara vill bibehålla vad man tidigare byggt så klarar man sig säkert rätt bra på ett sådant upplägg, om man inte byggt upp sig väldigt mycket såklart.

Diomedea exulans
2016-07-09, 21:46
För att man ska kunna träna hela kroppen under ett och samma pass så krävs det att man inte kör slut på de enskilda muskelgrupperna på samma sätt.

Gör det?

Det borde väl gå att köra slut på hela kroppen under ett monsterpass på, säg, 3-4 timmar?

Korvryttaren
2016-07-09, 21:48
Gör det?

Det borde väl gå att köra slut på hela kroppen under ett monsterpass på, säg, 3-4 timmar?

Göra slut på kroppen och maximal stimuli per muskelgrupp är inte samma sak. Därför ingen med kunskap och vett i skallen tränar flera timmar.

Diomedea exulans
2016-07-09, 21:52
Göra slut på kroppen och maximal stimuli per muskelgrupp är inte samma sak. D

Vad är skillnaden?

svenbanan
2016-07-09, 22:02
Jag skulle tro att det är svårt att kunna använda tillräckligt tunga vikter för den 5:e muskelgruppen ifall man redan kört musten ur sig i fyra timmar på resten av kroppen. Man skulle säkert bli redigt trött, men den "allmänna energinivån" lär vara i botten.

Testa att köra 1RM max i bänkpress efter att du sprungit maraton... Passar ju ganska bra ihop med den andra tråden om kondition och styrka... ;)

Diomedea exulans
2016-07-09, 22:02
Jag skulle tro att det är svårt att kunna använda tillräckligt tunga vikter för den 5:e muskelgruppen ifall man redan kört musten ur sig i fyra timmar på resten av kroppen. Man skulle säkert bli redigt trött, men den "allmänna energinivån" lär vara i botten.

Testa att köra 1RM max i bänkpress efter att du sprungit maraton... Passar ju ganska bra ihop med den andra tråden om kondition och styrka... ;)

Ääh! Bara att bita ihop!

Korvryttaren
2016-07-09, 22:08
Vad är skillnaden?

För din kropp(CNS) kommer inte orka prestera på hög intensitet under så lång tid därav det meningslösa upplägget. Kan du bygga muskler på helkropp var 5e dag absolut men det finns bättre alternativ som har fungerat i 1000 år. Tänk kvalitet inte kvantitet.

svenbanan
2016-07-09, 22:55
Har man verkligen endast möjlighet att träna var 5:e dag, så är det alltså troligen optimalt att köra ett så jobbigt och eländigt helkroppspass som möjligt de dagarna.

Fast i verkligheten har man ju alltid mycket mer möjligheter än så. Man kan göra ett eller två maxset med armhäv varje morgon tex.

Gerdler
2016-07-09, 23:48
^^ samt 5 set maxreps i chins/pull-ups, vips så är 40% av muskelmassan tränad. Vill man vara överambitiös så kan man köra en planka också. Ta dubbla eller trippla steg i trappor, gå/spring upp och ner för en närbelägen backe. Köra pistols eller kroppsvikts knäböj beroende på styrka.

Mr Eks
2016-07-10, 08:57
tack för alla svar!!:hbang:

Drar nu slutsatsen att det går att bygga muskler men att det antagligen går långsammare och att man behöver ta ut sig ordentligt varje pass för att få effekt

BigForre
2016-07-10, 11:25
Jag har inte läst alla svar, men tycker att den här frågan (eller liknande) dyker upp lite då och då. Mitt svar är att du bygger muskler om ditt livsmönster från och med nu och framåt innebär högre nybildning än nedbrytning av muskulatur. Om du gör en tvärombändning i ditt liv och inleder livsmönster som radikalt ökar differensen mellan nybildning och nedbrytning kommer det kroppen snabbare påbörja sin resa där den tillslut har anpassat sig till vad du ger den.

Eller för att uttrycka mig lite enklare, en individ som aldrig belastat kroppen och som lägger in ett helkroppspass kommer ju naturligtvis kunna bygga på det. Om man går till andra änden av spannet, en rutinerad byggare på sin peak i karriären som går ner till att köra ett helkroppspass kommer försätta sig i ett läge där hen tappar muskelmassa.

Vilket är ditt utgångsläge?

Jeneric
2016-07-10, 13:00
Göra slut på kroppen och maximal stimuli per muskelgrupp är inte samma sak. Därför ingen med kunskap och vett i skallen tränar flera timmar.

Gör inte King Grub det typ varje dag?