handdator

Visa fullständig version : Rullskidor som träning?


Kräket
2016-07-08, 22:33
Såg ett gäng åka rullskidor idag. Såg både roligt ut och verkade ansträngande. Någon här på forumet som åker rullskidor? Hur är träningsformen jämfört med att springa eller cykla?

Tycker det verkar kul och att man borde kunna få upp lite fart. Dessutom verkar det vara en allsidig träning, men detta vet jag ju förstås inte.

Jorgen
2016-07-09, 07:23
Jag har åkt mycket rullskidor förr.
Fantastiskt roligt och väldigt bra träning.

Minikubik
2016-07-09, 08:21
Tycker man det är kul är det den bästa träningen, för då gör man den �� men, ja det lär vara en bra form av träning, anstränger muskler och ger puls so go for it

Kräket
2016-07-09, 08:24
Jag har åkt mycket rullskidor förr.
Fantastiskt roligt och väldigt bra träning.

Grymt! Då måste jag fråga lite! Hur tycker du träningen skiljer sig mot löpning? Tycker det ser ut att vara mer cirkulatoriskt ansträngande, med tanke på hur man använder stavar och stakar sig fram.

Är det svårt att lära sig? Litet problem är ju bristen på tålamod. Syftet är ju allsidig fysisk träning. Inte skidåkningen i sig.

Är det dyrt? Har bara kollat översiktligt på nätet. Tycker mig se priser på runt 2000 kr. En tanke är att packa ryggsäcken med arbetskläder och skor, och använda rullskidorna till jobbet (nu går jag).

Jorgen
2016-07-09, 08:59
Grymt! Då måste jag fråga lite! Hur tycker du träningen skiljer sig mot löpning? Tycker det ser ut att vara mer cirkulatoriskt ansträngande, med tanke på hur man använder stavar och stakar sig fram.

Är det svårt att lära sig? Litet problem är ju bristen på tålamod. Syftet är ju allsidig fysisk träning. Inte skidåkningen i sig.

Är det dyrt? Har bara kollat översiktligt på nätet. Tycker mig se priser på runt 2000 kr. En tanke är att packa ryggsäcken med arbetskläder och skor, och använda rullskidorna till jobbet (nu går jag).

Skonsammare än löpning. Roligare för att det går fortare, man kommer en längre sträcka, mer varierat eftersom man får möjlighet att vila lite ibland utför och att man även använder överkroppen en hel del när man stakar.

Jag hade inte svårt att lära mig, men oas så åkta jag väldigt mycket längdskidor förr också. Även om det skiljer sig lite mellan längd och rullskidor.

Använd hjälm!