handdator

Visa fullständig version : Hur ofta kan man kicka med EAA/Vassle?


Mr Eks
2016-07-08, 08:43
Hej

Snabbt protein stimulerar ju proteinsyntes. Som t ex fria aminosyror och vassle protein. Dock innebär ju inte alltid mer snabbt protein mer stimulans av proteinsyntesen, utan det finns ett tak där mer protein inte kickar mer. Tror det är runt 20 gram vassle protein och/eller 10 gram EAA.

Efter intag av dessa på tom mage så är proteinsyntesen förhöjd i några timmar och sjunker sedan till bas-nivåer.

Vassle protein ett stort intag mot många små:

http://1.bp.blogspot.com/-DUO8YKKrz_w/TrATW_V3ZQI/AAAAAAAACX8/QIxgn2BRhKc/s1600/wheyBolusEAA.PNG

Efter typ 220 minuter är proteinsyntesen på bas igen.

MIn fråga är, om man kan kicka proteinsyntesen igen efter dessa 220 minuter när proteinsyntesen e på bas igen.

Beemel
2016-07-08, 09:00
Hej

Snabbt protein stimulerar ju proteinsyntes.

Det gör långsamt också.

orcus
2016-07-08, 09:37
JA och efter: 3-5 timmar.

jioelZ
2016-07-08, 11:57
Vad är ditt mål med att stimulera proteinsyntesen med hjälp av kosttillskott så ofta?

Rudan86
2016-07-08, 18:59
Hej

Snabbt protein stimulerar ju proteinsyntes. Som t ex fria aminosyror och vassle protein. Dock innebär ju inte alltid mer snabbt protein mer stimulans av proteinsyntesen, utan det finns ett tak där mer protein inte kickar mer. Tror det är runt 20 gram vassle protein och/eller 10 gram EAA.

Efter intag av dessa på tom mage så är proteinsyntesen förhöjd i några timmar och sjunker sedan till bas-nivåer.

Vassle protein ett stort intag mot många små:

http://1.bp.blogspot.com/-DUO8YKKrz_w/TrATW_V3ZQI/AAAAAAAACX8/QIxgn2BRhKc/s1600/wheyBolusEAA.PNG

Efter typ 220 minuter är proteinsyntesen på bas igen.

MIn fråga är, om man kan kicka proteinsyntesen igen efter dessa 220 minuter när proteinsyntesen e på bas igen.

Jag brukar kicka med kycklingbröst två gånger om dagen. Det brukar bli lagom för min kropp! Antar att det gäller samma sak med andra aminosyror om det skulle passa ena rutiner!

Starke75an
2016-07-08, 21:46
Hur skulle tillskott kunna ge nått, om man äter normalt? Man kan ju bara lägga på sig 2-3 gram torr muskelmassa per dygn.

Ozziking
2016-07-08, 22:30
Hur skulle tillskott kunna ge nått, om man äter normalt? Man kan ju bara lägga på sig 2-3 gram torr muskelmassa per dygn.



Om ens det hehe

Mr Eks
2016-07-09, 08:14
Jag brukar kicka med kycklingbröst två gånger om dagen. Det brukar bli lagom för min kropp! Antar att det gäller samma sak med andra aminosyror om det skulle passa ena rutiner!

Fast man kan ju inte kicka med kycklingbröst. Man kan bara kicka med snabba proteiner t ex vassle eller eaa.

Mr Eks
2016-07-09, 08:18
Tack för alla svar. Jag kan ingenting om detta så jag tar för givet att de som svarat "ja" vet vad de pratar om. Nu ska jag börja kicka med EAA så ofta jag kan

King Grub
2016-07-09, 08:28
Du kan inte öka dygnets muskeluppbyggnad mer än maximalt. Hur mycket maximalt är bestäms av dina gener, hormoner och vad du gör. För att muskeluppbyggnaden skall stimuleras maximalt i förhållande till detta krävs energi och tillräckligt med protein, men när dessa behov är tillfredsställda kan du inte äta dig till ännu större muskeluppbyggnad. Att "kicka" med EAA ger större muskeluppbyggnad sett över dygnet om du äter för lite protein. Gör du inte det ger det inte ett dugg. Lite mer kalorier i form av kass energi.

Gober
2016-07-09, 08:46
Det känns som TS lider av ortorexi. Försök att tänka mindre och träna mer. Ät mat och ta en shake efter träningen.

Mr Eks
2016-07-09, 10:09
Du kan inte öka dygnets muskeluppbyggnad mer än maximalt. Hur mycket maximalt är bestäms av dina gener, hormoner och vad du gör. För att muskeluppbyggnaden skall stimuleras maximalt i förhållande till detta krävs energi och tillräckligt med protein, men när dessa behov är tillfredsställda kan du inte äta dig till ännu större muskeluppbyggnad. Att "kicka" med EAA ger större muskeluppbyggnad sett över dygnet om du äter för lite protein. Gör du inte det ger det inte ett dugg. Lite mer kalorier i form av kass energi. Fast det fetade vet man väl inte? Jag har fått uppfattningen av att läsa här på Kolo och massa andra tränings forum att det inte finns riktiga studier där man låtit grupp 1 dricka vassle/EAA på tom mage och grupp 2 enbart äta vanlig mat. Man vet alltså inte, men man vet att snabba till-flöden av aminosyror kickar proteinsyntesen. Det finns dock inte bevis för att det ger varken mer eller mindre praktisk effekt än vanlig mat. Så har jag tolkat läget efter att ha läst runt på internet.


King Grub! jag har redan fått svar men skulle du kunna dementera/bekräfta det de andra skrev nämligen att man kan kicka proteinsyntesen igen när den har gått ner till bas? Jag har förstått att det kallas "muscle full" när mer aminosyror vid ett o samma tillfälle inte ger mer kick ... men efter att proteinsyntesen har gått ner till bas igen, borde det inte vara "muscle full" längre, och man kan kicka igen. Stämmer detta?

Mr Eks
2016-07-09, 10:09
Det känns som TS lider av ortorexi. Försök att tänka mindre och träna mer. Ät mat och ta en shake efter träningen.

Nej jag lider av fetma och lättja inget annat.

King Grub
2016-07-09, 10:25
Det är dina pengar, slösa dom på vad du vill.

Mr Eks
2016-07-09, 10:37
Det är dina pengar, slösa dom på vad du vill. Jag är helt medveten om att det är mina pengar..

Jag undrade om du håller med de andra om att man kan kicka igen när proteinsyntesen har gått ner till bas nivåer?

Jag litar såklart på de andra men du kan ju mest så frågar dig för säkerhets skull.

King Grub
2016-07-09, 10:50
Ja, men snabbt protein ger sämre proteinbalans än långsamt hos unga, så syftet är oklart.

Mr Eks
2016-07-09, 10:50
Tack!! Då vet jag *flex*

-squat-
2016-07-09, 12:46
Ja, men snabbt protein ger sämre proteinbalans än långsamt hos unga, så syftet är oklart.

Så för muskeluppbyggnad för en ung person är det bättre att bara inta långsamt protein?

StarkaUlf
2016-07-09, 12:46
Så för muskeluppbyggnad för en ung person är det bättre att bara inta långsamt protein?

En blandning är så klart bäst :)

King Grub
2016-07-09, 13:01
Det blir ingen skillnad.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/pmid/27187451/

jioelZ
2016-07-09, 16:02
Det kan eventuellt vara negativt att "kicka" proteinsyntesen så ofta som möjligt. Förhoppningsvis har jag inte tolkat texten helt fel nu. :D

Given that data, it may very well be that simply maintaining relatively constant low levels of amino acids (with a spike around training, discussed next chapter) is optimal for all goals. This would be conceptually similar to the strategy of keeping insulin low but stable during the day with a spike around training. This is essentially the strategy that bodybuilders have empirically settled on under all situations: they eat small amounts of protein, carbohydrates and fat throughout the day with a relatively larger intake of nutrients around training.

With regards to muscle mass maintenance and dieting, there is little to discuss: based on the direct research available as well as the general difficulty in stimulating protein synthesis when calories are reduced, a slow/spread pattern of protein intake is clearly optimal. Maintaining continuous low levels of amino acids throughout the day (in addition to increasing total protein intake) to limit the body’s need to mobilize stored body protein from muscle and other tissues should be the goal. A combination of slow proteins combined with evenly spaced meals to keep blood AA levels stable throughout the day would seem to be optimal.

But is this also the optimal pattern for gaining muscle mass? On the one hand there is the suggestive study above where a group receiving three meals per day gained more LBM than a group receiving six per day; as well there is the research suggesting that maintaining constant levels of AAs might cause skeletal muscle to become “insensitive” to further stimulation; increasing extracellular levels of AAs and then allowing them to fall again appears to be superior. Both of these data points suggest that keeping blood AA levels stable throughout the day might not be optimal from the standpoint of muscle mass gains.

Vet faktist inte var man hittar studierna han skriver om i artikeln, så jag länkar till artikeln istället.

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/meal-frequency-and-mass-gains.html/

Mr Eks
2016-07-09, 16:40
Lyle Mcdonald han är väl ett troll?

EDIT: ja obvious troll is obvious

Iu5sYWEYHRU

King Grub
2016-07-09, 16:45
Nej, det är han inte.

LunaSpice
2016-07-09, 16:47
Lyle Mcdonald är troll? Lol

Mr Eks
2016-07-09, 16:52
Nej, det är han inte.

Lyle Mcdonald är troll? Lol

Ni tycker man ska lita på en kille som psykotiskt sjunger för sin hund och lägger upp det hela på Youtube? :smash:

J.V
2016-07-09, 17:01
Ni tycker man ska lita på en kille som psykotiskt sjunger för sin hund och lägger upp det hela på Youtube? :smash:Substantiv
självdistans
1. förmåga att se sig själv utifrån, att inte ta sig själv på för stort allvar i alla situationer

King Grub
2016-07-09, 17:17
Han har vetenskapliga belägg för det han säger inom kost och träning. Vad han sjunger för sin hund är totalt irrelevant.

Tree Fiddy
2016-07-09, 19:18
Ni tycker man ska lita på en kille som psykotiskt sjunger för sin hund och lägger upp det hela på Youtube? :smash:

Ad hominem

BobaFett
2016-07-09, 22:42
King Grub! jag har redan fått svar men skulle du kunna dementera/bekräfta det de andra skrev nämligen att man kan kicka proteinsyntesen igen när den har gått ner till bas?



Jag undrade om du håller med de andra om att man kan kicka igen när proteinsyntesen har gått ner till bas nivåer?



Ja, men snabbt protein ger sämre proteinbalans än långsamt hos unga, så syftet är oklart.

Tack!! Då vet jag *flex*

Det där är ett perfekt exempel på confirmation bias :laugh:

Confirmation bias, also called confirmatory bias or myside bias, is the tendency to search for, interpret, favor, and recall information in a way that confirms one's preexisting beliefs or hypotheses, while giving disproportionately less consideration to alternative possibilities.

Max
2016-07-10, 08:43
Ad hominem
+1
Ett riktigt bra skolexempel dessutom :)

Mr Eks
2016-07-10, 08:52
Det där är ett perfekt exempel på confirmation bias :laugh:

Och du är ett perfekt exempel på en dryg individ.

Om du hade en fråga om rymden och satt me kunniga människor varav stephen hawkings var en av dem..hade du då inte velat att han konfirmerade eller dementerade vad de andra påstod?

ChristianMan
2016-07-10, 09:05
Hej

Snabbt protein stimulerar ju proteinsyntes. Som t ex fria aminosyror och vassle protein. Dock innebär ju inte alltid mer snabbt protein mer stimulans av proteinsyntesen, utan det finns ett tak där mer protein inte kickar mer. Tror det är runt 20 gram vassle protein och/eller 10 gram EAA.

Efter intag av dessa på tom mage så är proteinsyntesen förhöjd i några timmar och sjunker sedan till bas-nivåer.

Vassle protein ett stort intag mot många små:

http://1.bp.blogspot.com/-DUO8YKKrz_w/TrATW_V3ZQI/AAAAAAAACX8/QIxgn2BRhKc/s1600/wheyBolusEAA.PNG

Efter typ 220 minuter är proteinsyntesen på bas igen.

MIn fråga är, om man kan kicka proteinsyntesen igen efter dessa 220 minuter när proteinsyntesen e på bas igen.

Jag är kass på att referera till vetenskapliga källor men om man kunde kicka proteinsyntesen var 4:e timma då hade man kunnat lägga på sig massor med muskler bara genom att kaka protein vilket alla vet inte är möjligt. Själv äter jag protein efter vad min kropp begär, ibland kanske massor med kyckling o andra vassle...

Gober
2016-07-10, 09:24
Det enda syftet med att försöka "kicka" (vilket jävla uttryck :D) är ju under diet och då kanske främst på stort underskott. Jag tänker tex på Ola Wallengrens VLCD där syftet just är många pulser vilket det blir pga endast pulver som ger förhöjd mps i x-antal timmar. Men när man äter normalt är det väl knappast något att tänka på öht. Förutom protein efter träningen (ev före) finns det väl knappast anledning att fundera över "kickandet".

LunaSpice
2016-07-10, 16:08
Jag kanske är helt blåst men om det ändå finns en gräns för MPS varför ger då högre proteinintag en ökad muskeltillväxt? T.ex. 1,5 g/kg kv jämfört med 3,4 g/kg kv. Vid 3,4 g/kg kv måste man ju ha passerat MPS för länge sen. Eller?

Hanse
2016-07-10, 17:28
Jag kanske är helt blåst men om det ändå finns en gräns för MPS varför ger då högre proteinintag en ökad muskeltillväxt? T.ex. 1,5 g/kg kv jämfört med 3,4 g/kg kv. Vid 3,4 g/kg kv måste man ju ha passerat MPS för länge sen. Eller?

Hmm, har du någon källa på att mer protein än 1,5g/kkv ger större muskeltillväxt?

King Grub
2016-07-10, 17:44
Jag kanske är helt blåst men om det ändå finns en gräns för MPS varför ger då högre proteinintag en ökad muskeltillväxt? T.ex. 1,5 g/kg kv jämfört med 3,4 g/kg kv. Vid 3,4 g/kg kv måste man ju ha passerat MPS för länge sen. Eller?

Proteinbalansen utgörs av både proteinsyntes och proteinnedbrytning.

ChristianMan
2016-07-10, 19:10
Proteinbalansen utgörs av både proteinsyntes och proteinnedbrytning.

Tror du kroppen själv signalerar hur mycket protein den behöver och när? Jag tror kroppen har bra koll på detta såvida det inte är någon sjukdom man har.

King Grub
2016-07-10, 19:29
Nej, det gör den inte.

ChristianMan
2016-07-10, 19:38
Nej, det gör den inte.

Det finns isåfall ett sätt att öka muskelmassan genom att äta mer protein än kroppen själv anser den behöver. Förmodligen inte det mest hälsosamma men om man gillar muskler så.

tack för svaret