handdator

Visa fullständig version : Axelproblematik, övningsförslag


Termos
2016-07-06, 20:14
Hej!

Jag är 25 år, 189cm, 78kg och har tränat på gym 3 gånger i veckan sedan årsskiftet från att inte ha tränat något alls på gym egentligen innan. Har tränat helkroppspass och misstänker att jag gjort en del för mycket pressövningar jämfört dragövningar då jag efter bänkpress och axelpress får ont i höger axel "inne i axeln". Vad jag förstår ganska vanlig träningsskada, men min fråga är tips på schyssta axelövningar för att motverka denna obalans i axeln och ge ökad stabilitet i axlarna?

Tack på förhand!

slempi
2016-07-06, 20:50
Rodd och cuffar, kör mycket mer uppvärmning också. är iaf vad jag hade gjort. Borde finnas många trådar om detta på forumet också om du söker lite.

Chok Dee
2016-07-06, 20:59
Se till att träna hela axelmuskulaturen ( alla 3 "huvuden" )
i ditt fall förmodligen "baksidan av axelmuskulaturen"
har själv haft grova problem med ena axeln då den dragits ur led vid 2 tillfällen, kunde inte lyfta en vikt på 6 månader efter det där, men så länge man inte övertränar totalt, och faktiskt ger muskeln tid till att vänja sig vid högre vikter så kan du träna upp stabiliteten i axeln så den håller sig på plats om det nu är problemet ;)

reverse flyers / framåt lutad rodd, gillar jag väldigt mycket :)

Luca Brasi
2016-07-06, 21:51
Nej,gå till fysioterapeut och få basala tester utförda.
Om dessa går bra så kan man starta en tråd för då är det ett mysterium.

BobaFett
2016-07-07, 14:51
Är du säker på att du inte klämmer axelleder/brosk när du gör axel/militärpressar?

Om du drar ner axlarna och pressar uppåt så kommer du troligtvis klämma nåt där inne i axelleden.

Du ska göra nästan som en shrug på väg upp för att motverka detta. Nu ska du inte göra en full shrug när du kör vertikala pressar utan mer en lätt shrug när du kommer till toppläget.

Bild B är typ vad jag menar.

http://www.bodybuilding.com/fun/images/2013/6-super-shoulder-fixes-6.jpg

BobaFett
2016-07-07, 14:54
Att köra både vertikala och horisontella pressar är annars viktigt för axelhälsan men vertikala pressar kan vara problematiskt och lätt att skada sig om man gör fel. Vissa kan nog inte träna vertikala pressar alls pga. hur deras axlar är byggda.

Decepticon
2016-07-07, 15:26
Som andra varit inne på, mycket rodd, baksida axlar, rotaror cuff-övningar, det kan vara medicinen (det har hjälpt mig mycket efter att ha fuckat upp axlarna vid bänkpress). Nu kör jag bara sidolyft i kabelmaskinen, ej över axelhöjd och mina axlar är bättre än på flera år.

Rolfarsson
2016-07-07, 17:10
Jag är nyfiken, hur är ditt utförande när du bröstpressar? Håller du ihop/ned skulderbladen, bröstar upp dig och pressar med armarna i en ~40° linje?

Termos
2016-07-15, 14:41
Tack för bra svar!

Som andra varit inne på, mycket rodd, baksida axlar, rotaror cuff-övningar, det kan vara medicinen (det har hjälpt mig mycket efter att ha fuckat upp axlarna vid bänkpress). Nu kör jag bara sidolyft i kabelmaskinen, ej över axelhöjd och mina axlar är bättre än på flera år.

Det är ungefär så jag kör nu, rodd, deltid fly, cuff-övningar och har temporärt pausat att göra axelpress och bänkpress tills jag blivit mer balanserad i axlarna.

Termos
2016-07-15, 14:43
Jag är nyfiken, hur är ditt utförande när du bröstpressar? Håller du ihop/ned skulderbladen, bröstar upp dig och pressar med armarna i en ~40° linje?

Det är ganska exakt så jag utför dem. Tror inte det är tekniken det är fel på. Har dock tidigare haft tendens att dra isär skulderbladen i sträckta läget tidigare men jobbat på att hålla dem ihop under hela övningen.