handdator

Visa fullständig version : Muskelaktivering i knäböj störst vid 90 grader och minskar kraftigt vid större djup


King Grub
2016-07-06, 19:00
http://i.imgur.com/fvx4hX0.jpg

Muscle activations differs between Three Different Knee Joint-Angle Positions during a Maximal Isometric Back Squat Exercise. Schoenfeld et al 2016 (ahead of print).

Sohlsken
2016-07-06, 19:02
Nu blev jag glad :)

Alkro
2016-07-06, 19:22
Intressant! Har ett skadat knä som jag inte kan belasta vid kraftig flektion av knäet. På grund av detta har jag helt skitit i knäböj då jag tänkte att det var meningslöst att köra så kallade "hockeyböj". 90 grader i knäleden är ju inte alls djupa knäböj.

Rikard Jansson
2016-07-06, 19:25
RobbanColeman 1
Styrkelyftare 0

Korvryttaren
2016-07-06, 19:32
Så mycket skit man fått för sina 90-100 grad böj trots att jag alltid upplevt att det tar mer lite överallt än att gå ATG. :thefinger

Sohlsken
2016-07-06, 19:39
Intressant! Har ett skadat knä som jag inte kan belasta vid kraftig flektion av knäet. På grund av detta har jag helt skitit i knäböj då jag tänkte att det var meningslöst att köra så kallade "hockeyböj". 90 grader i knäleden är ju inte alls djupa knäböj.

Lyckades överanstränga båda knäna den enda gången jag provade att gå djupare än 90 grader... och jag hade bara 20kg på axlarna.

Min svärsyster (sjukgymnast) svär över trenden att böja djupare. Det passar inte alla, och flera kommer till hennemed skador ju mer populärt det blir att gå djupt.

hurril
2016-07-06, 19:39
Hur många av er kör statisk knäböj i herr Shoenfeldts maskin? Dessutom säger han i övrigt att man, trots detta, får sämre resultatsutveckling av kortare knäböj än längre trots att det "borde" vara tvärtom.

Alkro
2016-07-06, 19:45
Hur många av er kör statisk knäböj i herr Shoenfeldts maskin? Dessutom säger han i övrigt att man, trots detta, får sämre resultatsutveckling av kortare knäböj än längre trots att det "borde" vara tvärtom.

Om konsensus är att djupa knäböj är bäst för att bli större och starkare kommer de flesta som tränar seriöst att köra detta. Dessa personer får överlag bättre resultat än de som inte är lika insatta även om själva antagandet i sig är felaktigt.

Sen tycker jag inte att man ska dra så stora växlar på de här muskelaktiveringsstudierna då det är ganska många steg från dessa till de faktiska resultaten.

BobaFett
2016-07-06, 20:04
Men det är väl klart att aktiviteten är störst i 90 grader. Det är en "sticky point" där.

Det är som med bänkpress t.ex. det är tyngst 5-10 cm ovanför bröstet. Betyder det att man ska köra bänkpress 10 cm från bröstet? Absolut inte.

Arne Persson
2016-07-06, 20:06
Intressant att tyngdlyftarna har bäst resultat då... 😉

hurril
2016-07-06, 20:07
Jag letar efter den studien för den såg jag flimra förbi för inte alls länge sedan. Även den tror jag Brad Shoenfeldt berättade om.

Sansad
2016-07-06, 20:08
Känns som väldigt många ropar hej lite för tidigt och antar att muskelaktivering är det enda man vill åt.

Ska alla sluta helt med knäböj och köra hip thrusts för att aktivera arslet mera också eller?

Bob90
2016-07-06, 20:16
Sedan så betyder väl inte heller muskelaktivering nödvändigtvis att det är bästa sättet att bygga styrka eller massa?

Intressant att tyngdlyftarna har bäst resultat då... 😉

Kan inte det också vara en effekt av att tyngdlyftare har högre frekvens på böj och dessutom kör fler varianter av böj?
I princip allt som tyngdlyftare generellt tränar aktiverar ju benen.

hurril
2016-07-06, 20:16
Så här skrev han:

Our paper (a collaboration with colleagues in Brazil) investigating muscle activation at different knee-joint angles (20, 90, and 140 degrees) in an isometric back squat just accepted for publication. Several interesting findings here. Of primary note and contrary to what is often believed was that gluteus maximus activation was highest at 90 degrees and substantially decreased at the deep squat position. Similar findings were shown for the quads, with max activation at 90-degrees. Given evidence showing that full range squats produce greater muscle growth compared to partial squats, this implies that mechanisms other than activation (perhaps muscle damage?) are responsible for hypertrophy here. I'll do a full blog post write up once the study is pubbed, hopefully shortly.


Sen en blurb om den studie tråden handlar om. Detta är det jag sökte. Inte exakt det jag trodde men nu är det ute =)

Korvryttaren
2016-07-06, 20:19
Känns som väldigt många ropar hej lite för tidigt och antar att muskelaktivering är det enda man vill åt.

Ska alla sluta helt med knäböj och köra hip thrusts för att aktivera arslet mera också eller?

Eller så kör du båda för maximal röv.

Generellt så är folk insnöade över hur böj ska utföras och sällan finns det utrymme för kompromiss. Gå till valfri SL-klubb och utför parallel böj så är sannolikheten stor att du får *screwy* tillbaka.

exevision
2016-07-06, 20:23
Eller så kör du båda för maximal röv.

Generellt så är folk insnöade över hur böj ska utföras och sällan finns det utrymme för kompromiss. Gå till valfri SL-klubb och utför parallel böj så är sannolikheten stor att du får *screwy* tillbaka.

Parallella böjar är ju nästan godkänt djup i tävling. Så SL-klubben kommer nog inte klaga så mycket..

Sansad
2016-07-06, 20:33
Eller så kör du båda för maximal röv.

Generellt så är folk insnöade över hur böj ska utföras och sällan finns det utrymme för kompromiss. Gå till valfri SL-klubb och utför parallel böj så är sannolikheten stor att du får *screwy* tillbaka.

Min poäng var att folk antar att muskelaktivering är alltid vad dem vill åt.

Att muskelaktiveringen är högst vid 90 grader är ingen förvåning då det blir den tuffaste delen för quadriceps, högsta vridmomentet i art genu för knästräckarna att överkomma har du där, det krävs inte mer än dem första sidorna från en grundläggande bok om biomekanik för att se det.

Jag ska inte säga att jag vet vad alla här inne vill, men jag är hyfsat säker på att de flesta här inne är mer intresserade av större muskler och styrka än muskelaktivering endast. Och för dem ändamålen finns det fler och viktigare faktorer än muskelaktivering att ta hänsyn till.

Korvryttaren
2016-07-06, 20:35
Parallella böjar är ju nästan godkänt djup i tävling. Så SL-klubben kommer nog inte klaga så mycket..

Farbrorn är lite petig idag...

Det jag menade var att antingen är det ner till gräset eller så räknas det inte. Samma resonemang med bänk, ner till bröstet annars får du gå hem.

Anders The Peak
2016-07-06, 20:39
Är det något konstigt med det här egentligen. Det handlar om hur muskelfibrer och motorenheter ligger i förhållande desto mer utsträckt muskeln blir så minskar styrkan och aktiveringen pga avstånden fibrillerna inte är gynnsammast för aktivering. Därför är vi starkast halvägs i muskelns utstäckta längd.

exevision
2016-07-06, 20:42
Farbrorn är lite petig idag...

Det jag menade var att antingen är det ner till gräset eller så räknas det inte. Samma resonemang med bänk, ner till bröstet annars får du gå hem.

Styrkelyftare brukar inte köra ATG så särskilt ofta..

slempi
2016-07-06, 20:47
Man passerar ju 90 grader på vägen upp igen om man kör djupare. Såvitt jag förstår det var det ju statisk träning dessutom. Borde absolut inte gå att dra slutsatsen att 90 graders böj är överlägsna om jag förstått rätt.

BigForre
2016-07-06, 21:13
Det är alltid lika kul läsning när Grub postar en studie. En studie är oftast rätt så specifik i sin frågeställning och ger svar på just det som efterfrågas. Det dras oftast rätt stora växlar på mycket bredare frågeställningar än vad det hela handlade om. Verkligheten är rätt bred och komplex, men genom att länka samman många studier kan man börja skapa sig en bild.

Och nej, frågeställningen i studien var inte "avgör för tid och evighet vilket det bästa djupet i knäböj är för samtliga individer oberoende av målsättning"..

Loke
2016-07-06, 22:01
Farbrorn är lite petig idag...

Det jag menade var att antingen är det ner till gräset eller så räknas det inte. Samma resonemang med bänk, ner till bröstet annars får du gå hem.

Fast här märks det ju att du faktiskt inte varit runt på så mycket SL-klubbar, om det fortfarande är det du pratar om. Halva böjar är väl rätt ovanligt (om än inte alls otänkbart), men bänk mot planka och dylikt är ju rätt standard.

Jag tänker inte tala för styrkelyftare, men det som får mig att *screwy* är ju snarare det faktum att man ofta kan se på en persons halva böjar att denne inte kan göra fulldjupa böjar pga diverse fundamentala tekniska svårigheter. Ändå står personen och lassar på ett par tior till efter varje set... En person som uppenbarligen vet vad hen gör och gör det halvvägs är inget jag skulle fnysa åt, det är snarare intressant.

cero
2016-07-06, 22:18
jag är hyfsat säker på att de flesta här inne är mer intresserade av större muskler och styrka än muskelaktivering endast. Och för dem ändamålen finns det fler och viktigare faktorer än muskelaktivering att ta hänsyn till.

T ex vilka?

Arne Persson
2016-07-06, 22:45
Sedan så betyder väl inte heller muskelaktivering nödvändigtvis att det är bästa sättet att bygga styrka eller massa?



Kan inte det också vara en effekt av att tyngdlyftare har högre frekvens på böj och dessutom kör fler varianter av böj?
I princip allt som tyngdlyftare generellt tränar aktiverar ju benen.

Huvudorsaken är garanterat dom djuuupa böjen...

Klein
2016-07-07, 01:11
Det finns en äldre studie som visar att 120 grader är bättre än 60 graders vinkel för muskeltillväxt och kraftutveckling. Synd att 90 grader inte testades där.

Bloomquist K, Langberg H, Karlsen S, Madsgaard S, Boesen M, Raastad T. Effect of range of motion in heavy load squatting on muscle and tendon adaptations. Eur J Appl Physiol. 2013 Apr 20. [Epub ahead of print] (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23604798)

Hur som helst, det är ju väl etablerat i djurstudier att muskelutsträckning aktiverar satellitceller, vilket är en grundförutsättning för hypertrofi, med förbehållet att tiden under utsträckning oftast är extrem i studierna. Aktiveringen av satellitcellerna verkar medieras via kväveoxid och HGF (hepatocyte growth factor).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16684931

Klein
2016-07-07, 01:39
Finns även en studie på axlar som visar större aktivering i nästan alla inblandade muskler vid längre ROM:

Influence of different ranges of motion on selective recruitment of shoulder muscles in the sitting military press: an electromyographic study. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16684931)

Vi kan ju inte heller utesluta att det är något fel med mätmetoden i studien i ursprungsposten tills dess att den reproducerats.

Klein
2016-07-07, 01:49
En annan sak jag kom att tänka på är man antagligen tränar sin kraftutvecklingskapacitet bättre om man startar många lyft från noll istället för från max. Om muskelaktiveringen minskar vid ytterläget så måste den ju öka kraftigt när rörelsen vänder i motsatt riktning. Betydligt mer än om rörelsen vänder då musklerna redan är maximalt aktiverade. Kanske att denna på och avslagning även gynnar hypertrofin.

ARMSTARK
2016-07-07, 08:15
Fast man ska se "riktiga" knäböj och hockeyböj som två olika övningar. Naturligtvis tränar man båda.
Dessutom, alla övningar har väl en del av rörelsebanan som aktiverar musklerna mer, men inte fan står man och juckar halva reps för det.

Anders The Peak
2016-07-07, 08:52
Om vi ser på muskeltillväxt ger full ROM bättre tillväxt enligt nyligen utförda studier. Men jag tror att man kan se hockeyböjen som ett sätt för att maximera styrkan i knäböjen. Det stämmer bra om man kikar på de bästa knäböjarna inom området.

hurril
2016-07-07, 13:03
Om vi ser på muskeltillväxt ger full ROM bättre tillväxt enligt nyligen utförda studier. Men jag tror att man kan se hockeyböjen som ett sätt för att maximera styrkan i knäböjen. Det stämmer bra om man kikar på de bästa knäböjarna inom området.

Jaså vilka då?

hurril
2016-07-07, 13:07
Styrkelyftare brukar inte köra ATG så särskilt ofta..

Och tur är väl det. Väldigt få klarar av det utan att kompromissa med knä- och ländryggshälsa. Men att tro att ett godkänt SL-djup är nära parallellt blir lite missvisande. Tekniskt är det korrekt att säga så, men endast i relation till någon som sitter långt bak med höften, med knäna väldigt nära över fötterna, så att skenbenen är så nära vertikala som möjligt. En klassisk 80-talsböj.

Sitter man _inte_ så långt bak med höften och är nära parallellt i lårbenet så är det gott och väl 2dm kvar för höften att färdas. Något som utan vidare steker bort 30-40% av träningsvikterna för dem som tror sig vara Nästan Nere. Om något är detta något som händer malliga byggarlyftare som tror sig vara bättre än styrkelyftare när de kommer till klubbar. De tar till lipen för att de böjer grunt och använder övrig tid till att tala misshagligt om just... SL-klubbar. #stjärtsvedjan

Vi (jag åtminstone) har även ett ord för de här personerna. Potentialböjarna eller potentiallyftarna. De där som alltid lämnar 50+kg på flaket för att de inte förstår att de tränar ohederligt. De böjer grunt och studsar både bänken och marken under ivrigt ryggdunkande. Så de ska Bara Sätta Djupet och Jobba På Starten men sen, tjockisar, ska ni se när ni får spö.

shogunr
2016-07-07, 14:36
Om vi ser på muskeltillväxt ger full ROM bättre tillväxt enligt nyligen utförda studier. Men jag tror att man kan se hockeyböjen som ett sätt för att maximera styrkan i knäböjen. Det stämmer bra om man kikar på de bästa knäböjarna inom området.

Vad är Full ROM när det gäller knäböj? Alla som har en arm kan sträcka ut armen helt rak. Men alla kan inte gå ner ATG av en eller annan orsak. Finns även dom som förespråkar att man INTE skall gå ner ATG och att det inte är det optimala/nödvändigt, för kroppens hälsa, för tillräcklig muskelaktivering.

Själv tror jag nog på ett mellanting är bäst, mellan 90 grader i knäleden och ATG.

trädgårdsmöbel
2016-07-07, 15:27
Jag tycker att detta inte stämmer med hur det känns för mig. När jag böjer djupt och vänder "mjukt" eller vad man skall säga, så känns det som fan i framlåren när jag skall pressa upp från djupt. När jag är uppe så högt som 90 grader i knäleden så behöver jag bara spänna röven och jucka för att få upp vikten, jag behöver knappt använda låren alls där. Det kanske är annorlunda med den betydligt högre vikt man kan förflytta i en grund böj mot en djup, men så känns det åtminstone med de vikterna jag använder när jag går djupt.

Hade jag skippat någon del av rörelsen hade jag kört från djupt till 90 grader istället för 90 grader till utsträckt om jag ville träna låren maximalt, åtminstone baserat efter känslan.

Anders The Peak
2016-07-07, 15:53
Jaså vilka då?

Nu pratar jag om 90 grader och där kör de flesta sina tyngsta böjar i gränszonen.

trädgårdsmöbel
2016-07-07, 16:50
Nu pratar jag om 90 grader och där kör de flesta sina tyngsta böjar i gränszonen.

Du menar nog isåfall med 90grader som låret parallellt med golvet, 90 grader i knäleden är grundare än så, pressar du fram knäna så är 90grader i knäleden jäkligt grunt.

oscarovegren
2016-07-07, 17:13
http://traningslara.se/mer-om-djupa-knaboj/

Att det är störst muskelaktivering vid 90 grader betyder inte att det är optimalt att köra ned till 90 grader.

Anders The Peak
2016-07-07, 17:19
Du menar nog isåfall med 90grader som låret parallellt med golvet, 90 grader i knäleden är grundare än så, pressar du fram knäna så är 90grader i knäleden jäkligt grunt.
fQ9JxI3VFYE

Filipb
2016-07-07, 17:24
Vad är Full ROM när det gäller knäböj? Alla som har en arm kan sträcka ut armen helt rak.

Lite offtopic kanske, men det stämmer inte. Vissa är hypermobila och kan överextendera armbågen, andra kan inte låsa ut helt, utan det "säger stopp" ett par cm innan.

Griip
2016-07-09, 16:37
"Muskelaktivering i knäböj störst vid 90 grader och minskar kraftigt vid större djup"


Nej. Grub, snælla, lægg 1% av din studietid till att studera semantik.

Sjælvklart ær det mest "aktivering"/tyngst vid 90 grader.


Kan man førresten gøra ATG-bøj utan att gå igenom 90-graders vinkeln?

Flygplan
2016-07-09, 16:48
Nej. Grub, snælla, lægg 1% av din studietid till att studera semantik.

Sjælvklart ær det mest "aktivering"/tyngst vid 90 grader(før quadriceps), en outbildad 10-åring hade væl kunnat rækna ut det?


Kan man førresten gøra ATG-bøj utan att gå igenom 90-graders vinkeln?

Rubriken till tråden är det studien kom fram till. Tycker du att det är självklart skit i att posta.

Griip
2016-07-09, 16:59
Rubriken till tråden är det studien kom fram till. Tycker du att det är självklart skit i att posta.


Uff, tænkte ju skriva om min post och så trycker du på quote-knappen.. jag som klagar på semantiken. *facepalm*

Tur att jag fick med 2 helt motsægelsefulla meningar iaf :)

Den enda logiska slutsatsen ær likvæl att 90-grader ær det absolut minst optimala læget att vænda i. Det ær sjælvklart att 90-grader ær det tyngsta læget, vilket innebær att det inte ær det naturliga læget før en mænsklig kropp(det ær dock "naturligt" att vara extremt flexible med moderna mått). -> Om det inte ær det naturliga ær det omøjligt att det ær det optimala læget( før muskelaktivering/ volym/styrke-byggande / whatever).

King Grub
2016-07-09, 17:25
Nej. Grub, snælla, lægg 1% av din studietid till att studera semantik.

Sjælvklart ær det mest "aktivering"/tyngst vid 90 grader.


Kan man førresten gøra ATG-bøj utan att gå igenom 90-graders vinkeln?

Schoenfeld, som ledde studien, säger, "muscle activation peaks at 90-degrees and then markedly declines thereafter".

Vad gnäller du på mig för?

Griip
2016-07-09, 18:00
Schoenfeld, som ledde studien, säger, "muscle activation peaks at 90-degrees and then markedly declines thereafter".

Vad gnäller du på mig för?



Vet inte. Faktiskt. Jag sæger ju emot mig sjælv så jag vet inte någonting just nu *screwy*

Chansar dock på att det var/ær før att du har en 70k post-historia av att droppa jættesmarta posts men aldrig skriva ut och førklara på svenska vad du sjælv tolkar ur studien(Men du skippar væl det av den vettiga anledningen att folk ska læra sig att læsa och gøra slutsatser sjælv). Jag skyller på det iaf, måste varit något gammalt som låg i huvudet..
(valde "semantik" just før att jag ville in på det spåret också - att det vore king om du vid sidan av studien presenterade en logisk slutsats med en perfekt førklaring som alla førstår. Detta ær jag væl knappast først med att påpeka ;) )

Hur som ser jag resultatet du/han presenterar som såpass logiskt att det næstan ær ett brott att gøra en studie på det. Dock vældigt intressant det hær.. man kan ju vælja att tolka det som att "aktiveringen" innebær att en vændning vid 90-grader ær optimalt før muskeltillvæxt/økning men det ær ju precis tværtom. Om kroppen måste anstrænga sig som mest vid 90-grader innebær det att kroppen inte ær byggd før att gøra vændningen dær, vilket också innebær att man inte kommer gøra "optimalast" økningar/træning med 90-graders bøj.

King Grub
2016-07-09, 18:16
Det har jag berättat förut, men jag har varken tid eller lust att skriva tolkningar av varje studie jag postar. Det jag gör är att presentera den senaste forskningen, varken mer eller mindre, för dom som är intresserade. Inte helt sällan först i världen. Jag kan sluta med det, om det inte finns något intresse för en sådan tjänst, men det, och bara det, är vad jag har lust att göra gratis.

Mr Eks
2016-07-09, 18:19
Det har jag berättat förut, men jag har varken tid eller lust att skriva tolkningar av varje studie jag postar. Det jag gör är att presentera den senaste forskningen, varken mer eller mindre, för dom som är intresserade. Inte helt sällan först i världen. Jag kan sluta med det, om det inte finns något intresse för en sådan tjänst, men det, och bara det, är vad jag har lust att göra gratis.

Hur är du först i världen? Fattar ej

ceejay
2016-07-09, 18:22
Hur är du först i världen? Fattar ej

Han får förmodligen tillgång till artiklarna och studierna så fort de är publicerade. Innan det är det väldigt få i världen som har tillgång till den datan.

Mr Eks
2016-07-09, 18:25
fQ9JxI3VFYE

Alltså vad i helvete böjer han 465 kg RAW? det kan väl inte vara möjligt det måste vara en fel skrivning

Sarco
2016-07-09, 18:26
...och han postar det här långt innan de har hunnit bearbetas journalistiskt någonstans.

Tack Grub för att du postar det du gör. Det vore helt orimligt att också be dig skriva en liten artikel om det... men om du gjort det skulle jag läst den ;-)

King Grub
2016-07-09, 18:35
Hur är du först i världen? Fattar ej

Jag vet vilken minut ett antal av dom relevanta tidskrifterna publicerar sina nya studier "ahead of print".

ceejay
2016-07-09, 18:41
Alltså vad i helvete böjer han 465 kg RAW? det kan väl inte vara möjligt det måste vara en fel skrivning

474.
hFC5rufFMsk

Termy
2016-07-09, 19:08
Vi är säkerligen flera tusen på brädan som hoppas att du aldrig tröttnar på att posta nya studier, Grub. Det både uppskattas och respekteras. Självklart får man själv få tummen ur och lägga lite energi på att sätta sig in i och tolka studier om man vill lära sig mer.

Mr Eks
2016-07-09, 19:15
474.


Hur är det möjligt att han böjer mer än vad någon annan marklyfter?

Diomedea exulans
2016-07-09, 19:16
Hur är det möjligt att han böjer mer än vad någon annan marklyfter?

Det är rätt vanligt att supereliten i styrkelyft böjer mer än de markar. Jag fattar inte riktigt varför.

Kamp
2016-07-09, 20:07
Det är rätt vanligt att supereliten i styrkelyft böjer mer än de markar. Jag fattar inte riktigt varför.

För att det är lättare att pressa än att dra?

Diomedea exulans
2016-07-09, 20:08
För att det är lättare att pressa än att dra?

Va? Så kan man väl inte generalisera? Borde man vara starkare i militärpress än marklyft också då?

Mr Eks
2016-07-09, 20:27
För att det är lättare att pressa än att dra?

Va? Så kan man väl inte generalisera? Borde man vara starkare i militärpress än marklyft också då?

Dessutom är ju typ 99,9 % starkare i mark än böj och därför är det mkt märkligt att den starkaste böjaren böjer mer än den starkaste markaren drar.

Brofessorn
2016-07-09, 20:30
I marklyft ligger stången död på marken.
I knäböj så har man redan fått upp ett momentum när man når sin sticking-point.

hurril
2016-07-09, 20:33
Dessutom är det inte raw.

Diomedea exulans
2016-07-09, 20:37
I marklyft ligger stången död på marken.
I knäböj så har man redan fått upp ett momentum när man når sin sticking-point.

Varför är inte de flesta andra starkare i knäböj än marklyft då?

Rikard Jansson
2016-07-09, 20:38
Som sagt, det är inte raw. Böjlindorna gör nog ganska mycket. (läs: garanterat en hel del)

exevision
2016-07-09, 21:16
Och tur är väl det. Väldigt få klarar av det utan att kompromissa med knä- och ländryggshälsa. Men att tro att ett godkänt SL-djup är nära parallellt blir lite missvisande. Tekniskt är det korrekt att säga så, men endast i relation till någon som sitter långt bak med höften, med knäna väldigt nära över fötterna, så att skenbenen är så nära vertikala som möjligt. En klassisk 80-talsböj.

Man fäller väll mer om höften åker långt bak. Anser du att man alltid bör eftersträva en så upprätt knäböj som möjligt? Tänker på att Lillebridge fäller rätt så mycket. Dock så står ju han väldigt brett.

hurril
2016-07-09, 21:24
Man fäller väll mer om höften åker långt bak. Anser du att man alltid bör eftersträva en så upprätt knäböj som möjligt? Tänker på att Lillebridge fäller rätt så mycket. Dock så står ju han väldigt brett.

Njae man söker Rätt Vinkel på alla inblandade lemmar. En rimlig balans mellan att utsätta ryggen och knäna. Om vi snackar styrkelyft alltså.

Snackar vi byggning så bör man förmodligen vara rätt upprätt oavsett.

Anders The Peak
2016-07-09, 21:26
Njae man söker Rätt Vinkel på alla inblandade lemmar. En rimlig balans mellan att utsätta ryggen och knäna. Om vi snackar styrkelyft alltså.

Snackar vi byggning så bör man förmodligen vara rätt upprätt oavsett.

Och kör hockeyböj för att bygga lite maxstyrka :)

exevision
2016-07-09, 22:02
Njae man söker Rätt Vinkel på alla inblandade lemmar. En rimlig balans mellan att utsätta ryggen och knäna. Om vi snackar styrkelyft alltså.

Snackar vi byggning så bör man förmodligen vara rätt upprätt oavsett.

Gällande styrkelyft, anser du detta vara en okej fällning?
Förstår att det inte är lätt att bedöma på en bild som denna.
http://i.imgur.com/6D19jyt.png

transparentburqa
2016-07-09, 22:19
Dessutom är ju typ 99,9 % starkare i mark än böj och därför är det mkt märkligt att den starkaste böjaren böjer mer än den starkaste markaren drar.

Men i och med att det är just eliten vi snackar om jämför du äpplen med päron här.

Man kan uttrycka det som att vara stark i mark, men man skulle också kunna uttrycka det som att vara svag i böj, och då tänka sig att resterande 0.01% helt enkelt kommit förbi de ursprungliga tekniska och neurologiska handikapp som skulle göra böj svårare bemästra.

Minns vagt att Greg Nuckols (?) hade en artikel om att mark är ett mycket vanligare rörelsemönster i vardagen, och delvis därför kommer lättare för gemene man till en början.

För de som börjar nudda vid gränserna för hur mycket man egentligen kan optimera rent neurologiskt är det då kanske inte så underligt om böjen kommer ikapp och går om. Kanske för att pressar är lättare som rörelse, kanske för att böj går snabbare att återhämta sig ifrån än mark (och då går att öva på mer), kanske för att benen har större långsiktig växtpotential än ryggmuskler.

Jag vet verkligen inte, men det är ett kul ämne :)
Har någon här lite konkret fakta?

Brofessorn
2016-07-09, 22:27
Tänker du på den här?
http://strengtheory.com/help-squat-catch-deadlift/

At first glance, you may assume that squats are inherently harder than deadlifts, because most people tend to deadlift more than they squat, and squats have a longer range of motion than deadlifts do.[...]

[...]One key reason most people deadlift more than they squat is that the bracing pattern for deadlifts comes more naturally to most people. The bracing pattern for deadlifts is already pretty well ingrained before you even pick up a barbell, whereas you don’t start learning the bracing pattern for squatting heavy loads until you actually start strength training.[...]

[...]While many beginner or intermediate lifters have a big gap between their squat and deadlift, lifters at the elite level typically only have a ~10% gap across the lighter weight classes, and lifters in the heavier weight classes squat and deadlift about the same amount, on average.

Diomedea exulans
2016-07-09, 22:28
För de som börjar nudda vid gränserna för hur mycket man egentligen kan optimera rent neurologiskt är det då kanske inte så underligt om böjen kommer ikapp och går om. Kanske för att pressar är lättare som rörelse, kanske för att böj går snabbare att återhämta sig ifrån än mark (och då går att öva på mer), kanske för att benen har större långsiktig växtpotential än ryggmuskler.

Jag vet verkligen inte, men det är ett kul ämne :)

Jo, jag tycker faktiskt det är ganska underligt. Det finns väl inga andra övningar där det inbördes styrkeförhållandet brukar ändras när man blir starkare? Tänk om eliten vore starkare i militärpress än bänkpress också. Men håller med om att det är ett kul ämne!

Doctor Snuggles
2016-07-09, 22:31
Men det är väl klart att aktiviteten är störst i 90 grader. Det är en "sticky point" där.

Det är som med bänkpress t.ex. det är tyngst 5-10 cm ovanför bröstet. Betyder det att man ska köra bänkpress 10 cm från bröstet? Absolut inte.

Faktum är att köra statiskt med vikter i ens sticky point är en mycket effektiv träningsmetod, iaf som komplement.

BobaFett
2016-07-09, 23:12
Faktum är att köra statiskt med vikter i ens sticky point är en mycket effektiv träningsmetod, iaf som komplement.

Japp, kör mycket pausböj, pausmark och bänkpress med stopp själv. Fast gör ju det som komplement.

transparentburqa
2016-07-09, 23:22
Tänker du på den här?
http://strengtheory.com/help-squat-catch-deadlift/

Ja! Men se där, detta gäller enbart SHW, då åker ju allt förutom det extra fettet och/eller riktigt stora muskler ut. Kanske är det så enkelt, att man inte kan köra marklyft ordentligt längre om man är tjöck. Eller att man har mer för böjen att älska :)

Jo, jag tycker faktiskt det är ganska underligt. Det finns väl inga andra övningar där det inbördes styrkeförhållandet brukar ändras när man blir starkare? Tänk om eliten vore starkare i militärpress än bänkpress också. Men håller med om att det är ett kul ämne!

Nej men där igen får du tänka till om själva urvalet. Vi har bara tre tävlingsmoment, marklyft och böj utgör två tredjedelar av dessa. Ingen går och jämför hur mycket en SHW tar i militärpress kontra bänk över tid, så för allt vi vet är detta norm snarare än undantag.

Dessutom är varje övning såpass specifik, att såvida det inte handlar om en generell princip (såsom press kontra drag) utan just om hur en viss övning utvecklas över tid, går det inte att titta till dessa övriga övningar för vägledning i vilket fall.

Ja :)

Anders The Peak
2016-07-10, 07:17
Gällande styrkelyft, anser du detta vara en okej fällning?
Förstår att det inte är lätt att bedöma på en bild som denna.
http://i.imgur.com/6D19jyt.png

Styrkelyft handlar om att klara av att lyfta maximalt och du får inga stilpoäng för utförandet. Det är bara på de här forumen som det verkar vara på så sätt.

Om det här dina lemmars starkaste utgångsläge för maxlyft så är det ett godkänt djup.

Anders The Peak
2016-07-10, 07:18
Njae man söker Rätt Vinkel på alla inblandade lemmar. En rimlig balans mellan att utsätta ryggen och knäna. Om vi snackar styrkelyft alltså.

Snackar vi byggning så bör man förmodligen vara rätt upprätt oavsett.

Varför det?

Mr Eks
2016-07-10, 11:18
Varför det?

du fattar vad han menar t o m jag gör det. upprätt = mer fokus på framsida lår

Anders The Peak
2016-07-10, 11:24
du fattar vad han menar t o m jag gör det. upprätt = mer fokus på framsida lår

Fast då kan man hellre köra frontböj, hacklyft eller legextension för att maximera stimulit. Men du tittar säkert på en del byggarfilmer tex Phil Heath han kör hockeyknäböj för att maximera quadriceps femoris en övning som härmar front/hacklyft och legextension och gör att man kan maximera aktiveringen i quadriceps femoris.

Abelsoft :)

Korvryttaren
2016-07-10, 11:37
Fast då kan man hellre köra frontböj, hacklyft eller legextension för att maximera stimulit. Men du tittar säkert på en del byggarfilmer tex Phil Heath han kör hockeyknäböj för att maximera quadriceps femoris en övning som härmar front/hacklyft och legextension och gör att man kan maximera aktiveringen i quadriceps femoris.

Abelsoft :)

Eller uftall som Branch Warren för maximal aktivering.

https://i.gyazo.com/95efe98cf223b287a9625355842f58c2.gif

oscarovegren
2016-07-11, 17:24
Varför är inte de flesta andra starkare i knäböj än marklyft då?

Knäböjsdräkt samt knälindor. Tar du bort det så markar även denna kille mer än han böjer helt raw

hurril
2016-07-12, 10:19
Varför det?

För att du dels kan jobba med lättare vikter vilket förmodligen är lindrigare för kroppen och dels lägger över en större dela av arbetet på låren.

Jag snackar inte någon jäkla PT-böj på 85kg här. Mest bara något som mer liknar en OL-böj än en klassisk bred SL-böj.

EDIT: jag snackar inte nödvändigtvis om fokus på just framsida lår utan att göra rörelsen något mindre optimerad för att lyfta stora vikter. Lite som att jag inte skulle rekommendera en byggare att träna bänkpress med maximal brygga utan nöja sig med en kraftfull setup med axlarna i rätt position.

Ett Orm
2016-07-12, 11:43
För att du dels kan jobba med lättare vikter vilket förmodligen är lindrigare för kroppen och dels lägger över en större dela av arbetet på låren.

Jag snackar inte någon jäkla PT-böj på 85kg här. Mest bara något som mer liknar en OL-böj än en klassisk bred SL-böj.

EDIT: jag snackar inte nödvändigtvis om fokus på just framsida lår utan att göra rörelsen något mindre optimerad för att lyfta stora vikter. Lite som att jag inte skulle rekommendera en byggare att träna bänkpress med maximal brygga utan nöja sig med en kraftfull setup med axlarna i rätt position.

Vad fick dig att ändra dig?

hurril
2016-07-12, 12:02
Vad fick dig att ändra dig?

Har du slutat slå din fru?

Ett Orm
2016-07-12, 12:11
Har du slutat slå din fru?

Ja? Men jag slår andra fruar också.

hurril
2016-07-12, 12:29
Ja? Men jag slår andra fruar också.

Bra för jag har nämligen aldrig rekommenderat byggare att träna bänkpress med maximal brygga. Jag brukar även råda styrkelyftare att inte jaga bryggan för tidigt och framförallt inte för långt (särskilt för damer) eftersom man kan "vrida bort" bröstmusklerna ur kraftuvecklingen. Så du har missuppfattat mig.

Ett Orm
2016-07-12, 13:44
Bra för jag har nämligen aldrig rekommenderat byggare att träna bänkpress med maximal brygga. Jag brukar även råda styrkelyftare att inte jaga bryggan för tidigt och framförallt inte för långt (särskilt för damer) eftersom man kan "vrida bort" bröstmusklerna ur kraftuvecklingen. Så du har missuppfattat mig.

Missuppfattat och missuppfattat..
Det du sa var ju just att du skull använda SL-teknik som utförande för byggning.

hurril
2016-07-12, 13:47
Missuppfattat och missuppfattat..
Det du sa var ju just att du skull använda SL-teknik som utförande för byggning.

Ja... jag vet. Dvs en kraftfull setup med axlarna i rätt position. En viss brygga blir det eftersom det inte går annars. Som jag skrev i texten (som står kvar här ovan och på alla andra ställen) handlar det om att inte söka maximal brygga.

Alternativet är att, som byggare i gemen verkar vilja göra, ligga platt med utskitna axlar och sänka stången mitt på bröstet eller ännu högre. Detta sabbar dina axlar och dina bröstmuskler.

Har additionen då lyckats för dig eller behöver du mer betänketid?

BobaFett
2016-07-12, 15:10
Ja... jag vet. Dvs en kraftfull setup med axlarna i rätt position. En viss brygga blir det eftersom det inte går annars. Som jag skrev i texten (som står kvar här ovan och på alla andra ställen) handlar det om att inte söka maximal brygga.

Alternativet är att, som byggare i gemen verkar vilja göra, ligga platt med utskitna axlar och sänka stången mitt på bröstet eller ännu högre. Detta sabbar dina axlar och dina bröstmuskler.

Har additionen då lyckats för dig eller behöver du mer betänketid?

Jag håller med om detta till 100%

Har alltid haft slitna axlar och det försvann helt när jag började köra mer styrkelyftsteknik. Nu bänkar jag 4 ggr i veckan (i stället för 2) och militärpressar 2 ggr i veckan och har helt friska axlar. Det hade inte varit möjligt att göra med min gamla teknik.

Det har att göra med att man vrider axlarna i ett mycket bättre läge.

BobaFett
2016-07-12, 15:15
Större muskelskador av bicepscurl med full ROM
Citat:
Load and range of motion (ROM) applied in resistance training (RT) affect the muscle damage magnitude and the recovery time-course. Since exercises performed with partial ROM allow a higher load compared to those with full ROM, this study investigated the acute effect of a traditional RT exercise using full ROM or partial ROM on muscle damage markers. Fourteen healthy men performed four sets of 10 concentric-eccentric repetitions of unilateral elbow flexion at the Scott bench. Arms were randomly assigned to partial ROM (50° to 100°) and full ROM (0° to 130°) conditions, and load was determined as 80% of one repetition maximum in full and partial ROM tests. Muscle damage markers were assessed pre-exercise, and immediately, 24h, 48h and 72h after exercise. Primary outcomes were peak torque, muscle soreness during palpation and elbow extension, arm circumference, and joint ROM. The load lifted in partial ROM condition (1RM=19.1±3.0kg) was 40±18% higher compared to full ROM (1RM=13.7±2.2kg). 72h after exercise, the full ROM condition led to significant higher soreness sensation during elbow extension (1.3-4.1cm vs. 1.0-1.9cm) and smaller ROM values (97.5-106.1° vs. 103.6-115.7°). Peak torque, soreness from palpation and arm circumference were statistically similar between conditions, although mean values in all time points of these outcomes have suggested a more expressive muscle damage for the full ROM condition. In conclusion, elbow flexion exercise with full ROM seems to induce greater muscle damage than partial ROM exercises, even though higher absolute load was achieved with partial ROM.



J Strength Cond Res. 2016 Jul 7. Full range of motion induces greater muscle damage than partial range of motion in elbow flexion exercise with free weights.

ceejay
2016-07-12, 15:19
"SL-teknik" borde vara grunden i allt bänkande. Bänkade tungt varje dag i 3+ veckor utan smärta i axlar, armbågar eller liknande tack vare god teknik när jag hade lärt mig ordentligt.

Ett Orm
2016-07-12, 16:33
Ja... jag vet. Dvs en kraftfull setup med axlarna i rätt position. En viss brygga blir det eftersom det inte går annars. Som jag skrev i texten (som står kvar här ovan och på alla andra ställen) handlar det om att inte söka maximal brygga.

Alternativet är att, som byggare i gemen verkar vilja göra, ligga platt med utskitna axlar och sänka stången mitt på bröstet eller ännu högre. Detta sabbar dina axlar och dina bröstmuskler.

Har additionen då lyckats för dig eller behöver du mer betänketid?

Bra utförande generellt = SL-bänk alltså. Bra att vi (du) klargjort vad SL-bänk är då.

Det finns även alternativet att inte gå hela vägen ner till bröstet och inte heller låsa ut.
Det går också, ve o fasa, att köra med lägre vikter. Iaf om vi nu pratar bröstmuskler.

hurril
2016-07-12, 17:02
Bra utförande generellt = SL-bänk alltså. Bra att vi (du) klargjort vad SL-bänk är då.

Det finns även alternativet att inte gå hela vägen ner till bröstet och inte heller låsa ut.
Det går också, ve o fasa, att köra med lägre vikter. Iaf om vi nu pratar bröstmuskler.

Du verkar mest vilja slåss mot väderkvarnar eller har åtminstone helt missförstått min position i den här frågan. _Jag_ är ingen viktjägare utan tycker man ska köra arbetsvikter där stilen är perfekt.

Den stil byggare ofta tror sig vilja köra på, den bygger axlar och triceps och ett par trasiga bröstmuskler. Med rätt teknik kan man pressa större vikter på ett sätt som göra ett den mekaniska retningen av musklerna blir betydligt större med bättre resultat som följd. Detta med _friskare_ axlar. Det BobaFett beskriver är faktiskt min uttryckliga erfarenhet med en av dem jag tränade; han hade från början en katastrofal teknik och en axel som tjurade konstant. Man kan liksom inte ens ljuga ihop vilken success story SL-tekniken blev för hans axlar. (Han finns dessutom här på forumet så svarar han så gör han.)

Ett Orm
2016-07-12, 17:28
Du verkar mest vilja slåss mot väderkvarnar eller har åtminstone helt missförstått min position i den här frågan. _Jag_ är ingen viktjägare utan tycker man ska köra arbetsvikter där stilen är perfekt.

Den stil byggare ofta tror sig vilja köra på, den bygger axlar och triceps och ett par trasiga bröstmuskler. Med rätt teknik kan man pressa större vikter på ett sätt som göra ett den mekaniska retningen av musklerna blir betydligt större med bättre resultat som följd. Detta med _friskare_ axlar. Det BobaFett beskriver är faktiskt min uttryckliga erfarenhet med en av dem jag tränade; han hade från början en katastrofal teknik och en axel som tjurade konstant. Man kan liksom inte ens ljuga ihop vilken success story SL-tekniken blev för hans axlar. (Han finns dessutom här på forumet så svarar han så gör han.)

Nah, ville mest pennfäktas lite.:d

Håller med dig.
Det finns ju iofs fler sätt att flå en katt, men varför ändra ett vinnande koncept. Om man nu väljer att använda bänkpress som sin primära övning för bröst då.

exevision
2016-07-12, 21:00
Bra för jag har nämligen aldrig rekommenderat byggare att träna bänkpress med maximal brygga. Jag brukar även råda styrkelyftare att inte jaga bryggan för tidigt och framförallt inte för långt (särskilt för damer) eftersom man kan "vrida bort" bröstmusklerna ur kraftuvecklingen. Så du har missuppfattat mig.

Hur lyckas man med det?

Diomedea exulans
2016-07-12, 21:10
Hur lyckas man med det?

Tar mig friheten att svara för hurril: Om man pressar för mycket neråt blir det mer som en bred dip-rörelse, då jobbar inte bröstet lika mycket längre.

exevision
2016-07-13, 07:18
Tar mig friheten att svara för hurril: Om man pressar för mycket neråt blir det mer som en bred dip-rörelse, då jobbar inte bröstet lika mycket längre.

Att träffen blir för lång ner mot magen? Eller att man pressar stången i en bana från bröstet snett ner mot magen istället för rakt upp eller mot huvudet?

andeem
2016-07-13, 11:58
Tar mig friheten att svara för hurril: Om man pressar för mycket neråt blir det mer som en bred dip-rörelse, då jobbar inte bröstet lika mycket längre.Spontant tycker man ju annars att man borde föra över mer belastning på bröstet ju mindre vinkeln är mot bröstkorgen?

MasterChief
2016-07-13, 12:11
Spontant tycker man ju annars att man borde föra över mer belastning på bröstet ju mindre vinkeln är mot bröstkorgen?

Titta hur fibrerna går. Det är därför bröstets primära rörelse är adduktion i axelleden. Jämför belastningen på bröstet mellan flyes med hantel (stor vinkel och hela bröstet arbetar) och hantellyft framåt (liten vinkel och ingen adduktion, endast fibrerna med ursprung från nyckelbenet arbetar hårt).

Diomedea exulans
2016-07-13, 12:33
Att träffen blir för lång ner mot magen? Eller att man pressar stången i en bana från bröstet snett ner mot magen istället för rakt upp eller mot huvudet?

Det sistnämnda.

RobbanColeman
2016-07-13, 12:35
Klart bättre med kortare rom och koncentration gällandes just framsida lår för mig.

hurril
2016-07-13, 19:02
Spontant tycker man ju annars att man borde föra över mer belastning på bröstet ju mindre vinkeln är mot bröstkorgen?

Jag menar riktigt extrema bryggor nu. Det är en specialistteknik helt enkelt och inte för alla. Det är min enda poäng.

exevision
2016-07-13, 19:37
Jag menar riktigt extrema bryggor nu. Det är en specialistteknik helt enkelt och inte för alla. Det är min enda poäng.

Så detta med att råka vrida bort bröstmuskeln är inget vi amatörer behöver fundera över?

hurril
2016-07-13, 19:47
Så detta med att råka vrida bort bröstmuskeln är inget vi amatörer behöver fundera över?

Njae men jag skulle säga att man kanske inte ska jaga brygga före alla andra saker man också kan göra på gymmet för att öka sin bänkpress. Det jag tänker på är nybörjardamer som bänkar 47,5kg men som redan har en nästan diskbråckdrivande brygga.

King Grub
2016-07-19, 16:16
Fullängdsstudien: http://www.hindawi.com/journals/jsm/2016/3846123/