handdator

Visa fullständig version : Synpunkter angående mitt tränings schema


uchi84
2016-07-05, 22:53
Hej, jag är en man på 31 år, väger ca 83kg och är ca 180cm lång.
Jag har tränat lite till och från med gym och löpning i ca 4år.
Jag skulle gärna vilja ha lite råd och synpunkter angående mitt 3 split schema, specielt med rygg passet, har jag har för mycket övningar på rygg passet? Isåfall vilken ska bort? Och så undrar jag om jag ska utesluta militärpressen, får dom inte tillräckligt med stryk iallafall?

Mitt mål är att få lite form så jag vågar ta av mig tröjan vid stranden :$ inte för att jag är jätte tjock men men vill ha en normal smal kropp med lite synliga muskler.

Jag vill inte att passen ska bli jätte långa så jag har försökt att inte lägga till onödiga övningar och extra sets.

Jag tränar i mitt hemma gym, har tillgång till träningsbänk, skivstång och hantlar, osb har ingen pullupbar eftersom det inte funkar hos mig.

---------------------------------------------------
Dag 1 - Måndag - Sets 19.
---------------------------------------------------
Bröst.

3 x Hantelpress
3 x Hantelflyes
3 x Smal Bänkpress
---------------------------------------------------
Axlar.

3 x Militärpress
4 x Hantellyft Sida
---------------------------------------------------
Triceps.

3 x Skullcrushers
---------------------------------------------------
Dag 2 - Onsdag - Sets 19.
---------------------------------------------------
Rygg / Baksida Axlar.

3 x Hantelrodd 1-Arm (superset Stångrodd)
3 x Hög Hantelrodd (superset Hantelshrugs)
3 x Omvända Flyes
3 x Marklyft
3 x Ryggresningar
---------------------------------------------------
Biceps.

4 x Hantelcurl
---------------------------------------------------
Dag 3 - Fredag - Sets 17.
---------------------------------------------------
Ben.

4 x Knäböj
3 x Raka Marklyft
3 x Vader
---------------------------------------------------
Mage.

2 x Situps
2 x Benlyft
2 x Rysk Twist
1 x Plankan
---------------------------------------------------

Stefanski
2016-07-05, 23:20
Dag 1 Skulle jag säga ser bra ut. Kanske kört smal bänkpressen näst sist istället (smaksak)
Dag 2 Hade börjat med marklyft sen kört stångrodd. Tagit bort ryggresningar. Om det handlar om tiden hade jag supersetat shrugsen med flyesen istället. Annars kört dem bara var för sig.
Dag 3 Hade även lagt till utfallsteg. Hade tagit bort rysk twist.

uchi84
2016-07-05, 23:51
Dag 1 Skulle jag säga ser bra ut. Kanske kört smal bänkpressen näst sist istället (smaksak)
Dag 2 Hade börjat med marklyft sen kört stångrodd. Tagit bort ryggresningar. Om det handlar om tiden hade jag supersetat shrugsen med flyesen istället. Annars kört dem bara var för sig.
Dag 3 Hade även lagt till utfallsteg. Hade tagit bort rysk twist.

Tack för din tid!

Hmm räcker det med att köra 3 set marklyft för nedre rygg? Då kan jag ta bort ryggresningar och spara tid :D

Är rysk twist en "dålig" övning? Jag har kört den nån enstaka gång men minns inte riktigt om den gav något.

Stefanski
2016-07-06, 01:27
Tack för din tid!

Hmm räcker det med att köra 3 set marklyft för nedre rygg? Då kan jag ta bort ryggresningar och spara tid :D

Är rysk twist en "dålig" övning? Jag har kört den nån enstaka gång men minns inte riktigt om den gav något.

Absolut, du får med nedre ryggen på de raka marklyften också :)

Dålig är den väl inte men 5 set mage räcker :)

uchi84
2016-07-06, 10:26
Absolut, du får med nedre ryggen på de raka marklyften också :)

Dålig är den väl inte men 5 set mage räcker :)

Du har helt rätt, raka mark tar ju på nedre ryggen oxå, det hade jag glömt :D

Tack!

Stefanski
2016-07-06, 10:57
Du har helt rätt, raka mark tar ju på nedre ryggen oxå, det hade jag glömt :D

Tack!

Det viktigaste av allt om du vill ha form är ju att du går ner i vikt! Men det kanske redan var din plan? :)

uchi84
2016-07-06, 13:52
Det viktigaste av allt om du vill ha form är ju att du går ner i vikt! Men det kanske redan var din plan? :)

Japp men jag har så svårt att motstå sötsaker och skräp mat :( det som förstör mycket

Jag försöker även löpa 10km 1-2 ggr i veckan.

Jag körde mitt nya ryggpass idag, tycker det funkade bra men har lite svårt att känna att det tar så det bränns på "nedre" lats, dock tar jag lätt vikt därför att om jag ökar så orkar inte armarna (1arm hantelrodd och stongrodd) :( eller behöver det inte "brännas" för att de ska tränas? Brukar köra typ till failure på alla övningar, är det dåligt att göra så?

Tacksam för svar

Stefanski
2016-07-06, 15:43
Det har nog de flesta :P

Nej det behöver inte "brännas" för att det ska tränas så länge du utför rörelsen så kommer det tränas ändå.

Till failure bör du absolut inte gå i alla övningar. Om du tränar varje muskelgrupp 2 ggr i veckan så behöver du inte gå till failure en enda gång. Muskeln får tillräcklig stimulans innan du hinner nå failure ändå och din återhämtning blir snabbare om du inte går till failure.

uchi84
2016-07-06, 20:57
Det har nog de flesta :P

Nej det behöver inte "brännas" för att det ska tränas så länge du utför rörelsen så kommer det tränas ändå.

Till failure bör du absolut inte gå i alla övningar. Om du tränar varje muskelgrupp 2 ggr i veckan så behöver du inte gå till failure en enda gång. Muskeln får tillräcklig stimulans innan du hinner nå failure ändå och din återhämtning blir snabbare om du inte går till failure.

Jaha va bra för jag tycker känner att det tar men inte att det "bränns" riktigt vid rodd övningarna, blir att armarna ger sig före än ryggen.

Jag vet inte om jag tränar musklerna 2ggr i veckan men jag kör 3 split en gång i veckan och försöker löpa 2ggr i veckan, vissa muskler tränas väll mer än en gång.

Ändrade föresten mitt ryggpass efter ditt råd och körde det imorse

▪3 x Stångrodd
▪3 x Hantelrodd 1-arm
▪3 x Hög Hantelrodd (superset) Hantelshrugs
▪3 x Omvända Flyes
▪3 x Marklyft (superset) Ryggresningar
▪4 x Hantelcurl

Jag funderar på att supersetta alla ryggövningarna, är det dåligt/bra/spelar ingen roll, att supersetta hela ryggpasset?

Stefanski
2016-07-06, 21:05
Ett tips är att köpa remmar isf!

För ditt ändamål med träning kommer det antagligen inte ha någon betydelse om du supersettar ryggpasset.

uchi84
2016-07-06, 21:29
Ett tips är att köpa remmar isf!

För ditt ändamål med träning kommer det antagligen inte ha någon betydelse om du supersettar ryggpasset.

Tack för all info och att du tagit din tid!