handdator

Visa fullständig version : armar


champion
2004-04-20, 14:34
hejsan alla glada :)

det är så att jag tycker mina armar växer ganska lite, hänger inte me dom andra musklerna.
vad kan jag göra för fel? tränar lika hårt över hela kroppen.



så en annan fråga om sömn.
om man sover för mycke på en dag så känner man sig degig och får ont i huvudet. varför får man ont i huvudet??

pellepedal
2004-04-20, 14:40
Fråga din avator hur han tränar armarna.
De verkar hänga med rätt bra på honom. ;)

Löjtnant Blank
2004-04-20, 14:41
Originally posted by champion
så en annan fråga om sömn.
om man sover för mycke på en dag så känner man sig degig och får ont i huvudet. varför får man ont i huvudet??
Vätskebrist?

Löjtnant Blank
2004-04-20, 14:48
Originally posted by pellepedal
Fråga din avator hur han tränar armarna.
De verkar hänga med rätt bra på honom. ;)
Fråga rolighetsministern om han inte har något lämpligt straff till dig. "Fråga din avatar..." :booty:

champion, det är en kombination mellan träning, kost och vila som styr din muskeltillväxt. Det är omöjligt att svara på varför dina armar inte växer. Jag är varken Saida eller Arne Tammer. Med andra ord: fråga King Grub. :D

Gripper 200 LB
2004-04-20, 15:29
Finns flera faktorer till at armarna inte hänger med dom andra muskelgrupperna men en av dessa är genetiskt betingat. Alla har vi muskelgrupper som svara snabbt och sedan har vi dom som inte svara alls nästan fast man tränar dom lika hårt. Vissa har svårt att bygga bra ben medan andra har svårt att bygga armar, en annan kanske har svårt att få tjockleken på ryggen osv. Det går inte att svara på rak arm vad du ska göra för att dom ska växa bättre. Kanske behöver dina armmuskler längre vila än dom andra för att återhämta sig och bygga upp sig och därmed är dina armar konstant övertränade i nuläget vilket hämmar all muskeltillväxt. Sedan så kan det vara så att du är undertränad i armarna och behöver mer träning, detta torde kanske inte vara i ditt fall.

Kosten är viktig, äter du riktigt och vettigt, intar proteinpulver osv. Prova med att tillföra lite extra proteintillskott och då främst på kvällen innan läggdax då det är viktigt att hålla den anabola fasen igång under natten så att inte den katabola kraften tar över. Stretcha före och efter passet om du inte gör det annars, detta kan möjligen hjälpa till att sätta igång muskeltillväxten.

z_bumbi
2004-04-20, 15:51
Originally posted by champion
hejsan alla glada :)

det är så att jag tycker mina armar växer ganska lite, hänger inte me dom andra musklerna.
vad kan jag göra för fel? tränar lika hårt över hela kroppen.

Lägg upp träningsprogramet så det finns en möjlighet att se vad som kan vara fel.

Edan
2004-04-20, 20:11
Inled din träningsvecka med att träna armar...
så är det för mig iaf att det som jag tränar i början av veckan växer bäst..

Arne Persson
2004-04-20, 20:20
Den vanligaste orsaken till att tex armarna inte växer är helt enkelt att dom inte tränas tillräckligt tungt, mycket och hårt. Så enkelt är det.

cali
2004-04-20, 22:01
Jag håller med Arne!
För att lyckas med biceps musklen måste man köra rätt hårt och tungt, gärna med lite forcerade reps och cheating emellanåt.

Biceps är en tålig muskel och kan ta mycket stryk, det är nog den muskelgrupp du kan träna oftast på kroppen. För att få någon tillväxt måste man verkligen lyckas med överbelastningen annars står det gärna still där.

Jag har verkligen lyckats med armarna, Freaky arms kallar de mig :-P
Vet inte varför armarna blivit så stora riktigt, men det är nog som den tidigare sa att det är nog genetiskt betingat, jag har alltid haft armmuskler. Har man sämre förutsättningar tar det längre tid, men det kommer de med. (har värdelös bröstutveckling istället)

z_bumbi
2004-04-20, 22:24
Originally posted by cali
Biceps är en tålig muskel och kan ta mycket stryk, det är nog den muskelgrupp du kan träna oftast på kroppen. För att få någon tillväxt måste man verkligen lyckas med överbelastningen annars står det gärna still där.

Varför skulle just biceps vara så tålig?

Chris
2004-04-20, 22:27
Originally posted by z_bumbi


Varför skulle just biceps vara så tålig?

För att folk vill gärna har stora biceps, så dom intalar sig själva att det är sant att man kan träna biceps jätteofta, och vips, så kan man träna biceps 2 gånger i veckan utan att skämmas. :thumbup:

Björn S
2004-04-20, 22:28
Originally posted by z_bumbi


Varför skulle just biceps vara så tålig?

Jag kanske är ute och dansar men:

Bicep är en relativt liten muskel och BORDE kunna återhämta sig bra mycket snabbare än t ex pectoralis.

Som sagt, jag vet inte, jag bara filosoferar lite :smash:

Chris
2004-04-20, 22:31
Har verkligen storleken på muskeln någon betydelse? :nono:

Jag som trodde det handlade om hur pass tungt/intensivt man tränat som styrde återhämningstiden.

Björn S
2004-04-20, 22:33
Originally posted by Chris
Har verkligen storleken på muskeln någon betydelse? :nono:

Jag som trodde det handlade om hur pass tungt/intensivt man tränat som styrde återhämningstiden.

Som sagt så vet jag inte :D ,
fick bara tanken att det kanske var möjlgit att min tanke var logisk på något sätt. Bättre att skriva och bli rättad än att inte skriva alls :thumbup:

z_bumbi
2004-04-20, 22:39
Jag tror att biceps har lättare att återhämta sig än t ex hela quadripces men att just biceps i det fallet särskiljer sig så mycket från andra mindre musker tror jag inte.

Jag är inget stort fan av armträning så jag har aldrig testat att öka mängden träning för just biceps heller.

Chris
2004-04-20, 22:44
Originally posted by Feeble


Som sagt så vet jag inte :D ,
fick bara tanken att det kanske var möjlgit att min tanke var logisk på något sätt. Bättre att skriva och bli rättad än att inte skriva alls :thumbup:

Jag anser att om man ska köra en muskel 2 gånger samma vecka, så bör ena passet vara ett "lätt" pass, medans det andra är tungt.

Sen kan man ju köra ett mellanting, typ köra biceps 2 gånger var 9e dag eller nått. Man måste inte tänka att en vecka är 7 dagar hela tiden.

cali
2004-04-20, 22:48
Jag har ingen bra källa till varför biceps är unika på det sättet förutom just erfarenheter. Inte bara mina då utan andras (nu snackar vi inte fjuniga-pubis-spännisar-i-gymmet-erfarenheter ;-)
Man kan för övrigt läsa ganska ofta i litteraturen att biceps kan tränas lite oftare, om jag inte minns fel så beskivts just det fenomenet i boken "Kraftsamlingen"(minns inte författaren).

Det är precis som med ben fast tvärtom. Ben kan man och bör man inte träna ofta för de tar längre tid på sig att återhämta sig. Det kanske har med storleken att göra?

Björn S
2004-04-20, 22:51
Originally posted by Chris


Jag anser att om man ska köra en muskel 2 gånger samma vecka, så bör ena passet vara ett "lätt" pass, medans det andra är tungt.

Sen kan man ju köra ett mellanting, typ köra biceps 2 gånger var 9e dag eller nått. Man måste inte tänka att en vecka är 7 dagar hela tiden.

Okej :-) Själv förespråkar jag musklerna en gång per vecka :-)

Vissa kan måste ju typ köra efter 7 dagars veckor ändå, typ man är borta på helgerna, man tränar med partner som bara kan på vardagar.. blah blah blah....

Men på sommaren kommer jag nog köra veckolöst, då blire pumpa å käka till 100% och lyssna efter när kroppen pallar vad :hbang: (villket kan vara svårt nu när man har all mental press från skola och sånt).

Haré!

cali
2004-04-20, 22:59
Armarna involveras väldigt mycket i de flesta övningar. Så man tränar de flera gånger i veckan vare sig man vill eller inte. Jag körde förut armar samtidigt som rygg men fann att jag fick en bättre utveckling av att ta armarna vid ett annat senare pass.

Kör man rygg tungt får man armträning vare sig man vill eller inte.
Underarmar samt biceps kopplas in väldigt mycket.

Mitt tips till killen som skrev tråden blir nog att köra tung ryggträning utan straps och sen ha ett bicepspass senare i veckan. Det blir som ett lättare och ett tyngre bicepspass varje vecka.

RobbeliRobban
2004-04-21, 08:20
Ett bra tips tycker jag är att inte krångla till armträningen för mycket, skall du öka träningsvolymen tycker jag att du skall öka frekvensen eller antalet set, inte antalet övningar, det räcker gott med kanske 1-2 övningar för biceps, och 1-2 (max3) för triceps.

Försök hålla dig till hantlar, eller stänger så mycket som möjligt. Framförallt triceps tål en ganska hög träningsvolym (Har inga bevis på det, men jkag anser att så är fallet) så du behöver inte vara orolig för att överträna armarna, det krävs sjuk volym för det).

bra övningar för biceps är, stångcurl och hantelcurl, bra för triceps är liggande tricepspressar med stång, smalbänk, dips och skullcrushers. (Självklart kan andra övningar vara bra, men dessa är ganska enkla rent tekniskt och tillåter lite högre viktbelastning)

Assazel
2004-04-21, 09:04
Originally posted by cali
Jag håller med Arne!
För att lyckas med biceps musklen måste man köra rätt hårt och tungt, gärna med lite forcerade reps och cheating emellanåt.



Belastning bygger muskler, en forced reps är ingen belastning. Då kan du lika gärna lägga ifrån dig ex: 20kg vikterna och köra på 15kg vikterna den sista.

Assazel
2004-04-21, 09:26
Originally posted by RobbeliRobban

bra övningar för biceps är, stångcurl och hantelcurl, bra för triceps är liggande tricepspressar med stång, smalbänk, dips och skullcrushers. (Självklart kan andra övningar vara bra, men dessa är ganska enkla rent tekniskt och tillåter lite högre viktbelastning)

Högre viktbelastning bygger väl inte bättre i en övning som tillåter det jämfört med en annan övning som tar annorlunda med lägre belastning?

Muskeln känner ju att det är tungt utan att veta vad det står för siffror på hanteln?

ifos kan jag hålla med om annars att vissa övningar kopplar in fler muskler och tillåter högre belastning men själva huvudmuskeln som tränas får samma dos.

cali
2004-04-21, 10:05
Resonerar man som du gör så kan man bygga lika stora muskler med isolerande övningar. Kan kort och gott säga att det kan man inte!
Att lyfta tyngre och eventuellt mindre strikt eller mindre isolerande så kommer man också att få bättre tillväxt.
Man aktiverar helt enkelt större delar och därmed frigör mer tillväxthormon vilket egentligen är den slutgiltiga variabeln för att växa.
Isolerande övningar frigör riktigt dåligt med tillväxthormon, medans friare övningar där man lyfter en sammanlagd tyngre vikt aktiverar man större delar av kroppen och frigör därmed mer.
Du kommer även växa på de delar förutom just den tänkta muskelgruppen som tränas.
Kanske inte världens snyggaste precisions träning blir det inte, men det ger effekt.
Jag anser att övningar där man kan ta tyngst vikt är även de övningar man ska ägna sig åt.
Preacher curl anser jag är sämre än vanliga skivstångscurl. Varför?
Jo just därför att kroppen kan hjälpa till på de sista repsen och därmed får man en större muskelrekrytering i den tränande muskeln, det frigörs mer tillväxthormon samt en större del av kroppen aktiveras...
Jag kan hålla med om att vikten i den sista repetionen kanske inte blir lika hög, men det gör detsamma. Det är hårfina skillnader egentligen och värt allt som denna sista repition innebär, det är den sista repetionen som får dej att växa bäst, det är då överbelastningen sker och total musklerekrytering, repsen innan innebär ingen direkt överbelastning!

(som ni förstår är jag stark förespråkare av failure träning och som kräver lite av sin man för att inte bli övertränad :)

Assazel
2004-04-21, 10:09
Cali: jag pratar inte om isolerade övnignar. Men ta tex:
Stående bicepscurl jmf med sittande 45 grader bicepscurl.
Man får gå ner en del i vikt men det tar lika bra (anser och tycker jag)

pellepedal
2004-04-21, 10:48
Originally posted by Gripper 200 LB
Finns flera faktorer till at armarna inte hänger med dom andra muskelgrupperna men en av dessa är genetiskt betingat. ...

Jag tror inte man kan ha olika gener för hur musklerna svarar på träning på olika ställen i kroppen. Man har samma gener för det i hela kroppen. Tror det är nåt annat skäl till at inte armarna svarar på träningen lika bra som resten av kroppen. Det kan vara att han har lite fel vinkel i armarna när han tränar dem, för lite vikt, för mycket vikt, äter för lite, sover för lite , osv, osv...
Tror det är nåt annat fel än generna om de andra musklerna svarar bra på träningen.

RobbeliRobban
2004-04-21, 11:02
Originally posted by Assazel


Högre viktbelastning bygger väl inte bättre i en övning som tillåter det jämfört med en annan övning som tar annorlunda med lägre belastning?

Muskeln känner ju att det är tungt utan att veta vad det står för siffror på hanteln?

ifos kan jag hålla med om annars att vissa övningar kopplar in fler muskler och tillåter högre belastning men själva huvudmuskeln som tränas får samma dos.

Utav de övningarna jag nämnde är bara dips och smalbänk, övningar där man kopplar in större muskelgrupper (bröst o axlar i detta fall) fördelen är främst att det är enkla övningar, du behöver inte "din favorit" trissa, cable, handtag eller lutning på preacherbänk, även om du byter gym så är det lättare att följa styrkeutvecklingen med "mina" övningar, de är även enkla rent tekniskt, så de är lätta att använda sig av.

z_bumbi
2004-04-21, 11:41
Originally posted by pellepedal


Jag tror inte man kan ha olika gener för hur musklerna svarar på träning på olika ställen i kroppen.

Jo sorgligt men sant.
Musklerna varierar i uppbyggnad samt så styrs tillväxten av generna, även hur fästena sitter påverkar och det har ju styrts av generna.

Tror det är nåt annat skäl till at inte armarna svarar på träningen lika bra som resten av kroppen.

Det tror jag också.

Det kan vara att han har lite fel vinkel i armarna när han tränar dem, för lite vikt, för mycket vikt, äter för lite, sover för lite , osv, osv...

Bra sammanfatting. Utan att se träningsprogram och kostupplägg så går det inte att säga så mycket mer. Ett träningsprogram kan räcka en bit på vägen.

Tror det är nåt annat fel än generna om de andra musklerna svarar bra på träningen.

Ja mest troligt är det nog att något annat är fel.