handdator

Visa fullständig version : Flädersaften som blev gelé


bombenx
2016-07-05, 18:05
Har precis kokat mig en sats flädersaft för första gången i livet och till en början var allt frid och fröjd. Den smakade och luktade alldeles underbart men efter en avkylning i kylen så har den förvandlats till en ganska lös och rinnig gelé. Smaken är utmärkt men målet var faktiskt en saft och inte gelé. Använde detta recept från Matgeek:

Tid: 20 minuter + lite väntan

20 blomklasar fläder
3 citroner
40 g citronsyra
1 liter vatten
1 kg socker (plus minus lite beroende på smak)
Skiva citronerna. Lägg i en stor bunke eller en kastrull.
Skölj av flädern om den är nyplockad och lägg ner i bunken. Pudra över citronsyran.
Koka upp vattnet och häll det över flädern.
Sätt på ett lock och ställ svalt minst tjugofyra, men gärna fyrtioåtta timmar.
Sila av. Eftersom flädern har en del mindre detaljer kan ett tygnät eller silduk vara bra om man vill ha den helt klar. Annars funkar en vanlig sil.
Rör i cirka 1 kg socker. Lite mer om man tycker den blir för sur eller lite mindre om man tycker den ska vara mindre söt.
Koka upp på hög värme och låt koka cirka 5 minuter. Skumma av löpande. Man måste inte koka upp utan kan om man så önskar enbart röra saften tills sockret löst sig. Det förlänger dock hållbarheten med ett rejält uppkok.
Ta av från plattan, låt svalna och häll upp på flaskor.
Jag brukar fylla halvliters PET-flaskor till 3/4 och sen frysa in. Då har man småflaskor att löpande ta fram under sommaren.

Har provat att koka upp den igen med mer vatten men den blir fortfarande trögflytande. Går den att rädda på något vis eller måste jag dricka gelé i sommar? Och vad kan jag ha gjort fel? Hjälp en stackars saftn00b som bara ville ha lite svalka denna sommaren.

Tack på förhand
Gelékungen

z_bumbi
2016-07-05, 18:41
Flädersaft brukar vara ganska så trögflytande men den löser sig i vatten. Gör inte din det?

Tomten
2016-07-05, 19:52
Förslagsvis så späder du ut koncentratet med vatten. Du bör också förvara det i frysen (där den kommer bli seg/isig) då flädersaft inte håller sig i kylen allt för länge. Ordet du söker är annars "en sirap" då vatten+socker blir sirap, inte gele.