handdator

Visa fullständig version : Bristningar över hela ryggen, hjälp uppskattas!


Jandi90
2016-07-05, 17:25
Hej, jag fick ett råd av en kollega att starta en tråd här och be om hjälp då det tydligen finns ett flertal aktiva fysioterapeuter på detta forum, så jag ger detta ett försök, då jag idag har ringt runt till en massa fysioterapeuter både i min och dom närliggande kommunerna för att försöka få en tid, men då massa har semester så var den tidigaste tiden jag kunde få om 3 veckor, så här är min historia.

För ca 12 veckor sedan så stretchade jag min rygg ganska hårt när jag inte var uppvärmd och efter 2 veckors vila från gymmet tack vare en förkylning, vilket jag nu i efterhand förstår var VÄLDIGT korkat.
Detta resulterade i att jag fick ett flertal sträckningar (bristningar?) i min högra sida av ryggen, jag är helt säker på att en (den största) är i den nedre delen av latsen, en i den mellersta delen och en i min nedre traps (jag fick inga blåmärken).
Dum som jag var så tog jag inte kontakt med någon fysioterapeut utan lät det vara under alla dessa veckorna, och i 7 veckor så kändes det till och från som att en björn hade klöst mig på ryggen kombinerat med en stramande/stel känsla, speciellt om jag töjde lätt i det, som när jag t.ex. tog på mig skorna eller plockade upp något från golvet.

Efter 9 veckor så började jag att träna/töja den sidan av ryggen lätt dagligen, som t.ex. 30-50 långsamma "hantelroddar" fast bara med armens vikt 3-4 gånger om dagen, och då inte det gjorde ont (bara väldigt stelt) så provade jag att köra 1x15 med en 10 kilos hantel som jag har här hemma, jag testade även att knyta ett snöre runt den och köra 1x15 latsdrag runt min dörrtrapets.
Då inte detta gjorde ont så körde jag 2x15 hantelrodd och latsdrag med min 10 kilos hantel varannan dag i 1½ vecka, sen så provade jag att köra 2x10 omvänd rodd med min kroppsvikt (ej nära fail), vilket kändes bra (bortsett från stelheten).
Efter detta så vilade jag ryggen i några dagar och för att vara extra säker, och för ca 7 dagar sedan så provade jag efter en rejäl uppvärmning att köra rackchins i min dörrtrapets med fötterna på en pall, vilket verkar ha varit för tungt efter att ha varit borta från träningen så länge, för inte nog med att jag misstänker att varenda bristning i min högra sida av ryggen har gått upp, jag fick även 2 nya, fast i min vänstra lats, så nu känns det som att jag har haft två vingar på ryggen som någon har slitit av :cryout:

Så vad ska jag göra? Jag läste att "PRICE" var viktigt, men då bristningarna sitter på ryggen så kunde jag varken elevera eller kompressera området, så jag undvek bara att göra något som sträckte i eller belastade ryggens muskler något nämnvärt i 4 dagar, jag stod även med ispåsar över nästan hela ryggen mot en vägg 20 min 3-4 gånger om dagen.
Men om jag har uppfattat det rätt så ska man nu börja med lätt muskelträning, men vad menas med det? Får det göra ont? Jag provade förut att köra 1x20 väldigt långsamma latsdrag/hantelrodd med 1 kg, men efter det så fick jag lite ondare (ej under setsen).

Mvh en väldigt frustrerad själ.