handdator

Visa fullständig version : Press bakom nacke och rörlighet


Arnoldski
2016-07-05, 13:23
Hej!

Jag vill inte under några som helst omständigheter få igång en debatt om pressar bakom huvudets vara eller icke vara -den har vi sett många gånger och spårar ofta ur.

Denna fråga riktar sig till de som förespråkar press bakom huvudet.

Jag har mycket dålig rörlighet i axlar och bröstrygg. Ligger till viss del i ryggen, till viss del i triceps och sannolikt mycket i pec minor.

Jag inbillar mig att pressar bakom nacken kräver en god rörlighet för att uppnå de fördelar som förespråkarna anför.
-vilka rörlighetsövningar kan jag göra för att få upp rörligheten i sagda delar?

Bob90
2016-07-05, 15:37
Press bakom nacken utan besvär kan vara ett kvitto på att axlarna mår bra. Jag är ett stort fan av press bakom nacken och jag har mycket god rörlighet, däremot har jag lite problem med inklämning och lite annat så jag får ta det väldigt försiktigt.

Eftersom jag alltid har haft bra rörlighet (kanske lite för bra så att det blir instabilt istället) är jag dålig på övningar, men du kan ju pröva axelvrängningar med pinne, gummiband, handduk eller vad du finner lämpligt samt stretcha pec minor?

Korvryttaren
2016-07-05, 15:43
Kika på Kelly Starrett hela hans youtube handlar om rörlighet särskilt axlar.

Din nuvarande status betyder kort och gott att du bör hålla dig borta från vertikal press tills du fått bukt på rörlighet och funktion.

Bob90
2016-07-05, 15:47
Kika på Kelly Starrett hela hans youtube handlar om rörlighet särskilt axlar.

Din nuvarande status betyder kort och gott att du bör hålla dig borta från vertikal press tills du fått bukt på rörlighet och funktion.

Han är vettig alltså? Jag har typ dömt ut honom helt på mina fördomar :em:

Korvryttaren
2016-07-05, 15:51
Han är vettig alltså? Jag har typ dömt ut honom helt på mina fördomar :em:

Han är intensiv/duracellkanin och mycket stretch med powerbands i flera timmar känns det som. Vill man ha lite mindre hets och mer pang på rödbetan så är Eric Cressey ett bra val han jobbar främst med idrottsmän inom baseball där allt handlar om axlar.

svenbanan
2016-07-05, 19:45
Kelly Starrett har väldigt mycket bra info på sin youtubekanal. Han har också skrivit en bok som heter nåt i stil med "Supple Leopard". Tror dock inte jag läst den.

Dock är det lite rörigt att hitta vad man är ute efter på hans youtube. Han körde ju ett projekt som gick ut på att lägga upp ett klipp om dagen med rörlighetsövningar man skulle köra. Så det blev ju lite hipp som happ. Men kanske finns hela skiten indexerad nånstans?

BTW: Kelly starrett har väl inget särskilt fokus på just axlar? Inget jag tänkt på i alla fall. Tycker det finns lika mycket för ljumskar och fotleder och allt möjligt där...

Ajemän
2016-07-05, 20:43
https://www.youtube.com/watch?v=hEPlDmu5pBk

Old Nick
2016-07-05, 21:59
Mina favoritövningar för att öka rörligheten i pec minor är djupa dips och hantelpullovers. Att riktigt släppa ner axelpartiet i chins skall också stretcha den enligt vad jag har förstått.

Triceps vet jag inte. Även här hjälper nog hantelpullovers bra. Sittande french press i smith sträcker också skönt.

G_lund
2016-07-05, 22:16
Häng i chinsstång 5-7 minuter utspritt under dagen. Varje dag.
Variera mellan att vara helt avslappnad och att "dra skulderbladen nedåt".

Hyperion1
2016-07-06, 05:02
Säger inte att så är fallet men kan inte stelhet som denna bero på svagheter eller dålig aktivering av mudkler som stabiliserar och stödjer rörelsen? Dvs. kroppen går in och låser ute rörelsemönster för att skydda den. Hur vet man skillnaden på ifall rörligheten är inskränkt eller ifall man saknar stabilitet?

Skulle kanske kört lite dynamisk stretch innan övningen för att sen kunna arbeta i dem nya positionerna i övningen för att där bygga upp stabilitet.

Tycker om Kelly Starett har en del bra saker men tycker lite att det gpr inflation i mobilitet och att enda sättet att komma dit ör genom vrålstretch.

Ursäkta OT!

Korvryttaren
2016-07-06, 08:30
Säger inte att så är fallet men kan inte stelhet som denna bero på svagheter eller dålig aktivering av mudkler som stabiliserar och stödjer rörelsen? Dvs. kroppen går in och låser ute rörelsemönster för att skydda den. Hur vet man skillnaden på ifall rörligheten är inskränkt eller ifall man saknar stabilitet?

Skulle kanske kört lite dynamisk stretch innan övningen för att sen kunna arbeta i dem nya positionerna i övningen för att där bygga upp stabilitet.

Tycker om Kelly Starett har en del bra saker men tycker lite att det gpr inflation i mobilitet och att enda sättet att komma dit ör genom vrålstretch.

Ursäkta OT!

Lite det som är poängen för att få maximal rörlighet, stabilitet och funktion. Inget som gymråttor och bodybuilders lägger någon tid på men idrottare och atleter vet hur viktigt det är.

Muskler kompenserar och hittar vägar när något inte funkar som det är tänkt. Därför kan det vara knepigt att sätta fingret på vad som är orsaken eftersom det inte alltid sitter där det känns. Många tenderar att vänta tills det uppstår problem istället för att lägga tid på att förebygga.

Luca Brasi
2016-07-06, 09:09
Kika på Kelly Starrett hela hans youtube handlar om rörlighet särskilt axlar.

Din nuvarande status betyder kort och gott att du bör hålla dig borta från vertikal press tills du fått bukt på rörlighet och funktion.

http://www.exercisebiology.com/index.php/site/articles/becoming_a_supple_leopard_by_kelly_starrett_book_r eview/?utm_source=buffer&utm_campaign=Buffer&utm_content=buffer2b7c1&utm_medium=twitter
Kelly Starrett is a twatt.

Old Nick
2016-07-06, 10:14
Sen skall man inte glömma att vi alla är olika och har olika förutsättningar. Lyssnar man Starrett och andra mobilitygurus är det lätt att få för sig att alla kan anamma samma rörelsemönster, men så är det inte.

Jag kan inte gå ner i spagat eller split. Det spelar ingen roll hur mycket jag jobbar med rörligheten och stretchar. Jag kan komma djupare än vad jag kan nu, men någonstans tar det stopp. Jag försökte i unga år att komma hela vägen ner men det tog stopp helt enkelt. Andra människor kan göra det utan problem första gången de försöker och stretcha sig så de kan gå ännu djupare.

Och samma lär det vara med press bakom nacke. Jag kan göra det utan problem. Har alltid kunnat. Och det är inte något kvitto på att axlarna mår bra. Jag har problem med både höger och vänster. Olika problem skall tilläggas. Men rörligheten är det inget fel på.

Jag har träffat på folk i gymmet som trots normal hållning har så dålig rörlighet att de inte kan pressa framför. Som måste ha en 60 graders incline för att inte stången skall röra sig diagonalt. Jag tvivlar på att dessa människor kan jobba sig fram till en press bakom nacken. Och jag tror att besinningslös tokstretchning för att uppnå detta bara skulle göra skada.

Aping
2016-07-06, 10:50
http://www.exercisebiology.com/index.php/site/articles/becoming_a_supple_leopard_by_kelly_starrett_book_r eview/?utm_source=buffer&utm_campaign=Buffer&utm_content=buffer2b7c1&utm_medium=twitter
Kelly Starrett is a twatt.
Kritiken i den recensionen var iofs inte mot Kellys mobiliseringsskills och övningsval. Artikelförfattaren skriver:
I would have been happy if the book stayed within the realm of athletic, lifting injuries and proper form, and stayed far away from treatment or prevention of pain.

Så jag tycker gott du kan kolla igenom några av Kellys mobiliseringsklipp och se om du hittar nåt som funkar för dig, om du pallar det hysteriska tempot :)

Loke
2016-07-06, 11:31
Kelly Starrett säger ju dock dumheter även när det kommer till lyftteknik. Men å andra sidan, han har en del riktig kompetens också, och vem har aldrig stått på sig lite för hårt angående nån idé man haft som inte riktigt funkar för alla? Han är inte den värsta där ute.