handdator

Visa fullständig version : Normal styrketräning vid förkylning är inte några som helst problem


DenverBroncos
2016-07-05, 06:39
Har nyligen köpt pulsmätare och har nu fått upp ögonen på den ganska låga intensitet jag tränar mina normala styrkepass på.

Då jag joggar intensivt men en bit ifrån max ligger pulsen på 160-170, styrketräningspassen ligger på ca 100 slag i minuten.

Jag förstår givetvis att puls inte är den enda faktorn att ta hänsyn till, men detta bör ju ändå vara en ganska bra indikator på stressen man utsätter kroppen för?

Rätt eller fel?

Sohlsken
2016-07-05, 10:29
Hur tungt kör du? Hur länge? Vilka övningar?

amarth
2016-07-05, 11:01
Hur ser medelpulsen ut ifall du skulle springa intervaller med lång vila?

Utgår från att du har mätt kontinuerligt över ett helt styrkepass och inte enbart när du utför övningarna vilket blir missvisande. Om det inte är så att du inte tränar extremt lätt såklart, men då får du ju göra din jämförelse med lätt och inte intensiv jogging.

Skulle tro att man inte kan ge ett generellt svar på frågan. En erfaren löpare skulle förmodligen stressa kroppen mindre av lätt jogging än styrketräning. En kroppsbyggare lär däremot ta mer stryk av löpning än lätt styrketräning.

Rahf
2016-07-05, 11:50
Som jag sa i en annan tråd: du fokuserar på enbart en faktor av väldigt många. Varför riskera hjärtmuskelinflammation, plötslig hjärtdöd, eller andra åkommor som sätter dig ur spel i åtminstone ett halvår?

Rolfarsson
2016-07-05, 11:58
som jag sa i en annan tråd: Du fokuserar på enbart en faktor av väldigt många. Varför riskera hjärtmuskelinflammation, plötslig hjärtdöd, eller andra åkommor som sätter dig ur spel i åtminstone ett halvår?

+1!

Rahf
2016-07-05, 12:01
Och vi snackar verkligen ur spel. Ingen träning, ingen aktivitet som höjer pulsen. Inget. Mer än en sjuksyrra har berättat för mig hur håglösa människor blir av dom nyheterna, samt dom konstanta sjukhusbesöken som måste göras under den perioden.

ARMSTARK
2016-07-05, 12:01
Gör som du vill men gå inte till gymet, det finns många där som inte vill bli sjuka.

exevision
2016-07-05, 18:35
gör som du vill men gå inte till gymet, det finns många där som inte vill bli sjuka.

+1

DenverBroncos
2016-07-06, 14:17
Som jag sa i en annan tråd: du fokuserar på enbart en faktor av väldigt många. Varför riskera hjärtmuskelinflammation, plötslig hjärtdöd, eller andra åkommor som sätter dig ur spel i åtminstone ett halvår?

Fast det där motsäger ju min tes. Att kroppen inte stressas nämnvärt av lätt/medeltungt ett helkroppspass 3x10. Då borde jag i så fall vara rädd för att gå i trappor eller raska promenader också när jag har en lättare infektion i kroppen?

Finns det någon data på hur många som drar på sig liknande åkommor varje år och vilken fysiskt aktivitet, om någon, de utfört?

Svårt halsont med elitträning är en sak, det förstår ju jag också.

knix
2016-07-06, 14:27
Har nyligen köpt pulsmätare och har nu fått upp ögonen på den ganska låga intensitet jag tränar mina normala styrkepass på.

Då jag joggar intensivt men en bit ifrån max ligger pulsen på 160-170, styrketräningspassen ligger på ca 100 slag i minuten.

Jag förstår givetvis att puls inte är den enda faktorn att ta hänsyn till, men detta bör ju ändå vara en ganska bra indikator på stressen man utsätter kroppen för?

Rätt eller fel?

mät blodtrycket också...det skulle kunna vara en bättre indikator på belastningen på hjärtat...

Luca Brasi
2016-07-06, 14:30
Alla episoder av förkylningssymptom hos alla individer kanske inte orsakas av en infektion.

Rahf
2016-07-06, 14:31
Att gå i trappor och på promenader höjer inte pulsen nämnvärt, och såna aktiviteter brukar vara självreglerade av kroppen. Med styrketräning inducerar du muskelskada, höjer pulsen och blodtrycket temporärt under varje arbetsset, samt inflammerar kroppen. Jag har en vän som avlidit av denna orsak, och hon var inte 'dötssjuk' om man säger så, utan det hände under en helt normal fotbollsträning med en förkylning i kroppen. Så nä, jag håller inte med ens lite grann att det är ok.

Sen har vi ytterligare en faktor i att du är en potentiell smittohärd. Varför ska du då riskera ditt eget liv samtidigt som du riskerar andras hälsa?

svenbanan
2016-07-06, 15:58
Har inte läst alla svar i denna tråd. Men styrketräning är ju inte pulshöjande på samma sätt som konditionsträning, och pulsklocka ger i princip värdelös info om hur intensivt styrkepasset var. Så att pulsen är låg vid styrketräning är troligen irrelevant om man ser till hur farligt det eventuellt är att träna styrka med en infektion i kroppen.

shogunr
2016-07-06, 16:17
Har nyligen köpt pulsmätare och har nu fått upp ögonen på den ganska låga intensitet jag tränar mina normala styrkepass på.

Då jag joggar intensivt men en bit ifrån max ligger pulsen på 160-170, styrketräningspassen ligger på ca 100 slag i minuten.

Jag förstår givetvis att puls inte är den enda faktorn att ta hänsyn till, men detta bör ju ändå vara en ganska bra indikator på stressen man utsätter kroppen för?

Rätt eller fel?

Du är ju sjuk av en anledning. Kroppen behöver återhämtning, vila och kroppens försvar och reparationsverkstad jobbar för högtryck. Varför öka på belastningen kraftigt ytterligare.

Illustrerade mannen
2016-07-06, 16:49
När jag var yngre brukade jag strunta i ev förkylning eller andra mindre åkommor... 18 maj 2001 dog min bäste vän... Han hade varit lite förkyld, småfebrig och hostig en tid, men tränat ändå, huvudsakligen lättare kampsportsträning (Aikido - som inte är särskilt ansträngande). På kvällen 17 maj, efter träningspasset, fick han ont i bröstet. Åkte till sjukhuset efter att ha rådfrågat en sjuksköterska. Han dog i väntrummet... Efter den händelsen tränar jag aldrig med förkylning eller minsta lilla feber.
Nu påstår jag inte att det endast berodde på detta att han dog, men eventuellt hade han inte gjort det om han vilat istället...

King Grub
2016-07-06, 17:57
http://bjsm.bmj.com/content/37/4/304.full

King Grub
2016-07-06, 18:00
moderate exercise training during a rhinovirus-caused URI under the conditions of this study design do not alter the severity and duration of the illness.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9813869