handdator

Visa fullständig version : Ben!


Evensar
2004-04-20, 14:19
Tjena alla!

Hur viktigt är benträning för alla er här? Ett par stycken i min kompis krets tycker ju att ben är ganska värdelöst... men sen så ser det ju inte så jäkla bra ut sen när dem har fått en hyffsad överkropp och underkroppen ser ju inte ut alls.

Själv kör jag såhär:

Benspark 3 *12

Djup knäböj 3 *12

Lårcurl 3 *12

Sittande vadpress 3 * 20


Hade!

F-$
2004-04-20, 14:25
asso själv så mäste jag bara köra ben minst en gång i vekcna för knäböj är ju så jävla härligt !!!!

Evensar
2004-04-20, 14:28
ja jag körde knäböj förra veckan för första gången... fyfan vilken jävla träning.(ja jag är ny på träning) men jag fick en riktigt skön träning ut av det...:hbang:

och i morgon så ska jag på den igen.

randig
2004-04-20, 14:29
klart man tränar ben av nån anledning känner ja ett starkt förakt mot alla discobygare.

ja tycker du ska skita i dom där isolationsövningarna tex benspark. va kan dom övningarna göra som knäböj inte redan har gjort?

Evensar
2004-04-20, 14:33
det är iof sant... men skriv gärna hur jag ska träna istället för att skriva vad jag inte ska träna. är inte arg;)

Löjtnant Blank
2004-04-20, 14:33
Originally posted by randig
ja tycker du ska skita i dom där isolationsövningarna tex benspark. va kan dom övningarna göra som knäböj inte redan har gjort?
Benspark kanske ger separation i quadriceps?

Edit: Förutsatt att man har lite massa till att börja med. Det vet jag ju inte om Evansar har.

randig
2004-04-20, 14:36
nej så e det ej sepration finns ju alltid där om det sysn bra eller dåligt har o göra me fett%


blank din avatar e fan skit läskig

Löjtnant Blank
2004-04-20, 14:38
Originally posted by Evensar
det är iof sant... men skriv gärna hur jag ska träna istället för att skriva vad jag inte ska träna. är inte arg;)
Jag skulle gärna se några fler set för baksida, likaså för vader. Om det blir för mycket, testa att dela upp benträningen på olika dagar. T.ex. baksida ben på ryggdagen, vader tillsammans med axlar. Hur länge har du tränat? Kolla in ExRx (http://www.exrx.net/Lists/Directory.html) för tips på bra övningar.

Själv kör jag 9 set baksida, 9 set framsida, 9 set vader. Det är så mycket jag orkar med. Vissa skulle säkert förespråka fler set, men det har jag inte energi till.

Edit: randig, jag vet att du tycker jag är söt på fotot. ;)

randig
2004-04-20, 14:39
jag tycker att det räker me knäböj kör den hårt som fan

kör du mark? om inte så gör det det tar bra på baksidan av benen o fan nästan hella kroppen. Skit bra att du kör böj fan bästa övningen som finns:thumbup:

Johan1986
2004-04-20, 14:59
Utfall tycker jag är underbart för baksida lår

Evensar
2004-04-20, 15:27
jodå jag kör mark... den är helt underbar! jag tror jag ska göra om mitt benpass tror jag... tack för hjälpen!

:hbang:

z_bumbi
2004-04-20, 15:49
Grundträning för ben.
Knäböj
Benspark
Rakbensmark
Bencurl

Vill man så räcker knäböj och rakbensmark ganska långt men de andra övningarna är bra de också på sitt sätt.
Set- och repsantalet väljer man lite själv, men gå inte för lågt i reps i bensparken.

Chris
2004-04-20, 16:03
Originally posted by z_bumbi
Grundträning för ben.
Knäböj
Benspark
Rakbensmark
Bencurl

Vill man så räcker knäböj och rakbensmark ganska långt men de andra övningarna är bra de också på sitt sätt.
Set- och repsantalet väljer man lite själv, men gå inte för lågt i reps i bensparken.

Precis så såg mitt benpass ut idag, i den ordningen. :D Jag försöker hålla mig till grunderna, basövningar och tunga reps.

Tycker det är sorgligt med folk som inte tränar ben, speciellt såna som skyller ifrån sig hela tiden "men ja ska springa i istället, det tränar benen" eller "jag brukar spela fotboll, så jag behöver inte träna ben" :insane:

TCOG
2004-04-20, 16:11
mina benpass är verkligen brutala...

Framsida:

Benspark
Knäböj/Frontböj
Benpress
Hack Squat

Baksida:

Raka Mark
Liggande Lårcurl
Sittande Lårcurl


kan inte gå på ungefär 2-3 dagar....

Ska börja dela upp också nu framsida och baksida på olika träningstillfällen för att testa......

Herkulez
2004-04-20, 16:13
kör ben ganska halvdant nu, körde första passet på 7veckor förra veckan, men det beror ju på att dom är mil före alla andra muskelgrupper, kulle jag köra dom hårt så skulle det bara se sjukt ut

Droog
2004-04-20, 16:17
Snacka om lyxproblem. Kör ben stenhårt Herk och bli ett freak !

TCOG
2004-04-20, 16:25
Originally posted by Herkulez
kör ben ganska halvdant nu, körde första passet på 7veckor förra veckan, men det beror ju på att dom är mil före alla andra muskelgrupper, kulle jag köra dom hårt så skulle det bara se sjukt ut

sjukt?!?!

vad e detta du säger?!?...

kör ben nu för fan.....det ser inte sjukt ut på tom platz iaf eller Paco bautistuta.....

ITS LEG DAY SOON......JUST GOTTA LOVE IT!!!

Herkulez
2004-04-20, 16:25
okey jag har varit slö.............fan tänkte inte erkänna det :D

Chris
2004-04-20, 19:18
Hyfsade ben:

Evensar
2004-04-20, 19:58
men känslan efter ett tungt benpass är faktiskt skönt... försöker sätta sig ner på huk å faller ihop... då känner jag att jag har lyckats med träningen:D

Shadow Warrior
2004-04-20, 20:06
Originally posted by Evensar
men känslan efter ett tungt benpass är faktiskt skönt... försöker sätta sig ner på huk å faller ihop... då känner jag att jag har lyckats med träningen:D

När jag hasar mej in på toaletten och spyr, då vet jag att benträningen varit hård nog, MISSION ACOMPLISHED!

SeWs
2004-04-20, 20:31
ben är ju lätt det härligaste passet blir ju så röjd, älskar känslan av att knappt kunna gå =), fast ben kna bli för stora...inte snyggt eller praktiskt.

b1ff
2004-04-20, 21:33
Originally posted by z_bumbi
Grundträning för ben.
Knäböj
Benspark
Rakbensmark
Bencurl

Vill man så räcker knäböj och rakbensmark ganska långt men de andra övningarna är bra de också på sitt sätt.
Set- och repsantalet väljer man lite själv, men gå inte för lågt i reps i bensparken.

Hur gör man rakbensmark? :confused:

z_bumbi
2004-04-20, 21:38
Originally posted by b1ff


Hur gör man rakbensmark? :confused:

Marklyft men med nästan raka ben

Ha benen mer böjda men annars ser det ganska bra ut här.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html

Otto GROV
2004-04-20, 21:45
ja tycker ben är en av dom roligaste muskelgrupperna att träna, Dels för att ja ökar jävligt bra i ben både i styrka o massa en annan sak är ju att känslan efter ett bra benpass är wonderful:hbang:
mitt förra pass såg ut såhär

FRAMSIDA
Knäböj
hack-squat
benspark
1-bens benspark

BAKSIDA
Bencurl
1-bens bencurl

TCOG
2004-04-20, 21:48
Originally posted by Otto GROV
ja tycker ben är en av dom roligaste muskelgrupperna att träna, Dels för att ja ökar jävligt bra i ben både i styrka o massa en annan sak är ju att känslan efter ett bra benpass är wonderful:hbang:
mitt förra pass såg ut såhär

FRAMSIDA
Knäböj
hack-squat
benspark
1-bens benspark

BAKSIDA
Bencurl
1-bens bencurl


lägg till gärna några set rakabensmark för hamstring där så ser det bra ut.....

Otto GROV
2004-04-20, 21:52
nja kör vanliga mark på rygg-dagen o ja pallar inte att kör mark två dar i veckan

randig
2004-04-21, 03:40
ni som tycker era benpass e så brutala pröva att köra 1 set breathingsquat så kommer ni få en ny syn på vad som e brutalt o om ni nu inte tycker att det var någe av det jobigaste ni nånsin gjort så kör hårdare.

Shadow Warrior
2004-04-21, 08:45
Originally posted by randig
ni som tycker era benpass e så brutala pröva att köra 1 set breathingsquat så kommer ni få en ny syn på vad som e brutalt o om ni nu inte tycker att det var någe av det jobigaste ni nånsin gjort så kör hårdare.

Helt korrrekt Randig, klarar man av att göra många övningar för benen då tränar man inte det specifika övningarna (läs knäböj) tillräckligt hårt.

aliquis
2004-04-21, 12:24
Originally posted by Evensar
Hur viktigt är benträning för alla er här? Ett par stycken i min kompis krets tycker ju att ben är ganska värdelöst... men sen så ser det ju inte så jäkla bra ut sen när dem har fått en hyffsad överkropp och underkroppen ser ju inte ut alls.
Då det verkar vara aslätt att få både pinnben och pinnarmar så tycker jag benträningen är viktig, och när man vet att knäböj och marklyft bygger bäst generellt så blir den ännu viktigare =P.
Det är ganska värdelöst att inte tycka att ben är viktigt ;D
Min benträning består av 2 set knäböj, 2 set liggande lårcurl och 2 set 45gradig vadpress 3ggr i veckan. Eventuellt skulle jag kunna tänka mig ett set benspark före knäböjen för att värma upp knät lite.

JAM
2004-04-21, 12:32
Originally posted by Evensar
Hur viktigt är benträning för alla er här? Ett par stycken i min kompis krets tycker ju att ben är ganska värdelöst...Helt klart minst lika viktigt som alla andra grupper. Jag förstår mig inte på dem som inte tränar ben... Discovarning så det skriker om det! Men förutom de rent estetiska aspekterna gynnar ju benträningen överkroppen också, så det finns ju bara fördelar...

Då jag oftast inte har tillgång till avancerade benmaskiner, brukar ett standardträningen bestå av knä-/frontböj, raka mark och stående vadpress. Tycker att det duger riktigt bra.

Chris
2004-04-21, 12:48
Originally posted by randig
ni som tycker era benpass e så brutala pröva att köra 1 set breathingsquat så kommer ni få en ny syn på vad som e brutalt o om ni nu inte tycker att det var någe av det jobigaste ni nånsin gjort så kör hårdare.

Jag kör själv 20 reppare ibland, men inte alltför ofta. Jag måste va riktigt taggad innan jag ens får för mig att köra breathing squats. Blir kanske en gång varannan månad.

:bow: till dom som kör dom varje benpass!

Fartman
2004-04-21, 14:27
Originally posted by Chris


Jag kör själv 20 reppare ibland, men inte alltför ofta. Jag måste va riktigt taggad innan jag ens får för mig att köra breathing squats. Blir kanske en gång varannan månad.

:bow: till dom som kör dom varje benpass!

jo breathing squats verkar var en jävla pina.. vet bara att den där 20repparn med bara stången är lite jobbig...

själv brukar jag köra i böjen i en slags pyramid
typ 20rep stången
15rep 50kg
12rep 70kg och så stegrar jag till typ en 4a på 110

fan va jag är klen, fast jag får väl köra med den goa förklaringen.. "jag kör ju fulldjup iaf" ;)

Player
2004-04-21, 17:13
[QUOTE]Originally posted by Fartman
[B]

jo breathing squats verkar var en jävla pina.. vet bara att den där 20repparn med bara stången är lite jobbig...

Jag är ganska ny på styrketräning med kör liknande;
knäböj 4x20
Benspark supersett med lårcurl 2x20 dropsett
Stående vadpress 4x20 dropsett

Tycker det funkar bra, blandar styrketräningen med kondis, därav högre rep. Kör ej breathingsquats, fyra sett med sådana kan vara rent farligt för hälsan :devil:

Megatuttarna
2004-04-21, 17:39
Mina ben behöver jag inte träna, om jag tränar dem på bulksäsongen så blir de bara större och större tills jag bara kan gå runt i mjukisbyxor. Jävligt behändigt när det är dags för bröllop och massa annat tjafs.

dude
2004-04-21, 17:45
mitt benpass bestod av 8set benpress och 3set i hackliften,, kan inte köra fria böjar ryggen är helt fuckad.

snej
2004-04-21, 18:07
Knäböj, 8 8 6 6 6

Benpress, 8 8 6 6 6

Utfall, 8 8 6 6 6

Lårcurl, 8 8 6 6 6

Stående vadpress, 8 8 6 6 6

Sittande vadpress, 8 8 6 6 6


Så kör jag för tillfället... Innan slarvade jag med ben, nu kör jag benhårt. Det här programmet tar riktigt styggt, varje vecka har jag lika förbannad träningsvärk. Speciellt baksidan.

-AG-
2004-04-21, 18:47
Förstår inte varifrån vissa har fått uppfattningen om att man ska må illa för att få resultat. Spring en halvtimme i en myr eller ett sandtag istället isåfall, och jag lovar att benen inte kommer att nå några oanade format trots pump och illamående.

Det enda träning går ut på är att träna lagom ofta med lagom antal set och lagom många reps för att superkompensationen ska bli maximal mellan träningspassen. Finns folk som har 80+ runt låren och aldrig kört mer än fem reps, och dessutom sällan till failure. Det som är viktigt är att det är skapligt med vikt på stången (>70%) och ett korrekt utförande. Givetvis spelar generna in också... som alltid.

Allan
2004-04-21, 18:54
Det absolut enda som bygger större ben på alla är knäböj. Det finns ingen annan övning som så totalt involverar alla delar av benmuskulaturen.
Och precis som AG säger - att må dåligt av ett benpass är inget självändamål, inte ens en indikation på att man kört hår. Det är ju nämligen så att under ett tungt böjpass pressas luften ur kroppen, och magen kontraherar under magmusklerna. Vissa får i det läget uppstötningar, eller illamåendekänslor. Man kan få en nära-döden-upplevelse, men det indikerar fortfarande inte att man tränat extremt hårt.
Det enda som visar på hård träning är resultaten. Och de kommer att bli sämre om man vet att man kommer att må dåligt efteråt.

allan

bubbleman
2004-04-21, 19:59
Originally posted by Chris
Hyfsade ben:

Sånt där sätter skräck i en...sådana ben vill man inte ha!

z_bumbi
2004-04-21, 20:01
Originally posted by -AG-
Förstår inte varifrån vissa har fått uppfattningen om att man ska må illa för att få resultat. Spring en halvtimme i en myr eller ett sandtag istället isåfall, och jag lovar att benen inte kommer att nå några oanade format trots pump och illamående.

:D

Medusa
2004-04-21, 20:11
Mitt senaste benpass bestod av:
6 set knäböj
3 set benpress
3 set bencurl
3 set benspark
5 set vadpress

:thumbup:

Löjtnant Blank
2004-04-21, 20:27
Originally posted by Allan
Det absolut enda som bygger större ben på alla är knäböj. Det finns ingen annan övning som så totalt involverar alla delar av benmuskulaturen.
Och precis som AG säger - att må dåligt av ett benpass är inget självändamål, inte ens en indikation på att man kört hår. Det är ju nämligen så att under ett tungt böjpass pressas luften ur kroppen, och magen kontraherar under magmusklerna. Vissa får i det läget uppstötningar, eller illamåendekänslor. Man kan få en nära-döden-upplevelse, men det indikerar fortfarande inte att man tränat extremt hårt.
Det enda som visar på hård träning är resultaten. Och de kommer att bli sämre om man vet att man kommer att må dåligt efteråt.

allan
Gammal är fortfarande äldst. Ibland får du till det, Allan. Du kan din benträning.

:thumbup:

Halldin
2004-04-21, 20:44
Originally posted by Medusa
Mitt senaste benpass bestod av:
6 set knäböj
3 set benpress
3 set bencurl
3 set benspark
5 set vadpress

:thumbup:

Törs man fråga varför du har både benpress och knäböj?

TCOG
2004-04-21, 21:25
Originally posted by Halldin


Törs man fråga varför du har både benpress och knäböj?

jag tom böj,benpress och hacklift

Fartman
2004-04-21, 22:38
Originally posted by bubbleman


Sånt där sätter skräck i en...sådana ben vill man inte ha!

då bör du undvika knäböj! annars vaknar du rätt som det är upp med ett par jättestockar! kör bara cykling för benen så att du är på den säkra sidan, men högst 3ggr i veckan.. annars kan du få jätteben av det också!!! :rolleyes:

Löjtnant Blank
2004-04-21, 22:57
Originally posted by Fartman


då bör du undvika knäböj! annars vaknar du rätt som det är upp med ett par jättestockar! kör bara cykling för benen så att du är på den säkra sidan, men högst 3ggr i veckan.. annars kan du få jätteben av det också!!! :rolleyes:
Mo, ah, ha, ha, ha! :laugh: