handdator

Visa fullständig version : Bästa svenska filmen genom tiderna?


Yes
2016-07-04, 17:25
Jag kan tänka mig att för många otrogna är detta en svår fråga. Nu är jag dock inte här för att döma, även om jag det är vad jag trivs bäst med. Jag vill i stället att ni nominerar den bästa svenska film genom tiderna.

För min egen del är det enkelt. Det finns ingenting jag har sett som ens kommer i närheten av Ronja Rövardotter. Ingemar Bergman, som jag ändå högaktar, kan skita på sig.

[yt[WbioT0qXZIQ[/yt]

Nu ska dock inte jag komma här och bestämma. Eller jo, det ska jag! Jag vill ändock höra era nominationer.

Så kör. Vilken är den bästa svenska filmen genom tiderna?

Diomedea exulans
2016-07-04, 17:30
Låt den rätte komma in.

Nixon
2016-07-04, 17:33
Finns bara ett fåtal svenska filmer som är bra öht men från det urvalet så går min röst till Hajen som visste för mycket. Topp-tre av det som skapats av GAS.

Pudzianovski
2016-07-04, 17:33
Kan inte komma på någon särskild som är riktigt jävla fantastisk. Svensk film tråkig? :d

Finns flera som jag tycker är riktigt bra dock. Yrrol till exempel.

kjSa95dtHaA

F Ultra
2016-07-04, 17:35
Utan tvekan så är den absolut bästa Svenska film som någonsin gjorts "Den enfaldiga mördaren". För övrigt också Skarsgårds bästa roll i sin karriär.

Alkro
2016-07-04, 17:36
Svårt att säga vilken som är "bäst" men min favorit är Torsk på Tallin.

Yes
2016-07-04, 17:40
Låt den rätte komma in.
Jag vet inte om du är seriös nu, men jag kan omöjlighen förhålla mig objektiv till den filmen. Gick en kurs som hölls av en av de specialeffekts-ansvariga för den filmen, och fick den nedbruten in i minsta detalj. Förvisso intressant och lärorikt, men jag kommer aldrig kunna se den filmen. Särskilt inte efter att alla misstag visats med en brutal ärlighet. Det är sånt där du inte vill se om du ska kunna njuta av en film.

G.W
2016-07-04, 17:43
Röstar på Pelle Erövraren

BelowAverage
2016-07-04, 17:44
Utan tvekan så är den absolut bästa Svenska film som någonsin gjorts "Den enfaldiga mördaren". För övrigt också Skarsgårds bästa roll i sin karriär.

Får nog också lägga min röst på den.

Och ett hedrande tröstpris till dunderklumpen :d

Diomedea exulans
2016-07-04, 17:48
Jag vet inte om du är seriös nu, men jag kan omöjlighen förhålla mig objektiv till den filmen. Gick en kurs som hölls av en av de specialeffekts-ansvariga för den filmen, och fick den nedbruten in i minsta detalj. Förvisso intressant och lärorikt, men jag kommer aldrig kunna se den filmen. Särskilt inte efter att alla misstag visats med en brutal ärlighet. Det är sånt där du inte vill se om du ska kunna njuta av en film.

Ja, är gravallvarlig.

En av få filmer där man inte kan räkna ut vad som kommer hända.

Yes
2016-07-04, 17:52
Jag känner att det kan vara bra med fungerande länk till huvudinlägget:

WbioT0qXZIQ

Jockefoten
2016-07-04, 17:54
Kanske nåt med Roy Andersson. En kärlekshistoria?

Yes
2016-07-04, 17:57
Ja, är gravallvarlig.

En av få filmer där man inte kan räkna ut vad som kommer hända.
Jag ska inte kritisera dig då jag aldrig kunnat se filmen förbehållslöst. För mig är den lika död som ett flytande lik under västerbron, men det betyder ju inte att den är dålig. Det betyder bara att jag fått filmen förstörd (inget jag känner att jag lider av, förvisso).

Ronja har jag dock sett femhundra gånger (typ) och jag älskar den fortfarande. Den representerar nog hela min barndom, och det har faktiskt inte blivit sämre med åren.

Sheogorath
2016-07-04, 18:00
Klassfesten är riktigt jobbig och träffsäker. Och anledningen till att jag aldrig själv dök upp när det anordnades klassfest 15 år efter att vi gick ut nian.

l3lQZthIX8A

Diomedea exulans
2016-07-04, 18:04
Jag ska inte kritisera dig då jag aldrig kunnat se filmen förbehållslöst. För mig är den lika död som ett flytande lik under västerbron, men det betyder ju inte att den är dålig. Det betyder bara att jag fått filmen förstörd (inget jag känner att jag lider av, förvisso).

Ronja har jag dock sett femhundra gånger (typ) och jag älskar den fortfarande. Den representerar nog hela min barndom, och det har faktiskt inte blivit sämre med åren.

Jag tycker Ronja är helt överfantastisk också. Stämningen i den filmen är precis den stämning som borde funnits i Sagan om Ringen.

Jag kan omöjligt tycka att Sagan om Ringen-filmerna är jättebra efter att ha sett Ronja Rövardotter. Så totalt trolsk stämning.

MasterChief
2016-07-04, 18:07
Älskar också Ronja Rövardotter. Älskar nog de flesta Astrid Lindgren-filmerna.

Blaine
2016-07-04, 18:08
Är varken insatt eller intresserad av svensk filmhistoria, men några svenska filmer jag tyckt om är Jägarna, Ondskan och Män som hatar kvinnor. Lägg till Astrid Lindgrens klassiker också, exempelvis Bröderna Lejonhjärta. Några värda att nämnas är även Kopps och Lilja 4-Ever.

Yes
2016-07-04, 18:14
Jag tycker Ronja är helt överfantastisk också. Stämningen i den filmen är precis den stämning som borde funnits i Sagan om Ringen.

Jag kan omöjligt tycka att Sagan om Ringen-filmerna är jättebra efter att ha sett Ronja Rövardotter. Så totalt trolsk stämning.
Där har du faktist en bra poäng, och en jämförelse, som jag aldrig tänkt på. Du har helt och fullständigt rätt. Jag tror rentav vår bäste bror Tolkien skulle hållit med oss.

Fan, filmen kom 1984 och den håller fortfarande idag. Jag har försökt kolla på många barndomsfilmer i äldre dagar, men det är faktiskt den ända som fortfarande håller måttet. Självklart är det många saker som hade kunnat göras bättre idag. Vildvittrorna och rumpnissarna är ju exempelvis inte sådär jättehäftiga med moderna mått. Men, sen har vi stämningen i filmen...

Jag blir ta mig fan lika kär varje gång jag ser den. Då är jag ändå en gammal, bitter och jävligt sur finne.

Det var förtås för att få medhåll som jag skapade tråden också. Men, det är okej om inte alla håller med mig. Kanske finns det svenska storfilmer jag missat som jag måste se.

Yes
2016-07-04, 18:20
Älskar också Ronja Rövardotter. Älskar nog de flesta Astrid Lindgren-filmerna.
Ja... Det känns faktiskt lite efterblivet att jag bara kommit att uppskatta Astrids storhet när jag väl blivit äldre. Som barn var det något jag närmast tog för givet. Numera förstår jag alla idioter som förespråkade att hon borde vunnit nobelpriset.
På riktigt. Jag älskar den gamla tantjäveln. Ronja råkar endast vara det bästa för mig, men alla av hennes histoier - och sedermera filmer - är fantastiska.

JohPz
2016-07-04, 18:28
Såg den japanska tecknade versionen av Ronja häromdagen, den var också rätt bra faktiskt. Något som saknades var de otroliga sångerna bara. Jag håller nog Ronja som en av de bästa med, den har ju allt!

spoon
2016-07-04, 18:30
Topp 5

1 Utvandrarna
2 Nybyggarna
3 Den enfaldiga mördaren
4 Jägarna
5 Smala Sussie

Tapatalk

Hönke
2016-07-04, 18:35
http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BMjA2NzU4MDcyMl5BMl5BanBnXkFtZTcwNzg4NDQzMQ@@._ V1_.jpg

Starke75an
2016-07-04, 18:43
Gröna gubbar från Y.R

Måste ses

Bärsärk
2016-07-04, 18:46
En kärlekshistoria.

Diomedea exulans
2016-07-04, 18:46
Där har du faktist en bra poäng, och en jämförelse, som jag aldrig tänkt på. Du har helt och fullständigt rätt. Jag tror rentav vår bäste bror Tolkien skulle hållit med oss.

Jag har försökt komma på vad Peter Jackson gör fel, men kan inte sätta fingret på det. Förmodligen en kombination av saker som gör att det blir för "flashigt". För snabb pacing, för rent och snyggt, för häftiga effekter, mm.

Anders The Peak
2016-07-04, 18:51
Röstar på Pelle Erövraren

+1 på den men även Astrids filmer är bra :)

An Iron Soul
2016-07-04, 18:52
Tillsammans
Morrhår och ärtor

Jag har svårt att bestämma mig..

Diomedea exulans
2016-07-04, 18:55
Svensk film har generellt felet att det blir lite för klyschigt. Ett typexempel är Så som i himmelen. På papperet är det en jättebra film, men det är bara något med den som jag ogillar.

Brofessorn
2016-07-04, 19:08
Själen är större än världen?

Yes
2016-07-04, 19:25
Jag har försökt komma på vad Peter Jackson gör fel, men kan inte sätta fingret på det. Förmodligen en kombination av saker som gör att det blir för "flashigt". För snabb pacing, för rent och snyggt, för häftiga effekter, mm.
Ja, det är svårt att sätta fingret på. Det jag närmast kommer att tänka på är att han sätter in action där det inte behövs, istället för att långsammare bygga upp till ett klimax.

Sagan om Ringen är för mig först och främst stämningen. Det handlar inte bara om Fylke, varifrån Hobbitarna börjar sin resa, utan hela väge igenom. Tolkien var ändå typen av människa som kunde bli kär i träd, och hela den där magin måste på något vis följa med från början till slut.

Peter Jackson dummade ner det för mycket. Han borde följt tempot och magin i berättelsen, men han var av någon anledning tvungen att få med både gamla som små - fans som icke-fans.

Om han bara hållit sig till berättelsen, så som den var skriven, hade det funkat bättre.

Det fanns någon halvt tecknad variant av Sagan om Ringen som kom hundra år före Peter Jackson variant. På många sätt var den bättre. Inte rakt igenom och konsekvent, men där var det i varje fall som att filmmakarna förstod vad som behövde göras - även om de inte var tillräcklig duktiga för att klara det fullt ut.

Peter Jacksons Sagan om Ringen är tyvärr ett fatalt misslyckande.

Nu när du nämner Ronja i samma andetag undrar jag om inte filmmarkana till Ronja hade klarat uppdraget bättre. I varje fall om de hållit sig till vad som gjorde Ronja till en sån succé.

Jag är förvisso part i målet men när jag ser en film från -84 som fortfarande har kvar sin magi, då finns det faktiskt en del att lära. Och då tycker jag ändå svensk film i regel är patetisk.

Diomedea exulans
2016-07-04, 19:34
Ja, det är svårt att sätta fingret på. Det jag närmast kommer att tänka på är att han sätter in action där det inte behövs, istället för att långsammare bygga upp till ett klimax.

Sagan om Ringen är för mig först och främst stämningen. Det handlar inte bara om Fylke, varifrån Hobbitarna börjar sin resa, utan hela väge igenom. Tolkien var ändå typen av människa som kunde bli kär i träd, och hela den där magin måste på något vis följa med från början till slut.

Peter Jackson dummade ner det för mycket. Han borde följt tempot och magin i berättelsen, men han var av någon anledning tvungen att få med både gamla som små - fans som icke-fans.

Om han bara hållit sig till berättelsen, så som den var skriven, hade det funkat bättre.

Det fanns någon halvt tecknad variant av Sagan om Ringen som kom hundra år före Peter Jackson variant. På många sätt var den bättre. Inte rakt igenom och konsekvent, men där var det i varje fall som att filmmakarna förstod vad som behövde göras - även om de inte var tillräcklig duktiga för att klara det fullt ut.

Peter Jacksons Sagan om Ringen är tyvärr ett fatalt misslyckande.

Nu när du nämner Ronja i samma andetag undrar jag om inte filmmarkana till Ronja hade klarat uppdraget bättre. I varje fall om de hållit sig till vad som gjorde Ronja till en sån succé.

Jag är förvisso part i målet men när jag ser en film från -84 som fortfarande har kvar sin magi, då finns det faktiskt en del att lära. Och då tycker jag ändå svensk film i regel är patetisk.

Jag har sett den gamla halvtecknade (ganska träffande ord, eftersom den i stora delar var tecknad över film där de hade filmat verkliga skådespelare) och håller med dig till hundra procent. Den gamla filmen har bättre stämning (fast jag anser att effekterna är lite väl dåliga i den, trots att de borde haft stor frihet eftersom de tecknade). Kortare actionsekvenser och mindre ljudeffekter är två konkreta skillnader jag kommer på med den.

Jackson har missat att mycket av det som gör Sagan om Ringen speciell är den väldigt vardagliga stämningen som råder i stora delar av den. Hoberna i Fylke ska leva väldigt vanliga liv; lite av grejen med historien är kontrasten mellan denna vanlighet och de fantastiska äventyr som avbryter den.

Jackson gjorde tre bra actionfilmer, varken mer eller mindre. Han borde gjort en tredelad saga.

svenbanan
2016-07-04, 19:56
Kanske Ninja Mission från början av åttiotalet... ;) http://www.imdb.com/title/tt0087806/?ref_=fn_al_tt_3

Annars är jag lite svag för Fanny och Alexander.

svenbanan
2016-07-04, 19:59
Jag har sett den gamla halvtecknade (ganska träffande ord, eftersom den i stora delar var tecknad över film där de hade filmat verkliga skådespelare) och håller med dig till hundra procent. Den gamla filmen har bättre stämning (fast jag anser att effekterna är lite väl dåliga i den, trots att de borde haft stor frihet eftersom de tecknade). Kortare actionsekvenser och mindre ljudeffekter är två konkreta skillnader jag kommer på med den.

Jackson har missat att mycket av det som gör Sagan om Ringen speciell är den väldigt vardagliga stämningen som råder i stora delar av den. Hoberna i Fylke ska leva väldigt vanliga liv; lite av grejen med historien är kontrasten mellan denna vanlighet och de fantastiska äventyr som avbryter den.

Jackson gjorde tre bra actionfilmer, varken mer eller mindre. Han borde gjort en tredelad saga.

Den där gamla tecknade dyngan från åttiotalet var ju så sunkig att man grät åt det. Inte för att jag gillar Jacksons ringenfilmer, men nog fan är de bättre än den i varje fall. Som jag minns det kom väl den inte längre än att de i princip hann ut ur Fylke, så storyn hann väl inte mer än börja innan den tog slut...

Sheogorath
2016-07-04, 20:01
Den tecknade var jättebra och lyckades fånga känslan bättre. Jag håller med föregående talare.

Diomedea exulans
2016-07-04, 20:03
Den där gamla tecknade dyngan från åttiotalet var ju så sunkig att man grät åt det. Inte för att jag gillar Jacksons ringenfilmer, men nog fan är de bättre än den i varje fall. Som jag minns det kom väl den inte längre än att de i princip hann ut ur Fylke, så storyn hann väl inte mer än börja innan den tog slut...

Såg den härom året, den är faktiskt inte så dålig, tycker jag. Det är ju storyn från böckerna, det gör inte så mycket att orcherna bara är kåpklädda människor som istället för ansikten har en svart yta med två vita huggtänder påmålade och att Gimli har samma storlek och proportioner som en vanlig man. Och som sagt har den bra stämning.

VoDaresVins
2016-07-04, 20:23
Bästa genom tiderna är svårt. Gillade Flickan som lekte med elden. Intressant då jag ej läst boken så visste inget om vad som skulle ske. En annan jag vill lyfta upp är När mörkret faller

svenbanan
2016-07-04, 20:29
Såg den härom året, den är faktiskt inte så dålig, tycker jag. Det är ju storyn från böckerna, det gör inte så mycket att orcherna bara är kåpklädda människor som istället för ansikten har en svart yta med två vita huggtänder påmålade och att Gimli har samma storlek och proportioner som en vanlig man. Och som sagt har den bra stämning.

Tja, det var ju en miljon år sedan jag såg den. Men jag minns att jag hatade den intesivt från första stund, och att det var många lila kåpor och att Gandalf såg ut som en redig fjant...

BlötSnö
2016-07-04, 20:30
Repmånad. :d

Bärsärk
2016-07-04, 20:35
BlackJack,

http://www.imdb.com/title/tt0099142/

Yes
2016-07-04, 20:48
Jag har sett den gamla halvtecknade (ganska träffande ord, eftersom den i stora delar var tecknad över film där de hade filmat verkliga skådespelare) och håller med dig till hundra procent. Den gamla filmen har bättre stämning (fast jag anser att effekterna är lite väl dåliga i den, trots att de borde haft stor frihet eftersom de tecknade). Kortare actionsekvenser och mindre ljudeffekter är två konkreta skillnader jag kommer på med den.

Jackson har missat att mycket av det som gör Sagan om Ringen speciell är den väldigt vardagliga stämningen som råder i stora delar av den. Hoberna i Fylke ska leva väldigt vanliga liv; lite av grejen med historien är kontrasten mellan denna vanlighet och de fantastiska äventyr som avbryter den.

Jackson gjorde tre bra actionfilmer, varken mer eller mindre. Han borde gjort en tredelad saga.
Precis, den gamla filmen var sunkigt gjord men den fokuserade på rätt saker och fick därmed en annan känsla. Den kommer såklart aldrig bli lika snygg som de nya filmerna. De nya filmerna förlitar sig dock på action istället för story, och de har överjävligt pinsamma moment bara för att få med just publikfriande action.

Det är som att Jacksons filmer anpassats för MTV-generationen.

High1ander
2016-07-04, 20:51
Fyra Nyanser av Brunt eller Sjunde Inseglet, båda sjukt roliga och bisarra, fast de är så på olika delar av spektrumet.

dared
2016-07-04, 20:52
Den film som givet mig mest underhållning är tveklöst Sökarna.

Wzup2u
2016-07-04, 21:17
Går inte säga vilken som är bäst då det finns många bra som alla har något.

Egentligen gillar jag mest svenska serier/korta filmer i avsnitt :D hehe...

Några bra: hipp hipp, morran och tobias, ronny & ragge, albert & herbert, solsidan, macken, svullo, hem till midgård, kenny starfighter, kvarteret skatan, nilecity, svensson svensson m.m m.m

och bra filmer finns ett bra gäng också men... är det något sverige inte kan är det att göra ordentliga action/thrillerfilmer...

Sohlsken
2016-07-04, 21:43
Eftet att ha läst tråden blir jag alldeles rådvill. Filmer som alltid har givit mig starka känslor är Ronja Rövardotter (det hjälpte att halva släkten bor utanför Torsby och jag hade tillgång till sådan skog), Jägarna (fy faen till läskig och väl sammansatt film) och... räknas Karl Bertil Jonssons Julafton? Den tycker jag ska räknas in.

ViktorC
2016-07-04, 21:45
BlackJack,

http://www.imdb.com/title/tt0099142/

Haha lite off-topic men firade midsommar med Steve Kratz (Nisse i filmen), snackades om BlackJack då. Har inte sett den ännu men kanske ska ta tag i det då.

On topic så håller jag också Ronja Rövardotter högt :)

Luca Brasi
2016-07-04, 21:47
Svenska skådespelare artikulerar sina repliker som om de stod på Dramaten.

Yes
2016-07-04, 21:58
Svenska skådespelare artikulerar sina repliker som om de stod på Dramaten.
Njae, inte alla men visst förstår jag vad du menar. Det är väl kanske inte så konstigt. Gissar att många har teater-bakgrund. Svensk filmindustri är inte direkt stor.

svenbanan
2016-07-04, 22:21
och bra filmer finns ett bra gäng också men... är det något sverige inte kan är det att göra ordentliga action/thrillerfilmer...

Filmatiseringen av Stig Larssons trilogi är väldigt bra gjord. Särskilt första filmen.

Diomedea exulans
2016-07-04, 22:25
Filmatiseringen av Stig Larssons trilogi är väldigt bra gjord. Särskilt första filmen.

Sen är inte själva storyn ett mästerverk direkt, IMHO.

svenbanan
2016-07-04, 22:39
Sen är inte själva storyn ett mästerverk direkt, IMHO.

Det beror väl på vad man jämför med. Riktigt bra deckare tycker jag.

Hade de bara skippat Paolo Roberto hade filmen (och böckerna) vare ett snäpp bätre... ;)

dannnee
2016-07-04, 23:08
1 torsk på tallin
2 smala sussie

CalleP
2016-07-04, 23:20
Jalla-Jalla

Duffman
2016-07-05, 00:14
Smala Sussie

leo1
2016-07-05, 00:19
Änglagård:d

svenbanan
2016-07-05, 01:11
Hur fan skulle Smala Sussie kunna vara den bästa svenska filmen genom tiderna? Har ni verkligen aldrig sett en bättre svensk film nånsin? Isåfall tycker jag ni ska skaffa fler kanaler... ;)

Yes
2016-07-05, 01:17
Änglagård:d
Pause - rewind - play - repeat... ;)

leo1
2016-07-05, 01:37
Pause - rewind - play - repeat... ;)

Jag måste se den igen. Har inte sett den på säkert 15 år och sedan förtränga att det kommit uppföljare.

Agitator
2016-07-05, 03:37
Jag drar till med Mannen som slutade röka med Gösta Ekman.

Det finns många bra äldre filmer, svårt att välja mellan alla.

Akerhage
2016-07-05, 06:13
Repmånad! vilken klassiker :)

Bärsärk
2016-07-05, 06:26
Haha lite off-topic men firade midsommar med Steve Kratz (Nisse i filmen), snackades om BlackJack då. Har inte sett den ännu men kanske ska ta tag i det då.

On topic så håller jag också Ronja Rövardotter högt :)

Se den, en riktig höjdarrulle!

The_RobRoy
2016-07-05, 07:03
Vi hade i alla fall tur med vädret

Holmeros
2016-07-05, 07:13
Kan fan inte bestämma mig vilken jag tycker är bäst. Men "Den bästa sommaren" måste nämnas. Kjell Bergman i sitt esse.
Även hans lilla roll i Ondskan är helt underbar. När han kliver in hos den förnäma rektorn med lärare/ledning och fimpar på golvet. Underbar scen.

Vill även hålla med om Ronja Rövardotter. Jag minns än att man som barn tyckte den var helt underbar, även om vildvittrorna skrämde skiten ur 5 år gamla Holmeros.

Någon nämnde Sökarna. Jag har nog sett ohälsosamt många gånger, och skrattar alltid lika gott åt vissa delar. Speciellt världens bästa kontring:
"-Vadå boru i skåpet eller?
-Vadå vill du flytta in eller din jävla kebab?!"

KalleBalik
2016-07-05, 07:37
Kan fan inte bestämma mig vilken jag tycker är bäst. Men "Den bästa sommaren" måste nämnas. Kjell Bergman i sitt esse.
Även hans lilla roll i Ondskan är helt underbar. När han kliver in hos den förnäma rektorn med lärare/ledning och fimpar på golvet. Underbar scen.

Vill även hålla med om Ronja Rövardotter. Jag minns än att man som barn tyckte den var helt underbar, även om vildvittrorna skrämde skiten ur 5 år gamla Holmeros.

Någon nämnde Sökarna. Jag har nog sett ohälsosamt många gånger, och skrattar alltid lika gott åt vissa delar. Speciellt världens bästa kontring:
"-Vadå boru i skåpet eller?
-Vadå vill du flytta in eller din jävla kebab?!"

"-Han är luuuuuuuuuuuuuuuugn sa jag!"

ARMSTARK
2016-07-05, 07:42
Att bestämma vilken svensk film som är bäst, endast att bestämma vilken som är sämst vore svårare. Kvaliten på svensk film är så galet låg, det ser ut som någon filmat med en hemvideokamera, och dialogen... *facepalm*

4623
2016-07-05, 08:09
Yrrol och Sunes sommar såklart!

kaer
2016-07-05, 08:23
Svenska skådespelare artikulerar sina repliker som om de stod på Dramaten.

Håller helt med. Många överspelar något fruktansvärt. Jag har läst någonstans att i princip alla svenska skådespelare var teaterskolade förr och det beror på det.
Men jag tycker nog det blivit bättre senaste decenniet. Men jag ser knappt svensk film, vanligtvis är det så fruktansvärt låg kvalité.

Holmeros
2016-07-05, 08:29
Yrrol och Sunes sommar såklart!

Hur kunde jag INTE tänka på Sunes Sommar?! Wienerbreads-bra!

mela
2016-07-05, 08:50
Nya hyss av Emil i Lönneberga är fantastisk *popcorn*

Wilt the Stilt
2016-07-05, 09:25
Jordgubbar med riktig mjölk. Ohotad på förstaplatsen. Nu snackar vi feelgood-film av högsta kvalitet

MackeJuve
2016-07-05, 10:29
Komedier tycker jag ändå att svenska filmskapare kan lyckas med. Yrrol, Offside, Torsk på Tallin och Cops är roliga. Måste jag välja en så får det bli Torsk på Tallin. Av de mer seriösa filmerna så gillar jag Jägarna. Ett bra tag sedan jag såg en svensk film så mitt urval är inte särskilt uppdaterat.

Gerdler
2016-07-05, 11:04
...Sjunde Inseglet...
Konstigt att bara du nämnt den. Men detta är den enda filmen som jag kan säga till någon som inte kan svenska att de ska se med den med undertexter. Är en av de bästa filmerna någonsin.

Annars har Ondskan och Stig Larsson-trilogin ett helt OK underhållsvärde.

Diomedea exulans
2016-07-05, 11:04
Att svensk film och tv-serier håller måttlig kvalitet blir nästan pinsamt tydligt när vi jämför med vårt grannland i söder. Danmark spelar verkligen i en helt annan liga. Lars von Trier är en gud.

Håller med Macke om att vi producerat många dugliga komedi-tv-serier och- filmer. Men gillar personligen inte Killinggänget, pga deras benägenhet att sparka neråt.

Däremot är våra stand-up-komiker sorgligt dåliga.

Wormzie
2016-07-05, 12:08
Eva & Adam
Yrrol
Jalla Jalla
Kopps
Torsk på Tallin
Vägen ut


Finns en hel del riktigt bra svenska filmer.. många komedier :)

svag74
2016-07-05, 12:15
Kan fan inte bestämma mig vilken jag tycker är bäst. Men "Den bästa sommaren" måste nämnas. Kjell Bergman i sitt esse.
Även hans lilla roll i Ondskan är helt underbar. När han kliver in hos den förnäma rektorn med lärare/ledning och fimpar på golvet. Underbar scen.


Kjell Bergman alltså? ;)

Inte sett så mycket svenskt, men får instämma med de som nämnt Ondskan och Jägarna.
Mycket bättre än så blir det nog inte på hemmaplan.

Åsberg
2016-07-05, 12:21
Kanske inte den bästa men värd att nämnas är Mannen på taket. Kommer visas på Rålis sommarbio om någon är intresserad.

KlopFer
2016-07-05, 12:21
Ondskan är lá bra :)

Men det finns ju riktiga sköningar som jalla jalla, farsan, kopps, några johan falk och beck.

blåvitt
2016-07-05, 12:44
Kanske nåt med Roy Andersson. En kärlekshistoria?

Ja! En kärlekshistoria, Fanny & Alexander och Offret. Egentligen vinner Offret överlägset men de andra två förtjänar en omnämning.

Herr Oberst
2016-07-05, 19:23
Att svensk film och tv-serier håller måttlig kvalitet blir nästan pinsamt tydligt när vi jämför med vårt grannland i söder. Danmark spelar verkligen i en helt annan liga. Lars von Trier är en gud.


Inte bara von Trier, även Nicolas Winding Refn är grym med magiska pusher-trilogin eller Susanne Bier.

Annars kan man hålla med om Ronja, men tror vi är barn av vår tid. Dagens ungar uppskattar nog knappast den på samma sätt.
Pelle erövraren är förbannat bra, men egentligen är det väl framförallt en dansk film, Max von Sydow är riktigt tung.

Filmserien Skånska mord är kanske inga mästerverk, men Ernst är ju med

Scratch89
2016-07-05, 19:28
Smala Sussie.

Jag förstår inte ens varför man skulle behöva motivera det, som någon i tråden efterfrågade.

kalle_kula
2016-07-05, 21:03
Jönssonligan eller Sällskapsresan cofffee

Vinter
2016-07-05, 22:21
Jag gillar den sjunde sälen.

svenbanan
2016-07-05, 22:49
Vi hade i alla fall tur med vädret

*gah!**gah!**gah!**gah!**gah!*

Konstigt att bara du nämnt den. Men detta är den enda filmen som jag kan säga till någon som inte kan svenska att de ska se med den med undertexter. Är en av de bästa filmerna någonsin.

Annars har Ondskan och Stig Larsson-trilogin ett helt OK underhållsvärde.

Sjunde inseglet och smultronstället är ju megaklassiker. Jag gilar dock Fanny och Alexander lite mer. Tror jag...

Kanske inte den bästa men värd att nämnas är Mannen på taket. Kommer visas på Rålis sommarbio om någon är intresserad.

Kanske inte bästa filmen nånsin. Men förbannat bra, och en klassiker på alla vis!

svenbanan
2016-07-05, 22:52
Undrar om inte filmatiseringen av Ulf Lundells "Jack" är ganska hyfsad. Det var skitlänge sedan jag såg den, men har för mig att jag gillade den. Dock kan jag ha blandat ihop det med att jag gillade boken. Osäkert. Tror det var Göran Stangertz i titelrollen...

Grotesk
2016-07-05, 23:20
Pir 59.

Pherall
2016-07-05, 23:32
Ronja är så dunder att det inte ens är en tävling!

Skulle jag välja en annan så blir det kanske snowroller! :d

Bg5Ak6-GGKI

Gerdler
2016-07-06, 11:50
Ronja är så dunder att det inte ens är en tävling!

Skulle jag välja en annan så blir det kanske snowroller! :d

Bg5Ak6-GGKI
Vi har redan haft en tråd om cringehumor. Typ hälften av svensk humor är cringe, den dåliga halvan. All annan svensk humor är bra.

Jag kan sträcka mig till Den ofrivillige golfaren, den är jobbig bitvis men sammantaget bra. Det där du visar gör ont i hela kroppen.

Diomedea exulans
2016-07-06, 11:51
Jag kan sträcka mig till Den ofrivillige golfaren, den är jobbig bitvis men sammantaget bra. Det där du visar gör ont i hela kroppen.

Cringehumor kan vara trevligt om det går bra för den cringeframkallande till slut. Det blir liksom en skön lättnad efter en lång stunds obehag. Så sker ju i Den ofrivillige golfaren.

Jockefoten
2016-07-06, 15:34
Nattbus 807 för bövelen!

Vinter
2016-07-06, 20:13
Nattbus 807 för bövelen!

Nej! nej! nej! Skämskudde på riktigt.

arogen
2016-07-06, 20:28
Jönssonligan eller Sällskapsresan

Dessa älskar jag :D Svensson svensson också. En favorit annars är faktiskt Johan Falk - Kodnamn Lisa.

Fredrik S
2016-07-06, 20:56
Sällskapsresan, i synnerhet den versionen som är dubbad till engelska.

Pherall
2016-07-06, 22:36
Vi har redan haft en tråd om cringehumor. Typ hälften av svensk humor är cringe, den dåliga halvan. All annan svensk humor är bra.

Jag kan sträcka mig till Den ofrivillige golfaren, den är jobbig bitvis men sammantaget bra. Det där du visar gör ont i hela kroppen.

Haha, kanske det! Skälet till att jag diggar den rullen så mycket är för att vi är ett gäng som haft den som "förfestrulle" ett par gånger i ungdomens dagar och vi fortsätter att citera Hedlunds briljanta repliker till denna dag.

Hedlund är en gud för mig!

FinnPower
2016-07-07, 11:42
Jag känner att jag måste slå ett slag för Tomten är far till alla barnen. Kanske inte etta på min lista om jag får fundera ett tag men nog är den med där uppe nånstans.

2OIlahCo5Kw

Määng
2016-07-07, 18:02
Mig äger ingen.

Bärsärk
2016-07-07, 18:31
Jag känner att jag måste slå ett slag för Tomten är far till alla barnen. Kanske inte etta på min lista om jag får fundera ett tag men nog är den med där uppe nånstans.

2OIlahCo5Kw

Haha jag ser den varje jul

Btxo-va06e4