handdator

Visa fullständig version : Förnuft vs Instinkt


ChristianMan
2016-07-04, 08:31
Är instinkt ibland smartare än det vi vet genom förvärvad kunskap? Det är inte så att vi ännu vet allt om kroppen eller kan hålla alla faktorer i huvudet för att fatta beslut. Hur gör ni i vardagen? Jag lyssnar på kroppen, hjärtat, hjärnan, den helige anden (Kristna tror på helig ande) och förnuft.

Peace

King Grub
2016-07-04, 08:46
Jag gör som rösterna säger.

Ett Orm
2016-07-04, 08:55
Instinkten påverkas av den förvärvade kunskapen.

MasterChief
2016-07-04, 09:02
Är instinkt ibland smartare än det vi vet genom förvärvad kunskap? Det är inte så att vi ännu vet allt om kroppen eller kan hålla alla faktorer i huvudet för att fatta beslut. Hur gör ni i vardagen? Jag lyssnar på kroppen, hjärtat, hjärnan, den helige anden (Kristna tror på helig ande) och förnuft.

Peace

Menar du verkligen instinkt och inte intuition?

Jag rekommenderar "Tänk snabbt och långsamt" av Kahnemann för en överblick hur vi agerar och använder vårt huvud när vi tar beslut.

Fogel
2016-07-04, 09:42
Jag låter tärningen bestämma.

Blaine
2016-07-04, 09:48
Jag lyssnar bara på anden. Frågan är om det är vettigt?

PureWhey
2016-07-04, 11:38
Jag lägger all min tro i Gud, och Gud har redan en plan för oss alla så jag behöver inte oroa mig. Vad jag än väljer är det redan valt i förväg.

Ignatius72
2016-07-04, 12:00
Menar du verkligen instinkt och inte intuition?

Jag rekommenderar "Tänk snabbt och långsamt" av Kahnemann för en överblick hur vi agerar och använder vårt huvud när vi tar beslut.

Bra rekommendation. Finns även, såklart, föreläsningar av nämnde man på da internet.

Diomedea exulans
2016-07-04, 12:08
Jag gör som King Grub säger.

Yes
2016-07-04, 12:12
Jag gör som rösterna säger.
Osynliga kompisar är dom bästaste kompisarna!

Perramja
2016-07-04, 12:22
Lyssnar på hjärtat givetvis, alla mina bra val i livet har kommit därifrån.

Gerdler
2016-07-04, 13:02
Vilken jävla tråd!

Men jag försöker ta genomtänkta beslut och försöker få min omgivning att göra likadant vad gällande allt som är viktigt nog att tänka igenom. Sen är det saker som vilken hastighet jag ska köra eller cykla i en viss kurva just nu och vad jag känner för att prata om med en viss person i detta nu som går lite mer på automatik efter någon sorts instinkt som bygger på erfarenheter och mitt humör kanske. Egentligen borde jag kanske tänka igenom vissa av de här sakerna som går på känn också, och jag kanske gör det i efterhand ibland. Men oftast går det inte käpprätt åt helvete i dessa situationer för att det är situationer som inte rimligen kan gå så illa som jag överlåter åt 'instinkt'.

MasterChief
2016-07-04, 15:38
Osynliga kompisar är dom bästaste kompisarna!

Du ska göra som jag säger.

Rahf
2016-07-04, 15:40
Vilken jävla tråd!

Men jag försöker ta genomtänkta beslut och försöker få min omgivning att göra likadant vad gällande allt som är viktigt nog att tänka igenom. Sen är det saker som vilken hastighet jag ska köra eller cykla i en viss kurva just nu och vad jag känner för att prata om med en viss person i detta nu som går lite mer på automatik efter någon sorts instinkt som bygger på erfarenheter och mitt humör kanske. Egentligen borde jag kanske tänka igenom vissa av de här sakerna som går på känn också, och jag kanske gör det i efterhand ibland. Men oftast går det inte käpprätt åt helvete i dessa situationer för att det är situationer som inte rimligen kan gå så illa som jag överlåter åt 'instinkt'.

Jag skulle tro att frågeställningen gäller just situationer där man ställs inför ett val. Kör man på magkänsla, eller regerar hjärnan?

Yes
2016-07-04, 16:07
Du ska göra som jag säger.
Nej. Skräddaren säger nej.

ChristianMan
2016-07-04, 20:21
Jag lägger all min tro i Gud, och Gud har redan en plan för oss alla så jag behöver inte oroa mig. Vad jag än väljer är det redan valt i förväg.

Jo... men han kommer inte hållas ansvarig för våra synder så vi har förmåga att trotsa.

ChristianMan
2016-07-04, 20:23
Jag lyssnar bara på anden. Frågan är om det är vettigt?

Ingen aning... men djävulen kan imitera anden så man kan bli lurad. Jag försöker lyssna på helheten även om den onde ofta förvirrar mig.

ChristianMan
2016-07-04, 20:24
Bra rekommendation. Finns även, såklart, föreläsningar av nämnde man på da internet.

Jag tänker ju viktigare beslut desto mer tid och energi skall läggas på det... o viceversa. Är det vad boken handlar om?

Rahf
2016-07-04, 20:28
ChristianMan, du kan citera fler användare i samma inlägg. Kolla alternativet till höger om vanlig citering. Avsluta med att klicka "Citera" eller "Quote".

ChristianMan
2016-07-04, 20:41
Jag gör som rösterna säger.
Min son sa en gång "Om man inte har röster så kan man inte prata"
Menar du verkligen instinkt och inte intuition?
Jag menade det medfödda kontra förvärvad kunskap.
Jag rekommenderar "Tänk snabbt och långsamt" av Kahnemann för en överblick hur vi agerar och använder vårt huvud när vi tar beslut.
Jag kan välja själv hur jag fattar beslut. Hur jag fattar mina beslut är en hemlighet som bara Gud, Anden och Kristus vet. :)
Jag låter tärningen bestämma.
Inte alltid väl?
Jag gör som King Grub säger.
Ibland eller hur?
Osynliga kompisar är dom bästaste kompisarna!
Kan du utveckla? :)
Lyssnar på hjärtat givetvis, alla mina bra val i livet har kommit därifrån.
Hjärtat säger mig att vissa saker är sanna och andra falska... count me in fast var försiktigt det finns många imitationer.
Vilken jävla tråd!

Men jag försöker ta genomtänkta beslut och försöker få min omgivning att göra likadant vad gällande allt som är viktigt nog att tänka igenom. Sen är det saker som vilken hastighet jag ska köra eller cykla i en viss kurva just nu och vad jag känner för att prata om med en viss person i detta nu som går lite mer på automatik efter någon sorts instinkt som bygger på erfarenheter och mitt humör kanske. Egentligen borde jag kanske tänka igenom vissa av de här sakerna som går på känn också, och jag kanske gör det i efterhand ibland. Men oftast går det inte käpprätt åt helvete i dessa situationer för att det är situationer som inte rimligen kan gå så illa som jag överlåter åt 'instinkt'.
Nära mitt sätt att resonera.
Jag skulle tro att frågeställningen gäller just situationer där man ställs inför ett val. Kör man på magkänsla, eller regerar hjärnan?
Vi vet lite med förnuft, typ förvärvad kunskap. Det är fortfarande mycket kvar att upptäcka sedan är faktorerna så många att man inte kan hålla allt i huvet. Ja det var det jag menade. :)