handdator

Visa fullständig version : Vad är det här för muskel/sena?


Rikard Jansson
2016-07-03, 20:27
http://i.imgur.com/81r72IQ.jpg

Blir lätt stel här och får ont.

ceejay
2016-07-03, 20:52
https://www.google.se/search?q=coracobrachialis&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=7Gx5V_ntJ4Gr8wewxZC4CQ
?

Tree Fiddy
2016-07-03, 21:02
Den heter Jay Cutler.




:D

Rikard Jansson
2016-07-03, 21:04
https://www.google.se/search?q=coracobrachialis&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=7Gx5V_ntJ4Gr8wewxZC4CQ
?

verkar så! undrar hur man bäst stretchar den förutom pullovers :)

pezrulezhaakon
2016-07-03, 21:08
verkar så! undrar hur man bäst stretchar den förutom pullovers :)

Du stretchar den rakt tvärtemot sin funktion.

ceejay
2016-07-03, 21:49
Den verkar böja armen, inåtrotera den lite och samtidigt föra den in mot kroppen. Verkar dock svårstretchad. Massage med boll kanske skulle vara något?

samt
"The overuse of the coracobrachialis can lead to stiffening of the muscle. Common causes of injury include chest workouts or activities that require to press the arm very tight towards the body, e.g. work on the rings in gymnastics.[4] Symptoms of overuse or injury are pain in the arm and shoulder, radiating down to the back of the hand."

Stor Hård Ådrig
2016-07-03, 22:02
Har också fått ont där ett par gånger då jag bänkpressat för mkt/dåligt. Mer än så kan jag inte bidra med till tråden :)

pezrulezhaakon
2016-07-03, 22:29
Den verkar böja armen, inåtrotera den lite och samtidigt föra den in mot kroppen. Verkar dock svårstretchad. Massage med boll kanske skulle vara något?

samt
"The overuse of the coracobrachialis can lead to stiffening of the muscle. Common causes of injury include chest workouts or activities that require to press the arm very tight towards the body, e.g. work on the rings in gymnastics.[4] Symptoms of overuse or injury are pain in the arm and shoulder, radiating down to the back of the hand."

Ja, bollmassage funkar hyfsat också. Men främst abduktion, utåtrotation i ett stort omfång blir den stretchad. Men man kan känna av andra muskler starkare än CB, såsom bröstmuskeln eller biceps korta ursprung.

Anders The Peak
2016-07-04, 07:36
Den verkar böja armen, inåtrotera den lite och samtidigt föra den in mot kroppen. Verkar dock svårstretchad. Massage med boll kanske skulle vara något?

samt
"The overuse of the coracobrachialis can lead to stiffening of the muscle. Common causes of injury include chest workouts or activities that require to press the arm very tight towards the body, e.g. work on the rings in gymnastics.[4] Symptoms of overuse or injury are pain in the arm and shoulder, radiating down to the back of the hand."

WaXdc62BVLQ

Rikard Jansson
2016-07-04, 15:00
Har nu kommit fram till att jag när jag bänkade på en atletklubb ett tag lärde mig att slappna av i just den muskeln för att man får något bättre vinklar i bottenläget av bänkpressen. Sen när jag flyttade tillbaka till mitt gym igen så fortsatte jag ju givetvis med det.

Skillnaden är att på atletklubben så kan jag ha axlarna helt på bänkdynan, medans de hänger utanför på mitt gym, vilket förstås innebär att om man helt slappnar av i just den muskeln som drar fram dem så är det ju inte så konstigt om de sträcker i dem :D

Arne Persson
2016-07-04, 15:14
M. coracobrachialis är trots sin relativa litenhet faktiskt buksvåger med bl.a M. biceps brachii... 😉🙂

svenbanan
2016-07-04, 18:57
Buksvåger?

Jag anar incestuösa sexuella relationer bland skelettmuskulaturen nere i skåne... ;)

Arne Persson
2016-07-04, 21:18
Buksvåger?

Jag anar incestuösa sexuella relationer bland skelettmuskulaturen nere i skåne... ;)

Tja... dom (mfl) delar tex på samma nerv (N. musculocutaneus... ;) Skäl nog att kvala som buksvåger tycker jag... :)

trädgårdsmöbel
2016-07-05, 15:28
Ni som vill massera den med boll, borde inte det vara väldigt obehagligt (både ont och kittligt) att rulla hårt i armhålan?