handdator

Visa fullständig version : Zlatan slog rekord i fystest?


kulle
2016-07-02, 19:19
Såg i SvD att Zlatan knäckte ngn sorts fystest inför bytet till Man U. Ngn som har koll på vad testerna består av? Lite nyfiken..

Korvryttaren
2016-07-02, 19:33
Bänk 100kg nytt rekord i Uniteds historia.

Agitator
2016-07-02, 19:38
Såg i SvD att Zlatan knäckte ngn sorts fystest inför bytet till Man U. Ngn som har koll på vad testerna består av? Lite nyfiken..

Säkert sprint test eller upphoppstest osv. Små explosiva test.

Känns egentligen helt meningslöst. Alla har ju sett Zlatan i flera år. Vad han presterar på planen vet väl alla redan. Sedan ser han mest ut att vänta in rätt tillfällen och lunkar lite mellan planhalvorna. Ibland känns det som han är extremt konservativ medans andra i laget jobbar ihjäl sig.

Så antar testen handlar mest om explosiva småtest.

Borde väl gå ta reda på vem som hade rekordet innan och vad det var för något.

svenbanan
2016-07-03, 00:37
Säkert sprint test eller upphoppstest osv. Små explosiva test.

Känns egentligen helt meningslöst. Alla har ju sett Zlatan i flera år. Vad han presterar på planen vet väl alla redan. Sedan ser han mest ut att vänta in rätt tillfällen och lunkar lite mellan planhalvorna. Ibland känns det som han är extremt konservativ medans andra i laget jobbar ihjäl sig.

Så antar testen handlar mest om explosiva småtest.

Borde väl gå ta reda på vem som hade rekordet innan och vad det var för något.

Ja man ser ju sällan Zlatan göra långa rusher över halva planen, eftersom detta inte är vad han är bra på. Han gör ju detta ibland vid kontringar och liknande. Men ser heller inte så ofta målvakter springa särskilt långt. Blir lite löjligt att jämföra med andra spelartyper med helt andra uppgifter på planen kan jag tycka.

Angående testet så tror jag inte det är nån typ av sprint eller hopptest. Nog för att Zlatan är relativt sett bättre på detta än på löpning över längre distanser, men han skulle förmodligen åka på rejält med däng även på sådana övningar av lite lättare spelare. Däremot lär han ju kunna knäcka de flesta i just rena styrkeövningar. De har säkert nåt test i stil med hur många repetitioner klarar man på en viss vikt i bänkpress och i benspark och lite sådant. De enda som lär kunna konkurera där är väl andra spelare som är ungefär lika stora. De flesta fotbollsspelare är ju en tvärhand höga, så det är väl mittbackar och målvakter kvar...

baktung
2016-07-03, 08:39
Enligt tidningen så är Agitator helt rätt ute. Men jag håller med om att det låter otroligt att Zlatan skulle slå något sprint- eller hopprekord. Under Juventus-tiden kunde man läsa att hans presstyrka i benen var utöver det vanliga. Något sånt hade jag gissat på att det var.

http://www.independent.co.uk/sport/football/premier-league/manchester-united-news-zlatan-ibrahimovic-breaks-old-trafford-power-records-during-medical-tests-a7115636.html

MackeJuve
2017-02-09, 16:31
Ta rekordet med en nypa salt. Man United hade ett behov av att hypa sitt nyförvärv, genom att säga att han slog ett fys-rekord lugnades de som ansåg att han var för gammal. Zlatan har alltid ett behov av att framstå som stor och stark. Det ingår i hans varumärke. Kolla bara på alla Chuck Norris-inspirerade memes som cirkulerar på nätet eller hur han väljer att framställa sig själv i media.

Han kan mycket möjligt ha slagit något sorts rekord, men det kan ha varit ett hur litet rekord som helst. Säg att testet består av en mängd övningar där en av dom är benspark med ett visst motstånd. Zlatan gör 33 reps. Ingen har exakt koll på vem som har gjort mest men ingen minns heller någon som har gjort fler. På de andra övningarna presterar han medelmåttigt eller dåligt--> klubben går ut med att han slog rekord på fys-testerna. Bara ett exempel. Det är för mycket marknadsmässiga krafter i rörelse för att man ska kunna köpa uttalandet rakt av.

(Jag säger inte att han inte slog styrkerekord på testerna i United, finner det tvärtom ganska sannolikt. Men jag litar inte ett dugg på en av de största och mest kommersialiserade klubbarna i världen)

baggard
2017-02-09, 16:46
Säkert sprint test eller upphoppstest osv. Små explosiva test.

Känns egentligen helt meningslöst. Alla har ju sett Zlatan i flera år. Vad han presterar på planen vet väl alla redan. Sedan ser han mest ut att vänta in rätt tillfällen och lunkar lite mellan planhalvorna. Ibland känns det som han är extremt konservativ medans andra i laget jobbar ihjäl sig.

Så antar testen handlar mest om explosiva småtest.

Borde väl gå ta reda på vem som hade rekordet innan och vad det var för något.



Nu avskyr jag fotboll och skulle gärna basha allt som har med de att göra men det gäller ju att vara effektiv/produktiv på planen. Göra rusher som inte resulterar i något kan han inte hålla på med speciellt inte när han är en såpass stor och tung spelare. Sedan kommer det aldrig gå att göra sina avvägningar 100% rätt men bättre än att springa slut sig dom första 15 minuterna

henrikl
2017-02-09, 17:00
Enligt tidningen så är Agitator helt rätt ute. Men jag håller med om att det låter otroligt att Zlatan skulle slå något sprint- eller hopprekord. Under Juventus-tiden kunde man läsa att hans presstyrka i benen var utöver det vanliga. Något sånt hade jag gissat på att det var.

http://www.independent.co.uk/sport/football/premier-league/manchester-united-news-zlatan-ibrahimovic-breaks-old-trafford-power-records-during-medical-tests-a7115636.html

Detta låter väl i så fall väldigt troligt? Alla de spänsttester vi genomfört har i princip alltid varit: högst relativ styrka = bäst hoppförmåga.