handdator

Visa fullständig version : Skadade hälen nå jävulskt


Diomedea exulans
2016-07-02, 10:57
Det är på min bucket list att lära mig hjula. Eller, egentligen är det på min bucket list att "bli smidig", och för att jag ska känna mig smidig så finns det ett antal akrobatiska trick jag vill lära mig. Tredubbla saltomortaler och handstående enarmsarmhävningar är högt upp på listan. Hjulning är tredje lägst på listan, strax över "kullerbyttor" och "bakåtkullerbyttor", vilka jag redan har bemästrat.

Igår när jag var på stranden tänkte jag passa på att träna lite, kanske rentav sätta mitt livs första hjulning. Mamma, en erkänd hjulare, var där, och gav mig ett par tips. Ett av hennes tips var "gör det inte", men det lyssande inte jag på. Man måste ju våga lite här i livet.

Faktum är att ett av tipsen om hjulning jag har fått, från andra personer än mamma, är "det enda viktiga är att våga". Så jag svalde självbevarelsedriften, sprang några steg, satte modigt ner händerna på sanden - och det verkade fungera! Underkroppen bara flög upp!

Men sen gällde det det här med att komma ner också. Att våga räckte tydligen inte hela vägen, för mina raka ben brakade ner i marken helt okontrollerat. Jag reste mig upp, och försäkrade linkande min mor att det gick bra. Trots att jag hade ont lite överallt, men mest i rumpan och hälen.

Efter en kort stund gjorde det enbart ont i hälen. Det gjorde mest ont när jag stödde på den, men även när jag vilade. "Jag har nog brutit den jäveln", tänkte jag.

Senare på kvällen slutade det göra ont i vila, men det gjorde fortfarande när jag stödde på den. Men stödde jag på tårna klarade jag mig helt okej. Faktiskt så okej att jag vågade masa mig ner till gymmet, där jag både lyckades marklyfta och frontböja tungt. Det gällde bara att förskjuta tyngdpunkten från hälen till främre delen av foten, så gick det förvånansvärt bra. "Det finns kanske hopp ändå" tänkte jag för mig själv när jag haltade hem, och log inombords.

Sedan vaknade jag idag, och hälen är värre än igår. Det gör alltså mycket ondare att stödja på den idag än förut. Att gå på tårna gör också lite ont; mitt fotvalv har börjat ömma, men om det beror på hälskadan eller överansträngning efter att ha gått på tårna så mycket kan jag inte svara på.

Min fråga är enkel: Finns det några hälexperter därute som vet vad jag ska göra? Jag vet att om man bryter en tå så gör inte läkare någonting åt det; antar att det är samma sak med benen i hälen.

Plis hälp mi!

PureWhey
2016-07-02, 12:43
Låter exakt som min skada tidigare i år... Försökte mig på en volt från ca 30cm box, det gick sådär. Landade med ena foten som ett pladask rakt ner i marken, kunde ej gå normalt på typ 6v. Dock "bara" mjukdelar som pajat, fotdynan som svullnat upp rejält osv. För min del var det bara att vila.

E: Isseman på forumet bevittnade spektaklet :D

Donner
2016-07-02, 14:28
Jag spräckte mina fettsulor i hälarna en gång när jag hoppade från 3 meter ner på asfalt. Kan det vara något liknande som hänt? Jag gick med kryckor i 5 veckor.

1x0
2016-07-02, 15:42
Offtopic:
Hahaha detta är nästan signaturmaterial! Iaf för de som vet om din fysik, ett jävla köttberg som gör en misslyckad volt.
Försökte mig på en volt från ca 30cm box, det gick sådär.

Diomedea exulans
2016-07-02, 20:13
E: Isseman på forumet bevittnade spektaklet :D

Precis innan den här blundern gjorde jag några andra halvhjärtade hjulningsförsök, vilka bevittnades av några fnissande elvaåringar. Jag såg till att de hade försvunnit innan jag slog på stort.

Men nu har jag fått en diagnos iallafall. Mammas läkarkompis (mamma är verkligen en central gestalt i den här historien) var här och tittade. Tydligen var jag blå (jag såg det inte själv) på insidan av foten. Sedan klämde hon på lite olika ställen:
"Gör det här ont?"
"Nä."
"Det här då?"
"Nä."
"Det här då?"
"Nä."
"Det här då?"
"Nä."
"Du har fått ett blåmärke bara".

Är nästan lite besviken, men mest lättad.

Edit: Ser att någon moderator har flyttat tråden till rätt forumdel. Jag hittade inte forumdelen när jag tittade först.

Ajasoro
2016-07-03, 18:48
Blåmärken under foten är fan jävulska! Gick i glassplitter på en fest (några snubbar hade roat sig med att kasta ölglas i väggarna och jag hade tappat bort mina skor efter bastande). Var svinjobbigt att gå i två-tre dagar, sen var det kolugnt.

perverstrådjur
2016-07-04, 12:51
Sitter mig veterligen inte några muskler på calcaneus, lig. achilles fäster där samt massa ligament från foten. Men det är väl allt. Låter om du fått en fraktur i hälen. Tror inte det går att göra något åt en sådan förutom att vila. Du får köra en massa benspark/bencurl/magträning istället för mark/böj. Att gå till gymmet dagen precis efter att du skadat dig var nog inte ett så smart move. Tror inte du förlorar någon styrka om du lägger upp din spark/curlträning lite smart.

Diomedea exulans
2016-07-04, 12:56
Sitter mig veterligen inte några muskler på calcaneus, lig. achilles fäster där samt massa ligament från foten. Men det är väl allt. Låter om du fått en fraktur i hälen. Tror inte det går att göra något åt en sådan förutom att vila. Du får köra en massa benspark/bencurl/magträning istället för mark/böj. Att gå till gymmet dagen precis efter att du skadat dig var nog inte ett så smart move. Tror inte du förlorar någon styrka om du lägger upp din spark/curlträning lite smart.

Tack! Jag misstänker också en fraktur. Känns lite onödigt att gå till sjukan för det dock, då jag hört att de inte gör något åt det

perverstrådjur
2016-07-04, 13:15
Tack! Jag misstänker också en fraktur. Känns lite onödigt att gå till sjukan för det dock, då jag hört att de inte gör något åt det

Jo, svårt att gipsa hälen! Se till att vila bara, bättre att vara borta nån månad än att vara borta ett år.

Diomedea exulans
2016-07-04, 13:21
Jo, svårt att gipsa hälen! Se till att vila bara, bättre att vara borta nån månad än att vara borta ett år.

Jag fortsätter linka omkring på tårna på höger fot. Lär ju få feta vadmuskler på den foten efter detta. :naughty:

Tree Fiddy
2016-07-04, 20:46
Jo, svårt att gipsa hälen! Se till att vila bara, bättre att vara borta nån månad än att vara borta ett år.

Varför är det svårt att gipsa hälen? Det är väl samma sak som att gipsa vilken annan del som helst.

exevision
2016-07-04, 20:57
Varför är det svårt att gipsa hälen? Det är väl samma sak som att gipsa vilken annan del som helst.

+1
Min svärmor fick en fraktur på hälen och det gipsades.

TS, gå (eller åk) till vårdcentralen!

Diomedea exulans
2016-07-04, 21:39
+1
Min svärmor fick en fraktur på hälen och det gipsades.

TS, gå (eller åk) till vårdcentralen!

Får la göra det då!

Får skynda mig nu, snart har det väl läkt.

perverstrådjur
2016-07-05, 06:40
Varför är det svårt att gipsa hälen? Det är väl samma sak som att gipsa vilken annan del som helst.

Jag vet att man vid gipsning ska undvika att immobilisera leder i onödan, eftersom immobilisering snabbt (dagar/veckor) leder till drastiskt nedsatt rörlighet i leden. Svårt att se hur man ska kunna gipsa hälen utan att gipsa hela foten. Men det går säkert. Eller så är nedsatt rörlighet i fotleden helt enkelt något man får räkna med. Antog att TS tänkte söka läkarvård och inte förlitar sig helt på kollo.

Diomedea exulans
2016-07-12, 14:19
Var och röntgade den idag. Ingen skelettskada.

Gerdler
2016-07-12, 18:55
Jag tycker du ska lyssna på din mamma när hon ger dig vettiga tips som "Gör det inte". :)

Fast jag är glad att du inte är skadad och jag tycker din berättarteknik är episk.

Du brukar säga att du blir skadad typ varenda gång du tränar. Det är klart att det finns risk att det blir "inflation" i skador då så att du inte längre värdesätter att hålla dig hel, eller? Men jag tycker att om du ska prova på att hjula eller liknande fler gånger så borde du göra det i sån där sumodräkt i ett vadderat rum. Hur som helst inbillar jag mig att jag får lite förståelse för varför du skadar dig så ofta tack vare den här historien.

Sen är jag kanske överdrivet rädd för skador, men å andra sidan skadar jag mig ganska sällan.

Diomedea exulans
2016-07-12, 19:09
Jag tycker du ska lyssna på din mamma när hon ger dig vettiga tips som "Gör det inte". :)

Fast jag är glad att du inte är skadad och jag tycker din berättarteknik är episk.

Du brukar säga att du blir skadad typ varenda gång du tränar. Det är klart att det finns risk att det blir "inflation" i skador då så att du inte längre värdesätter att hålla dig hel, eller? Men jag tycker att om du ska prova på att hjula eller liknande fler gånger så borde du göra det i sån där sumodräkt i ett vadderat rum.

Sen är jag kanske överdrivet rädd för skador, men å andra sidan skadar jag mig ganska sällan.

Tack så mycket!

Jag förstår vad du menar med inflation i skador, men det är bara en halv sanning att jag fungerar så; det är nämligen så att gamla skador är jag ohälsosamt ignorant över om de förvärras, men med nya skador är jag lika nojig som om det vore första gången jag kände smärta.

Till exempel så brukar jag alltid känna mig lite stel i korsryggen efter att ha marklyft, knäböjt och militärpressat; då brukar jag sätta mig ner och vrida till ryggen så den knakar, sen tänker jag inte mer på det. Det har nästan blivit en sport av det; jag funderar "undrar hur många knakningar det ska bli när jag vrider ryggen den här gången? Jag kanske kan slå rekord!" Och det gör ont i höger axel ungefär varannan gång jag lyfter bänkpress; sedan länge tänker jag bara "YOLO" och fortsätter lyfta. Värst är knäna; som jag skrivit i en annan tråd gör det ont i knäna varje gång jag stretchar innanlåren, men där har jag degenererat till att jag kör enligt principen "om smärtan är så pass låg att det inte kräver alltför mycket självkontroll att hålla sig från att grimasera, då kör jag vidare". Jag har slutat vara orolig över att jag ibland natten efter vaknar av att knäna gör ont.

Men skador på helt nya ställen, som den här hälen, får mig fortfarande att tänka "Aaah! Neej! Jag är invalid! Jag är oren! Ingen kommer vilja gifta sig med mig nu när jag blivit av med häl-skade-oskulden! Jag kanske aldrig kan gå normalt igen!" Och i dagar efteråt: "Hjälp! Jag rörde mig precis på ett sätt som gjorde pyttelite ont i hälen! Slog jag upp hela skadan på nytt nu? Förvärrade jag den? Jesus, rädda mig!"

Jag har funderat på eventuella framtida hjulningar. Egentligen borde jag pröva det igen, för man ska ju hoppa upp på hästen när man har trillat av. Men isåfall tror jag jag ska göra det på gräsmattan iförd strumpor och gympaskor.

Och jag ska leta upp den som spred ryktet att "det enda man behöver göra för att lyckas hjula är att våga", hålla fast honom i foten och slå sönder hans häl med en hammare. Det var ju fan inte alls allt man behövde. Man behöver veta exakt hur man ska hålla benen, och innan nästa gång jag hjular ska jag läsa på om det.

Gerdler
2016-07-12, 23:57
Och jag ska leta upp den som spred ryktet att "det enda man behöver göra för att lyckas hjula är att våga", hålla fast honom i foten och slå sönder hans häl med en hammare. Det var ju fan inte alls allt man behövde. Man behöver veta exakt hur man ska hålla benen, och innan nästa gång jag hjular ska jag läsa på om det.
Ja, bra där! Det är sannerligen ett mycket dåligt råd. Det är ju typ lika dumt som att försöka ha sex första gången utan att ha sett ett par hundra/tusen porrfilmer! Det är ju ren idioti, helt enkelt. *gah!*

Teoretisk kunskap först innan man tar det till praktiken!

perverstrådjur
2016-07-16, 21:30
Var och röntgade den idag. Ingen skelettskada.

Vad var diagnosen, samt vad kunde de göra åt ditt problem och vad blev du tillsagd att göra? Om det inte är en fraktur måste det ju vara en vävnadsskada av något slag.

Diomedea exulans
2016-07-16, 21:32
Vad var diagnosen, samt vad kunde de göra åt ditt problem och vad blev du tillsagd att göra? Om det inte är en fraktur måste det ju vara en vävnadsskada av något slag.

Fick typ ingen diagnos. Först kände en läkare lite på den, och sa nåt om att den skulle få bandage så den fick stöd, att jag fick smärtstillande utskrivna, och att jag fick en remiss till röntgen. Sen åkte jag till röntgen, röntgade mig och fick höra "inga skelettskador, du kan åka hem".

Jag sket i att plocka ut mina smärtstillande (jag vill inte gå runt med minskad smärttröskel och kanske skada mig ännu mer) och det där med bandaget fattade jag inte riktigt hur läkaren tyckte att jag skulle applicera.

CoKEmaN
2016-07-18, 09:21
Skulle mycket väl kunna röra sig om hälkuddesyndrom som nämndes i typ 4-5e posten.
http://www.iklinik.se/heal-pad-syndrom-punkterad-halkudde/

Så som jag brukar försöka diagnostisera det så tryck hårt under hälen, om det är smärtan du känner igen, så prova att ta ett ordentligt tag om sidan av hälen men så långt ner mot hälen som möjligt, tänk att du ska samla upp allt som glidit ut åt sidorna.. Prova trycka på samma ställe igen, gör det mindre ont, så är det på grund av att hälkudden inte kan minska trycket.

http://rellacafa.com/wp-content/uploads/2011/08/20110811-FatPadFoot4.jpg
Kanske kan illustrera hur det kan se ut.

Diomedea exulans
2016-07-18, 11:56
Skulle mycket väl kunna röra sig om hälkuddesyndrom som nämndes i typ 4-5e posten.
http://www.iklinik.se/heal-pad-syndrom-punkterad-halkudde/

Så som jag brukar försöka diagnostisera det så tryck hårt under hälen, om det är smärtan du känner igen, så prova att ta ett ordentligt tag om sidan av hälen men så långt ner mot hälen som möjligt, tänk att du ska samla upp allt som glidit ut åt sidorna.. Prova trycka på samma ställe igen, gör det mindre ont, så är det på grund av att hälkudden inte kan minska trycket.

http://rellacafa.com/wp-content/uploads/2011/08/20110811-FatPadFoot4.jpg
Kanske kan illustrera hur det kan se ut.

Jag kunde inte trycka så hårt med fingrarna att det gjorde ont. Det krävs att jag lägger kroppsvikten på den för det.

Isseman
2016-07-18, 13:56
Låter exakt som min skada tidigare i år... Försökte mig på en volt från ca 30cm box, det gick sådär. Landade med ena foten som ett pladask rakt ner i marken, kunde ej gå normalt på typ 6v. Dock "bara" mjukdelar som pajat, fotdynan som svullnat upp rejält osv. För min del var det bara att vila.

E: Isseman på forumet bevittnade spektaklet :D

Detta var helt legendariskt :D se en 100kg Purewhey slänga en flip sådär var riktigt ballt! Att han sedan landade sådär sjukt med världens smäll var bara ännu bättre :laugh:

Bra att du blev kry igen gubben *hug*



Hoppas det löser sig för dig med!

Diomedea exulans
2016-07-18, 14:03
Tack tack! Börjar fan bli smått deppig av att inte kunna gå runt som folk. Går jag mer än typ en timme per dag så får jag ont i främre trampdynan pga överansträngning.

Diomedea exulans
2016-09-11, 18:07
Det har gått jääää**igt långsamt med läkandet av hälen, så jag snackade med en läkare igår, och vi gjorde upp den här planen:

* Jag ska äta en iprén eller motsvarande på morgonen och en innan träning.

* Jag ska köpa ett par nya löpdojor och göra all träning (ja, även knäböj och karate) i dem. Mina gamla löpdojor, som nu åldrats och därför inte duger, ska jag ha på mig när jag promenerar (de är sjukt fula, så jag kommer gå miste om en herrans massa ligg de månader jag använder dem, men det får det vara värt). Sen ska jag köpa mjuka inneskor.

Tanken är att detta ska avlasta hälstackaren så den kan läka.