handdator

Visa fullständig version : Smolov Jr för stångrodd och bänk?


Oatmealeo
2016-07-01, 18:19
Låt oss leka med tanken att en person med smått framåtroterade axlar vill testa på en runda med Smolov Jr för bänken. Personen har även lite ont i axlarna ibland, med det undvikes enkelt med rigorös träning av baksida axlar och rygg. Hen är däremot lite fundersam kring obalansen av träning för fram- och baksida som Smolov medför. För att säkerställa att baksidan får lika mycket pisk, varför inte göra det enkelt och köra stångrodd enligt Smolovschemat parallellt med bänken? Nackdelen som jag ser det kan ju vara att armbågar och underarmar inte pallar.

Antingen körs allting på samma dag eller typ;

Måndag: Bänk
Tisdag: Rodd
Onsdag: Bänk
Torsdag: Rodd
Fredag: Bänk
Lördag: Bänk + Rodd
Söndag: Rodd

Ett alternativ är ju att man byter ut rodd mot chins. Eller kanske till och med sänker volymen genom att köra "bara" tre pass Smolov bänk/rodd i veckan och på så sätt förlänger programmen med en vecka? Fast det är ju nästan likvärdigt med tre helkropppass i veckan och personen vill träna högfrekventare än så. Men dåså, vad säger ni? Är det helt jäkla tokigt?

Personen är såklart en kompis till mig..

Rahf
2016-07-01, 18:24
Chins skulle motverka meningen med den höga volymen rodd. Latissimus är en inåtroterare.

Oatmealeo
2016-07-01, 18:30
Ännu en variant, men där 6 pass Smolov körs istället för 8;

Måndag: Bänk
Tisdag: Rodd
Onsdag: Bänk
Torsdag: Rodd
Fredag: Bänk
Lördag: Rodd
Söndag: Vila alt. Ben

Schemat tillåter även att man slänger in marklyft och böj när det behagar

Oatmealeo
2016-07-01, 18:31
Chins skulle motverka meningen med den höga volymen rodd. Latissimus är en inåtroterare.

Sant, då säger vi marklyft istället.

Rahf
2016-07-01, 18:39
Återigen, står det rodd bör du köra rodd. Poängen är att man arbetar likvärdigt med horisontalpressar och horisontalroddar.

Korvryttaren
2016-07-01, 18:42
Med tanke på hans förkärlek till bänk och framåtroterande axlar skulle jag lägga in minst 2-3x mer träning på rodd. En viktig komponent om man vill hålla sig skadefri och pressa mycket vikt.

Oatmealeo
2016-07-01, 18:44
Återigen, står det rodd bör du köra rodd. Poängen är att man arbetar likvärdigt med horisontalpressar och horisontalroddar.

Du har helt rätt. Jag var nog bara otydlig. Jsg menar, som på det sista schemat jag presenterade, att man bara kör rodd men även slänger in mark. Men det är egentligen oväsentligt då, som du säger, samspelet mellan press och rodd är själva frågan.

Oatmealeo
2016-07-01, 19:30
Med tanke på hans förkärlek till bänk och framåtroterande axlar skulle jag lägga in minst 2-3x mer träning på rodd. En viktig komponent om man vill hålla sig skadefri och pressa mycket vikt.

Jaså. 2-3x mer roddar än bänk enligt Smolov, det blir mycket roddar det. Frågan är om det ens är genomförbart i praktiken sett till återhämtningen. Men jag antar att att övre rygg tål mer stryk än axlarna vid samma volym i bänk?

AntonHA
2016-07-01, 19:32
Hur mycket bör man pendlay ro jämfört med bänk?

Korvryttaren
2016-07-01, 19:55
Jaså. 2-3x mer roddar än bänk enligt Smolov, det blir mycket roddar det. Frågan är om det ens är genomförbart i praktiken sett till återhämtningen. Men jag antar att att övre rygg tål mer stryk än axlarna vid samma volym i bänk?

Har du en bra övre rygg kommer dina axlar att fungera bättre och reducera risken för skador tänk rotatorcuff och skulderblad. Min erfarenhet säger att majoriteten med problem runt axlarna har underutvecklad rygg och/kombinerat den klassiska "gorilla" hållningen.

Oatmealeo
2016-07-01, 21:07
Har du en bra övre rygg kommer dina axlar att fungera bättre och reducera risken för skador tänk rotatorcuff och skulderblad. Min erfarenhet säger att majoriteten med problem runt axlarna har underutvecklad rygg och/kombinerat den klassiska "gorilla" hållningen.

Absolut, jag är helt med dig på alla punkter. Men nu pratar vi om smått framåtroterade axlar och knappast synligt för det otränade ögat(vilket nästan är mer regeln än undantag på gymmen) - frågan är om det verkligen krävs så pass mycket som 2-3x roddar för att väga upp. Du kanske har rätt.

Jag vet att det finns massa kompetenta människor här som säkert har en aning. Ut med orden gott folk!

Oatmealeo
2016-07-05, 18:29
bump

frys
2016-07-05, 19:35
jag kör 2-3 set axel"hälsa" inför varje pass (tex facepulls, omvända flies, utåtrotationer) sen har jag även 2st ryggpass där ja kör chins och skivstångsrodd

Blir då 10set chins, 6 set rodd, 12 set "bakaxel" per vecka och jag bänkar 4x i veckan. Jag tror en bra brygga och riktigt bra teknik samt köra med stopp kan förhindra väldigt många axelproblem. Finns ju vissa på forumet som tom bänkar 4-5x så mycket som dom roddar o dom har inga problem alls

Guckenn
2016-07-05, 20:43
Jag tror en bra brygga och riktigt bra teknik samt köra med stopp kan förhindra väldigt många axelproblem. Finns ju vissa på forumet som tom bänkar 4-5x så mycket som dom roddar o dom har inga problem alls

Jag tror också att det är väldigt viktigt med tekniken i bänkpress just för axelhälsan. Jag bänkar 3-4 ggr/vecka och tränar rygg/axlar kanske någon gång per månad, men mina framåtroterade axlar har blivit bättre under de senaste månaderna. Jag tror att en av anledningarna är att jag har blivit bättre på att brygga med bröstryggen och kan dra bak axlarna mer när jag bänkar.