Logga in

Visa fullständig version : Hälsoeffekter av brygg- vs kokkaffe?

Old Nick
2016-07-01, 10:49
Jag vill minnas att jag läst att hälsoeffekterna man sett av kaffe uteslutande rör bryggkaffe. Filtrerat kaffe alltså. Inte kok. Någon som vet om detta stämmer?

Jag vill förstås gärna höra att det inte stämmer. Har nyligen fått en kaffepanna och börjat koka. Rätt utfört blir kaffet svårslaget och jag skulle gladeligen kasta ut kaffebryggen just nu.

Och det kanske jag gör. Det är ju inte så att jag kommer att dricka dåligt kaffe istället för gudomligt bara för att det skulle kunna finnas någon svag hälsofördel med det. Men jag vill ju gärna tro att det är kaffet i sig som är det positiva och inte bara tillagningsmetoden.

Brofessorn
2016-07-01, 12:28
Jag vill minnas att jag läst att hälsoeffekterna man sett av kaffe uteslutande rör bryggkaffe. Filtrerat kaffe alltså. Inte kok. Någon som vet om detta stämmer?

Jag vill förstås gärna höra att det inte stämmer. Har nyligen fått en kaffepanna och börjat koka. Rätt utfört blir kaffet svårslaget och jag skulle gladeligen kasta ut kaffebryggen just nu.

Och det kanske jag gör. Det är ju inte så att jag kommer att dricka dåligt kaffe istället för gudomligt bara för att det skulle kunna finnas någon svag hälsofördel med det. Men jag vill ju gärna tro att det är kaffet i sig som är det positiva och inte bara tillagningsmetoden.

Coffee contains a substance called cafestol that is a potent stimulator of LDL-cholesterol levels (12). Cafestol is found in the oily fraction of coffee, and when you brew coffee with a paper filter, the cafestol gets left behind in the filter. Other methods of coffee preparation, such as the boiled coffee common in Scandinavian countries, French press coffee, or Turkish coffee, are much higher in cafestol. So for people who have high cholesterol levels or who want to prevent having high cholesterol levels, it is better to choose paper filtered coffee or instant coffee, since they have much lower levels of cafestol than boiled or French press coffee. Espresso is somewhere in the middle; it has less cafestol than boiled or French press coffee, but more than paper filtered coffee.
https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/2015/02/23/ask-the-expert-coffee-and-health-2/

Kokkaffe innehåller högre nivåer av ett ämne som kan höja kolesterol-nivåerna. I övrigt skulle jag tro att det inte är någon större skillnad.

Trapz
2016-07-01, 12:52
Snabbkaffe då?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Brofessorn
2016-07-01, 12:55
Snabbkaffe är vanligt bryggkaffe som har blivit frystorkat.

Armed Dingo
2016-07-01, 13:12
Studies have shown that regular consumption of boiled coffee increases serum cholesterol by 8% in men and 10% in women. For those drinking filter coffee, the effect was only significant for women.[2]

Wikipedia, Cafestol.

8% är inte en strunt summa. Jag började dricka presskaffe för ett år sen men får sluta nu. Klarar inte kaffe längre, blir 'stressad' på något sätt.

Vad tråkigt, bryggkaffe som är så tamt. Presskaffe eller annat bryggsätt är så mycket godare.

Om man lite finurlig kan man kanske göra en hembyggd sil av ett filter som man snabbt häller kaffet igenom, men vill man vara så petig?

Old Nick
2016-07-01, 13:18
Det är väl bara att hälla genom ett vanligt filter. Finns ju lösa filterhållare med handtag. Då slipper man ju sumpen också. Inte jobbigare än att handskas med en bryggare.

Koka en panna, ställa filterhållaren på termosen och hälla över allt. Klart.

orcus
2016-07-02, 14:39
100% kaffe