handdator

Visa fullständig version : Behöver bränna fett men har brist på tid/möjlighet


Hagge17
2016-07-01, 10:32
Hej!

Så här är det. Jag är en ganska stor kille, väger lite drygt 85 pannor. Jag har sen januari förra året gått ner ca 15-20 kilo (vägde som mest drygt 103 och har nu svävat mellan 83-87 ett par månader) men har kört fast. Jag tränar i huvudsak styrketräning men har även den senaste månaden börjat träna mer kondition (a la Couch to 5k).

Jag tränar rätt mycket ändå, tränar styrka fyra dagar i veckan (vissa veckor tre dagar, men för det mesta fyra) plus att jag tränar kondition ungefär tre gånger i veckan, ibland kombinerar jag de två. Så anledningen till min haltande viktnedgång känner jag inte är själva träningen ändå (fast jag behöver lite hjälp med den också, men ska bege mig till den delen av forumet efter att jag skrivit det här), utan snarare dieten.

Ett stort problem är att jag jobbar som kock, vilket betyder att jag inte alltid kan kontrollera vad jag äter och hur ofta/när jag äter även om jag önskar att jag kunde. Det är inte alltid man har tid och möjlighet att sätta sig ner och äta, ofta får man helt enkelt lov att äta det som finns, ibland måste man komma in tidigare till jobbet eller stanna senare (ibland jobbar jag även på mina "lediga" dagar) vilket kan göra det svårt att kontrollera vad jag äter och när. Jag har även svårt att sluta småäta (pommes, små köttbitar, bär, chokladbitar osv. är tyvärr lättillgängliga i ett kök och jag har typ noll självdisciplin vilket väl också är den största anledningen till att jag är i den form jag är :D) och det känns som att det är en stor bidragande orsak.