handdator

Visa fullständig version : Behöver bränna fett men har brist på tid/möjlighet


Hagge17
2016-07-01, 10:32
Hej!

Så här är det. Jag är en ganska stor kille, väger lite drygt 85 pannor. Jag har sen januari förra året gått ner ca 15-20 kilo (vägde som mest drygt 103 och har nu svävat mellan 83-87 ett par månader) men har kört fast. Jag tränar i huvudsak styrketräning men har även den senaste månaden börjat träna mer kondition (a la Couch to 5k).

Jag tränar rätt mycket ändå, tränar styrka fyra dagar i veckan (vissa veckor tre dagar, men för det mesta fyra) plus att jag tränar kondition ungefär tre gånger i veckan, ibland kombinerar jag de två. Så anledningen till min haltande viktnedgång känner jag inte är själva träningen ändå (fast jag behöver lite hjälp med den också, men ska bege mig till den delen av forumet efter att jag skrivit det här), utan snarare dieten.

Ett stort problem är att jag jobbar som kock, vilket betyder att jag inte alltid kan kontrollera vad jag äter och hur ofta/när jag äter även om jag önskar att jag kunde. Det är inte alltid man har tid och möjlighet att sätta sig ner och äta, ofta får man helt enkelt lov att äta det som finns, ibland måste man komma in tidigare till jobbet eller stanna senare (ibland jobbar jag även på mina "lediga" dagar) vilket kan göra det svårt att kontrollera vad jag äter och när. Jag har även svårt att sluta småäta (pommes, små köttbitar, bär, chokladbitar osv. är tyvärr lättillgängliga i ett kök och jag har typ noll självdisciplin vilket väl också är den största anledningen till att jag är i den form jag är :D) och det känns som att det är en stor bidragande orsak.

Småätandet handlar väl helt enkelt mest om viljestyrka och jag jobbar på det, men vad har ni för tips i övrigt vad gäller min diet? Har tidigare kört improviserade versioner av LCHF och paleo, men av ovan nämnda skäl har det varit svårt att hålla sig helt till dieten. Så, vad bör jag tänka på? Att satsa på tre mål om dagen känns lättast och rimligast, men vad bör jag äta? Bör jag undvika kolhydrater, eller snarare dra ner på fettet? Är främst i behov av tips och riktlinjer att ha i åtanke när jag äter då jag tyvärr helt enkelt inte har möjlighet att räkna kalorier och sånt. Naturligtvis förstår jag att skräpmat i alla dess former går fetbort.

Tack på förhand!

Beemel
2016-07-01, 10:53
Om du i nuläget ligger i stort sett still så borde det bara vara att disciplinera dig själv lite runt onödigt småätande så är du hemma!

Tree Fiddy
2016-07-01, 13:20
Att inte ha tid eller möjlighet till att bränna fett är en omöjlighet eftersom det i princip endast handlar om kost. Ät inte och du bränner fett. Något du kan testa är ju att t ex äta väldigt mycket kostfiber innan jobbet så att du känner dig mätt en längre tid.

nisse1976
2016-07-01, 14:16
Eftersom småätandet verkar vara där du har mest att hämta så hade jag sett till att ha bättre saker att äta när du blir sugen, koka några ägg som du har klara och kan äta, morötter, gurka mm. Saker som du tycker är lagom gott som du generellt inte överäter av.

Sen förstår jag att det är svårt när man jobbar som kock och det finns massa annat gott att äta.

Tree Fiddy
2016-07-02, 00:50
En annan diet skulle ju kunna vara att endast äta maten som småäts.

orcus
2016-07-02, 14:28
Jag har själv jobbat som kock i många år och kan instämma att det är förbannat tufft i perioder.

Men gäller bara att vara bestämd och ta med sig förberedda "mål" att ta istället för att småäta. För mig fungerade det bra att köra t.ex. kokta ägg, proteinshakes.

Börja med att minska småätandet och se hur resultaten blir, du har även som kock möjlighet att optimera maten du äter på jobbet, till skillnad från servis/bar. Då du kan välja t.ex. kokt potatis framför pommes osv.

Skulle även kunna testa att inte äta utanför jobbet, typ PF, se till att du kommer 10min tidigare till jobbet och äter ordentligt proteinrikt mål, och även efter jobbet, så kommer det bli lättare att hantera småätandet.

Tips, testa dig fram vad som fungerar, men få bukt på småätandet :) det går, bara drygt att förändra vanor.