handdator

Visa fullständig version : Smärta i armhålan, främst vid bänkpress


Lallle
2016-06-30, 20:48
Historia: Började på sheiko nån gång i slutet av förra året, körde 3 cyklar och allt gick fint. Körde all volym bänkpress och även all volym flyes och liknande. Sen kom det en mild smärta i framsida axel varpå jag slutade. Vilade några veckor och försökte igen varpå det kändes lite bättre, började köra mer (men nu bara 1 gång i veckan och ganska låg volym) men sen uppstod en diffus/diskret (låg VAS) smärta i axillen/armhålan, ungefär bakom pectoralis majors inmynning i armhålan.

Jag vilade i 2 månader från allt som heter pull och push och körde bara assistövningar för rotatorcuffen. I dag testade jag bänk på 40 kg och lutande hantelpress på 20 kg. Detta gav smärta på samma ställe som förr, framtill i armhålan. Nu gör det ont i vila. Smärta är mycket diskret, diffus, men att det kommer igen efter 2 månaders vila vid så låga vikter är ju riktigt irriterande.

Andra övningar som triggat smärta är: armhävningar, pull-ups, bicepscurl, rodd.

Nån som har några förslag på vad det kan röra sig om? Har fått en MR-scanning (utan kontrast) som inte visade något.

Som jag ser det har jag 2 alternativ:

1) Bara köra på (undvika fear-avoidance, MR blank)

2) Skita i push/pull och bara träna mage och ben en ännu längre period :(

Förslag? Mycket tacksam för input.

Rikard Jansson
2016-06-30, 20:50
Har samma sak. Stretch av långa triceps, eller vad det nu är man stretchar vid pulloverstretch, hjälper!

Lallle
2016-06-30, 20:53
Har samma sak. Stretch av långa triceps, eller vad det nu är man stretchar vid pulloverstretch, hjälper!

Hur har du tacklat det? Ska testa stretchen.

Lallle
2016-10-05, 12:15
Update:

Har nu varit hos en (kunnig) kiropraktor och blivit rejält undersökt i axeln. Inga av de vanliga testen för diverse skulderskador har varit positiva, och röntgen samt MR har inte visat något. Det enda som har kunnat konstaterats är en hypermobilitet i mitt vänstra skulderled (också i högra men inte lika påtagligt) samt att triggerpunkter i teres major någorlunda har kunnat reproducera obehagskänslan i armhålan. Har så fått 3 serier av dry needling i teres major varvid triggerpunkterna där har twitchat som fan (hela axlen ryckt till), och där det efteråt har blivit lite bättre.

Nu tror jag dock att problemen kommer tillbaka vid för mycket av provocerande övningar (hspu och liknande) men är ändå ganska nöjd med konsultationen hos kiropraktorn.

Hyperion1
2016-10-09, 16:19
Om det är så att du har för mkt rörlighet så kan jag definitivt föreställa mig att du kommer få diverse besvär. Detta för att andra muskler kommer försöka stabilisera för den överrörliga leden.

Bara en tanke som slår mig men det kan inte vara så att du har något nedsatt eller försen aktiviering av din SA (serratus anterior) på den sidan där du har ont. Dvs. din SA är aktiveras inte helt korrekt och andra muskler får gå in och göra jobbet som din SA egentligen ska göra. Detta medför att du får diverse smärtor/stelhet/knutar/stramhet i armhålan efter du kör OH presser, HSPU etc.

Han någon fysio undersökt hur din SA fungerar och hur den uppför sig vid de rörelser som framkallar smärtan?

FilipLindstr
2016-10-09, 17:30
20/40kg är vad i relation till din styrka?

Väldigt svårt att ge såna här tips till någon annan, då det tagit mig flera år att lära mig känna efter skillnaden mellan farlig och relativt ofarligt smärta. Skillnaden är svår att sätta i ord.

Det jag kan säga är att sheiko ofta har gett mig inflammation i bröstmuskelfästen. Det kan kännas ordentligt i bänkpressen. Jag har tränat igenom det i långa perioder i sträck och det har alltid försvunnit efter ett tag när volymen gått ner. Samma har ofta skett i mina lats, jag har fått viss inflammation där pga den höga mängden marklyft och marklyftsvarianter.

Men du får ju ta det beslutet på egen risk.

Tips jag kan ge(om du väljer att köra igenom det) är att låta inflammationen styra hur tungt du kör dina flies och dips. När min är som värst kör jag hantelflyes 10reps på 10kg(och jag bänkar närmare 200kg på tävling) och gör rörelsen så stor som möjligt för att sträcka ut och prehabba mina bröstmuskler. När den börjar försvinna brukar jag öka belastningen något, men jag kör aldrig inärheten av failure, som tyngst har jag gått till 10x27.5kg vilket jag nog kan göra 20reps på ganska enkelt. Detta kommer att hjälpa din bröstmuskelrörlighet och således även din axelhälsa över tid.

Om du inte har flies i ditt program(vilket till min känning finns i nästan alla sheiko-program) så föreslår jag att du lägger till dem i slutet på varje pass.

Skrev det här inlägget helt baserat på egen erfarenhet. Det är ju möjligt att du har ett mer "riktigt" problem med axleln, men det är svårt att svara på med den informationen jag har.

Lallle
2016-10-10, 15:57
Om det är så att du har för mkt rörlighet så kan jag definitivt föreställa mig att du kommer få diverse besvär. Detta för att andra muskler kommer försöka stabilisera för den överrörliga leden.

Bara en tanke som slår mig men det kan inte vara så att du har något nedsatt eller försen aktiviering av din SA (serratus anterior) på den sidan där du har ont. Dvs. din SA är aktiveras inte helt korrekt och andra muskler får gå in och göra jobbet som din SA egentligen ska göra. Detta medför att du får diverse smärtor/stelhet/knutar/stramhet i armhålan efter du kör OH presser, HSPU etc.

Han någon fysio undersökt hur din SA fungerar och hur den uppför sig vid de rörelser som framkallar smärtan?

Fullt rimlig teori. Kiron jag var hos tittade en del på scapulär symmetri och generellt kring skulderledet hur synergistiskt det rörde sig, men inte specifikt på SA såvitt jag kunde märka. I nuläget har det dock blivit klart bättre så kommer för tillfället hålla mig till den gymnastikintriktade träningen jag gör samt diverse stabiliseringsövningar för scapula och skulderled.



20/40kg är vad i relation till din styrka?

Väldigt svårt att ge såna här tips till någon annan, då det tagit mig flera år att lära mig känna efter skillnaden mellan farlig och relativt ofarligt smärta. Skillnaden är svår att sätta i ord.

Det jag kan säga är att sheiko ofta har gett mig inflammation i bröstmuskelfästen. Det kan kännas ordentligt i bänkpressen. Jag har tränat igenom det i långa perioder i sträck och det har alltid försvunnit efter ett tag när volymen gått ner. Samma har ofta skett i mina lats, jag har fått viss inflammation där pga den höga mängden marklyft och marklyftsvarianter.

Men du får ju ta det beslutet på egen risk.

Tips jag kan ge(om du väljer att köra igenom det) är att låta inflammationen styra hur tungt du kör dina flies och dips. När min är som värst kör jag hantelflyes 10reps på 10kg(och jag bänkar närmare 200kg på tävling) och gör rörelsen så stor som möjligt för att sträcka ut och prehabba mina bröstmuskler. När den börjar försvinna brukar jag öka belastningen något, men jag kör aldrig inärheten av failure, som tyngst har jag gått till 10x27.5kg vilket jag nog kan göra 20reps på ganska enkelt. Detta kommer att hjälpa din bröstmuskelrörlighet och således även din axelhälsa över tid.

Om du inte har flies i ditt program(vilket till min känning finns i nästan alla sheiko-program) så föreslår jag att du lägger till dem i slutet på varje pass.

Skrev det här inlägget helt baserat på egen erfarenhet. Det är ju möjligt att du har ett mer "riktigt" problem med axleln, men det är svårt att svara på med den informationen jag har.

Hoppade av sheiko i början av året när problemen uppstod, och i nuläget kör jag mest gymnastikträning som sagt :)

Får klar bättring av stretch av teres major och den där stretchen där man griper tag i dörrkarmen och lutar sig framåt.

FilipLindstr
2016-10-10, 21:09
Hoppade av sheiko i början av året när problemen uppstod, och i nuläget kör jag mest gymnastikträning som sagt :)

Min idé om "dynamisk" stretching med hjälp av hantlar kvarstår.

Jag har ingen personlig erfarenhet av att statiska stretchar ska funka.

Hoppas din axel blir bra snart :)