handdator

Visa fullständig version : Blanda vassle/kasein?

Eljest
2016-06-30, 19:28
Äter allt som oftast grötfrukost vid 06:00 för att träna 07:00-09:00. Efter träningen blandar jag 1 dl vassle med 1 dl kasein. Lunch äter jag runt 13:30, alltså 4 timmar efter proteinshaken vid 09:00.

Min fråga är om det är bättre att äta gröten efter träningen istället? Och skippa frukosten. Vet inte om det kommer hämma min prestation, men är det bättre sett ur ett par optiglasögon?

Har förstått att vassle stimulerar proteinsyntesen kraftig i 1-2 h, för att sedan återgå till normalnivå (?). Att blanda kasein i vasslet, kan det ha en positiv effekt eftersom min lunch är såpass sent efter träningen?

Tränar Crossfit med blandad intensitet/styrka om det relevant i sammanhanget.

Tack på förhand. In med studier och erfarenheter plz.

King Grub
2016-06-30, 19:30
Min fråga är om det är bättre att äta gröten efter träningen istället? Och skippa frukosten.

Spelar sannolikt ingen roll. Gå efter sättet du presterar och mår bäst på.

Att blanda kasein i vasslet, kan det ha en positiv effekt eftersom min lunch är såpass sent efter träningen?

Ja, det ger en bättre proteinbalans över ett antal timmar. Om det gör skillnad sett över hela dygnet är oklart, men det är inte sämre i alla fall.

Eljest
2016-06-30, 20:18
Spelar sannolikt ingen roll. Gå efter sättet du presterar och mår bäst på.

Ja, det ger en bättre proteinbalans över ett antal timmar. Om det gör skillnad sett över hela dygnet är oklart, men det är inte sämre i alla fall.

Grub*hug*