handdator

Visa fullständig version : Gäller proteinets TEF endast vid oxidation eller även vid syntes?


swolemate
2016-06-30, 12:09
Hej! Ny på Kolozzeum. Har en fråga som forumets mer proteinbevandrade vet svaret på: när man äter mycket protein i en bolusdos så kan man ibland bli väldigt varm och jag har alltid tänkt att det har med att proteinets termiska effekt blir stor just vid oxidation och att denna känslan av värme är ett tecken på att man har fått i sig mer protein än vad kroppen kan nyttja för syntes vid en given tid. Stämmer detta? Jag tänker båda på själva känslan, att värmekänslan har med proteinets TEF, och huruvida detta är en indikator på att man har överstigit maxdosen för syntes? Eller är det i stället så att proteinets TEF är konstant oavsett om proteinet syntetiseras eller oxideras?

broman
2016-06-30, 12:23
Ungefär 25% av proteinet du äter blir energi i form av värme.
Det har dock inget att göra med hur mycket kroppen "kan" ta upp vid ett tillfälle.

Tree Fiddy
2016-06-30, 13:51
Var har du fått siffran 25% ifrån?

King Grub
2016-06-30, 14:57
Är grundläggande biokemi. Valfri lärobok, tom gymnasienivå.

1x0
2016-06-30, 16:31
Är grundläggande biokemi. Valfri lärobok, tom gymnasienivå.
Grubben. Du och Berkhan argumenterar i bodytråden om hans DTD:
http://www.body.se/forum/artiklar/presentation-och-en-artikel-kallad-den-termogena-dieten-246684

Om just protein-TEF. Gammal tråååd.

_______

Ööh. Vet inte vad jag undrar riktigt.

Något i stil med:
Kan jag äta mer kalorier, med 4g protein per kg kroppsvikt, gentemot 2g protein kg kroppsvikt? Eftersom jag blir mer 'termogen'? Att en del av kalorierna går till spillo till värme, på 4g protein per kg kroppsvikt (även 2g kg/kv, ja).

Exempel:
Jag uppar proteinintaget från 2g> 4g per kg kv, kanske jag kan öka kaloriintaget från 2600>2800? :)
Hade gärna betalat några hundra mer i månaden för kunna äta 200-400 extra kcal per dag. Lol.

Kolhydrater är också termogena? Inte lika mycket som protein? (Detta kan jag googla.)

swolemate
2016-08-18, 23:57
Ungefär 25% av proteinet du äter blir energi i form av värme.
Det har dock inget att göra med hur mycket kroppen "kan" ta upp vid ett tillfälle.

Att se hur mycket protein som oxideras är väl en proxy för hur mycket kostprotein som nyttjas i kroppens proteinsyntes under en viss tid? Eller menar du att andelen som oxideras är konstant oavsett dos?

...Eller menar du att TEF inte har med oxidation att göra för det var det som var min fråga och det kanske stämmer :)

Linjedomarn
2016-08-19, 20:10
Att se hur mycket protein som oxideras är väl en proxy för hur mycket kostprotein som nyttjas i kroppens proteinsyntes under en viss tid? Eller menar du att andelen som oxideras är konstant oavsett dos?

...Eller menar du att TEF inte har med oxidation att göra för det var det som var min fråga och det kanske stämmer :)

Termogenes är hur mycket energi som går "till spillo" för att processa födoämnet. Sen finns det fler reaktioner än syntes och oxidation, så som glukoneogenes. 25% är ett slags genomsnitt, varje liten aminosyra kommer processas på samma sätt och kommer därför inte "kosta" lika mycket.

Sverker
2016-08-20, 06:11
Att se hur mycket protein som oxideras är väl en proxy för hur mycket kostprotein som nyttjas i kroppens proteinsyntes under en viss tid? Eller menar du att andelen som oxideras är konstant oavsett dos?

...Eller menar du att TEF inte har med oxidation att göra för det var det som var min fråga och det kanske stämmer :)

Allt protein du äter förbränns. Undantaget är de 2 - 5 gram protein som du kan bygga in som nytt muskelprotein. Kroppen kan inte lagra aminosyror. Antingen byggs de in i protein eller så förbränns det.

Det som ligger och stör i bakgrunden är att du hela tiden bryter ned och bygger upp protein i din kropp, någons kring 300 - 400 gram. Varje dag.
Protein från kosten ramlar in i den "aminosyrapoolen".