handdator

Visa fullständig version : Ont i ländryggen flera år, blir inte bättre


Tvådödalampor
2016-06-30, 09:41
Sitter framför datorn minst 6h om dagen. Har successivt blivit värre och värre för varje år men jag har inte brytt mig om problemet utan bara suttit vidare. Nu har jag kommit till en gräns där jag känner att jag verkligen måste göra något åt problemet om jag inte vill ha ryggproblem när jag är 40 år.

Har känt av detta i säkert 5 år. Jag har en helt vanlig ankröv. Röven putar alltså utåt pga att jag suttit så mycket. Gör ganska ordentligt ont om jag trycker till på de nedre ryggkotorna. Värst är det egentligen kanske 5 cm till höger och vänster från ryggkotan som sitter precis ovanför ass cracket.


Det blir MYCKET bättre efter jag stretchat hip flexor.
Om jag ligger på rygg och drar upp hälarna emot rumpan så känns det jätteskönt.
Det känns ganska mycket bättre att sänka stolen fullt ner, MEN då får jag istället ont i ljumskarna.
Gym 3 ggr per vecka inkl marklyft hjälper också ganska mycket


Detta är alltså inget akut problem jag har, men jag känner att det inte blir bättre så jag måste ändra på något för att åtgärda problemet.

Jag är en kort skit på 173 cm så kanske jag borde sitta med stolen i lägsta position?

Korvryttaren
2016-06-30, 10:20
Anterior pelvic tilt.

Sätesmuskel inaktiv, baksida lår svag, korta höftböjare och obefintlig bålstyrka är en kvalificerad gissning. Dålig hållning? Framåtroterande axlar? Gam nacke? Finns mycket som kan spela in. Du bör stå så mycket du kan och undvika att sitta lågt dvs ju högre upp höften är benen desto bättre.

Marklyft är bra men gör ytterst lite för bålen i sin helhet.

Tvådödalampor
2016-06-30, 13:20
Anterior pelvic tilt.

Sätesmuskel inaktiv, baksida lår svag, korta höftböjare och obefintlig bålstyrka är en kvalificerad gissning. Dålig hållning? Framåtroterande axlar? Gam nacke? Finns mycket som kan spela in. Du bör stå så mycket du kan och undvika att sitta lågt dvs ju högre upp höften är benen desto bättre.

Marklyft är bra men gör ytterst lite för bålen i sin helhet.

Räcker det om jag gör plankan samt sit ups 3 ggr per vecka? Plus stretcha hip flexor varje dag.

Hyperion1
2016-06-30, 13:29
Nä, det tycker jag inte räcker.
Du får träna upp sätet, det gör inte plankan eller situps ifall det är så att du har försvagade sätesmuskler. Om så är fallet, dvs. att sätet är försvagat, är följanade ett par övningar som du kan pröva:

* Glute Bridge, gänra enbenta
* Crab Walk
* Calmshells
* Step Ups up på bänk (tänk aktivt på att använda och aktivera musklerna i sätet så att du inte använder lårmusklerna (som gärna åker på om du inte gör övningen med helt rak hållning))
* utfall (samma princip som ovan)
* finns säkert massa fler övningar som är bättre/sämre men ovan är några som träffar gluets musklerna väldigt väl (tycker jag)

Nu gissar vi över internet. Skulle tycka du tar ett besök till en fysio så kommer dem kunna hjälpa dig i rätt riktning...för det behöver inte vara sätet utan kan vara något annat som är dysfunktionellt. Är inte heller en fysio eller utbildad så mina ovanstående råd är helt personliga och bör inte tas som någon definitiv sanning utan snarare som vägledning.

Tvådödalampor
2016-06-30, 13:31
Nä, det tycker jag inte räcker.
Du får träna upp sätet, det gör inte plankan eller situps ifall det är så att du har försvagade sätesmuskler. Om så är fallet, dvs. att sätet är försvagat, är följanade ett par övningar som du kan pröva:

* Glute Bridge, gänra enbenta
* Crab Walk
* Calmshells
* Step Ups up på bänk (tänk aktivt på att använda och aktivera musklerna i sätet så att du inte använder lårmusklerna (som gärna åker på om du inte gör övningen med helt rak hållning))
* utfall (samma princip som ovan)
* finns säkert massa fler övningar som är bättre/sämre men ovan är några som träffar gluets musklerna väldigt väl (tycker jag)

Nu gissar vi över internet. Skulle tycka du tar ett besök till en fysio så kommer dem kunna hjälpa dig i rätt riktning...för det behöver inte vara sätet utan kan vara något annat som är dysfunktionellt. Är inte heller en fysio eller utbildad så mina ovanstående råd är helt personliga och bör inte tas som någon definitiv sanning utan snarare som vägledning.

Okej, tack. Någon fysio blir det inte.

Hyperion1
2016-06-30, 15:54
Okej, tack. Någon fysio blir det inte.

Så lite så. Får man fråga varför det inte blir det? Vill inte låta stötande utan är bara mest nyfiken.

Hoppas du får ordning på det!

Tvådödalampor
2016-06-30, 17:28
Så lite så. Får man fråga varför det inte blir det? Vill inte låta stötande utan är bara mest nyfiken.

Hoppas du får ordning på det!

Det är jobbigt och kan hända att man bara slösar tid och pengar.

Korvryttaren
2016-06-30, 19:56
Räcker det om jag gör plankan samt sit ups 3 ggr per vecka? Plus stretcha hip flexor varje dag.

Situps är skräp och gör mer skada än nytta för ländryggen. Sidoplankan, swiss ball pike, rollouts, bodysaw osv. Kika på Nick Tuminello och Stuart McGill bla.

Stretch kan du kolla upp Kelly Starrett på tuben.

Glute bridge, hip thrusts, monsters walk...men var inte ledsen för 90% har denna typ av problematik eftersom man hellre pumpar vikter och missar funktionell träning.


Går du till någon med erfarenhet så kommer han kunna titta på dig och peka ut vad du måste jobba på. Många mjölkar dock så man får komma tillbaka hundra gånger innan man får veta allt.

CoKEmaN
2016-07-01, 07:46
Går du till en sjukgymnast/fysio som är anställd av landstinget så finns det ingen anledning att mjölka, vill snarare att patienten blir bra så snabbt som möjligt eftersom det finns en omättlig efterfrågan..

Tvådödalampor
2016-07-01, 09:05
Situps är skräp och gör mer skada än nytta för ländryggen. Sidoplankan, swiss ball pike, rollouts, bodysaw osv. Kika på Nick Tuminello och Stuart McGill bla.

Stretch kan du kolla upp Kelly Starrett på tuben.

Glute bridge, hip thrusts, monsters walk...men var inte ledsen för 90% har denna typ av problematik eftersom man hellre pumpar vikter och missar funktionell träning.


Går du till någon med erfarenhet så kommer han kunna titta på dig och peka ut vad du måste jobba på. Många mjölkar dock så man får komma tillbaka hundra gånger innan man får veta allt.

Varför är situps skräp? Det har jag gjort nu och då på gymmet.

Ajemän
2016-07-01, 09:10
Prio i det här läget är antagligen att stretcha ut höftböjarna, så lägg mycket energi på det. De kortas när man sitter.
Om du jobbar vid datorn kan du stå, åtminstone ett par timmar om dagen. Det kommer göra Stor skillnad. Har du inget höj-sänkbart bord tycker jag du ska kräva det.

Sen borde du verkligen gå på hård thaimassage en gång i månaden

Korvryttaren
2016-07-01, 09:16
Varför är situps skräp? Det har jag gjort nu och då på gymmet.

Sök Stuart McGill lumbar spine så kommer du förstå. Crunches är en annan sak men den övningen gör majoriteten fel och skapar onödiga risker på just ländryggen.

Skrev vilka övningar du ska kika på för att få ordning på din bål.

Tvådödalampor
2016-07-06, 13:47
Har försökt stretcha hip flexor på morgonen och kvällen samt gjort glute bridge 3x15 en gång om dagen. Glute bridge tar faktiskt ganska så bra på precis det stället jag har "ont".

Tvådödalampor
2016-07-18, 10:47
Fan jag glömmer bort mig och flera dagar flyger förbi utan att jag gör en enda övning förutom hip flexor som jag stretchar varje dag.

Jag har fått in som rutin att stretcha hip flexor varje dag just eftersom man direkt känner hur mycket bättre det blir efter man stretchat dem.

Ni har gett mig tips och övningar, för mycket övningar. Jag blir översvämmad av dem och vet inte vilka jag ska välja.

CoKEmaN
2016-07-18, 11:06
Sånt som händer när du ber om hjälp på ett forum. Vissa kommer tycka att "det här är det viktigaste, gör det!" samtidigt som vissa andra kommer tycka samma sak om sina övningar. Detta alltid utan att ha undersökt dig.
Pallra dig iväg till en Fysioterapeut eller Sjukgymnast om du vill ha bra råd och inte kan välja bland råden du redan fått, dock är det alltid dig själv det landar på för att utföra övningarna.

mvh

Rahf
2016-07-18, 12:38
Om du inte orkar sålla och saknar kunskapen för att reda ut dina egna problem måste någon annan göra det åt dig. Gå till en sjukgymnast och kommunicera öppet och noggrant dina problem. Ge dom inte din egen internetdiagnos, utan beskriv symptomen och låt denne jobba med det. Du kommer aldrig bli bättre om du inte konkret arbetar med just dom bitarna som är svaga. Och en bra sjukgymnast kommer ta dig igenom en hel hop rörelser, kontrollera svagheter och rörlighet i omkringliggande leder och muskler, osv.

Vi har gett dig kompass och karta att följa. Sjukgymnasten måste markera krysset.

Tvådödalampor
2016-07-18, 13:05
Sånt som händer när du ber om hjälp på ett forum. Vissa kommer tycka att "det här är det viktigaste, gör det!" samtidigt som vissa andra kommer tycka samma sak om sina övningar. Detta alltid utan att ha undersökt dig.
Pallra dig iväg till en Fysioterapeut eller Sjukgymnast om du vill ha bra råd och inte kan välja bland råden du redan fått, dock är det alltid dig själv det landar på för att utföra övningarna.

mvh

Nej har jag sagt.

Tvådödalampor
2016-07-18, 13:07
Om du inte orkar sålla och saknar kunskapen för att reda ut dina egna problem måste någon annan göra det åt dig. Gå till en sjukgymnast och kommunicera öppet och noggrant dina problem. Ge dom inte din egen internetdiagnos, utan beskriv symptomen och låt denne jobba med det. Du kommer aldrig bli bättre om du inte konkret arbetar med just dom bitarna som är svaga. Och en bra sjukgymnast kommer ta dig igenom en hel hop rörelser, kontrollera svagheter och rörlighet i omkringliggande leder och muskler, osv.

Vi har gett dig kompass och karta att följa. Sjukgymnasten måste markera krysset.

Mitt problem kommer från att jag sitter för mycket. Sjukt vanligt, jag är övertygad om att hjälpen jag får över internet är tillräcklig.

Rahf
2016-07-18, 13:09
Då så. Då är vi färdiga här.

Tvådödalampor
2016-07-18, 13:32
Då så. Då är vi färdiga här.

Ja, du kanske. Hejdå i så fall.

Termy
2016-07-18, 14:33
Mitt problem kommer från att jag sitter för mycket. Sjukt vanligt, jag är övertygad om att hjälpen jag får över internet är tillräcklig.

Då är lösningen ett höj- och sänkbart skrivbord, så du slipper att sitta ned.

Tvådödalampor
2016-07-18, 14:49
Då är lösningen ett höj- och sänkbart skrivbord, så du slipper att sitta ned.

Hur klarar sig alla andra datornördar så bra som jobbar på kontor och sen även sitter framför datorn när de kommer hem?

Skulle jag införskaffa ett höj- och sänkbart skrivbord så skulle det väl sluta med att jag är för lat för att nånsin höja upp det till ståhöjd...

demode85
2016-07-18, 16:05
De utför väl inga krävande lyft.

Tvådödalampor
2016-07-18, 16:12
De utför väl inga krävande lyft.

Nej, det gör jag inte. Jag är övertygad om att detta är orsakat pga mycket stillasittande.

Termy
2016-07-18, 18:14
Hur klarar sig alla andra datornördar så bra som jobbar på kontor och sen även sitter framför datorn när de kommer hem?

Skulle jag införskaffa ett höj- och sänkbart skrivbord så skulle det väl sluta med att jag är för lat för att nånsin höja upp det till ståhöjd...

De gör de inte. Ländryggssmärta är det vanligaste besväret folk söker vård för. Sedan spelar det väl ingen roll hur det är för andra. Det är din tråd och vi tipsar om vad du kan göra. Vill du hitta på ursäkter för det ena och det andra så är det upp till dig; det är ditt liv och din rygg.

Tvådödalampor
2016-07-19, 07:27
De gör de inte. Ländryggssmärta är det vanligaste besväret folk söker vård för. Sedan spelar det väl ingen roll hur det är för andra. Det är din tråd och vi tipsar om vad du kan göra. Vill du hitta på ursäkter för det ena och det andra så är det upp till dig; det är ditt liv och din rygg.

Jag menar att det förmodligen är lättare att göra träningsövningar än att komma ihåg att man måste ställa sig upp varannan timme om man har ett höj- och sänkbart skrivbord...

CoKEmaN
2016-07-19, 09:22
15-30 minuter om dagen med övningar hjälper föga om du resterande vakna tid gör saker som är dåligt för ryggen även om det inte är tung belastning.
Jag ber om ursäkt om jag (precis som du) låtit lite hård, men jag önskar dig lycka till, om du inte blir bättre så är mitt bästa tips ändå att gå till någon som får undersöka dig.
Gör på ditt sätt först, blir du inte bättre, så prova mitt sätt.

Scratch89
2016-07-28, 13:49
Det första svaret i tråden var helt klockrent.
Troligen är det en kombination av olika orsaker. Att börja göra övningar (som oftast är för jobbiga för folk som har ont och dålig aktivering i olika muskler) utan övervakning känns rätt så oproduktivt. Risken är att man bara tar över med de muskler som redan har lätt för att aktivera sig, t.ex erector spinae och trapezius. Med rörelsekontroll övervakat av någon som vet vad den sysslar med kommer man lättare att få ordning på de svaga och dåligt aktiverade musklerna.

Det kostar 80 spänn att gå till en sjukgymnast/fysioterapeut här i VG Regionen, det skiljer inte mycket mellan de olika landstingen. Om man inte anser att det är värt 80 kr och en timma av ens tid (och ett par-tre återbesök eller så) så kanske det inte är ett så stort problem? Då får man göra som några redan tipsat om; sluta sitta så mycket.