handdator

Visa fullständig version : Existerar "metabol skada" och bör JAG vara orolig?


adam22
2016-06-29, 18:06
Hej!

Jag är 19 år gammal och gick ner 35 kg när jag var 15 år gammal. Gick från att väga 105 kg till 70 kg på cirka 1-2 år och är 184 cm lång. Nu några år senare väger jag 65 kg eftersom jag tränar mycket konditionsidrott. Springer 5-6 gånger i veckan och alternativ träning som cykel, crosstrainer och styrketräning 1-2 gånger i veckan.

Träffade en person som berättade att min ämnesomsättning nog var skadad och att jag skulle gå upp massvis i vikt OM jag slutade träna. Just nu vet jag inte hur mycket jag äter. Men vissa hävdar att min balans är 3000-3500 kalorier och nu på sommarlovet (då jag tränar 6-9 pass i veckan: 5 löp, 2 alt + 1 styrka cirka) 3500-4000.

Jag väger mig inte och har ingen koll på vikt eller liknande men blev direkt orolig. Bör jag vara det? Är min ämnesomsättning skadad? Kan nämnas att jag låg på STORT underskott när jag gick ner i vikt.

Har inga tankar att gå ner mer i vikt. Vill bara käka, träna och må bra men blev orolig när jag hörde att min ämnesomsättning kan vara skadad.

Jag äter relativt oregelbundet. Vissa dagar väldigt mycket mat men märker ingen skillnad på utseendet. Kan äta 5-10 mackor, 2-3 portioner mat, 1-2 skålar gröt, massor med glass ena dagen medan andra känner jag 0 aptit.

Är detta men av viktnedgång eller ska jag bara sluta oroa mig och äta normalt? Försöker äta vegetariskt och varierat, mycket grönsaker och fullkornsprodukter.

Kan även tillägga att jag gick upp cirka 10 kg året efter min viktnedgång, slutade träna. Dessa försvann (och mer därtill) när jag började med konditionsidrott.

Gerdler
2016-06-29, 20:13
Helt vild gissning men det har gått så lång tid nu att din kropp återhämtat sig från den deffen du gjorde. Tror det är svårt att skada kroppen permanent på det viset. Leptinet brukar ta kring 2 år på sig att stabiliseras kring en ny fettprocent. Sen är leptinet bara en liten del av ett komplext pussel, men mycket tyder på att det är just leptinet som gör att folk som bantar har en tendens att öka i vikt efter sin viktnedgång såsom du gjorde.

Leptinet deltar i att styra både hunger och metabolism.

adam22
2016-06-29, 20:22
Helt vild gissning men det har gått så lång tid nu att din kropp återhämtat sig från den deffen du gjorde. Tror det är svårt att skada kroppen permanent på det viset. Leptinet brukar ta kring 2 år på sig att stabiliseras kring en ny fettprocent. Sen är leptinet bara en liten del av ett komplext pussel, men mycket tyder på att det är just leptinet som gör att folk som bantar har en tendens att öka i vikt efter sin viktnedgång såsom du gjorde.

Leptinet deltar i att styra både hunger och metabolism.

Jag slutade träna och åt betydligt mer. Det var snarare depressivt tror jag. Kunde äta mycket de 3-4 första månaderna utan att jag gick upp. När jag sen började träna så gick jag ned direkt igen.

Vad är de bästa tipsen för att hålla sin vikt? Det borde väl inte vara några problem med att hålla min vikt nu när jag är så pass ung? Bör jag oroa mig för allt jag äter eller kan jag bara äta och hålla min vikt? Har märkt att min vikt är väldigt stabil när jag håller igång med någon form av träning och tänker lite på kosten vilket jag inte gjorde när jag gick upp efter deffen. Jag åt allt jag hade saknat och mycket av det.

adam22
2016-06-29, 20:26
Ytterligare frågor:

Om jag äter normalt kommer jag då hålla vikten? Jag tror jag ätit för lite senaste månaderna, har visst gått ner 7 kg utan att jag ens tänkt på det.. Vägde mig nyss och jämförde med sist jag vägde mig (i julas) och det är cirka 7-8 kg skillnad..

Förvånad..

Kommer min kropp återhämtas med några månader av normal ätning på kaloribalans? Ska försöka käka mer eftersom jag bevisligen legat på ett underskott.. Kanske det som är förklaringen till energibrist vid träningarna? Gillas inte, vill INTE gå ner i vikt mer..

1x0
2016-06-29, 20:33
Vad är de bästa tipsen för att hålla sin vikt?
Tjena Adam!

Här är Viktors bästa tips, som funkar för honom:
*Bra makros (tillräckligt med kalorier, högt proteinintag och rimligt fettintag)
*Grönsaker
*Matplanering
*Kaffe och vatten
*Aktiv vardag, konditionsträning & styrketräning
*Periodisk fasta
*IIFYM/inkludera cravings dagligen, måttlig mängd
*Inga förbjudna livsmedel
*Ingen ångest om du 'bryter din plan' matmässigt
*Kompensationstänk/spara kcalbuffert (måttlig, inga extremmängder) (vid t.ex bortbjudningar, för undvika stor överätning)

Ingen speciell ordning på dem. Säkert mer men skrev dem på 3 minuter.

wilhelmblomgren
2016-06-29, 20:34
Din metabolism kan ha skadats permanent, ja. Men hur mycket det rör sig om vet jag ej.
Kan av egen erfarenhet säga att mina hårda deffar har skadat min metabolism. Men äter jag normalt så behåller jag min vikt, så ingen större skada skedd.

oMEIS
2016-06-29, 20:42
Din metabolism kan ha skadats permanent, ja. Men hur mycket det rör sig om vet jag ej.
Kan av egen erfarenhet säga att mina hårda deffar har skadat min metabolism. Men äter jag normalt så behåller jag min vikt, så ingen större skada skedd.

Hur vet du att din metabolism är skadad?

adam22
2016-06-29, 20:46
Jag springer 5-6 gånger i veckan, cyklar i snitt 1-2 och styrketränar 1. Kör även crosstrainer 1 gång i veckan.

Hur mycket kalorier kan jag behöva? 2000 antar jag.

cirka 50-65 km löpning
cirka 25-50 km cykling till/från träning osv
cirka 2 lätta styrkepass, mycket lätta med kroppen
1 lite tuffare pass på crosstrainern

Allt per vecka alltså.

2500 kalorier står det average. men har ingen koll. vet bara att jag droppat 7 kg sedan julas utan att jag märktdet. bara tränat, mindre än ovan (ökar mkt nu under sommarlovet)

1x0
2016-06-29, 20:53
Jag springer 5-6 gånger i veckan, cyklar i snitt 1-2 och styrketränar 1. Kör även crosstrainer 1 gång i veckan.

Hur mycket kalorier kan jag behöva? 2000 antar jag.

springer totalt cirka 50-70 km 4-6 pass (räknar med mina fotbollsträningar här)
cyklar totalt 30-50 km 2 gånger i veckan, cirka 20-25 km/tur
crosstrainer 30-60 minuter 2 gånger i veckan max
styrketräning lätt 35 minuter 2 gånger i veckan max
19 år, 184cm och 65kg?
Just nu vet jag inte hur mycket jag äter. Men vissa hävdar att min balans är 3000-3500 kalorier och nu på sommarlovet (då jag tränar 6-9 pass i veckan: 5 löp, 2 alt + 1 styrka cirka) 3500-4000.
Det låter rimligt (3500kcal ish).
Om du verkligen vill se, om din ämnesomsättning är rubbad; prova väga maten> räkna kalorier, några veckor. Lägg dig på 3500kcal eller vad psyket pallar med, om du är rädd att gå ner/upp.
Väg kroppsvikt (morgonvikt) varje dag, räkna ut medel/median.

wilhelmblomgren
2016-06-29, 21:03
Hur vet du att din metabolism är skadad?

Kan inte äta lika mycket som innan utan att gå upp i vikt, detta trots regelbunden träning etc.

Rahf
2016-06-30, 07:51
Spontan tanke: det ska till anorektiska nivåer innan vi snackar metabol skada. Men huvudet vill väldigt gärna hitta på förklaringar som man inte skulle haft kontroll över. Hade din ämnesomsättning varit skadad skulle du inte bibehållit nuvarande vikt. Den rubbade balansen mellan hungerkänsla och energibehov hade sakta ökat kroppsvikten över tid.

Baklof
2016-06-30, 10:04
Metabolic damage är ingenting jag skulle vara rädd för.

Vid vila så behöver en kropp på 105 kilo mer kalorier för att behålla den vikten. Allt eftersom man tappar vikt så minskar kaloribehovet för att vara viktstabil.

Din kaloribalans(dvs det antal kalorier du behöver för att vara viktstabil) är något lägre nu än när du vägde som mest. Det betyder inte alls att du kommer gå upp i vikt om du slutar träna. Börjar du äta mer skitmat och sluta träna, så kommer detta däremot hända.

Tyvärr har personer som har varit överviktiga lättare att lägga på sig vikt igen eftersom de nu har ett stort antal fettceller som lättare fylls upp igen till skillnad från en som alltid varit normalviktig, där det måste ske nybildning av fettceller. Sedan har dessa personer oftast en sämre aptitreglering och gör att man lättare hamnar på överskott också.

Men så länge du fortsätter att äta bra mat och följer de råden du fått ovan, så kommer det gå utmärkt för dig. Försök också skapa en miljö som inte främjar dåliga val kostval. Dvs köp inte hem massa kakor och godis i onödan, ha regelbundna tider när du äter och fokusera på bra råvaror, mycket grönsaker och protein.

Diomedea exulans
2016-06-30, 10:48
När man snackar om "metabol skada" så brukar man mena att ens kaloribehov har sänkts. Alltså att man behöver äta mindre för att bli fet. Med andra ord det som wilhelmblomgren har.

Du har gått ner i vikt utan att ens försöka, så du verkar snarare ha motsatt "problem". Så jag skulle säga att inget du skriver tyder på att du har fått metabol skada.

adam22
2016-06-30, 18:57
När man snackar om "metabol skada" så brukar man mena att ens kaloribehov har sänkts. Alltså att man behöver äta mindre för att bli fet. Med andra ord det som wilhelmblomgren har.

Du har gått ner i vikt utan att ens försöka, så du verkar snarare ha motsatt "problem". Så jag skulle säga att inget du skriver tyder på att du har fått metabol skada.

Jag väger 64 kg och är 184 cm lång. Många kallar mig smal. Jag vet inte, jag bara äter och håller vikten just nu. Blev bara orolig när jag hörde konceptet.

Har lätt att gå ner i vikt. Gick ner massa vikt utan att jag visste om det. Men flera säger också att metabol skada är skitsnack. Så vad säger egentligen vetenskapen? Någon som har litteratur att hänvisa till? Jag håller igång med träning och de som tränar lika mycket som mig äter massvis..men jag vågar lixsom inte längre.

adam22
2016-06-30, 19:00
Metabolic damage är ingenting jag skulle vara rädd för.

Vid vila så behöver en kropp på 105 kilo mer kalorier för att behålla den vikten. Allt eftersom man tappar vikt så minskar kaloribehovet för att vara viktstabil.

Din kaloribalans(dvs det antal kalorier du behöver för att vara viktstabil) är något lägre nu än när du vägde som mest. Det betyder inte alls att du kommer gå upp i vikt om du slutar träna. Börjar du äta mer skitmat och sluta träna, så kommer detta däremot hända.

Tyvärr har personer som har varit överviktiga lättare att lägga på sig vikt igen eftersom de nu har ett stort antal fettceller som lättare fylls upp igen till skillnad från en som alltid varit normalviktig, där det måste ske nybildning av fettceller. Sedan har dessa personer oftast en sämre aptitreglering och gör att man lättare hamnar på överskott också.

Men så länge du fortsätter att äta bra mat och följer de råden du fått ovan, så kommer det gå utmärkt för dig. Försök också skapa en miljö som inte främjar dåliga val kostval. Dvs köp inte hem massa kakor och godis i onödan, ha regelbundna tider när du äter och fokusera på bra råvaror, mycket grönsaker och protein.

Kan dessa fettceller försvinna? Jag har t.ex. sprungit 15 km och cyklat 10 km idag. Det är väl så att jag bränner mindre kalorier än andra pga jag har varit överviktig? Jag vet inte så mycket om kalorier. Vet inte om jag äter 1000 eller 5000. Läste idag på gröten och där stod 627 energi per portion. Så jag äter nog rätt mycket kalorier. Brukar ta 1 dl gröt till frukost.

vanlig dag:

frukost: 1 dl gröt
träning - löpning
lunch: husman hemma
middag: husman hemma
kväll: frukt

Rahf
2016-06-30, 19:01
Du är inte metaboliskt skadad.

adam22
2016-06-30, 19:07
Du är inte metaboliskt skadad.

skönt att höra. tror jag struntar i dieter och räknande. Äter som vanligt. jag tror inte jag behöver vara orolig. sneglade på periodisk fasta men det funkar nog inte för mig.

äter på som vanligt :)

JP Morgan
2016-06-30, 19:08
För att träna så pass mycket som du gör tycker jag du verkar kunna skrämmande lite om hälsa och kost. Allt du frågar om går att hitta på detta forum med en lätt sökning för övrigt (med länk till källor dessutom).

Ingen kan svara på om du tagit skada av din deff baserat på din input. Man kan däremot spekulera. 65kg på din längd och ålder låter för övrigt inte särskilt hälsosamt.

Rahf
2016-06-30, 19:15
Lider man inte av sina vanor ser jag ingen anledning att ändra på ett beteende. Särskilt inte när ursprungsfrågan handlade om någonting som uttrycker sig i fler symptom än bara viktförändringar.

Nej, vi ska inte börja spåna vidare. Det slutar med att folk tror dom har SLE eller hypotyreos.

adam22
2016-06-30, 19:16
För att träna så pass mycket som du gör tycker jag du verkar kunna skrämmande lite om hälsa och kost. Allt du frågar om går att hitta på detta forum med en lätt sökning för övrigt (med länk till källor dessutom).

Ingen kan svara på om du tagit skada av din deff baserat på din input. Man kan däremot spekulera. 65kg på din längd och ålder låter för övrigt inte särskilt hälsosamt.

Har alltid varit en kille som ätit normalt och tränat.. Inte brytt mig om dieter, specialkost osv..

I princip hela mitt fotbollslag är som jag med undantag för 2-3 st som går på gym. Men på planen är jag bättre än dem ;)

Nej, men - kan man inte bara äta vanligt när man tränar? Måste man äta massa speciella saker? min löptränare tycker bara "ät det mamma lagar efter hunger" när jag frågade idag.

Rahf
2016-06-30, 19:18
Man kan äta normal husmanskost. Det behöver inte vara så komplicerat som många försöker få det till. Kosttillskott är överkurs och väldigt ofta pengar i sjön.

Nej, gott folk, ni behöver inte börja surra om proteinmängder, näringstiming och atomklyvande shakers. Det finns tips och funderingar, och sen finns det grunder som folk kan dra nytta av i tidig ålder.

adam22
2016-06-30, 19:20
Man kan äta normal husmanskost. Det behöver inte vara så komplicerat som många försöker få det till. Kosttillskott är överkurs och väldigt ofta pengar i sjön.

Nej, gott folk, ni behöver inte börja surra om proteinmängder, näringstiming och atomklyvande shakers. Det finns tips och funderingar, och sen finns det grunder som folk kan dra nytta av i tidig ålder.

Det enda jag kan "lida av" är att jag har massa löshud på magen. Alla andra (tom de som är MYCKET tyngre än jag) har magrutor. Men jag får leva med det :)

adam22
2016-06-30, 19:24
Man kan äta normal husmanskost. Det behöver inte vara så komplicerat som många försöker få det till. Kosttillskott är överkurs och väldigt ofta pengar i sjön.

Nej, gott folk, ni behöver inte börja surra om proteinmängder, näringstiming och atomklyvande shakers. Det finns tips och funderingar, och sen finns det grunder som folk kan dra nytta av i tidig ålder.

Kan du komma med några tips som kan göra min kost bättre? Äter nästan aldrig socker, försöker välja fullkorn i alla situationer och mamma lagar fisk 3 gånger i veckan, vegetariskt 3 gånger i veckan och kött 1 gång i veckan.

Allt det här med kvarg osv? Är det bra? Blir man snabbare eller vad är saken? Bör jag kanske väga mig ofta för att se att jag inte går ner mer eller upp?

Rahf
2016-06-30, 19:27
Nej, kvarg är ingen mirakelmat. Något raketbränsle finns inte i matväg, mer än en balanserad kost enligt tallriksmodellen.

Jag har alltså redan skrivit att du ligger på rätt spår, men ändå ojar du? Varför vill du att det ska finnas något bristande i mathållningen?

adam22
2016-06-30, 19:28
Nej, kvarg är ingen mirakelmat. Något raketbränsle finns inte i matväg, mer än en balanserad kost enligt tallriksmodellen.

Jag har alltså redan skrivit att du ligger på rätt spår, men ändå ojar du? Varför vill du att det ska finnas något bristande i mathållningen?

Du har rätt. Ursäkta. :)

wilhelmblomgren
2016-06-30, 20:26
Man kan äta normal husmanskost. Det behöver inte vara så komplicerat som många försöker få det till. Kosttillskott är överkurs och väldigt ofta pengar i sjön.

Nej, gott folk, ni behöver inte börja surra om proteinmängder, näringstiming och atomklyvande shakers. Det finns tips och funderingar, och sen finns det grunder som folk kan dra nytta av i tidig ålder.

Håller fullt med dej! Alla de klenaste snubbarna på gymmet går runt med sina "nappflaskor" och en proteinbar och snackar om att vara opti...

adam22
2016-06-30, 20:32
Håller fullt med dej! Alla de klenaste snubbarna på gymmet går runt med sina "nappflaskor" och en proteinbar och snackar om att vara opti...


Fast varför skrev någon att 65 kg på 184 cm är ohälsosamt? Är det för lite eller? Jag vet inte exakt om det är så. Ska till badhuset om 4-5 dagar, ska väga mig där och se. Är smal, visst, men mår inte dåligt av det på något sätt. Är inte så muskulös men jag vill heller inte vara det..

King Grub
2016-06-30, 20:34
Nej, det är inte en ohälsosam vikt.

adam22
2016-06-30, 20:38
Nej, det är inte en ohälsosam vikt.

Har en vän som väger 60 kg på 185 cm.. Förstår inte varför min vikt skulle vara ohälsosam..

Menas ohälsosam med att ens BMI är under/över "normalvikt"? Jag mår ju prima..

King Grub
2016-06-30, 20:43
Det är mest tjocka styrkelyftare här, och då blir allt under tresiffrigt automatiskt chockerande magert. ;)

adam22
2016-06-30, 20:45
Det är mest tjocka styrkelyftare här, och då blir allt under tresiffrigt automatiskt chockerande magert. ;)


Haha. OK :)

Jag antar att min vikt är okej då. Jag mår bra, inte varit sjuk på 1 år (förkylning) eller så. Anser du att jag bör väga mig för att veta hur mycket jag faktiskt väger? Vägde 73 i julas, sen helt plötsligt i mars 67-68 kg. Vägde mig i slutet på april och då var det 65-67 men har magrat en del sedan dess enligt flera, haha.

King Grub
2016-06-30, 20:52
Vikten i sig är inget hälsoproblem, men man skall inte magra utan att veta varför.

adam22
2016-06-30, 21:16
Vikten i sig är inget hälsoproblem, men man skall inte magra utan att veta varför.


Vet varför, men har så att säga inte aktivt gjort det. Ökat träningen, från 3-4 pass i höstas till 5-6 pass nu :)

Presterar dock bättre, känner mig starkare och är piggare.

wilhelmblomgren
2016-06-30, 21:31
Fast varför skrev någon att 65 kg på 184 cm är ohälsosamt? Är det för lite eller? Jag vet inte exakt om det är så. Ska till badhuset om 4-5 dagar, ska väga mig där och se. Är smal, visst, men mår inte dåligt av det på något sätt. Är inte så muskulös men jag vill heller inte vara det..

Det är verkligen inte ohälsosamt, men jag väger ca 10 pannor mer och tycker att jag är för smal...

adam22
2016-06-30, 21:32
Det är verkligen inte ohälsosamt, men jag väger ca 10 pannor mer och tycker att jag är för smal...

Jag tror inte BMI är ett så bra mått heller.. Man kan väga 60 kg på min längd och vara hälsosam, vilket min polare gör.

wilhelmblomgren
2016-06-30, 21:52
Jag tror inte BMI är ett så bra mått heller.. Man kan väga 60 kg på min längd och vara hälsosam, vilket min polare gör.

Bmi är för den generella människan, vilket dietister brukar uttrycka tydligt.

BobaFett
2016-07-01, 07:28
Det är verkligen inte ohälsosamt, men jag väger ca 10 pannor mer och tycker att jag är för smal...

Man ska inte jämföra sig med folk i sin omgivning om man vill ha en bra bild av vad som är "normalt" då det som anses som normalt idag är åt helvete fel när det gäller fettprocent och vikt.

På 70-talet hade du inte varit smal. Då hade du varit normal.

wilhelmblomgren
2016-07-02, 14:13
Man ska inte jämföra sig med folk i sin omgivning om man vill ha en bra bild av vad som är "normalt" då det som anses som normalt idag är åt helvete fel när det gäller fettprocent och vikt.

På 70-talet hade du inte varit smal. Då hade du varit normal.

Försöker bara få lite perspektiv på saken. Normal per definition enligt SAOL är "som bör sig vara, vanlig, genomsnittlig, ordinär." Och om man tittar på vad en genomsnittlig man väger i Sverige är det runt 80kg på sina 185cm. Om detta anses vara det optimala eller inte är subjektivt, men det är normalt!

Bulkperiod
2016-07-03, 12:11
Kan dessa fettceller försvinna? Jag har t.ex. sprungit 15 km och cyklat 10 km idag. Det är väl så att jag bränner mindre kalorier än andra pga jag har varit överviktig? Jag vet inte så mycket om kalorier. Vet inte om jag äter 1000 eller 5000. Läste idag på gröten och där stod 627 energi per portion. Så jag äter nog rätt mycket kalorier. Brukar ta 1 dl gröt till frukost.

vanlig dag:

frukost: 1 dl gröt
träning - löpning
lunch: husman hemma
middag: husman hemma
kväll: frukt


Du överskattar mängden kalorier du äter, annars hade du nog inte gått ner så pass mycket i vikt. Säger som någon annan sa, väg maten och börja räkna kalorier så att du får en aning om hur mycket du får i dig, sen väger du dig själv med jämna mellanrum för att se om du gått ner eller upp i vikt. Har du gått ner, ät mer. Har du gått upp? Bra, tror det behövs om du väger 64 kilo på 184 cm.

Edit: svarade på sista inlägget på sida 1 utan att inse att det fanns 2 sidor till med svar :smash:

Rahf
2016-07-03, 13:41
Försöker bara få lite perspektiv på saken. Normal per definition enligt SAOL är "som bör sig vara, vanlig, genomsnittlig, ordinär." Och om man tittar på vad en genomsnittlig man väger i Sverige är det runt 80kg på sina 185cm. Om detta anses vara det optimala eller inte är subjektivt, men det är normalt!

Ja, men standarden har ändrats till det fetare.

Diomedea exulans
2016-07-03, 14:21
Såg en gammal cowboyfilm häromdagen. Det var slående hur smala alla var. De manliga hjältarna var samtliga typ 1,80 och vägde 65-70 kg.

Det var förresten inte bara fett de saknade - det var inte mycket muskler på dem. Långt ifrån dagens Avengers och liknande.

Vilket väl är logiskt, de ska ju föreställa personer som rider runt på hästar hela dagarna och lever på bruna bönor med fläsk. Knappast något man får feta biceps av.

Sohlsken
2016-07-03, 19:48
Såg en gammal cowboyfilm häromdagen. Det var slående hur smala alla var. De manliga hjältarna var samtliga typ 1,80 och vägde 65-70 kg.

Det var förresten inte bara fett de saknade - det var inte mycket muskler på dem. Långt ifrån dagens Avengers och liknande.

Vilket väl är logiskt, de ska ju föreställa personer som rider runt på hästar hela dagarna och lever på bruna bönor med fläsk. Knappast något man får feta biceps av.

Som en person som bor där det finns riktiga amerikanska cowboys kan jag säga att de generellt sett är långa och taniga, men de muskler som finns är sega och starka. Bonden vi brukade hyra hus av, hans söner var cowboys, och alla som arbetar på ranchen.

Rahf
2016-07-03, 22:36
Som en person som bor där det finns riktiga amerikanska cowboys kan jag säga att de generellt sett är långa och taniga, men de muskler som finns är sega och starka. Bonden vi brukade hyra hus av, hans söner var cowboys, och alla som arbetar på ranchen.

Ja, feta cowboys skulle vara ranchägare som lagt sadeln i förrådet.