handdator

Visa fullständig version : Socker innan träning på tom mage.


SteelPulse
2016-06-29, 12:04
Hej, i perioder tycker jag det är jobbigt att ära och har dålig aptit, nästan alltid på sommaren, vilket gör att jag gärna skippar frulle, äter typ tre st wasa-knäcke till lunch och precis innan träning (runt 18-tiden) drar jag 5-6 teskedar dextropur i dricksvattnet.

Detta är inget jag gör jämt, men ganska ofta när jag tror att jag käkat för lite under dagen.

Middagen efter träning blir alltså måltiden där jag får i mig det man behöver.

Hur dåligt är detta? Väger 65kg och har aldrig haft problem med vikten, om det nu kan spela roll.

tack

StarkaUlf
2016-06-29, 12:19
Det är inga problem.

Det är även bra att du använder dig av dextropur som är glukos istället för vanligt strösocker.

1x0
2016-06-29, 12:25
1. Har du provat att skippa knäckebröden på morgonen och dextropur-drycken innan träning?

2. Är det konditionsträning eller styrketräning?

3. Hur långt efter avslutad träning äter du måltiden?

4. Äter du tillräckligt? Kalori -och makronutrientmässigt. För dina mål.

SteelPulse
2016-06-29, 17:15
1. Har du provat att skippa knäckebröden på morgonen och dextropur-drycken innan träning?

2. Är det konditionsträning eller styrketräning?

3. Hur långt efter avslutad träning äter du måltiden?

4. Äter du tillräckligt? Kalori -och makronutrientmässigt. För dina mål.

Nej i nuläget äter jag nog lite för lite. Det är styrka. Skippar jag sockret blir jag darrig. Ibland tar jag bara ett äpple, jag tänker att oavsett vad/hur jag ätit innan på dagen så ger socker en välbehövlig boost för passet.

Jag brukar äta inom en halvtimme efter passet.

Jag inser att min kosthållning inte är ultimat på något sätt, men jag strävar nästan efter att ha det så, hålla på att fundera över mat och se till att äta för att prestera till max, gör i mina ögon träningen oattraktiv och jobbig. Jag vill bara inte göra nåt (äta socker) ofta som faktiskt kan vara riktigt dåligt för kroppen, därav frågeställningen.

Tack för svaren!

Sheogorath
2016-06-29, 17:29
Har svårt att tro att druvsocker intaget på det sättet är dåligt. Däremot skulle jag föreslå att du byter ut hälften av druvsockret mot strösocker så får du en del med lite långsammare frisättning (sockret ska först brytas ner till druvsocker och fruktsocker och fruktsockret ger sedan i sig också en väldigt långsam blodsockerstegring).

1x0
2016-06-29, 17:32
Nej i nuläget äter jag nog lite för lite. Det är styrka. Skippar jag sockret blir jag darrig.
Låter konstigt? Dricker du mycket kaffe eller käkar koffeintabletter/PWO innan?

Ibland tar jag bara ett äpple, jag tänker att oavsett vad/hur jag ätit innan på dagen så ger socker en välbehövlig boost för passet.
Inte nödvändigtvis. Förmodligen för du vant dig vid den näringen/näringstimingen innan passet. Jag presterar sämre om jag äter innan styrketräning.

Jag brukar äta inom en halvtimme efter passet.
Bra!

Jag inser att min kosthållning inte är ultimat på något sätt,
Du får 90% av all näring direkt efter styrketräningen. Det kan ses som optimalt. Är prestationen bättre gentemot om du äter innan, är det också en fördel.

Jag vill bara inte äta socker som faktiskt kan vara riktigt dåligt för kroppen,
Inte om du är aktiv.
5-6 teskedar dextropur och ett äpple är knappast höga sockermängder.

Fetstilt.
Edit: Rent spontant skulle jag säga du hade kunnat käka något proteinrikt under dagen. Dina knäckebröd ger vad, 5-10g protein, PWO'n ingen protein alls.

AntonHA
2016-06-29, 17:36
Fetstilt.

Det här med att det mesta av kosten bör hamna efter ett pass. Hur blir det då med ett pass man körde dagen innan? Väntar man med kalorierna till typ kl 18-19 dagen efter så kan väl det påverkas negativt? Å andra sidan om man gjort likadant dagen innan så har man ju fått i sig mycket kalorier efter det passet också. Aja jag låter detta inlägget stå kvar så kanske du kan dela med dig av nått smart :D

SteelPulse
2016-06-29, 17:39
@ 1X0
Nä, dricker ingen PWO. En del kaffe, ja, men oftast inte efter lunch.

Tack för svar, jag är nöjd om jag inte har en vana som är direkt osund.