handdator

Visa fullständig version : Skillnader i vikt på viktkakor och stänger


AntonHA
2016-06-28, 16:33
Jag och en kollega har gymmat på jobbgymmet ett tag nu. Båda är överens om att alla lyft ärungefär 5-7.5kg tyngre än på andra gym. Stången har vanlig diameter men känns lite tyngre. Kakorna är metall rakt igenom, inga handtag. Hur mkt kan kakor etc diffa över det som står på dem?

Määng
2016-06-28, 18:01
Jag och en kollega har gymmat på jobbgymmet ett tag nu. Båda är överens om att alla lyft ärungefär 5-7.5kg tyngre än på andra gym. Stången har vanlig diameter men känns lite tyngre. Kakorna är metall rakt igenom, inga handtag. Hur mkt kan kakor etc diffa över det som står på dem?

Ett skitgym jag tränat på hade vikter som diffade upp till 1.8 kilo och stänger som vägde 21.8 kilo.

Noclip
2016-06-28, 18:21
7Ovx5HrM-v0

exevision
2016-06-28, 18:37
Sen kan det vara andra saker som gör att det känns lättare eller tyngre. Exempelvis bänkens dimensioner, stångens diameter, placeringen av "ringarna" på stången, hur styv stången är.

DJJOHANSSON
2016-06-28, 19:07
Som exevision sa.. Det finns så sjukt mycket som spelar in

En SL-stång känns tyngre än en OL stång tack vare styvheten
Ringarna kan vara längre ut på vissa stänger
Desto mjukare underlaget är desto 'svagare' blir man
Bredd på ryggstödet
Dåliga hjullager i stången så vikterna snurrar inte

Jag har aldrig vart med om att en stång väger mer än 20kg, Har två stycken OL stänger som väger 18kg.

Järn 'metall' vikter är de billigaste vikterna och således är tillverknings-processen. Det är knappast någon eleiko-standard på kalibreringen av vikterna.

Starke75an
2016-06-28, 19:34
Ta med en vanlig badrumsvåg och väg de på. Enklast är är att väga sig själv med och utan stång i händerna.

AntonHA
2016-06-29, 05:05
Som exevision sa.. Det finns så sjukt mycket som spelar in

En SL-stång känns tyngre än en OL stång tack vare styvheten
Ringarna kan vara längre ut på vissa stänger
Desto mjukare underlaget är desto 'svagare' blir man
Bredd på ryggstödet
Dåliga hjullager i stången så vikterna snurrar inte

Jag har aldrig vart med om att en stång väger mer än 20kg, Har två stycken OL stänger som väger 18kg.

Järn 'metall' vikter är de billigaste vikterna och således är tillverknings-processen. Det är knappast någon eleiko-standard på kalibreringen av vikterna.

Finns både SL och OL stänger på vanliga gymmet, känner ingen skillnad. Men denna stången är tyngre. Vanligtvis brukar jag slänga upp 20kgs kakorna med en arm men dessa känns jättetunga. Hursomhelst blev det ett bänk PB idag :) frågan är bara med hur mycket :p

J.V
2016-06-29, 05:24
Gympersonalen borde val kunna assistera med det? Om inte annat ta fram en vag sa att du kan kolla. Variationerna kan ju vara allt fran ett par kilon till bara inbillning.

AntonHA
2016-06-29, 05:32
Gympersonalen borde val kunna assistera med det? Om inte annat ta fram en vag sa att du kan kolla. Variationerna kan ju vara allt fran ett par kilon till bara inbillning.

Det är ett gym inne på jobbet, ingen personal här inte :) det är en hardcorehåla.

Det må vara samma vikt (vilket jag tvivlar på), men det är garanterat tyngre

Arne Persson
2016-06-29, 06:23
Billiga skitvikter och stänger (oftast från Kina) kan i princip väga upptill ± flera kilo fel och vad gäller vad gäller dessa stängernas tålighet så är den ibland långt under angiven siffra. Vill man vara säker på att få korrekta vikter så är det dyra kalibrerade som gäller. Detsamma gäller även stänger (som bör vara tävlingsgodkända) eller vara av välkända märken som har pålitliga prestanda- och viktangivelser.

exevision
2016-06-29, 10:13
Jag vägde vikterna på ett gym. Vikter från gymleco. 15kg plattorna diffade ett helt kilo mellan varandra. Märktes tydligt i militärpress.

Sheogorath
2016-06-29, 10:19
Jag vägde vikterna på ett gym. Vikter från gymleco. 15kg plattorna diffade ett helt kilo mellan varandra. Märktes tydligt i militärpress.

:(

Old Nick
2016-06-29, 11:21
Jag provvägde alla vikter på företagsgymmet. Jordanvikterna från Gymkompaniet vägde:

15,2
15,2
15,3
15,3
19,7
20,0
20,0
20,0

De gamla gummiklädda casallvikterna var lika felaktiga. Minns inte exakta vikterna där, men de varierade ungefär lika mycket. Plus-minus 0,3 ungefär. Jag märkte upp dem lite diskret så jag skall veta vilka som är vilka. Man känner definitivt om man lastat på en korrekt 20-vikt på ena sidan och den som väger 19,7 på andra.

Småvikterna från 1,25-10 kg var rätt exakta allihop. Max 0,1 ifrån på 5 och 10 kg och precis rätt på 0,125 och 0,25 kg

Old Nick
2016-06-29, 11:24
En SL-stång känns tyngre än en OL stång tack vare styvheten

I marklyft upplever jag att det är så. Det blir lättare med lite svikt i stången. Men i böj, samt militär- och bänkpress känns det lättare och stabilare med SL-stången. Speciellt i böj.

ARMSTARK
2016-06-29, 11:45
Jag provvägde alla vikter på företagsgymmet. Jordanvikterna från Gymkompaniet vägde:

15,2
15,2
15,3
15,3
19,7
20,0
20,0
20,0

De gamla gummiklädda casallvikterna var lika felaktiga. Minns inte exakta vikterna där, men de varierade ungefär lika mycket. Plus-minus 0,3 ungefär. Jag märkte upp dem lite diskret så jag skall veta vilka som är vilka. Man känner definitivt om man lastat på en korrekt 20-vikt på ena sidan och den som väger 19,7 på andra.

Småvikterna från 1,25-10 kg var rätt exakta allihop. Max 0,1 ifrån på 5 och 10 kg och precis rätt på 0,125 och 0,25 kg

Shit, skiljer det sig så mycket alltså? Då kanske man ska ändra uppfattning om "dagsformen gör stor skillnad" då man kanske har flera kilo mer eller mindre vikt på stången, och i värsta fall bara på ena sidan. cofffee

AntonHA
2016-06-29, 16:56
haha det kan förklara varför jag var jättesned när jag maxade i bänk på jobbgymmet igår när jag normalt inte alls är det

ViktorC
2016-06-29, 18:27
Jag vägde vikterna på ett gym. Vikter från gymleco. 15kg plattorna diffade ett helt kilo mellan varandra. Märktes tydligt i militärpress.

Gymmet jag tränar på köpte in nya vikter för ett par år sedan, också Gymleco. Började fundera när jag körde bänk på "80" kg och tyckte det kändes så jävla skumt. Vägde alla 4 och på ena sidan vägde båda närmare 14 kg och andra sidan var båda över 15 kg. Totalt var det ju runt 80 kg men diffade 2 kg mellan sidorna *gah!*