handdator

Visa fullständig version : Mest failproof träningssätt/program (bulk)? Återhämtning, stress -och sömnproblematik


1x0
2016-06-26, 14:47
Skulle behöva ett program som är väldigt lätt att återhämta sig ifrån och ej så påfrestande för CNS.
Har tidigare kört styrkeinriktade 3 dagar per vecka program.
Eftersom nästan hälften av mina styrketräningspass är misslyckade. Kass sömn, massa stress, ångest och orostankar> sämst återhämtning.
Bidrar ofta till att jag ska göra en 5a på en viss vikt men bara klarar 2 svajiga reps. Blir en ond cirkel av det och står bara still i utvecklingen. Hela idén med styrkeinriktade program är ju progression.

Funderar därav om jag kanske borde köra mer bodybuildinginriktat. Högreps massa isolationsövningar med fokus på kontakt.
10-20 reps till fail är ju knappast lika påfrestande för CNS som tunga marklyft till fail.


Min bulk i vintras blev misslyckad. Gick upp ~6kg på 6 månader, nöjd med viktuppgångstakten men obefintliga styrkeökningar.
Har tills nu deffat ner mig till ungefär samma startvikt (lite lägre) och ska göra ett nytt försök.
Har noja hur jag ska lägga upp styrketräningen.


::::::::::::::::::::::::::::

(Funderar om jag borde köra någon typ av split, bodybuildinginriktat istället för styrkeinriktat. Där det blir mer högreps med fokus på kontakt så jag iaf får muskeltillväxten (?).
Alltså halvdant träna ett styrkeinriktat 3 dagar i veckan program känns riktigt dåligt för utvecklingen. Ett recept för att verkligen stå still.
Om man kör mer bodybuildinginriktat känns det som dåliga träningsperioder ger bättre utveckling (muskeltillväxt) än mitt just nu failade styrkeinriktade träningssätt gör.)


Någon som har åsikter och tips hur jag kan träna?

Lutar åt att köra push-pull-legs. Har följt Proxy's variant av PPL och gillar det skarpt!

Funderar även om det är värt att anlita en coach. Jag är en riktig programhoppare. Även ha någon typ av plan med lätt träning när jag har mina värsta perioder med sömnen därav får kass återhämtning. Värt?

Är också sugen på att prova äta en jävla massa kolhydrater. Lite protein och fett. 1g protein kg kv, <0.5g fett kg kv och resten kolhydrater. Varför? - Se om det kan ge bättre återhämtning. Värt?

Ska också börja lägga in deloads (ingen aning hur ofta).

PureWhey
2016-06-26, 14:55
P/P/L med styrkeprogram som du kan hantera i de 3 stora och köra mer volym på assistansövningarna?

1x0
2016-06-26, 15:11
P/P/L med styrkeprogram som du kan hantera i de 3 stora och köra mer volym på assistansövningarna?
Bra idé. Det är ungefär så jag tänkte mig när jag nämner push-pull-legs.

Alltså bänk som basövning/fokus på push.
Mark på pull.
Böj på legs.
(Så är väl alla PPL program upplagda dock.)

Sedan köra assistansen utefter Proxy's PPL:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197272
(Du/ni är nog bekanta med hans program.)

Han nämner att man kan tweaka första-övningen (huvudövning/basövning) och köra lättare, men mer explosivt. Vissa pass.

Antar att det är det jag behöver göra/anpassa så jag inte går in i väggen. :P

Några varianter av det som känns attraherande:

1. Vartannat pass explosivt och lätt (3x3-5 70% 1RM eller nåt), vartannat efter programmet.

2. Martin Berkhans RPT upplägg; 1x3-5 (ett topset) till fail, sedan sänka med 10% och göra ett set till fast +1 reps mer än topset. Sedan klart. Det är inte lika mycket volym som Proxy's variant (det är 3 set RPT till fail, i bänk iaf).


Nu blev jag taggad på Proxys PPL och försöka anpassa första-övningen (basövningen) för min smärtgräns, uthållighet, hanterbar-CNS. Fast om 2 veckor är jag väl sugen på att köra stronglifts5x5 lol. Programhoppare. :x

PureWhey
2016-06-26, 15:53
Jag kör alltid så, dvs "riktiga" program för huvudlyften och DUP för rest.


Skickat från min iPhone med Tapatalk