handdator

Visa fullständig version : Dåligt att träna på natten?


AntonHA
2016-06-25, 13:57
Jag blev för första gången medveten om den cirkadiska dygnsrytmen då jag frågade om råd gällande kost då man jobbar kväll+natt. Nu har jag en fråga om träning också. Det har visat sig att det finns ett gym på jobbet där man kan utföra en hel del rörelser. Att få in gympass där skulle underlätta en hel del. Tiden jag har att träna är 45 min då jag tar rast. Vanligen från 00.00-00.45. Är det med hänsyn på den cirkadiska dygnsrytmen dåligt att träna på natten? Det borde väl vara bättre än att inte träna alls? Tränar jag inte då så har jag 4 dagar i veckan då jag inte kommer hinna träna. Är ca 2 månader jag kommer jobba så

Har provat att träna där en natt, då var jag mycket svagare än vanligt vilket kanske inte är så konstigt.

EDIT: Skulle även behöva tips på vad man kan köra för pass på typ 30-35 min? Kör jag PPL så kan jag köra typ bänk militärpress tricepsextensioner en dag t.ex.

skattefusk
2016-06-25, 14:10
Nej, det är inte "dåligt". (Dåligt för vad?)

AntonHA
2016-06-25, 14:11
Nej, det är inte "dåligt". (Dåligt för vad?)

Tänker om det är sämre än att inte träna alls, dvs att jag bara slösar min tid om jag tränar då

skattefusk
2016-06-25, 14:27
Tänker om det är sämre än att inte träna alls, dvs att jag bara slösar min tid om jag tränar då

Sämre för vad då? Att du kommer bli trött och jobba sämre?

AntonHA
2016-06-25, 14:31
Sämre för vad då? Att du kommer bli trött och jobba sämre?

Muskelbyggnad/bevaring vid långsam viktnedgång

svenbanan
2016-06-25, 15:33
Din fråga är luddigt formulerad.

Du kommer såklart kunna bygga muskler av att träna nattetid.

Du kommer kanske (jag har ingen aning) bygga muskler mindre effektivt än om du tränade dagtid.

Att du skulle automatiskt skada dig eller få nån typ av hälsoproblem av att träna nattetid låter inte särskilt troligt.

AntonHA
2016-06-25, 15:43
Din fråga är luddigt formulerad.

Du kommer såklart kunna bygga muskler av att träna nattetid.

Du kommer kanske (jag har ingen aning) bygga muskler mindre effektivt än om du tränade dagtid.

Att du skulle automatiskt skada dig eller få nån typ av hälsoproblem av att träna nattetid låter inte särskilt troligt.

Gott, var en polare som gjorde mig nojjig med lite broscience. Lät inte logiskt men jag tänkte bli säker här ändå :)

Tack för svar

exevision
2016-06-25, 18:32
Vad har du tänkt äta efteråt?

King Grub
2016-06-25, 18:33
Skall du ändå vara uppe är det positivt med fysisk aktivitet.

AntonHA
2016-06-25, 19:08
Vad har du tänkt äta efteråt?

För att förhindra fettinlagring antar jag att någon typ av proteinshake skulle vara bäst?

Äter sedan ett stort mål typ 6h senare innan jag lägger mig

vicarious
2016-06-25, 21:24
För att förhindra fettinlagring antar jag att någon typ av proteinshake skulle vara bäst?

Äter sedan ett stort mål typ 6h senare innan jag lägger mig

Det låter vettigt, gör en blandshake med vassle + kasein så står du dig tills du får i dig mat.

AntonHA
2016-06-26, 18:28
Det låter vettigt, gör en blandshake med vassle + kasein så står du dig tills du får i dig mat.

Vad är kasein? Ger det bättre effekt att tillsätta det än att bara köra vassle?

vicarious
2016-06-26, 19:31
Vad är kasein? Ger det bättre effekt att tillsätta det än att bara köra vassle?

Ett mjölkprotein. Bättre att blanda om det går flera timmar tills du får i dig något mer.

King Grub
2016-06-26, 19:35
Vassle och kasein är dom två mjölkproteinerna. Vassle stimulerar muskeluppbyggnaden kraftigt, men kortvarigt, och redan efter ett par timmar är den nere på basnivåer igen. Kasein tas upp långtsamt och ökar inte muskeluppbyggnaden så mycket, men minskar nedbrytningen under längre tid i stället. En kombination av vassle och kasein ger bättre proteinbalans (uppbyggnad minus nedbrytning) än det ena eller det andra.

Alkro
2016-06-26, 19:42
Vassle och kasein är dom två mjölkproteinerna. Vassle stimulerar muskeluppbyggnaden kraftigt, men kortvarigt, och redan efter ett par timmar är den nere på basnivåer igen. Kasein tas upp långtsamt och ökar inte muskeluppbyggnaden så mycket, men minskar nedbrytningen under längre tid i stället. En kombination av vassle och kasein ger bättre proteinbalans (uppbyggnad minus nedbrytning) än det ena eller det andra.

Kombinationen vassle+mjölk borde väl fungera relativt bra om man vill ha både en akut effekt och hindra nedbrytandet?

Anders The Peak
2016-06-26, 19:42
Jag blev för första gången medveten om den cirkadiska dygnsrytmen då jag frågade om råd gällande kost då man jobbar kväll+natt. Nu har jag en fråga om träning också. Det har visat sig att det finns ett gym på jobbet där man kan utföra en hel del rörelser. Att få in gympass där skulle underlätta en hel del. Tiden jag har att träna är 45 min då jag tar rast. Vanligen från 00.00-00.45. Är det med hänsyn på den cirkadiska dygnsrytmen dåligt att träna på natten? Det borde väl vara bättre än att inte träna alls? Tränar jag inte då så har jag 4 dagar i veckan då jag inte kommer hinna träna. Är ca 2 månader jag kommer jobba så

Har provat att träna där en natt, då var jag mycket svagare än vanligt vilket kanske inte är så konstigt.

EDIT: Skulle även behöva tips på vad man kan köra för pass på typ 30-35 min? Kör jag PPL så kan jag köra typ bänk militärpress tricepsextensioner en dag t.ex.

Tidpunkten du nämner är helt ok. Senare på natten mellan 03.00-05.00 brukar kroppsklockan ha slagit om till djupsömn för de flesta som har en dygnsrytm därför är kroppen inte i sin bästa form då för ett träningspass.