handdator

Visa fullständig version : Vad käkar ni på en REFEED?


komigen
2016-06-25, 09:38
*Deffar* - Dags för REFEED igen!
Lite fett, mindre protein och jäkla massa CARBS!

Vad brukar ni äta för något på era Refeed-Dagar?
Några tips och trix?

:)

Gerdler
2016-06-25, 11:36
Har två billiga(50kr respektive 75kr) bufférestauranger som jag alternerar lite, då blir det allt möjligt, försöker hålla ned på fettet men det blir en hel del ändå tror jag. Mycket protein från kött och baljväxter och ris mestadels för kolhydrater. 200-250 g kolhydrater, 100-140g protein, 50-80g fett skulle jag gissa.

När jag käkar hemma blir det pasta för hela slanten, fullkorns spaghetti smakar bra och är snabbt att äta. Oftast kör jag kyckinfile och nån tomatsås till. Ganska fettsnålt. 200g (torr) pasta var 3:e-4:e timme eller så sen är man refeedad efter ett halvt dygn. :)

Opti? nä. Men sen kör jag inte så mycket refeeds längre ändå.

Paulus
2016-06-25, 11:46
Sist gjorde jag som gröt hemma, några hundra gram ris och några hundra gram havre som jag rör ned när det nästan är färdigt. Mycket kanel och lite annat som jag tycker är gott åker i! Det går snabbt, billigt och fungerar bra morgon och innan träning! Efter träning brukar jag ha kolhydrater i shaken med energidryck till, sen blir det buffé och väl hemma en vanlig middag med fokus på potatis/ris/pasta. Det är iaf grunden som jag hade under förra refeeden.

arogen
2016-06-25, 12:46
Skulle jag bara vilja ha mest kolhydrater skulle jag antingen köra massa risgrynsgröt med musli och annat, eller lättglass med tillbehör. Havregrynsgröt älskar jag, men blir kanske lite mastigt om du ska köra det på refeed? :D

Beemel
2016-06-25, 13:17
Samma som vanligt fast mer.

1x0
2016-06-25, 19:37
Maränger, kolasås, sötpotatis, tårtbotten, chokladpudding på lättmjölk, lättglass, kräm, skumgodis, frukt, bär, bröd, blåbärsfläta (finns en fettsnål, "Hatting" heter den: http://hattingbrod.se/bilder/blabarvaniljflata-v2.png), fluff, sylt, skånska pepparkakor, torkad frukt, müsli, flingor, vaniljsås, pannkakor, cheesecake,
Pannkakor på lättmjölk och äggvita.
Potatis, pasta, ris.
Lättglass.
Riskakor.
Mannagrynspudding.

Favoriten är hemmagjord risgrynsgröt (på lättmjölk) med vaniljarom, vaniljsocker och sötningsströ (ev. vaniljproteinpulver). Ihop med en tårtbotten (320g) och ett paket lättglass. Sedan slänga på lite annat gott från quote.

Är en riktig sötslisk. Äter jag savory-mat blir det bakpotatis/rostad potatis i ugn med magert kött, massa bröd och ketchup. xP +Grönsaker. En limpa ljust skivat bröd med mager ost och skinka, varma mackor. Funkar också.

Xead
2016-06-25, 20:02
Vitt bröd + en tub Kavlis lättost :D.

AntonHA
2016-06-25, 20:08
Hur hård skulle ni säga att man behöver vara för att behöva en refeed?

1x0
2016-06-25, 22:41
Hur hård skulle ni säga att man behöver vara för att behöva en refeed?
Beror nog på genetik också?

(Jag är ex tjockis. Gillar att skylla på tjockisgener.)

När jag gick under 90kg för någon månad sedan tog det tvärstopp. Sänkte kalorierna med 200 per vecka och nu är jag nere på patetisk nivå för min aktivitet och storlek. Har gjort någon typ av reverse diet, fast omvänt (lol)! Min ämnesomsättning känns totalt harvad.
(Tror jag har ganska adaptiv metabolism dock, bulkar rätt högt och deffar lågt på kcal. Med samma TDEE.)

Har börjat refeeda rejält senaste veckorna; överätit med ca 2000kcal dessa dagar och ~1200g kolhydrater (max 1g protein kg kv och <0.5g fett kg kv). Var tredje dag refeed sedan två deffdagar på kuklite kcal. Ploppat upp ådror på magen denna veckan. Känns som det börjar hända något igen. Dock mår jag skit haha. Min kropp vill vara tjöck!

wilhelmblomgren
2016-06-26, 01:12
Brukar göra riktigt feta hamburgare, eller grilla en rejäl köttbit med bea och pompa <3

oMEIS
2016-06-27, 13:04
Nu har jag extremt sællan refeeds då jag har svårt att hålla tillbaka om mycket mat finns tillgængligt, lol.

Men om jag nu ska ha en refeed, då har jag en ordentlig sådan. Jag æter det jag vill æta, i vilka mængder jag vill. Allt från varmkorv till caseinpudding.

Paulus
2016-06-27, 13:23
Beror nog på genetik också?

(Jag är ex tjockis. Gillar att skylla på tjockisgener.)

När jag gick under 90kg för någon månad sedan tog det tvärstopp. Sänkte kalorierna med 200 per vecka och nu är jag nere på patetisk nivå för min aktivitet och storlek. Har gjort någon typ av reverse diet, fast omvänt (lol)! Min ämnesomsättning känns totalt harvad.
(Tror jag har ganska adaptiv metabolism dock, bulkar rätt högt och deffar lågt på kcal. Med samma TDEE.)

Har börjat refeeda rejält senaste veckorna; överätit med ca 2000kcal dessa dagar och ~1200g kolhydrater (max 1g protein kg kv och <0.5g fett kg kv). Var tredje dag refeed sedan två deffdagar på kuklite kcal. Ploppat upp ådror på magen denna veckan. Känns som det börjar hända något igen. Dock mår jag skit haha. Min kropp vill vara tjöck!
Blir bättre med tiden tror jag. För min del var det jättesvårt i början, men ett år efter jag började gå ned från 130kg går jag inte alls upp så enkelt. Jag kan unna mig väldigt brutala dirty refeeds och min kropp klarar högra kalorier än när jag just hade gått ned. Fast går fort upp fett om jag börjar bulka som förr. Jag tror det blir bättre ju längre jag håller mig på lågt kroppsfett. Men visst, det är väldigt individuellt.

1x0
2016-06-27, 14:15
Nu har jag extremt sællan refeeds då jag har svårt att hålla tillbaka om mycket mat finns tillgængligt, lol.

Men om jag nu ska ha en refeed, då har jag en ordentlig sådan. Jag æter det jag vill æta, i vilka mængder jag vill. Allt från varmkorv till caseinpudding.
Det du beskriver är verkligen ingen refeed. Det är en ätardag. Eventuellt hetsätardag/hetsätning, snarare.

Refeed är en kontrollerad påfyllning. Kontrollerad i form av makros och kalorier. Överäter kolhydrater för boosta hormoner (leptin osv). Också för att åstadkomma en swoosh-effekt i viktnedgång/fettnedgång, när man stagnerat för kroppen blir bekväm.

Ge energi (fylla på glykogen) när man är tömd också.

Hålla fett under 0.5g kg kv, protein 1-2g kg kv och resten kolhydrater för träffa kalorimålet. Antar det är individuellt hur högt man vill/behöver gå. 500-1000kcal över kaloribalans känns rätt rimligt. Över 2000kcal över energibalans känns overkill (imo).

Rekommendationen är styrketräning på refeed-dagen, mestadels av kolhydraterna efteråt. Högreps för tömma glykogen. Konditionsträning kan säkert fylla en bra funktion på refeed-dagen också.

Är man aktiv under dagen kan man ju bygga upp en rejäl buffert, räkna in förbrukningen på gymmet och kardio. Då blir det ganska hög mängd kcal för ett rimligt överskott. (Kompensationstänk.)
Blir bättre med tiden tror jag. För min del var det jättesvårt i början, men ett år efter jag började gå ned från 130kg går jag inte alls upp så enkelt. Jag kan unna mig väldigt brutala dirty refeeds och min kropp klarar högra kalorier än när jag just hade gått ned. Fast går fort upp fett om jag börjar bulka som förr. Jag tror det blir bättre ju längre jag håller mig på lågt kroppsfett. Men visst, det är väldigt individuellt.
Jag vågar faktiskt inte prova rejäla refeeds. Jag tror på det du köper dock, att din kropp klarar hantera en överätning på upp emot 10-tusen kcal, utan lagra det som kroppsfett (i den form, av kalori-in-ut, gäller).

Alltså de som gör sina extrema ätarvideos, överäter 10-20 tusen kcal. Vore intressant att höra hur deras kroppar hanterar överätningen. Om de verkligen måste deffa bort överskottet veckorna efter. Sen lär de flesta spy efteråt men det erkänner de inte.

Kaalle
2016-06-27, 15:14
Beror nog på genetik också?

(Jag är ex tjockis. Gillar att skylla på tjockisgener.)

När jag gick under 90kg för någon månad sedan tog det tvärstopp. Sänkte kalorierna med 200 per vecka och nu är jag nere på patetisk nivå för min aktivitet och storlek. Har gjort någon typ av reverse diet, fast omvänt (lol)! Min ämnesomsättning känns totalt harvad.
(Tror jag har ganska adaptiv metabolism dock, bulkar rätt högt och deffar lågt på kcal. Med samma TDEE.)

Har börjat refeeda rejält senaste veckorna; överätit med ca 2000kcal dessa dagar och ~1200g kolhydrater (max 1g protein kg kv och <0.5g fett kg kv). Var tredje dag refeed sedan två deffdagar på kuklite kcal. Ploppat upp ådror på magen denna veckan. Känns som det börjar hända något igen. Dock mår jag skit haha. Min kropp vill vara tjöck!

Angående frekvensen på dina refeeds så är jag nyfiken på vad resultat blir av två dagars stort underskott och en dags kontrollerad refeed med lågt fett som på pappret typ nollar de två dagarnas underskott. Jag vill att det ska bli enbart glykogen av refeed dagen och att fettförlusten står sig, sen om det verkligen fungerar så låter jag någon kunnig svara på. Personligen kör jag refeed var 4:e eller 5:e dag men ska jag vara helt ärlig så är det mest på grund av hunger inte återhämtning, äter cleant dock.

oMEIS
2016-06-27, 15:43
Det du beskriver är verkligen ingen refeed. Det är en ätardag. Eventuellt hetsätardag/hetsätning, snarare.

Refeed är en kontrollerad påfyllning. Kontrollerad i form av makros och kalorier. Överäter kolhydrater för boosta hormoner (leptin osv). Också för att åstadkomma en swoosh-effekt i viktnedgång/fettnedgång, när man stagnerat för kroppen blir bekväm.

Ge energi (fylla på glykogen) när man är tömd också.

Hålla fett under 0.5g kg kv, protein 1-2g kg kv och resten kolhydrater för träffa kalorimålet. Antar det är individuellt hur högt man vill/behöver gå. 500-1000kcal över kaloribalans känns rätt rimligt. Över 2000kcal över energibalans känns overkill (imo).

Rekommendationen är styrketräning på refeed-dagen, mestadels av kolhydraterna efteråt. Högreps för tömma glykogen. Konditionsträning kan säkert fylla en bra funktion på refeed-dagen också.

Är man aktiv under dagen kan man ju bygga upp en rejäl buffert, räkna in förbrukningen på gymmet och kardio. Då blir det ganska hög mängd kcal för ett rimligt överskott. (Kompensationstänk.)

Jag vågar faktiskt inte prova rejäla refeeds. Jag tror på det du köper dock, att din kropp klarar hantera en överätning på upp emot 10-tusen kcal, utan lagra det som kroppsfett (i den form, av kalori-in-ut, gäller).

Alltså de som gör sina extrema ätarvideos, överäter 10-20 tusen kcal. Vore intressant att höra hur deras kroppar hanterar överätningen. Om de verkligen måste deffa bort överskottet veckorna efter. Sen lär de flesta spy efteråt men det erkänner de inte.

Ok! Sorry.

Jag väljer det då dock att kalla det "äta vad jag vill utan jag bryr mig det minsta om vad det innehåller". Ungefär så som majoriteten av världens befolkning äter varje dag.

Att du påstår att jag "hetsäter" är väldigt pretensiöst. Vad grundar du det på? Att äta vad man vill under en dag/period utan att behöva tänka på vad det innehåller är inte definitionen av hetsätning.

1x0
2016-06-27, 16:10
Angående frekvensen på dina refeeds så är jag nyfiken på vad resultat blir av två dagars stort underskott och en dags kontrollerad refeed med lågt fett som på pappret typ nollar de två dagarnas underskott. Jag vill att det ska bli enbart glykogen av refeed dagen och att fettförlusten står sig, sen om det verkligen fungerar så låter jag någon kunnig svara på. Personligen kör jag refeed var 4:e eller 5:e dag men ska jag vara helt ärlig så är det mest på grund av hunger inte återhämtning, äter cleant dock.
Jag håller med! Recomp-tänk.

Rassk här på forumet lever ju så, funkar jävligt bra för honom!
Frågade han och fick svar för några dagar sedan:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7598991&postcount=2828

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7591791#post7591791
Är rätt intressant också. Post #10-11-12
Ok! Sorry.

Jag väljer det då dock att kalla det "äta vad jag vill utan jag bryr mig det minsta om vad det innehåller". Ungefär så som majoriteten av världens befolkning äter varje dag.

Att du påstår att jag "hetsäter" är väldigt pretensiöst. Vad grundar du det på? Att äta vad man vill under en dag/period utan att behöva tänka på vad det innehåller är inte definitionen av hetsätning.
Jag håller med dig. Var för snabb att dra slutsatsen av det med enbart din post som information. Sorry. :P

Jag brukar vara snabb att peka åt hetsätning när folk har sina ätardagar; ger de inte ångest dagarna innan/efter, massa kompensationstänk så är det fine. Blir prestationen avsevärt bättre träningsmässigt, efteråt, är det toppen. Jag hade aldrig kunnat må bra dagen efter en 10 tusen kcal ätardag. Seriöst, aldrig. Hade haft ångest. :P

En fri-dag, bortbjudning, kalas...4-6 tusen kcal där är inga problem för mig. Fast man kan inte mäta allt i kcalmängd; min energibalans vid ett sådant tillfälle, för dagen, ligger väl runt 4-5 tusen kcal, så det blir ingen extrem överätning ändå. Kör extraträning på dessa dagar, kompensationstänk (?). Fast det gör väl alla tränande, tränar på julafton t.ex.

Tror jag hade tröttnat efter några tusen kcal dock och gett mig. Om jag velat ha en ätardag. Inte direkt njutbart efter illamående-mättnaden kommer från allt fett och socker. Samt bukfyllan som ger magknip.

Kaalle
2016-06-27, 16:51
1x0 det låter ju onekligen bra. Verkar ju inte som att ett par refeeds saktar ner nämnvärt, frånsett det faktum att ett par dagar i veckan "försvinner". Jag lägger i varje fall på mig orimligt mycket muskler med denna metoden. Var viktstabil i nästan 6 månader och gick från degig till 4 pack så hade ju varit kul om man vetat om detta tidigare. Nu ska det sista bort och det är ju enbart trevligt om det åker med ytterligare lite muskler på köpet.

oMEIS
2016-06-27, 20:27
Jag håller med! Recomp-tänk.

Rassk här på forumet lever ju så, funkar jävligt bra för honom!
Frågade han och fick svar för några dagar sedan:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7598991&postcount=2828

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7591791#post7591791
Är rätt intressant också. Post #10-11-12

Jag håller med dig. Var för snabb att dra slutsatsen av det med enbart din post som information. Sorry. :P

Jag brukar vara snabb att peka åt hetsätning när folk har sina ätardagar; ger de inte ångest dagarna innan/efter, massa kompensationstänk så är det fine. Blir prestationen avsevärt bättre träningsmässigt, efteråt, är det toppen. Jag hade aldrig kunnat må bra dagen efter en 10 tusen kcal ätardag. Seriöst, aldrig. Hade haft ångest. :P

En fri-dag, bortbjudning, kalas...4-6 tusen kcal där är inga problem för mig. Fast man kan inte mäta allt i kcalmängd; min energibalans vid ett sådant tillfälle, för dagen, ligger väl runt 4-5 tusen kcal, så det blir ingen extrem överätning ändå. Kör extraträning på dessa dagar, kompensationstänk (?). Fast det gör väl alla tränande, tränar på julafton t.ex.

Tror jag hade tröttnat efter några tusen kcal dock och gett mig. Om jag velat ha en ätardag. Inte direkt njutbart efter illamående-mättnaden kommer från allt fett och socker. Samt bukfyllan som ger magknip.

Ångest och ångest, gjort är gjort. Hakuna matata. Livet går vidare, klockan tickar :)

1x0
2016-06-27, 23:33
Ångest och ångest, gjort är gjort. Hakuna matata. Livet går vidare, klockan tickar :)
:)
1x0 det låter ju onekligen bra. Verkar ju inte som att ett par refeeds saktar ner nämnvärt, frånsett det faktum att ett par dagar i veckan "försvinner". Jag lägger i varje fall på mig orimligt mycket muskler med denna metoden. Var viktstabil i nästan 6 månader och gick från degig till 4 pack så hade ju varit kul om man vetat om detta tidigare. Nu ska det sista bort och det är ju enbart trevligt om det åker med ytterligare lite muskler på köpet.
Nice!
Hur såg ditt upplägg ut (macros, träningsmängd/upplägg)?

Jag fick likvärdiga resultat när jag körde stronglifts 5x5 (körde det varannan dag istället för 3 gånger i veckan). Jag åt på energibalans vilodagar. På träningsdagar brassade jag på ca 1000kcal över underhållskalorier, protein slavisk 2g per kg kroppsvikt, fett under 0.5g per kg kroppsvikt...resten abnorma mängder kolhydrater; 800-1200g oftast (åt 4000-5500kcal).

Jag är riktigt sugen nu att prova, typ experiment under några månader:
Styrketräna 2 dagar på raken, med överskott 500kcal. Samma macros som under SL5x5 perioden, sedan på vilodagen (3e dagen) köra fett mycket kardio och underäta så mycket jag kan. Underskott på minst 1500kcal. 4g protein per kg kroppsvikt dessa dagar (vilodagar, med gigantiskt underskott).

Alltså för summera, göra mer förståbart:
Energibalans 4000kcal.

-Träningsdagar: 4500kcal, 180g P (2g per kg kroppsvikt), <45g fett och resten kolhydrater (blir väl runt 900g, orkar inte kolla).

-Vilodagar: 2000-2500kcal. 360g P, ~90g fett (eller mindre, blir nog tight på min kcalbudget). Minimalt med kolhydrater.

Skulle vara intressant att höra vad Martin Berkhan sagt om det. :P Tror han håller fast vid 3g protein per kg kroppsvikt, varje dag.

Stor nackdel: 2g protein per kg kroppsvikt styrketräningsdagar; ett helvetes planerande att hålla proteinet *under* 180g när jag ska äta 4500kcal eller mer. Kan ju inte äta någon proteinkälla.

Kaalle
2016-06-28, 14:27
:)

Nice!
Hur såg ditt upplägg ut (macros, träningsmängd/upplägg)?

Inte så att jag räknade på det exakt men absolut under 50 gram fett, någonstans kring 1.5 gram protein per kg/kv och resten kolhydrater av varierande sort. Träning samt refeed var 4:e eller ibland 5:e dag. Helkroppspass, antingen basövningar rakt av, tungt med få set alternativt en väldig massa övningar och reps och set, oftast det förstnämnda. Har ingen muskelmassa att skryta med men men skilnaden från början till nu är rätt rejäl.

shut teh face
2016-06-28, 14:33
Mat: något med pasta och ost, äkta pasta carbonara exempelvis, ibland pizza
Snask: Bullar, glass, choklad

Brukar inte slösa kalorier på dryck (exkl öl ibland), varken vid refeed, deff eller bulk

orcus
2016-06-29, 21:05
Glukosgodis, potatis (Actifryer <3), riskakor,

förvånad att ingen nämner godis under en refeed :D

1x0
2016-06-29, 21:10
Mat: något med pasta och ost, äkta pasta carbonara exempelvis, ibland pizza
Snask: Bullar, glass, choklad

Brukar inte slösa kalorier på dryck (exkl öl ibland), varken vid refeed, deff eller bulk
Åter igen; ingen refeed. Det du nämner är fettrikt som attans!
Fast går väl att inkludera i små mängder, eller om man väger 200kg.
Glukosgodis, potatis (Actifryer <3), riskakor,

förvånad att ingen nämner godis under en refeed :D
+1
:smash: <-- på min skalle

Jag brukar käka det. För stort intag innan sovdags gör att jag sover sämst och får sendrag/kramper.

Annars är drömmen fasta en hel dag> styrketräna> bio + ~1500g lösgodis och proteinshakes för 1-2g protein kg kv! :)

___________

Är riktigt sugen att köra 5 dagar på -1000kcalunderskott. 6e dagen cykla några timmar och styrketräna. Sedan försöka trycka i mig 2kg lösgodis. Se hur formen blir dagarna efter. Borde inte lagra någon kroppsfett alls känns det som, blir ju helt tömd på glykogen från träningen och underskottet.

orcus
2016-06-29, 21:13
Åter igen; ingen refeed. Det du nämner är fettrikt som attans!
Fast går väl att inkludera i små mängder, eller om man väger 200kg.

+1
:smash: <-- på min skalle

Jag brukar käka det. För stort intag innan sovdags gör att jag sover sämst och får sendrag/kramper.

Annars är drömmen fasta en hel dag> styrketräna> bio + ~1500g lösgodis och proteinshakes för 1-2g protein kg kv! :)


fuck vassle, vad är det för fel med biokvarg?

Lösgodis + doppa i hallonkvarg = gainz

1x0
2016-06-29, 21:26
fuck vassle, vad är det för fel med biokvarg?

Lösgodis + doppa i hallonkvarg = gainz
Jag kör denna variant nästa biobesök, tack min vän:

http://kostradgivare.nu/wp-content/uploads/2015/04/kvarg-med-hallonsmak.png
https://d31ds8iyhta7z1.cloudfront.net/img/products/original/bubs-ovaler-1.jpg
http://www.happycandy.se/images/20160202_114103.jpg

orcus
2016-06-29, 21:33
Just bananaskids smaken är fantastisk med hallonkvarg, även vingummi är opti.

1x0
2016-06-29, 21:45
Just bananaskids smaken är fantastisk med hallonkvarg, även vingummi är opti.
http://mittkok.expressen.se/wp-content/uploads/2014/02/banana-skids.jpg

?????

Om ja: R.I.P mina tänder. Kan inte äta dem.

Vingummi åt jag 400g i förgår. Gott och tog långt tid att äta; perfekt framför tvserier.

orcus
2016-06-29, 22:05
Bubs med bananskids smaken haha

Trapz
2016-06-30, 10:40
Åter igen; ingen refeed. Det du nämner är fettrikt som attans!

Fast går väl att inkludera i små mängder, eller om man bla. Bla


Finns det regler numera för vad man måste äta för att det ska klassas som en "äkta" refeed?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Beemel
2016-06-30, 10:45
Finns det regler numera för vad man måste äta för att det ska klassas som en "äkta" refeed?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Möjligen är det bara en semantisk skillnad och olika hur folk definerar saken.

Jag tycker det är en viss skillnad på "refeed" och "cheat day"

En refeed brukar väl oftast handla om att fylla på glykogennivåerna och därmed baseras på kolhydratsrik kost. och vid dessa tillfällen även under en hyfsad kontroll (en viss förutbestämd mängd kalorier)

En cheat day är mer för psyket, och handlar mer om att tillåta sig äta skräpmat (utan tanke på macros och kalorier, därav "cheat") även under diet.

Trapz
2016-06-30, 14:16
Möjligen är det bara en semantisk skillnad och olika hur folk definerar saken.



Jag tycker det är en viss skillnad på "refeed" och "cheat day"



En refeed brukar väl oftast handla om att fylla på glykogennivåerna och därmed baseras på kolhydratsrik kost. och vid dessa tillfällen även under en hyfsad kontroll (en viss förutbestämd mängd kalorier)



En cheat day är mer för psyket, och handlar mer om att tillåta sig äta skräpmat (utan tanke på macros och kalorier, därav "cheat") även under diet.


Det är väl ungefär så jag ser det också.

Cheatday: ät vad som helst utan någon tanke bakom det.
Refeed: ät mer än vanligt men bra mat och rimlig mängd.

Men om man nu fyller på med fett istället för kolhydrater, i kontrollerade former om man känner för det så är väl det minst lika "bra".
Säg att man t.ex äter hyfsat lågfett under ordinarie dietdagar, då kan det nog vara ganska skönt att äta endel extra fett istället för kolhydrater. Så länge man inte spårar ur så kan man väl äta som man känner för.

Tror nog det är "bättre" med typ avokado, fetare kött, ost nötter, osv än att trycka i sig 0.5 kg glukosbaserat godis på en dag för att "fylla på"


Skickat från min iPhone med Tapatalk

shut teh face
2016-06-30, 14:31
Åter igen; ingen refeed. Det du nämner är fettrikt som attans!
Fast går väl att inkludera i små mängder, eller om man väger 200kg.


Jag kör inte refeed för att fylla på kolisar, det är mer för psykets skull och även att kroppen ska slippa ligga på kaloriunderskott för länge åt gången. :cool:

Beemel
2016-06-30, 15:05
Det är väl ungefär så jag ser det också.

Cheatday: ät vad som helst utan någon tanke bakom det.
Refeed: ät mer än vanligt men bra mat och rimlig mängd.

Men om man nu fyller på med fett istället för kolhydrater, i kontrollerade former om man känner för det så är väl det minst lika "bra".
Säg att man t.ex äter hyfsat lågfett under ordinarie dietdagar, då kan det nog vara ganska skönt att äta endel extra fett istället för kolhydrater. Så länge man inte spårar ur så kan man väl äta som man känner för.

Tror nog det är "bättre" med typ avokado, fetare kött, ost nötter, osv än att trycka i sig 0.5 kg glukosbaserat godis på en dag för att "fylla på"


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Men om man ligger lågt på fettet men ändå inom rekommendationerna så finns det ingen anledning att "fylla på" med fett?

1x0
2016-06-30, 15:28
Refeed: ät mer än vanligt men bra mat och rimlig mängd.

Men om man nu fyller på med fett istället för kolhydrater, i kontrollerade former om man känner för det så är väl det minst lika "bra".
Tror nog det är "bättre" med typ avokado, fetare kött, ost nötter, osv än att trycka i sig 0.5 kg glukosbaserat godis på en dag för att "fylla på"
Nej, nej och nej.
Det är väl ungefär så jag ser det också.
Skrev du åt Bemeels post, sedan skriver du helt 'tvärtom' (inte direkt) i resterande av din text/post.

Detta skrev han (vilket jag håller med om, till 100 procent):
En *refeed brukar väl oftast handla om att fylla på glykogennivåerna och därmed baseras på kolhydratsrik kost. och vid dessa tillfällen även under en hyfsad kontroll (en viss förutbestämd mängd kalorier)

En *cheat day är mer för psyket, och handlar mer om att tillåta sig äta skräpmat (utan tanke på macros och kalorier, därav "cheat") även under diet.
Jag kör inte refeed för att fylla på kolisar, det är mer för psykets skull och även att kroppen ska slippa ligga på kaloriunderskott för länge åt gången. :cool:
Du "kör" inte refeed. Sluta använda ordet för det låter mer flashigt och hälsosamt, istället för ätardag för välmåendet, diet-break-day - deff-pausardag(?).

__________________


Nej, det finns inga regler vad en refeed är. Vad finns det för satta regler inom ämnena i detta forum? :P


Det ni ger exempel på är ungefär att säga "jag deffar" när man egentligen äter enbart sallad, ej styrketränar och går ner 2-3 kg i veckan. - Alltså bantar, inte deffar.

Liknande skiljer jag ätardag och refeed.

Jag skrev förra sidan vad jag läst mig till under 5-7 åren jag varit intresserad av refeeds. Boosta mättnadshormoner, leptin framförallt. Överäta fett påverkar inte leptin.
Swoosh-effekten vid vikt/fettstagnering.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7600885&postcount=13
"Lovar" denna post är allt du behöver för refeed-insikt. Vill man åt mer detaljrikt fysiskt och teoretiskt vad som händer med kroppen, hormoner, är det bara googla.

____________


F.ö har jag sett 'Paulus' använda ordet "dirty refeed". Vilket jag inte blir lika *frustrerad av, när jag ser folk skriva. När de gör en vlog 'refeed day', åker runt på McDonald's, buffér och trycker i sig 10 tusen kcal med mestadels från fett. :P

(*Ja, jag blir frustrerad när folk använder ordet refeed felaktigt. Istället för ätardag, fridag, cheatday osv.)

____________


EDIT: Jag påstår att det blir stor skillnad på resultatet, vid en överätning efter/under en period på kaloriunderskott. Med dessa exempelmakros:
Bägge två äter 5000kcal, 2000kcalöverskott på överskottsdagen.

1.
160g protein (640kcal)
1000g kolhydrater (4000kcal)
40g fett (360kcal)

2.
160g protein (640kcal)
550g kolhydrater (2200kcal)
240g fett (2160kcal)