handdator

Visa fullständig version : Äta mer salt under sommaren när varmt

steelrich
2016-06-24, 23:05
Godkväll!

Min mamma säger att det är bra för kroppen att försöka trycka i sig lite extra salt pga att man svettas ur mer än vanligt samt dricker mera. Varför kan hon inte riktigt förklara bara att " det är bra".

Ligger det någon sanning i det? Och om det gör det, blir man på något sätt pluffsigare/vattnigare/mindre hård eller kommer allt se normalt ut?

MVH

J.V
2016-06-25, 02:37
Nar du svettas tappar kroppen bade vatska och salter, att ata salt kan darfor vara nodvandigt da det bland annat 'binder' vatska i kroppen. Men det beror ju ocksa pa hur mycket man ater i vanliga fall. Nagon som undviker salt som pesten borde nog oka pa saltintaget, men om man redan ater for mycket salt ska man nog inte oka an mer.

Om du inte borjar narma dig tavlingsform lar det vara skitsamma formmassigt, forutsatt att du nu inte tanker borja vraka i dig salt.

kaspen
2016-06-25, 02:46
Kroppen anpassar sig vid värme och blir bättre på att behålla elektrolyterna på en bra nivå så ett behov av extra salt tror jag är onödigt om man inte helt plötsligt skulle börja svettas väldigt mycket.

Minikubik
2016-06-25, 08:02
Jag brukar äta lite extra salt, oftast i form av saltgurka, på de varmaste dagarna när jag jobbar. Då står jag i solen och svettas kopiöst. Om det faktiskt gör nån skillnad eller bara är placebo vet jag inte, men är så enkelt att det känns dumt att låta bli

1684_
2016-06-25, 09:58
Då jag tränar mycket och även endel kondition, svettas som en sjöko. Är jag dessutom SUGEN på extra salt, äter gärna Kaviar, inlagd Gurka, sill mm.
Jo man bör få i sig extra salt när det är varmt

Luca Brasi
2016-06-25, 10:55
Skulle man få akut saltbrist så märker man det.
Salttörst.

AlexGBG
2016-06-27, 14:18
Jag äter mer salt och eller elektrolyter när det är riktigt varmt.